Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Městem vlčích máků

03. 05. 2008
0
2
1019
Autor
Kim-mi
Do města dorazil anděl. Přišel od východu po jedné z málo frekventovaných cest, vlasy slepené v přírodní dredy a boty špinavé od jílu polních cest. Nerozhlížel se nikde kolem sebe, šel, kam ho nohy nesly, pozoroval chodník, jako by do něj chtěl zrakem vypálit díru. Neuplynuly ani tři dny a všichni obyvatelé si byli jeho přítomnosti ve městě vědomi. Kudy procházel, tam vyrostly vlčí máky. Razily si cestu skrz chodníky, mezi dlažebními kostkami, uprostřed křižovatek. Všude se linula vůně těchto květin a lidé vzpomínali na dětství a Makovou panenku. Nezaměstnaní dostali práci, vytrhávali rostliny na silnicích i s kořeny, sázeli je do květináčů a rozdávali lidem na upomínku an-děla – jejich nového patrona města. Zachraňovali tak obyvatele před dopravními nehodami, které by mohla způsobit záplava rudých květů. Neobjevily se žádné alergie na vlčí mák a lidé omezili jízdu autem. I návštěvníci zanechávali svá vozidla na okraji města a dál pokračovali po svých. Vzduch dostal novou vůni, domy barvu. Svět se stal veselejším a zdravějším. Anděl procházel mezi domy s pohledem skoro pořád upřeným na špičky svých tmavých bot. Jen několikrát za den se zastavil a svou vznešenou bradu namířil k nebesům. Stál takhle bez hnutí po dobu pěti minut, potom obrátil svůj zrak zpět k zemi a pokračoval ve svém bloumání. Obyvatelé ho nikdy nespatřili odpočívat. Jeho dlouhý černý plášť, který končil asi tak centimetr nad zemí, bez-vadně ladil se smutkem zčernalými křídly. Vypadala, jako by je sežehnul plamen, který jim však nemohl vážněji ublížit. Na andělovi bylo poznat, že není úplně ve své kůži, nikdo ho však na ulici nezastavil, nikdo se nezajímal, odkud přišel, proč přišel, ani co se mu stalo, měli sami svých pro-blémů dost. Anděl svůj příběh sám nikomu nevnucoval. Když byl ve městě už asi týden, zabloudil na svých toulkách k právě opravované katedrále. Byla noc, měsíc zářil v úplňku a ulicemi se vznášela spolu s malými poletujícími světýlky Svatojánská píseň broučků. Všechna okna domů, kolem kterých anděl té noci procházel, byla otevřená dokořán. Zatímco obyvatelé vyrazili za město na lov podzemního podkladu, jejich byty jako houby nasávaly melodii svatojánských broučků. Anděl se zastavil na malém náměstí a chvíli se rozhlížel okolo sebe. Přistoupil k lešení ka-tedrály a jedním prudkým pohybem si roztrhl pravé křídlo po celé jeho šířce. Sesul se na zem. Temně fialová krev odkapávala z tržné rány, která kvůli hustému černému peří nebyla vidět. Tiše si pobrukoval broučí píseň. Za svítání se rozjaření obyvatelé začali vracet do svých domovů. V čele největšího zástupu honičů za pokladem šel zrzavý mladý muž a nesl náruč různobarevných drahokamů. Zástup lidí tančil, zpíval a oslavoval. Letos se lov podařil. Před katedrálou zůstala jako vzpomínka hrstka pírek. Krev anděla se rozlívala ulicemi a znovu změnila barvu celého města. Tekla z kopce, tekla do kopce, zahubila všechny vlčí máky a odnesla je sebou k východu cestou, po které anděl přišel. Přišlo léto ve své plné kráse, zrzoun prochlastal vše, co měl, a musel se vrátit do práce. Oby-vatelé se navrátili do svých klimatizovaných vozidel, vůni květů překryly výpary automobilů a znovu nezaměstnaní pomalu začali připravovat město na velký srpnový veletrh nově objevných odrůd fazolí. Těšili se na něj hlavně malé děti, protože jako zlatý hřeb veletrhu měli slíbeno poprvé spatřit výrobu bílé vody.

2 názory

Winter
05. 05. 2008
Dát tip
Magický relaismus já rád. Asi taky, že .)? No každopádně slohová stránka věci je naprostno trefná, tzn. spojuješ nesouvisející věty do delších celků, takže vzniká dojem jakési vzájemné provázenosti. Relativně bohatá slovní zásoba a jistá "vzletnost". Potud jakože hodně dobré. Problém ovšem je, že na magický realismus odstrkuješ svět města příliš do pozadí, protože přece jen MR je předně právě realismus (a nutno říct, že občas i pěkně kousavý), do něhož je celé mystično naroubováno tak nějak mimoděk, alespoň, co se klasiků týče. Tady je znát přílišné soustředění na nadpřirozeno, čímž je celkově vyznění krapet...eh...devalováno, vulgarizováno? Nevím, jak přesně to vyjádřit. Všechno jsou jen mé osobní postřehy, nechtěl bych působit nějak dogmaticky. Jen mi prostě vadila soustředěnost na mystično. Takže tip asi nedám, ale klub určitě. Ono je tu MR jako šafránu.

Anyz
04. 05. 2008
Dát tip
andele, vlci maky a svatojansti brouckove, vidim barvu rudou i vcera sem ji videla kdyz sem procitala andela od jachyma topola ale ta byla jina byla to krev padajici z nebe tady vidim spis ty vlci maky a andelova krev je fialova cerna kridla potrhana. ibi se mi to i kdyz par slov se mi pri cteni zadrhlo ale to vubec nevadi prijemne kratke pozastaveni v poli rudych maku takhle pred spanim, jen tak me napada jestli si ta kimi kterou myslim nepsala si to ted nedavno do skoly?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru