Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Každý kostel voní jinak (2.8.2008, Šumava)

18. 03. 2009
4
9
2511
Autor
Milly

2.8.2008 výlet šumavský Kostel Svatý Tomáš- "Tomášská mše- V kostele pod Vítkovým Hrádkem visíval dříve zázračný obraz svatého Tomáše, k němuž z blízka i zdaleka směřovali poutníci s prosbou za přímluvu u Boha. Procesí se opakovalo každoročně na svátek světce, který připadá na 21. prosince. V noci před tímto dnem scházeli se tu prý všichni Tomášové již dávno zemřelí, obklopili kostel a v tichosti čekali na svého patrona. Těsně před půlnocí vyjel ze tmy na koni sám svatý Tomáš a se svými věrnými jmenovci se vřele přivítal. Pak vešel do kostela a tím okamžikem vzplanuly uvnitř tisíce svíček. Mohla začít modlitba za věčné spasení i za blaho země, na jejímž konci světec všem přítomným požehnal. Světla rázem zhasla, klečící se proměnili v duchy a zmizeli, aby se za rok opět shromáždili, rozhojněni o další mezitím zesnulé Tomáše, k noční bohoslužbě. Kterýsi duchovní pastýř ve svatotomášském kostele podlehl prý kdysi půvabům krásné dívky, kterou pravidelně vídal na bohoslužbách. Navzdory svému stavu se do ní zamiloval a během obřadu často zrozpačitěl. Pletl si slova a vzbuzoval pohoršení. Od jisté doby však kráska přestala na mše chodit a kněz si v rozčílení sáhl na život. Za trest musel potom i po smrti noc co noc, po celých tisíc let, sloužit v lese pod Svatým Tomášem mši. Neobešlo se to bez úpěnlivého nářku a kvílení. Tyto tajemné zvuky každou noc děsily obyvatele širého okolí. Někdy v padesátých letech minulého století se údajně odvážný hajný od Frýdavy vydal na Svatý Tomáš, aby přišel záhadě na kloub, a tam se setkal s oním nešťastným knězem.Ten ještě více posmutněl, hajnému svůj osud vylíčil a vzdychl: "Sto roků, které jsem již odsloužil, je nyní zmařeno tím, že jsem promluvil s lidskou bytostí, s tebou". Hajného ta vzpomínka trápila a tak zašel za frymburským farářem s prosbou o radu. Faráře napadlo, že snad ubohému knězi pomůže, budou-li se za něj všichni společně odlit. Lidé tak učinili a zanedlouho se nářek ze svatotomášských lesů skutečně přestal ozývat. (D.Kovář)" (http://www.frymburk.info/historie_data.php) Vítkův hrádek- "Zřícenina nejvýše položeného hradu v Čechách se nachází na Svatotomášském pohoří při staré zemské hranici v nadmořské výšce 1053 metrů, kudy prochází hlavní evropské rozvodí. Hrad Vítkův Hrádek (Vítkův Kámen, Wittinghausen) byl založen v polovině 13. století Vítkem z Krumlova jako správní a obranné středisko nově osídlené oblasti. Svým rozsahem nepatřil k velkým hradním stavbám." (http://www.vitkuvhradek.cz/history.htm) Zadní Zvonková- "Bývalá ves na pravém břehu Lipna, založená v 2. pol. 17. století. Po druhé světové válce zanikla, zachoval se kostel z let 1788 až 1794. Hraniční přechod do Rakouska." (http://mapy.vyletnik.cz/zadni_zvonkova_-3137/) Kostel sv. Jana Nepomuckého- "V dnešní podobě je farní kostel sv. Jana Nepomuckého v Zadní Zvonkové, několik málo kilometrů od přehrady Lipno novogotickou stavbou z 19. století. V roce 1946 byli původní, převážně němečtí obvyvatelé vyhnáni a kostel začal pustnout, až se octl na hranici zřícení. V roce 1992 se započala rekonstrukce, která probíhá více méně doposud (fasády). V kostele je úplně nové vybavení, neb z původního se nezachovalo nic. Příležitostně se v kostele slouží bohoslužby. Farní obec nesla původně jméno Glockelberg. Ke Zvonkové jsou přifařeny obce Zvonková, Josefova Huť a Huťský Dvůr, farnost je spravována "ex currendo"knězem z poměrně nedaleké Horní Plané." (http://www.kostelyunas.net/zadni_zvon_sjn_1.html)

2.8.2008

 

"Svatý Tomáš"

 

Takový kostel mám v sobě

stojim za mřížema

a toužebně hledim dovnitř

dýchá vůně zdí a klid

je mi zima

 

***

 

"Vítkův hrádek"

 

Sedim tu ve věži

bolí mě cizí smích

sedim tu ve věži

jen zdivo kolem

není cizí

přátelský výklenek

milostná mříž

možná, že před světem

ne však přede mnou mne skryjí

nechte mne samotnou

anebo, pane, přijď

snad postačí pár staletí

a naleznu svůj klid

 

***

 

"Kostel Zadní Zvonková"

 

(na zvonu psáno:

„Přes všechny hranice vyzývám k usmíření“-

společná česko- německá oprava zničeného kostela)

 

Lidi vždycky umírali a budou umírat-

musim se s tim smířit- i když to bolí

v krku a na hrudi.

Bolí mě hřbitovy.

Každý kostel voní jinak-

ve všech je mír,

přestože v Boha na kříži

nevěřím

přes vlastní bolest

a utrpení, které v nich cítím

návraty k sobě,

anebo aspoň k bolesti

tluču hlavou o mříže

prázdný kostel je

katedrálou ticha v sobě.

 


9 názorů

Milly
20. 03. 2009
Dát tip
V tom Ti nikdo nebrání- klidně zpracuj a dej pak vědět. (téma se tedy zpracovává- nikoliv píše)

Milly
20. 03. 2009
Dát tip
Ježiši, Tangens.. :-P Píšu, co mě napadá (to neovlivníš a já rozumem taky ne), prolog není mým dílem, jak sis moh všimnout a tak. Ale dík za dojmy.

Podobné pocity snad zažil, alespoň jednou, každý z nás. Vaše verše mi připomenuly pár takových chvil... Nejsem odborníkem, ale Vaše verše se mi líbí:)

Pěkné,TIP

Milly
18. 03. 2009
Dát tip
Vítkův hrádek sv. Jan Nepomucký http://www.zanikleobce.cz/index.php?obec=743

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru