Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zatracená smůla

24. 06. 2008
0
5
530
Autor
Elenie

Můj zcela první pokus o jevištní text... bohužel se to nepovedlo otestovat na žádných (byť tělocvičných) prknech.

Obsazení:

Náčelník loupežníků:

1.Loupežník:

2.Loupežník:

Kněz:

Pocestný:

 

Předmluva

V hlubokých lesích mezi statnými kmeny stromů, kudy vede mnoho cest, stezek a pěšin, provozují svou živnost loupežníci. Není to snadná živnost. V poslední době obchody váznou. Potkat plně naložené vozy obilí, tkanin nebo dokonce zlata bylo něco, o čem si mohli nechat zdát…

 

1.obraz

POCESTNÝ: (Přijde sám na scénu a rozhlíží se.) Kde to jsem? (Hledá i v publiku.) Paní mámo, nemohla byste mi povědít kudy do města? Tudy? Děkuji. Jsem pocestný přátelé. Toulám se světem

sem a tam, tam a sem… Teď právě hledám službu ve městě. To víte, nastřádám pár grošů a povandruju dál. Nuže dosti otálení. (Odchází ze scény.)

LOUPEŽNÍCI:  (Přichází na scénu o opačném směru. Náčelník se o něčem baví s 2.a 1. jde o kousek za nimi a čte si noviny.)

2. LOUPEŽNÍK:  Já bych jed! Z toho obchodníka minule moc nekáplo a nechci zase skončit na borůvkách. Brrr!! (Věrohodně se zašklebí.)

NÁČELNÍK: Za to sis mohl sám. Když nepoznáš borůvky od rulíku! Ale s tím obchodníkem máš pravdu, je to mizerný. Hrom aby do toho… jít přes les se odváží málo kdo a krást ve městě je značně nevýhodné…

2.LOUPEŽNÍK: Jak nevýhodné? Krást přece nemůže být nevýhodné…

NÁČELNÍK: Ale krást ve městě ano. Je tam moc velká konkurence, takže by se nám klidně mohlo stát, že ti okradení by jsme byli my.

2.LOUPEŽNÍK: To je fakt.

1. LOUPEŽNÍK: Tady píšou, že se zvýší spotřební daně a sníží přídavky pro nezaměstnané. No a že zdravotnictví… (víc nedořekne, neboť mu náčelník pohotově vytrhne noviny z ruky a odhodí je do zákulisí s vražedným výrazem ve tváři)

NÁČELNÍK: (Šeptá, ale i tak ho publikum slyší.) Idiote! Zase pleteš roli! Jestli ti to ušlo, tak už hrajem!!!

1.LOUPEŽNÍK: (Nechápavě se zadívá na náčelníka.) Ahá… (Podívá se provinile do publika.) No, jo…(k náčelníkovi) Jo..už vím…Co budeme dělat??

NÁČELNÍK: (Oddechne si) Číhat…ostatně jako vždycky.

2.LOUPEŽNÍK: Neslyšíte něco?! Mně se zdá, že někdo jde!

NÁČELNÍK: Na místa!!! (Všichni se rozutečou, každý do jednoho rohu.)

KNĚZ: (Vychází ze zákulisí.)

LOUPEŽNÍCI: (Zklamaně se vynoří z úkrytů.)

KNĚZ: Pozdrav pánbů!

1.LOUPEŽNÍK: No jo, taky ho pozdravte.

NÁČELNÍK: Kampak máte namířeno, otče?

KNĚZ:  Do města pro sváteční svíce. Jak pak se vede vám mládenci?

LOUPEŽNÍCI: (Se po sobě nervózně ohlížejí..)

2.LOUPEŽNÍK: Ale, nic moc…

NÁČELNÍK: (Skočí mu do řeči.) Celkem to jde velebnosti, celkem to jde.

KNĚZ: Tak já už půjdu. Nezapomeňte přijít zase v neděli na mši. Spánembohem! (Odchází pomalu z jeviště.)

1.LOUPEŽNÍK: Nezapomeneme, kde jinde dostaneme zadarmo víno a oplatky…(Náčelník mu dupne na nohu.)

NÁČELNÍK: Nezapomeneme! (Ke svým druhům.) Co je dneska za den?

1.LOUPEŽNÍK: Asi pátek, teda myslím. (udivené pohledy ostatních) Jo, bude pátek.

2.LOUPEŽNÍK: A nebude sobota? Pan farář přeci chodí do města každou sobotu. Víno se nalejvá v neděli…

NÁČELNÍK: To je pravda, měli jsme se ho rovnou zeptat… Někdo jde! Na místa a číhat!!!

LOUPEŽNÍCI: (Znovu se aktivně rozprostřou.)

POCESTNÝ:  (Přichází zvesela na scénu.Mluví k publiku.) No, drobátku jsem zabloudil. V lese není žáden rozcestník, jen pár vyšlapaných pěšin…

LOUPEŽNÍCI: (Vrhnou se na něj a obklíčí ho.)

NÁČELNÍK: Kdo jsi a co tu chceš?!

POCESTNÝ:  Jsem pocestný pánové a jdu si hledat do města službu…

2.LOUPEŽNÍK: Peníze máš?

POCESTNÝ:  Nemám, poslední groš jsem utratil včera…

1.LOUPEŽNÍK: (K náčelníkovi.) Co s ním?

NÁČELNÍK: Jídlo máš?

POCESTNÝ:  Nemám…

2.LOUPEŽNÍK: To se mi snad zdá!! (K pocestnému.) Poznáš aspoň borůvky od rulíku?!

NÁČELNÍK: (Zpraží ho pohledem.)

2.LOUPEŽNÍK: (Omluvně.) To já jen tak, preventivně…

1.LOUPEŽNÍK: Náčelníku, co s ním uděláme?

NÁČELNÍK: Okrademe, co jiného.

1.LOUPEŽNÍK: I když nic nemá?

NÁČELNÍK: Něco mít přece musí, prohledejte ho!

LOUPEŽNÍCI 1 a 2: (Aktivně prohledávají pocestného.)

2.LOUPEŽNÍK: Žádná sláva…kapsy děravé a ranec vysypaný.

NÁČELNÍK: Něco mu ale vzít musíme! Jak bychom pak na okrese vypadali! (Obhlíží pocestného.) Co takhle boty?

1.LOUPEŽNÍK: To je bezva nápad, náčelníku!

NÁČELNÍK: (Výhružně k pocestnému.) Dej nám boty!

POCESTNÝ:  Beze všeho, jen bych vás měl varovat, že v nich chodím už celkem dlouho a…

2.LOUPEŽNÍK: Nezdržuj to!

POCESTNÝ:  Ve vašem zájmu bych si je radši ponechal…

NÁČELNÍK: Vemte mu je!

LOUPEŽNÍCI: (Sundají mu jedno botu, ale hnedka se od něj rozprchnou.)

POCESTNÝ:  Já vás varoval pánové…

1.LOUPEŽNÍK: (Hodí botu po pocestném.) To je děs…!! (Kašle)

2.LOUPEŽNÍK: To je puch…!! (Drží si nos.)

NÁČELNÍK: To je děsnej puch..!! (Drží si nos a kašle.)

POCESTNÝ:  No nevoní to zrovna po fialkách,…ale zas tak strašný to není…(Obouvá si botu.)

KNĚZ: (Přichází na scénu.) Pozdrav pánbů!

LOUPEŽNÍCI: (Ihned schovávají zbraně.)

POCESTNÝ:  Až na věky!

2.LOUPEŽNÍK: No jo, už zdravil…

KNĚZ: (Zavětří.) Co jste tu prováděli? Chytáte tchoře?

1.LOUPEŽNÍK: Tchoře přímo ne, ale něco podobného…

KNĚZ: (Nevěřícně.)To už zde máme i skunky?

POCESTNÝ: Ale ne,…

NÁČELNÍK: (Skočí mu do řeči.) No, už to tak bude…

1.LOUPEŽNÍK: Je to nebezpečný tvor.

2.LOUPEŽNÍK: Nebezpečný a zákeřný.

KNĚZ: Nepovídejte, až tak?

NÁČELNÍK: (Rozpřáhne ruce.) Až tak!

KNĚZ: Děte...dyť je to jen malé zvíře.

1.LOUPEŽNÍK: Ani bych neřek! (Podívá se na pocestného.)

2.LOUPEŽNÍK: Pane faráři, co je dneska za den. Pátek nebo sobota?

KNĚZ: Dnes máme čtvrtek.

2.LOUPEŽNÍK: (Zklamaně.) Teprv čtvrtek?

POCESTNÝ: Tak já bych už šel…Než dojdu do města…Chci to stihnout ještě dnes…Spánembohem! (Odchází.)

KNĚZ: Spánembohem.

NÁČELNÍK: Co nového ve městě, otče?

KNĚZ: Znáte to. Pekař Jíra se bude příští týden ženit. Bere si Novákovic Aničku. Pěkné děvče, obřad bude na faře.A mimochodem, rychtáři se rozutekly husy…

2.LOUPEŽNÍK: (S nadějí v hlase.) Opravdu?

KNĚZ: Ano, nejspíš někdo nedovřel vrátka, a už jich nebylo. Nejspíš se toulají někde v polích…

1.LOUPEŽNÍK: My je pomůžeme hledat, viď náčelníku!

NÁČELNÍK: Zajisté, že se za něma pustíme…

LOUPEŽNÍCI: (Prchají ze scény s vidinou husí pečínky.)

KNĚZ: Jsou to dobří lidé! Neuvěřitelně ochotní. To se dnes jen tak nevidí. (Odchází z jeviště.)

 

2.obraz

LOUPEŽNÍCI: (Vchází na jeviště a rozhlíží se.)

NÁČELNÍK: Hoši dávejte pozor. Ta husa nám nesmí pláchnout!!

2.LOUPEŽNÍK: Nepláchne! Ta už to má sečtený!!

1.LOUPEŽNÍK: K huse se podávají brambory nebo stačí chleba?

NÁČELNÍK + 2.LOUPEŽNÍK: Ty máš chleba?!

1.LOUPEŽNÍK: Ne, ale abych věděl co si k ní mám představit… (Tváří se blaženě.)

NÁČELNÍK: Tiše… Támhle je!! Na ní!!!

LOUPEŽNÍCI: (Vrhnou se do zákulisí. Ozývá se praskot, dunění a pád.)

2.LOUPEŽNÍK: Mám ji, mám ji!! (Vchází na jeviště vítězoslavně s husou v ruce.)

NÁČELNÍK + 1.LOUPEŽNÍK: (Vchází za ním. 1.si mne ruku)

1.LOUPEŽNÍK: To bude první teplá večeře tenhle týden!

NÁČELNÍK: Rozdělejte oheň a dojděte pro vodu.

1.LOUPEŽNÍK: (Mizí do zákulisí a záhy se objeví s pekáčem a dřívím.)

KNĚZ + POCESTNÝ: (Najednou vchází.)

KNĚZ: A tady jste. Vidím, že jste byli úspěšní.

POCESTNÝ: (Vezme husu 2.loupežníkovi.) Děkuji pánové. Rychtář mě požádal, jestli bych mu nepochytal husy, co mu ráno utekly. Díky vám už nechybí ani jedna. Jsem vám nesmírně vděčen!

LOUPEŽNÍCI: (Nevěřícně zírají na pocestného.)

NÁČELNÍK: (Snaží se ovládnout.) Není zač…

2.LOUPEŽNÍK: (Skrz zatětí zuby.) Rádo se stalo…

1.LOUPEŽNÍK: (K náčelníkovi.) A máme po ptákách…

NÁČELNÍK: (Zklamaně přikývne.)

KNĚZ: Vidím, že si ohříváte vodu. Tak je to správné. Hygiena především!

POCESTNÝ: Půjdu vrátit tu husu. Nashledanou pánové a ještě jednou děkuji!

LOUPEŽNÍCI: (tvrdě.) Sbohem!

2.LOUPEŽNÍK: Doufá, že už ho nepotkám…

NÁČELNÍK: Kéž by…

1.LOUPEŽNÍK: O tom pochybuju…

KNĚZ: (Podívá se na nebe.) Měl bych si pospíšit. Za chvíli bude čas večeře.

2.LOUPEŽNÍK: No…to bude.

KNĚZ: Pánové, nechtěli byste si se mnou dát talíř hrachové polévky?

2.LOUPEŽNÍK: Hrachový…(šklebí se)

NÁČELNÍK: …polívky? (šklebí se)

1.LOUPEŽNÍK: (K druhům.) Bude to teplý…

NÁČELNÍK: Máš pravdu. (ke knězi) Rádi s vámi povečeříme velebnosti!

KNĚZ: Tedy domluveno. (odchází)

2.LOUPEŽNÍK: Hrachová…(šklebí se)

NÁČELNÍK: …polívka (šklebí se)

2.LOUPEŽNÍK: (Nevinně se ptá.) Kudy šel ten pocestný zpátky?

1.LOUPEŽNÍK: Ty myslíš, že… (šibalsky se ušklíbne)

NÁČELNÍK: By jsme ho náhodou potkali…

2.LOUPEŽNÍK: Zcela náhodou…

1.LOUPEŽNÍK: Teď by jsme ho měli o co obrat… (šibalsky)

NÁČELNÍK: Na co čekáme?! Z ním než nám pláchne!

1.LOUPEŽNÍK: Za ním! (rozběhne se do zákulisí)

2.LOUPEŽNÍK: Za husou! (rozběhne se do zákulisí)

NÁČELNÍK: Za večeří! (rozběhne se do zákulisí)

 

POCESTNÝ: (Probíhá napříč jevištěm s husou v ruce.)

LOUPEŽNÍCI: (Běží čile za ním.)

POCESTNÝ: (Probíhá napříč jevištěm s husou v ruce.) –na druhou starnu

LOUPEŽNÍCI: (Běží čile za ním.) -  na druhou starnu

POCESTNÝ: (Probíhá napříč jevištěm s husou v ruce.)

LOUPEŽNÍCI: (Běží čile za ním.)

 

KNĚZ: (Vchází na jeviště.Mluví k publiku.) To by jste nevěřili. Od včerejška se tu prý běží maratón, trhl se světový rekord a já o tom nic nevěděl. Vy jste to věděl, pane? Věděl? A proč jste mi nic neřek? Jo vy nejste katolík..No, chlapci nejspíš poctivě trénovali. Jak už to bývá: S poctivostí nejdál doběhneš!


5 názorů

papouch
28. 06. 2008
Dát tip
s tímhle nic, nech to plavat napiš další .-)

Elenie
26. 06. 2008
Dát tip
Ehm...teda. S divadlem žádné zkušenosti nemám, teda pokud se nepočítá nějaké to školní křoví. Uznávám, že to vyznívá trochu divně, jen zatím vůbec nevím co s tím, aby to nebylo ještě horší. Jinak děkuji, třeba mi to jednou k něčemu bude.

papouch
26. 06. 2008
Dát tip
p.s. rada - přijít na Písmák a hned ze startu sem vysypat hromadu básniček a děl není dobrý nápad, nikdo to nebude číst. Lepší je pouštět to postupně.

papouch
26. 06. 2008
Dát tip
Je to hrozně upovídané, rozbředlé; děj nemá náboj a spád. Postrádá to stupňování nějakého napětí, zápletka je chuďoučká a vyvrcholení je rozpačité - vtip s maratonem je kapku absurdní. Připadá mi to takové "dětské", ale absurditu fórků by děti nepochopily.. Fór s páchnoucí botou je vyšumělý, fór s postavou (zde loupežník 1), který zaspal roli je otřepaný. Chtělo by to zahustit, přidat více originálního vtipu, akce. A ten konec přepsat úplně. Prolog (zde předmluva) by měl navodit atmosféru - ale uvědom si, že diváci jej nečtou, takže ze začátku vůbec netuší, co scéna představuje a jaká má být navozena její atmosféra.. Teď kladné věci: :-) Na prvotinu je to slušné, je z toho cítit poctivost a snaha, patrně máš tolik fantazie a obrazotvornosti, že sis to při psaní i představovala. Uvědom si ale, že pouhé čtení scénáře je (podle typu hry) 5 - 10x rychlejší, než skutečná dramatizace. Zkus si sama kousek přehrát s tím, že si stopneš délku ukázky - zjistíš, že je to ucourané.. Nevím - máš nějaké zkušenosti s divadlem? Je to psáno slušně, jazykem vládneš, ale .. nemá to "břink". Nejsi ještě "vypsaná". Asi to není psáno "z jedné vody", vtípky a dějovou linku sis asi připravovala předem, to je dobře. Chtělo by to ale důkladnější, hlubší přípravu, sběr nápadů - a pak je zahustit. Už se opakuju, takže to stačí :-) Talent a chuť na tyjátr máš, ale chybí solidní základy, řek bych. Tož tak, měj se fajň.

papouch
24. 06. 2008
Dát tip
vrátím se

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru