Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Nenápadný vliv tichomoří na světový balet

03. 03. 2008
0
1
412
Co víme o tichomoří? Prakticky nic. A přesto právě z této exotické oblasti vzešel muž, který navždy změnil tvář současného světového baletu. 21.6.1911 se na maličkém atolu Muhehe do rodiny chudého pasáčka tresek a pěstitelky mořských okurek narodil synek s prostým jménem Bá. Již odmalička projevoval nesmírné pohybové nadání. Ještě ani pořádně nelezl a už si zkoušel na vlhkých útesech první triky domorodé verze breakdance. Tanci věnoval veškerý svůj volný čas a kvůli své vášni se nikdy nenaučil plavat, za což se mu ostatní děti smály, neboť plavání je na atolu Muhehe národním sportem a také jediným způsobem, jak se přepravit na blízký (pouhých 87 km vzdálený) atol Bwahaha do školy. Rodiče si s ním v prostých tichomořských podmínkách nevěděli rady a tak milého synka svěřili do péče sovětským výzkumníkům z lodi "Rudý bolševik", kterým se taneční umění malého Bá zdálo roztomilé a učinili si z něj lodního maskota. Po téměř pěti letech výzkumné plavby se loď i s malým tanečníkem vrátila zpět do rodného Svazu. Tam si Bá všiml uznávaný baletní mistr Sergej Tančenko, který chlapci dal první lekce v Rusku velice populárního baletu. Bá, zvyklý spát pouze pod širým nebem, byl doslova fascinován úrovní života v Evropě. Miloval domy a zcela okouzlen byl zejména domovními komíny. Poněvadž byl velice drobný a hubený, dokázal celé hodiny prolézat jednotlivé kominy v Petrohradu. Občas se bavil tím, že do nich psal černou křídou, ale mnohem radši v nich - jak jinak - tančil. Postupem času tuto nezvyklou zábavu proměnil v regulérní uměleckou disciplínu. Jeho komínový balet si získal obrovskou popularitu nejen v Rusku, které se stalo jeho druhým domovem, ale také v Itálii, Francii, Německu a především v USA. Koncem padesátých let mu u nohou ležel celý civilizovaný svět. Na atolu Muhehe však o jeho úspěších neměli potuchy. Proto se v roce 1959 rozhodl předvést své umění rodičům. Ve svém nadšení však zapoměl na jednu podstatnou věc, jež se mu stala osudovou. V tichomoří nemají komíny. Bez nich bylo jeho komínově-baletní vystoupení jen směšnou parodií jindy tak slavného spektáklu. Celý ostrov, včetně jeho rodičů, se mu vysmál. Bá byl z toho natolik zklamán, že se rozhodl pověsit celou kariéru na kopí zabodnuté do vlhké hlíny břehu atolu (jak se v jeho rodišti říká) a odstěhoval se na pustý skalnatý útes poblíž Východního Timoru, kde se až do své smrti (někdy v letech 1978 nebo 1991) věnoval pěstování tuřínu. Jeho umění bylo v naší zemi téměř zapomenuto a to přes to, že zde v roce 1947 s fantastickým ohlasem několikrát vystupoval. Jedinou vzpomínkou, kterou na něj máme, je dnes již zkomolená říkanka, jejíž původní verze ovšem zní "Dobrý den, celý den, Bá baletí komínem."

1 názor

Petrusha
03. 03. 2008
Dát tip
"když na komín, tak na komín!"

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru