Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Fronta

08. 03. 2008
0
0
367
Autor
nses
    
         Fronta


       Kráčal krátkymi krokmi v pomaly postupujúcom rade. Nepriehľadná mliečna hmla vytvárala neprekonateľnú prekážku, bránila vidieť kde sa začína a končí kolóna pohybujúcich sa ľudských bytostí. Zástup zahalený v bielom opare sa  posúval nenáhlivým slimačím tempom, stúpali po miernom svahu niekam nahor a on sa vliekol  z nohy na nohu ako trestanec v okovách.
       Nedokázal spojiť rozvetvené prúdy vlastných myšlienok, vyvolať akúkoľvek spomienku, netušil ako sa tu ocitol, nevedel ako dlho a kam kráča. Dokonca si nevedel spomenúť ani na svoje vlastné meno. Mal pocit akoby ho ktosi vytiahol z postele, ešte rozospatého ho drží za ruku a niekam ho ťahá.
       Matne videl niekoľko sunúcich sa postáv a najzretelnejšie, priamo pred sebou niekomu patriaci chrbát, zahalený v sivom rubáši, z pod ktorého pri každom kroku, vykúkali zodraté koženné sandály.
      Nikto nevidal ani hlások, panovalo tu také ticho, že sa zdalo akoby kráčalo spolu s nimi. Až do chvíle, keď odrazu náhle zmizlo. Nevedno či sa potklo a kdesi zaostalo, či vybočilo z radu. Kamsi sa  vytratilo, zrejme odohnané prichádzajúcim hlasom. Niekto čosi nezrozumiteľne vykrikoval, hlas naberal na sile, bol čoraz bližší a jasnejší. Onedlho sa objavil jeho nositeľ - povedľa radu nenáhlivo kráčal široký mužíček. Pod veľkým bruchom opásaným tenkým povrázkom, niesol zavesený  podnos a na chrbte hompáľajúcu sa veľkú pletenú krošňu.
     „Teplé párky, teplé párky, dajte si teplé párky!” vyvolával hlbokým hlasom.
      Úkosom na neho pozrel. Objavil sa tu tak nečakane, naplnil jeho rozháranú  myseľ svojou prítomnosťou, ale aj tak neprerušil monotónnu chôdzu zástupu.  
      Narušitel ticha zachytil záblesk pohľadu, prihupkal k  jeho pôvodcovi a spustil: „Teplé párky, dáte si teplé párky?”
      Chvíľu čakal a keď nedostával žiadnu odpoveď, nadvihol pokrievku a prstami zašmátral v porcelánovej miske. „ Dáte si párky?” prehodnotil ponuku. „A čo tak kolu?” predostrel ďalší návrh a vyťahoval z noše dvojlitrovú plastovú flašu.
      Chlapík z radu na neho zazeral nemými očami.
     „Bez bubliniek?” zatriasol flašou. Z pod opatrne otáčaného uzáveru sa ozvývalo syčanie.
„Nie? Je to na účet podniku, všetko je na účet podniku!”
       Ani tentokrát sa nedočkal žiadnej odozvy. Rad sa začal posúvať v pravidelnejších intervaloch a “občerstvovač” stepoval spolu s ním, neprerušujúc svoj monológ.
     „To je zase šichta. Povedali mi: Choď! Je to v rámci služieb zákazníkom, ech aby to ... ako vždy, nikto nič nechce,” zaklopal stvrdnutým krajcom o podnos. „Pravdou je, chleba síce nie je najčerstvejší. Ale čo by ste chceli? Ja teda idem, majte sa  ...” nedopovedal.
      V tej chvíly si na niečo spomenul a zašepkal: „Nestraťte identifikátor,” zamieril prstom na  tenký, strebristý náramok na jeho ľavom zápästí. Pohľadom  premeral postavu pred svojim tichým spoločníkom. „Niektorí ho občas stratia a podaktorí, na neuverenie ...,” zatočil hlavou do strán. „Ne-us-tá-le”.
      „No, s bohom zostávajte,” rozlúčil  sa  a vytiahol jeden z párkov, hrajúci všetkými farbami dúhy. Muźíčkovi to očividne neprekážalo, privoňal k  lahôdke, strčil ju do kremžskej horčice a s chuťou si z nej odhryzol. Zo stavby jeho tela bolo očividné, že jediným konzumentom týchto dobrôt môže byť len on sám. Kývol rukou a prežúvajúc odkráčal preč.
      Postupoval ďalej v mĺkvom rade, ani si neuvedomoval, ako jeho doteraz rozhárané myšlienky potlačil a vystriedal pocit nevysvetlitelnej prázdnoty.
      Nevedno koľko času uplynulo, keď odniekaľ z spredu, akoby prinášaný chuchvalcami hmly, prichádzal tiahly škrípajúci zvuk. Rad sa posunul a znovu sa ozvalo to isté škrípavé kvílenie.
      Spravil ďalšie dva-tri kroky a uvidel ako sa z rozostupujúcich mliečnych mračien vynára obrovská dvojkrídlová brána. Do otvorenených vrát práve vchádzala rozmazaná silueta. Tak ako sa  pozvoľne strácala v závoji hmly, krídla brány sa za ňou zatvárali, pričom vyludzovali svoj charakteristický tón, nasledovaný cvaknutím zámku.
     Pred majestátnou bránou postával plešatý starček v bielej tunike a skostnatenými prstami si prehrabával  hustú bradu.
      Z radu pred ním zostával len spoločník v sivom, ten zvierajúc pravou rukou ľavé zápästie podišiel k starčekovi.
     „No?” spýtal sa matuzalém. „Ach jaj,” v zápätí si sám odpovedal, keď zbadal, že na  ruke príchodzieho sa  nenáchadza žiadna identikačná známka. „Síízyfos, Síízyfos ...,” riekol káravo, popritom vytiahol  akýsi elektronický záznamník a začal ťukať do klávesnice. „Toto je už tvoj ... aha tu to máme, tvoj 1  225 313 - ty pokus. Nerozumiem. Ako to môžeš neustále, stále  ... a neprestajne strácať?” dôrazne vysekával do vzduchu výčitku. „ Vieš čo máš robiť.”
      Sizyfos rozhodil rukami, otočil sa a so sklonenou hlavu sa  pobral smerom nadol.
      Starček sa zahladeľ do zástupu a pokýval ukazovákom.
      Bol na rade. Ešte než podišiel k bradatému podivínovi, podvedome sa dotkol zápästia. V duchu si s úľavou vydýchol.
      Zastal pred zatvorenou, ozdobne mrežovanou bránou. Všimol si, na niektorých miestach odlupujujúce sa a  popraskané časti zlatého náteru.
      Starec akoby čítal jeho myšlienky. „Už celú večnosť to nahlasujem na údržbe,” prehlásil a  odopínal mu náramok.  „V dohľadnom čase by to mali pretrieť a aj namazať pánty ... azda,” dohovoril a vhodil identifikátor do ošúchanej schránky zavesenej na hrubých mrežiach.
      V škatule čosi zarachotilo a cinklo. Vŕzgajúca konštrukcia sa začala pomaly otvárať,  spôsobom akoby  chcela čo najdlhšie vychutnávať svoju dôležitosť.
      Brána sa roztvorila.
      Chlapík zastal pred nejestvujúcim, pomyselným prahom, spýtavo sa pozrel na starca, váhal.
     „Vstúpte, môžete vstúpiť,” nabádal ho.
      Zdalo sa, že ešte stále chvíľu otáľa, ale nakoniec predsa len vošiel do otvoreného priechodu.
      Starček za ním ešte  zakričal: „Prajem príjemný pobyt ... och, zabudol som sa predstaviť,”  zvýšil hlas. „Som nejaký  Peter ... robím tu vrááátnika.”
      Nevedno či ho ešte počul. Vrátnik len pokrčil plecami, hánkami zaklepal nad svojom hlavou, nad ktorou sa v zápätí,  s neónovým blikaním, rozsvietila žiariaca gloriola.     
 

nses 2008
Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru