Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Srub (2. část)

06. 01. 2009
2
5
1128
Autor
Fantasie

Srub (2.část)

Medvěd

Otevřel dveře a zapískal na Bryka. Bryk vystřelil jako šíp a vyběhnul ven ze srubu. Jack vyšel a důkladně zavřel dveře. Spěchal za Brykem, který běžel směrem k lesu. V husté chumelenici bylo vidět sotva na krok, ale to ho nijak nezmátlo a snažil se jít po stopách, které po sobě zanechával Bryk. Vítr sílil a Jack si přitáhl hlouběji přes oči kožešinovou kapuci a doufal, že pes na něho v lese počká a nevyplaší medvěda.

Prodírajíc se mezi větvemi stromů a ztěžka se brodíc hlubokým sněhem cestou přemýšlel, jak se zachová a zareaguje, až stane medvědovi tváří v tvář. Už delší dobou mu byl trnem v patě a přidělával mu jen samé starosti. Medvěd se z nějakých důvodů neuložil k zimnímu spánku a jeho agresivita se jen stupňovala. Jednou v noci se potuloval kolem srubu a zpustošil vše, co mohl. Již nejednou se dobýval do srubu a napáchal svýma mohutnými tlapami nezměrné škody. Jack vždy s jeho nevítanou návštěvou tak nějak instinktivně počítal a byl v osudnou dobu, kdy tušil medvěda, připraven. Stačil jeden jediný výstřel z jeho pistole a medvěd odtáhnul tam, odkud přišel. Potom si, ale na výstřely, které prozatím Jack střílel ze spouště naprázdno zvykl a již se ničím nenechal odradit. Kdo ví - přemýšlel Jack, asi má velký hlad a hledá zde něco k snědku...

Budu ho muset zabít? A dokáži vůbec s klidným pocitem na něho zamířit a jednoduše ho sejmout? ... Jack se zachmuřil a odháněl nepříjemné toky myšlenek, které mu v hlavě proudily. V duchu si o to víc přál, aby se medvěd stáhnul někam do ustrání a odešel někam daleko, do jiných končin v lese, aby mu nemusel jednou čelit, aby se nemusel medvědem vůbec zabývat. Bohužel se tak nestalo. Jack mohl doufat, ale marně. Medvěd se zase objevil kolem srubu a proto musel jednat. Cítil se medvědem natolik ohrožen, že usoudil, radši si s ním nezahrávat.

V tom s sebou bezděčně trhl a vylekaně upadnul na zem.  ,, Sakra!" zaklel a snažil  se vstát. Kolem hlavy se mu s pokřikem mihlo káně a vzlétlo do výšin, cosi svíralo v drápech. V duchu si spílal, že se tak zleknul a přičítal si onu nervozitu a podrážděnost, ač si to nerad připouštěl, ze strachu z medvěda. Zaháněl nepříjemné pocity a hlasitě písknul. ,,Bryku !"- zvolal. Přelétl pohledem z  obou stran lesa a čekal. Nic se nedělo. Jen tu a tam zahučel poryv větru. Brodíc se stále kupředu houstnoucím sněhem, volal k sobě psa. Bryk však nepřicházel. Jack znervózněl, nebotˇ jeho stopy se v té sněhové bouři pozvolna vytrácely.

Šel tak dlouho, jak mu síly stačily. Jack už byl natolik vyčerpán namáhavou chůzi ve sněhu, ale ještě to nevzdával. Sehnul se k zemi a spatřil ještě poslední zbytky psích stop. Najednou stopy končily. Po Brykovi však ani slechu. Sundal z ramene pušku a odjistil hlaveň. Instinktivně vycítil, že má být v postřehu. Cosi mu našeptávalo, že se každou chvíli něco musí přihodit, jakoby to viselo ve vzduchu. Jeho tušení ho málokdy oklamalo. Jack se přikrčil ke stromu a tiše vyčkával. Snažil se zachytit sebemenší zvuk. Sněhová vánice neustávala, hukot větru zesílil.

Náhle ho z jeho netečné strnulosti, vzpamatoval strašlivý řev. Jack vyděšeně s sebou škubnul a vyskočil na nohy , pevně svíral pušku. Očima těkal kolem sebe a – užuž  by vystřelil. Srdce mu tlouklo jako na poplach,  tep se mu divoce zrychlil a na čele mu vyvstaly krůpěje potu. Ten strašlivý řev,  který se ozval , byl tak blízko, že Jack měl pocit, jakoby by ten medvěd stál přímo vedle něj. Naštěstí byl z dohledu a v bezpečné vzdálenosti. Oddechnul si proto v duchu, že získal potřebný náskok a čas , aby se mohl na něho dobře připravit...

Jack se snažil uklidnit a skoro ani nedýchal, aby na sebe příliš neupozorňoval. Přece jen se v něm ozval strach, nikterak se však za něj nestyděl. Ano,  bál se ho... Ohromně mohutného medvěda, největšího a nejsilnějšího živočicha v horách. Jack držel zpříma pušku a mířil směrem , odkud se údajně ozýval řev. Stál mezi stromy neviditelně ukrytý a snad ho nebylo přes husté sněžení ani vidět. Byl rozrušený  a jeho nervozita se stupňovala. Odhodlal se jít kupředu co nejtišším  krokem a opatrně šel k místu, kde tušil, že by mohl být medvěd. Obešel stromy a prolezl houštím na volné prostranství lesa. Náraz se sesul a přikrčil na zem. V tom ho uviděl! . ..Medvěd!… Mohutný , obří medvěd...Ten stál  vzpřímeně na dvou obřích tlapách a vydával ze sebe hrůzostrašný řev...

Jack se krčil na zemi a jako v transu pozoroval medvěda. Z huby mu kapala pěna a jeho oči vzbuzovaly dojmem, jakoby zalitých krví. V tom se medvěd rozmáchnul a cosi před sebou svou mohutnou tlapou odstrčil. V Jackovi zatrnulo a zbledl. Bryk!... Chtěl vyskočit a utíkat na pomoc, když v tom Bryka na okamžik zahlédnul, jak se vyprostil od medvěda a zmizel v houští. Jack neměl v tu chvíli šance vylézt z úkrytu a čekal na vhodnou chvíli. Medvěd rozzuřeně kolečkoval dokola a zběsile řval. Po chvíli se hnal k houští, kde zmizel Bryk. Bryk utrpěl dost ošklivou tržnou ránu, ale naštěstí byl schopen pohybu. Jakmile zjistil, že po něm medvěd jde, vyběhnul z houští a pelášil někam do bezpečí. Ztratil se kamsi v lese. Medvěd ještě nějakou dobu zběsile řval a pobíhal, větřil proti směru větru. Vše se odehrálo tak rychle, že než se Jack vzpamatoval z toho šoku a namířil na něho puškou, medvěd se ztratil v lese a bylo po všem. ,,Zpropadeně!" zaklel. Pochopil, že k ničemu už  nedojde.

Ještě chvíli nehybně setrval ve svém úkrytu, pak se teprve odvážil vyjít. Udělal pár kroků a spatřil před sebou v malé vzdálenosti Bryka, který se odněkud vynořil. Ten,  jakmile uviděl Jacka, rozběhnul se mu pajdavým krokem naproti. Měl sklopené uši a zatáhnutý  ocas. ,, Bryku!"...zvolal s úlevou a běžel k němu. Pokleknul a sundal si rukavice. Bryk ho radostí olizoval na tváři a vrtěl ocáskem. Jack poté začal Bryka prohlížet ze všech stran a vjel mu rukou do kožichu. Měl ji celou od krve...,,Počkej, jsi raněný!..." Vytáhl z kapsy kus hadru a strhl šňůrku z kapuce. Pečlivě mu ránu obvázal a stáhnul. Sebral ho do náruče....,,Musíš ještě vydržet..."  řekl mu. Ten se tvářil, jakoby mu rozuměl. Nechtěl ale, aby ho Jack nesl. Vysmekl se mu z rukou a skočil na zem, dávajíc mu tak najevo, že půjde sám. Jack ho mírně káral a rozmlouval k němu jako k člověkovi. Vytýkal mu jeho nerozvážnost s jakou se dral k medvědovi. Promlouval k němu, že více si nepřeje , aby jednal bez jeho vědomí. V duchu však obdivoval jeho statečnost a nebojácnost, s jakou se medvědovi postavil. Jistě by ho i ochránil, kdyby bylo třeba.

Obloha náhle potemněla a načernalé  mraky nevěstily nic dobrého, než další sněhovou chumelenici. Jack proto pobídl Bryka k rychlejšímu kroku. Za chvíli s takovou neuvidí ani na zpáteční cestu. Ten se i přes své zranění držel statečně a snažil se udržet tempo s Jackem. Srub již naštěstí nebyl daleko, oddělovalo je asi tak pár desítek  metrů cesty. Jackovi se sevřel žaludek a kručení v břiše mu dávalo najevo, že od rána nic nejedl. Těšil se proto na teplý krb a něco teplého k snědku. Pobídl opět Bryka k rychlejší chůzi, avšak ten najednou zpomalil a zůstal stát úplně. Jack se sehnul, sebral psíka na ruce a šel dál. Nesl ho nějakou chvíli,  když v tom ucítil,  jak mu cosi teplého prosakovalo přes rukavice. ,,A sakra!..."   zaklel. Bryk krvácel stále silněji. Jack neztrácel čas a přidal do kroku. Srub už byl docela blízko. ,,Bryku, vydrž, brzy tam budeme..." pronesl zadýchaně. Konečně došel ke srubu  a položil psa na lávku vedle dveří. Jack se svalil vedle něho a nabíral dech, odfukoval  a odpočíval.

Po chvíli vstal a otočil se čelem ke dveřím a opřel o ně pušku. V tom se na dveřích mihl něčí stín. Bleskurychle se otočil a stál jako opařený. Naproti němu stál medvěd!...Tváří v tvář!...Nečekaně. Rychle,  jak jen dovedl popadnul zpátky pušku a zamířil na medvěda. Pozdě!...Měl příliš roztřesené prsty,  aby mohl zmáčknout spouštˇ. Kmitl pohledem na lavici, ale Bryk tam však nebyl. Medvěd se prudce rozmáchnul a uhodil Jacka do obličeje. Jack syknul příšernou bolestí a svalil se na zem. Vypadla mu puška z ruky a odletěla kus před něho. Zrychlil se mu tep a nebyl schopen pohybu, strachy jakoby mu ochrnuly nohy. Ležel na zádech a před sebou spatřil medvědi obličej. Sevřelo se mu hrdlo a zatmělo se mu před očima. To je konec, pomyslel si...

V tu chvíli náhle medvěd zařval a uskočil stranou. Jack se rozhodl jednat a jako hypnotizovaný v pudu sebezáchovy, využil té chvíle, kdy se na něho maličký okamžik medvěd nesoustředil, vyskočil na nohy. A uviděl Bryka. Zachránil ho před tlapou a možná před smrtelnou ránou, kterou by mu medvěd uštědřil, zůstal by-li tam ležet déle... Bryk napadl medvěda zezadu a zakousnul se mu do nohy. Jack měl tak šanci rychle uniknout z jeho těsné blízkosti. Popadl bleskově pušku,  namířil na medvěda a vystřelil. Rána z pistole přehlušila medvědův strašlivý řev a ten se dal na úprk. Jindy by se nedal odradit,  ale vycítil,  že Jack je schopen ho v ten moment zabít. Jack zkřivil obličej do úšklebku. Netrefil ho!...

Byl moc vysílený a unavený, ruce se mu třásly natolik, že nebyl schopen se strefit. Rezignovaným pohybem máchnul rukama a nechal pušku dopadnout na zem. Z posledních sil se vzchopil a postavil se na nohy. Vrávoravě došel ke dveřím srubu a dveře otevřel. Očima pátral po Brykovi. Ten se k němu připlazil a na prahu zůstal nehybně ležet. Měl prosáklý obvaz krví a už neměl sílu. Jack se naposledy vzchopil a dal se do příprav, aby stihl Bryka ošetřit včas, než vykrvácí dočista. Ošetřil ho pečlivým způsobem a ustlal mu pelech poblíž krbu. Bryk usnul vyčerpán a ztrátou krve. Jack zabezpečil srub a zkontroloval vše, aby se ujistil, že medvěd již není nikde v jejich blízkosti. Když zjistil, že je klid a nejevili se známky jeho přítomnosti, uklidnil se. Zatopil a uvařil teplý pokrm. Venku se začalo stmívat a sněhová vánice ustávala, až ustála úplně. Jack odpočíval u krbu a nezapomínal převázat Brykovi ránu. Byl moc rád a celý šťasten ho přitisknul k sobě, nebo si uvědomoval, jak mu byl nápomocen v nejtěžší chvíli, při střetu s medvědem. Bryk vypadal spokojeně a spal dál. Jack dnešní dobrodružství vylíčil dopodrobna do zápisníčku a pozoroval  plápolání ohýnku v krbu. Po chvilce i jemu ztěžkly oční víčka a než se stačil zachumlat pod deku, spánek jeho, si vzal za své....

pokračování příště...


5 názorů

Fantasie
13. 01. 2009
Dát tip
jééé, děkuji za kritiky ohledně "Srubáků" :o) Jasně, že musím ještě hóóódně zapracovat, ten fakt, že se mi dostalo rady, je pro mě důležitý, to víš, jsem neotrkaná v psání jako takovém, zkusím se s tím ještě poprat:o)))) a moc díky za zkušenou radu,zdravím:o)

DaNdÝ
13. 01. 2009
Dát tip
jojo, je to lepší, dějovější než ten suchopárnej popis v první části, jo pár nelogičností, troošku asi moc rozvleklý a trochu vláčný, ale jsou tam napínavý momenty. Když to beru jako jednu prvotin, tak je tam toho dost k zlepšování ale i materiál jak to zlepšovat určitě. Ten konec bych zmínil eště, snad by bylo lepší to ukončit někde v prostředku toho souboje s medvědem - v napínavý části, aby to táhlo a přímo nutilo k čtení další části

Tragicus
07. 01. 2009
Dát tip
"kolečkoval dokola" - ? :] ,,Počkej, jsi raněný!..." - To bylo v nějakém americkém akčním filmu, ne? :] "Medvěd se prudce rozmáchnul a uhodil Jacka do obličeje." - Tak po tomhle by se Jack odebral do věčných lovišť, možná ne hned, ale sám by se už o sebe asi nepostaral. Pistole není totéž co puška. Styl už je o něco lepší, pořád je tam dost "Jacků" na můj vkus, což působí dost začátečnicky, ale jinak dobré. Četlo se to rozhodně lépe než ten rozvleklý úvod minule.

vesuvanka
06. 01. 2009
Dát tip
Moc hezké a příjemné čtení , ráda jsem se k dílu vrátila, díky a TIP

neroušek
06. 01. 2009
Dát tip
****************

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru