Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pepíček a právní stát

11. 07. 2008
4
5
1794
Autor
Barbar

Císařovy nové šaty vidí jenom ten, kdo není hloupý: Naše zákony se nelíbí jenom komoušům a hlupákům!

Jé, tati, co je to právní stát? Neotravuj! Nevidíš, že pracuju? Běž za maminkou! Mamí! Co je to právní stát? Nemám čas, vařím oběd, běž za dědou, on ti to vysvětlí. Dědo, máš čas? To víš že jo, potřebuješ něco Pepo? Chtěl bych vědět, co je to právní stát. Hmm, to já někdy taky, ale podívejme se do slovníku, třeba to tam najdeme. Hele! Tady to máš: Právní stát (angl. rule of law, doslova „vláda práva/zákona“, něm. Rechtsstaat, fr. état de droit) je teoreticko-filosofický pojem, který označuje stát založený na politickém systému, ve kterém je právnímu řádu podřízena i státní moc (včetně vlády). Nutným předpokladem je právní jistota, tedy zejména jednoznačnost a vymahatelnost práva. Neméně důležitým principem právní jistoty je nezměnitelnost právního řádu. To znamená, že občan může od systému očekávat některé stálé hodnoty (např. nezávislou soudní moc), neznamená to však, že nemůže docházet k dílčím změnám. A dědo, my máme právní stát? No jistě! Vždyť jsme za to v osmdesátýmdevátým bojovali. A Co teda dělali ti městští strážníci, když zneužívali zákon k pěchování obecních pokladen? No, oni pokutovali řidiče když překročili povolenou rychlost v obci i jenom o několik kilometrů. To se nelíbilo těm řidičům, protože se nikomu tu rychlost nechtělo dodržovat. Parlament rozhodl, že to není dobře a tak odebral městské policii právo to překračování rychlosti pokutovat. Aha, to znamená, že v zákoně je určeno, jak rychle se může jezdit a když někdo jede rychleji, tak ten zákon vlastně neporušuje, že jo? No to ne, samozřejmě že ho porušuje. Tak je v zákoně, že se to nemůže pokutovat? To tam taky není. A o kolik se smí teda překročit ta rychlost, aby se to nedalo pokutovat. No to nevím, nikde to napsaný není. Takže jim ten parlament odebral právo pokutovat řidiče za porušení zákona protože nejde chtít po řidičích, aby věděli úplně přesně jak rychle jedou. Někdo má nový gumy nebo tolerance tachometru je na dolní hranici a tolerance radaru na opačné a podobně. No jo, ale to přece by mělo být spíš v tom zákoně, ne? Nějaká hranice nebo tolerance, kterou nesmí řidič překročit. A co by se vlastně stalo špatnýho, kdyby tu rychlost začali řidiči dodržovat? To jsou i ostatní zákony takový? Můžu někoho tak trošku zabít nebo okrást a není to trestný? Můžu někoho jenom tak trošku podvést a ošidit a nic se mi nestane? Ti co tyhle zákony dělají potom budou nadávat těm, co vynucují jejich plnění, že zneužívají svoji moc a seberou jim ji? Neodpovídalo by víc té „jednoznačnosti a vymahatelnosti práva“ doplnění zákona o jednoznačné určení tolerancí? Není divný, když poslanci nadávají městským policistům, že se snaží vymáhat dodržování zákonů, který vyrobili a chválí státní policii, že to nedělá? Víš chlapče, to si myslíš ty v devíti letech, ale co můžeme chtít po poslancích?

5 názorů

Sebastiana
28. 09. 2009
Dát tip
to je dobré, ještě se Barbar zapotí, až bude mít zvídavé dítě další otázky...

Rozervanec
09. 12. 2008
Dát tip
tak nevím jestli brečet nebo se smát.... ne nad tvým dílem, to je fakt dobrý, ale nad tou skutečností..:c))))) t

AFRODITA
03. 08. 2008
Dát tip
no, to je zvídavej 9.letej chlapec, se mi zdá.

zvedavec
16. 07. 2008
Dát tip
naozaj, čo?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru