Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tvorba mladých a internet

30. 07. 2001
2
0
1242
Autor
Naso_kritik

Uverejnené v Hospodárskom denníku, dnes. 30.07.2001 (článok plus logo Písmaku)

Súčasná doba neponúka mladým začínajúcim autorom veľa priestoru. Literárne časopisy živoria, literárne rubriky v denníkoch a týždenníkoch takmer vymizli, s vydávaním kníh je bieda-prebieda, ak sa, pravdaže, mladý autor nerozhodne celú knihu zafinancovať sám. Ak je pravda v tvrdení, že keď život čosi uberie, zároveň čosi aj pridá, tak v tomto smere časopiseckú a vydavateľskú činnosť úspešne nahrádza internet. Pre literátov je celosvetová sieť vítaným darom, ktorý uľahčí vzájomnú komunikáciu a pootvorením „okien do sveta“ obohatí vedomostné obzory.

Už krátkym zasurfovaním na internete zistíte, že literárne orientované webové stránky majú svoje čestné miesto a úspešne sa rozvíjajú. Na Slovensku vychádzajú v ústrety talentom viaceré stránky. Stačí spomenúť napríklad web-stránku vydavateľstva Dunaj (www.dunaj.sk), kde v sekcii Talenty sa môžu naplno realizovať básnici a prozaici, pričom stránka im ponúka priestor na vzájomnú komunikáciu a ocenenia. Podobný zámer má aj ďalšie vydavateľstvo: Enigma. Na svojej web-stránke (www.enigma.sk) v časti Kope vás múza taktiež dáva priestor literárne činným jedincom (možnosť zverejňovať celé bloky poézie, ale aj grafické prvky a navyše fotografie a profily autorov), pričom tam nájdete aj veľmi zaujímavé informácie o možnostiach, ako vydať knihu. Zo slovenských serverov ešte spomenieme stránku http://behomsvetom.host.sk, ktorá si hovorí 1. slovenský literárny webring. Je to široký priestor pre talenty a ich tvorbu plus odkazy na ďalšie literárne stránky, ako napríklad http://www.home.sk/www/talent/ alebo odkazy na literárne združenia kluby a inštitúcie. Ešte zaujímavejší projekt vznikol pred troma rokmi v Českej republike. Pod stránkou www.pismak.cz sa skrýva rýchlo sa rozrastajúci lieterárny server, v priestore ktorého uverejňuje svoje diela už vyše 3200 autorov a takmer 20 000 diel. Ľahká a rýchla registrácia, šikovný prehľad o dielach a autoroch, intenzívna komunikácia medzi autormi, zaujímavý systém oceňovania diel. Potešiteľné je, že na tejto virtuálnej stránke sa veľmi úspešne prezentujú aj slovenskí mladí autori, ktorí si dokonca založili svoj Klub slovenských Písmakov. Invenčnosť, nápaditosť, originalita, lyrika aj epika, poviedky a reportáže - celý arzenál tvorby. Vzájomná komunikácia im dáva krídla, z neznámych ľudí sa stávajú priatelia, občas medzi nimi preskočia iskry lásky, dôležité však je, že sa navzájom literárne podporujú a ktovie, možno raz práve kvôli poetickým summitom vo virtualite vzniknú konkrétne hodnotné knihy.

Iaromír Novák (Naso)


Naso
06. 08. 2001
Dát tip
nabudúce vás vymenujem všetkým - v špeciálnej prílohe, kde bude okolo 2300 nickov... :-)

inventor
31. 07. 2001
Dát tip
Chybí tam, že jsem tady i já :-))))))))

Miroslawek
31. 07. 2001
Dát tip
a jáááááááááááááááááá ..................

Jo, Naso, dobrý... hezky jsi to napsal...:)))*

Diana
30. 07. 2001
Dát tip
Souhlas.

clovrdik
30. 07. 2001
Dát tip
jo, dobrý :-)

StvN
30. 07. 2001
Dát tip
líbí a souhlasim

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru