Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

John Gunther: Medzivojnoví diktátori

05. 12. 2008
1
2
770
Autor
D mol

GUNTHER, John: Medzivojnoví diktátori, I. zväzok, Bratislava: Agres, 1992, 120 s.

            Táto kniha je značne pozmeneným prekladom niekoľkých vybraných kapitol knihy „Inside Europe“, ktorá vyšla roku 1936 v USA. Z istých (pre mňa nepochopiteľných) príčin bola rozdelená na dva zväzky. Zatiaľ čo do druhého sa vošli Mussolini spolu so Stalinom, prvý zväzok je venovaný Adolfovi Hitlerovi (bolo by dobré poznamenať, že okrem Hitlera sa venuje aj politickým súvislostiam v národne-socialistickom Nemecku a taktiež niektorým iným významným ľuďom vtedajšieho Nemecka.). Tak ako sa mi zdá čudné rozdelenie knihy na zväzky, vzhľadom k nízkemu počtu strán prvého zväzku, tak sa nemôžem nepozastaviť nad výberom toho, kto bude v ktorom zväzku. Prečo sa v spoločnej knihe objavili práve Stalin a Mussolini je otázka za milión. Podľa mňa je to prejav toho, že prekladateľský tím preferuje práve Hitlera. Popravde, táto myšlienka ma prenasledovala pri čítaní celej knihy.

 

            Prvé na čo v knihe natrafíte je „Slovo vydavateľa“. Okrem iného sa v ňom píše, že sa slovenský preklad nie celkom úspešne pokúša o to, aby oddelil z knihy zjavnú osobnú nenávisť pôvodného autora voči Hitlerovi. Ja si však myslím, že ak sa v origináli nejaká osobná nenávisť nachádzala, bola pri jej odstraňovaní odvedená veľmi dobrá práca.

 

            Prvá časť knihy je nazvaná veľmi výstižne - „Vodca“. V jednotlivých podkapitolkách sú tu rozobrané Hitlerove vlastnosti, jeho vzťah k ostatným ľuďom, peniazom, náboženstvu, či židom. Niekoľkokrát sa tu spomína a rozoberá Mein Kampf (tak ako nakoniec v celej knihe), je tu aj jedna kapitola venovaná Hitlerovým kladným vlastnostiam a ako čerešnička na torte je tu označenie Hitlera za Demosthena v hnedej košeli.

 

            Druhá časť („Psychopatológia diktátorov“) sa venuje podrobnejšie nielen Hitlerovej osobnosti, ale aj jeho pôvodu a jeho rodičom. Autor (alebo vydavateľ?) sa tu už venuje aj Hitlerovej politickej dréhe a jeho mocenskej pozícii, takže tu môžeme sledovať začiatky Hitlerovej kariéry, ako aj vcelku zaujímavé úvahy o tom, kto by mohol v nemecku nastúpiť na „trón“ po prípadnej Hitlerovej smrti. Výsledok tejto úvahy by som mohol parafrázovať pozmeneným citátom z reklamy: „Hitler je len jeden.“

 

Na druhú časť nadväzuje tretia s názvom „Kto zabil nemeckú republiku“ a už z názvu je zrejmé čomu sa venuje: nemeckým politikom predhitlerovského Nemecka, samozrejme na čele s Hindenburgom a opisuje vývin situácie až do chvíle, kedy bol Hitler vymenovaný Hindenburgom do pozície kancelára.

            V ďalšej časti „Skúška ohňom a očista krvou“ sa opisuje požiar ríšskeho snemu a čistky v SA v júni 1934 , pozadie a aj následky týchto javov. Treba uznať, že v tejto časti kniha informuje o udalostiach nestranne, vcelku nezaujate plus prináša niekoľko citátov z vtedajších novín (ktoré sú ostatne prítomné v celej knihe). Kapitola končí Hindenburgovov smrťou.

 

            Nasledujúce tri kapitoly sú venované Göringovi, Goebbelsovi a iným hitlerovským politikom. To, kvôli čomu považujem túto knihu za vcelku výnimočnú nasleduje v posledných dvoch kapitolách. Je to pohľad na situáciu v roku 1936 a rozbor možnosti vojny a možných ďalších krokov Nemecka. A treba dodať že uvažovanie autora je vcelku správne. Knihu uzatvára záver, ktorý je už očividne doplnený vydavateľom a ozrejmuje ako sa skončili osudy Hitlera a jeho garnitúry.

 

            Môj dojem z tejto knihy je viac než rozporuplný. Hoci je v nej veľa zaujímavých a užitočných údajov, opisuje skutočnú osobnosť Hitlera a snaží sa o nestranný pohľad, nájdu sa tu veci, ktoré ju robia kontroverznou. Napríklad citáty Hitlera, Goebbelsa a iných na adresu židov.

V úvode sa píše že by sme sa mali zamyslieť nad hroznými vojnovými zločinmi a Hitler je tu vykreslený ako nevzdelaný, podlý človek bez priateľov. Z Goebbelsa si autor robí žarty tým, že hneď za jeho výroky o nordickej rase a židoch zaraďuje Goebbelsovu proticitrónovú propagandu vyzdvihujúcu rebarboru. Na druhej strane vydavateľ vcelku smelo operuje s výrazmi ako čistá árijská rasa a v jednej poznámke redakcie reagujúcej na predpoveď, že v roku 1975 bude mať Nemecko 49 miliónov obyvateľov sa vyskytuje slovný zvrat „protinemecká judaistická propaganda“. Názor, nech si urobí každý sám. Nedá mi nespomenúť, že na konci knihy je možnosť objednať si ďalšiu knihu o Hitlerovi, noviny Hlas Slovenska či odznaky J. Tisu. Kniha obsahuje pekné ilustrácie zobrazujúce A. Hitlera, ktoré potešia detského čitateľa, poprípade každého neonacionalistu, ktorý si ich môže eventuálne vyvesiť na stenu.


2 názory

Diana
23. 12. 2008
Dát tip
Přečetla jsem s velkým zájmem. Protože knihu neznám, byla pro mne tvá recenze přínosem. t*

StvN
05. 12. 2008
Dát tip
Promiň, ale napsala jsi něco, co bychom nevyčetli z obsahu knihy a ze záložky?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru