Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tři životy - štědrovečerní pohádka

28. 12. 2007
0
26
2280
Autor
weitinger

***

Tenhle žánr nesleduji a mělo tomu tak být i tentokrát, ale dcera mě nabádala, zda bych ji film nahrál, když se nechci koukat. A poté byl jen krůček k tomu, že mě ukecala druhý den k jeho sledování.

To jsem si dal.

Moje představa o pohádce, tady mám na mysli pohádku filmovou, skončila u Hrátky s čertem podle Jana Drdy, O medvědu Ondřejovi, ruského Mrazíka.... vždy s famózním hereckým obsazením, malebnými exteriéry a pohádkovým příběhem. Nemůžu tedy vynechat Vlastu Buriana a Jana Wericha s jejich trampotami kolem soli. Rovněž princezny byly jaksi krásnější /Maruška Mileny Dvorské, pyšná Aleny Vránové, Lada Marie Kyselkové...zase je jich požehnaně/, princové důstojnější a padouši - to je kapitola sama pro sebe, protože v pohádce nemají děti děsit. Špatní mají být po zásluze potrestaní, to ano. Ale to je tak vše, co se od pohádkových záporných postav očekává. Král Kazisvět byl JEN vyhnán ze země, nemusel se válet v krvi. Králi Já I. se dostalo pouze ponaučení, nepotřeboval roztít šavlí vejpůl. Pohádkový příběh má být prostý, nekomplikovaný, vedený pěkně v klidu od začátku k zdárnému vyvrcholení. Menší ponaučení není na závadu. Vystupující postavy jasně charakterově vykreslené, bez možnosti dvojího výkladu. Pěkné obrázky, kultivující malého diváka, nevtíravá hudba....To jsou ta nejzákladnější pravidla a kdo se pustí do filmování, měl by je respektovat.

Ovšem k naší pohádce. Napsal V. Šašek, scénář V. Šašková, režie J. Strach. Jména tu nic neznamenají? Omyl. Aspoň u téhle slátaniny určitě. Tak se pojďte podívat na vybrané skvosty:

Na samém začátku jsou tři dezertéři podrobeni docela zajímavé zkoušce. Přes noc se nesmí dotknout svých zakletých spolunocležnic, pěkných krasavic /námět vhodný tak pro Penthaus/. Hrdina se nedotkl ani prstíkem, dostal nádavkem pírko s třemi životy. Naopak jeho společníci se se zlou potáceli. Neodolali, NĚKDO je proměnil v psy. Což o to, moje dcera je osmnáctiletá. ale jak asi rodiče vysvětlovali všetečným dětem, co špatného chasníci provedli v noci těm dvěma děvčatům? A kupodivu touto epizodkou téma zakletých přátel a zakletých princezen skončilo. I vysvobozená “Žlutá” se jaksi vypařila. Vysvětlovat dětem bych to nechtěl, sám nechápu proč tahle vsuvka.

Podobných nelogičností a zmateností byla pohádka prošpikována od začátku do konce. Třeba ty životy, co mu daroval, kdo? Ta Růžová? Nějaká vyšší moc? Tvůrci se asi chtěli přiblížit k dnešnímu mladému diváku, v počítačových hrách se podobně fasují fúry životů. Odtud pravděpodobně zdroj inspirace. Ale je třeba jít s dobou a podbízet se za každou cenu? Není to styl Novy?

Naprostý nesmysl bylo rovněž angažování dvojčat Molnárových do role hlavní hrdinky /o dvojroli se nedá mluvit ani omylem/, možná mohl někdo poradit v maskérně barvu na vlasy. Herecké “výkony” v tomhle filmu byly pěkná trapárna, spoléhat na to, že si děti nevšimnou, je naivní a ubohé. S jedinou světlou vyjímkou - Jiří Štěpnička zůstal věrný svému vysokému standardu.

Shrnu krátce. Nepovedený film, pro děti nuda, o dospělých ani nemluvím. Česká pohádka je v krizi.


26 názorů

O jakých Třech oříškách to tu mluvíte?? Proč se vám to nelíbí?

Wemi
17. 01. 2008
Dát tip
"Třeba ty životy, co mu daroval, kdo?" - nad touhle otázkou sem se zasmála nic mi to nedalo a nepovažuju to za recenzi + připadá mi to dosti chaotické Tolik z mé strany snad příště

Jo, pravda, tenhle aspekt jsem zanedbal - na zítra mám objednaný hnisavý zánět dělohy (jediným řešením je odstranění jak dělohy, tak vaječníků). Udělám to jako autor tohoto díla - fenku uvedu do narkózy a odoperuji jí ucho. Schválně, jestli to pomůže...

Čtu knihy a vím, že tam chyby jsou... proboha autore to snad ne. protoze jini delaji chyby, povysime je na standard? ja ctu noviny a vim, ze jini programatori delaji chyby - mam vedome psat kody s chybami? a kdybych byla doktor, mam vedome spatne lecit lidi, protze obcas se nekdo splete? ano, ad absurdum. ale kdyz uz jsi venoval cas sepsani svych postrehu a myslenek, co ti brani ho venovat o trochu vic a udelat jeste korekturu? :-)

Sám sobě se teď divím, že se na to nevykašlu. Ale pojďme se bavit věcně - skutečně si myslíš, že "tvorba" znamená vykašlat se na formu, a úpěnlivě se snažit sdělit "myšlenku"? Je ti opravdu fuk, že odfláknutá forma odesílá sebelepší myšlenku do věčných lovišť? Jsi ochoten požít v restauraci připálené krevety zasypané tunou křenu, pročež se budeš soustředit na to, že ti coby spotřebiteli chtěl kuchař přiblížit lahodnost mořských plodů? Budeš plesat nad neforemnou hrudkou hlíny, pakliže budeš vědět, že hodlal sochař dát světu na odiv Davida? Zakoupíš si automobil, který po zařazení jedničky jede dozadu, leze se do něj kufrem a přední světlomety mu míří do stran? Budeš tenhle výtvor akceptovat kvůli tomu, že konstruktér je nadšenec do automobilismu a auta má "prostě lidsky rád"? Odpověz si na tyhle otázky a pak možná pochopíš, proč říkám to, co říkám...

weitinger
05. 01. 2008
Dát tip
Mi to je jedno, klidně si pochlebujte, je to na Vás. Když myslíte, že Vám to k něčemu pomůže, budíž? Ovšem na urážky, že je někdo blbej a podobné, kvůli těm nepíšu, takže reaguji pouze takto: pro mě TVORBA není, jak cosi napsat, potom pátrat po serverech a někoho nachytat se špatným i/y /a podobnými lahůdkami, kterými nás čeština obdařila/. To není podstata díla. Kdo si myslí, že jo, co už? Upřímně ho lituji. Čtu knihy a vím, že tam chyby jsou. Není třeba se urážet. Autorovi s nickem Delahaye děkuji za prostou lidskou podporu. Petr

weitinger
05. 01. 2008
Dát tip
Mi to je jedno, klidně si pochlebujte, je to na Vás. Když myslíte, že Vám to k něčemu pomůže, budíž? Ovšem na urážky, že je někdo blbej a podobné, kvůli těm nepíšu, takže reaguji pouze takto: pro mě TVORBA není, jak cosi napsat, potom pátrat po serverech a někoho nachytat se špatným i/y /a podobnými lahůdkami, kterými nás čeština obdařila/. To není podstata díla. Kdo si myslí, že jo, co už? Upřímně ho lituji. Čtu knihy a vím, že tam chyby jsou. Není třeba se urážet. Autorovi s nickem Delahaye děkuji za prostou lidskou podporu. Petr

weitinger
05. 01. 2008
Dát tip
Mi to je jedno, klidně si pochlebujte, je to na Vás. Když myslíte, že Vám to k něčemu pomůže, budíž? Ovšem na urážky, že je někdo blbej a podobné, kvůli těm nepíšu, takže reaguji pouze takto: pro mě TVORBA není, jak cosi napsat, potom pátrat po serverech a někoho nachytat se špatným i/y /a podobnými lahůdkami, kterými nás čeština obdařila/. To není podstata díla. Kdo si myslí, že jo, co už? Upřímně ho lituji. Čtu knihy a vím, že tam chyby jsou. Není třeba se urážet. Autorovi s nickem Delahaye děkuji za prostou lidskou podporu. Petr

To ti nikdo nebere. Já zas míním zašlapávat každého autora, který není schopen ovládnout vlastní mateřštinu (většinou je to z lenosti, to se vsaď - a to je ještě horší, než kdyby byli blbí). Čtenářský ohlas si autor zaslouží až teprve když se naučí neurážet čtenáře předkládáním jazykových zmetků. Že na to ty máš jiný recept, to je potěšitelné, leč nevidím důvod proč by se zrovna tím tvým měl řídit celý svět. Toť vše.

Delahaye
04. 01. 2008
Dát tip
Mno , já mám pocit, že jsem spíše na hnidopišském serveru ... Stále v recenzi vidím pouze drobné chyby, vzniklé rychlostí psaní .. samozřejmě, autor si to po sobě mohl přečíst a korigovat - no doubt. Nicméně pořád jsem vděčný jako štěně za KAŽDÝ recenzní počin, neb jich je tu jako šafránu. Zatímco podivných grafomanských výlevů neubývá, a to mrzí zase mě :-( Proto Recenzenty podporuji i když nejsem nekritický k jejich tvorbě - necítím potřebu je zašlapávat do zeminy :-) Hezký weekend, felčare :-)

Del: To bude tím, že přes veškerou snědenou moudrost jsi pravděpodobně dosud nepochopil, že ses ocitl na serveru literárním, kde, světe div se, by mělo být zvládnutí psaného projevu základem. Těžko věřit, že si dal autor "práci", když není schopen psát bez chyb... Ale jak říkám, mluvit do dubu je podobně efektivní.:(

Delahaye
04. 01. 2008
Dát tip
Pišto, sice nevím, proč Ti milý B_G tak šplhá tam, kde končí kostrč, nicméně postrádám u vás, hoši, trochu empatie. Pokud já mám brát vážně repliku "Tento titul mu byl udělen za jeho angažovanost v kritické práci ve prospěch tohoto serveru" (což samo o sobě je srandovní až běda a zavání to udělováním titulů Zaloužilý Umělec z rukou Jiřinky Švorcové), tak si stále myslím, že pracovat "v prospěch" neznamená pouze blahosklonné trousení bonmotů alá "to myslíš vážně?", ale skutečně prospěšnou a vážně míněnou kritickou činnost. Recenze není dokonalá, standarta má daleko ke standardu :-) , nicméně mě zaujala a přiměla k zamyšlení. Autorova počinu si vážím, rozhodně mu dal více práce než jednoslovný "kritický šleh" Zasloužilého Kritika :-) A teď se zase můžete jít plácat po ramínkách .. :-)

Lepší autory udělá lepší čeština, alespoň z části. Což jsem se marně snažil naznačit. BG: Děkuji ti, náčelníku... :)))

weitinger
01. 01. 2008
Dát tip
Vzkaz pro Angažovanou kulturní brigádu působící na tomhle serveru: Mládeži, neberte se tak vážně. To z Vás lepší autory neudělá.

weitinger
01. 01. 2008
Dát tip
Uznávám, že ty Troškovy pohádky a Tři oříšky jsou ještě katastrofálnější, ale tohle?.....

Asi takhle: Věřím že to byl dost nepovedený, odfláknutý a laciný film ( co ostatně čekat od televizní pohádky). Ale právě za to, co se tobě nelíbilo bych přičetl bod. Ze zasásady nesnáším "laskavé a veselé" pohádky, vyznačující se neschopnými a "vtipnými" čerty, spoustu písniček a nedémonickým zlem (Princezna ze mlejna, Jak se budí princezny, Tři oříšky pro popelku). A tudíž oceňuju to vykročení jiným směrem. Pomni člověče, že pohádky si původně vyprávěli dospělí mezi sebou - zatímco dnes se v nich pomalu ani drak nesmí zabít aby to nebylo na děti moc...

Asi takhle: Věřím že to byl dost nepovedený, odfláknutý a laciný film ( co ostatně čekat od televizní pohádky). Ale právě za to, co se tobě nelíbilo bych přičetl bod. Ze zasásady nesnáším "laskavé a veselé" pohádky, vyznačující se neschopnými a "vtipnými" čerty, spoustu písniček a nedémonickým zlem (Princezna ze mlejna, Jak se budí princezny, Tři oříšky pro popelku). A tudíž oceňuju to vykročení jiným směrem. Pomni člověče, že pohádky si původně vyprávěli dospělí mezi sebou - zatímco dnes se v nich pomalu ani drak nesmí zabít aby to nebylo na děti moc...

Jako do dubu...

weitinger
30. 12. 2007
Dát tip
Vážně. Asi tak vážně, jak Ty si píšeš ke svému nicku hrdě KRITIK. Příjemné svátky. Petr

"...dcera mě nabádala, zda bych ji film nahrál, když se nechci koukat. A poté byl jen krůček k tomu, že mě ukecala druhý den k jejímu sledování...." - to celé je myšleno vážně???

weitinger
29. 12. 2007
Dát tip
Máš velkou pravdu, že jsem nepsal recenzi. To ani nebyl můj záměr. Tím byl postesk, nejspíš zbytečný. S dětmi pracuji, tudíž si myslím, že tenhle druh vyspekulovaných /Tys je nazval surrealistickými/ příběhů nepotřebují. Těch mají kolem sebe celý rok hafo. Myslím, že by neuškodilo něco, co pohladí. Toho se jim nedostává. Tak to jen na okraj. Dík za čas, který jsi mi věnoval. Petr

romale
28. 12. 2007
Dát tip
no - nevim - neviděl jsem to ale - spíš než recenzuješ si stýskáš na českou pohádku, na českou morálku, na česká audiovizuální media... no - jasně že se dá pochopit ten sentiment a tadyty věci kolem - že už to prostě není jakbévávalo... - osobně se mi třeba pohádky jako anděl páně nebo čert ví proč (které nepochybně spadají do podobného žánru a jako tento "paskvil") zamlouvají - dyť šmarja těch starých odrhovaček je tolik a tolik a videa a dévédéčka dokonce fungujou, tak proč točit furt to samé... neřekl bych že výchovný proces ovlivní jedna štědrovečerní pohádka, která kdoví kolik dětiček od kompu odlákala... to nic - jenom teda že když recenze tak jsem čekal že se dozvím o co jsem přišel --- ale jináč teda myslim pětadvacátého šla v osm na jedničce taky fajná pohádka - ta byla přímo surrealistická - hlavně souboj krále na kolečkovém křesle se svojim nevlastnim bratem Bratem...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru