Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Dhaulagiri a Mazlivá kočička

03. 04. 2009
2
11
1509
Autor
Poko

O životě s fotoaparátem a ne s lidmi. Děkuji za jakékoliv komentáře.





...nemohu si pomoci, ale tohle město mi již nenabízí fotografii, o kterou bych stál...
F prochází historickou částí města, brašnu s fotoaparátem má pověšenou přes rameno. Prohlíží si
stará zákoutí, brání se nervozitě a pocitu plytkosti ze stokrát vyfotografovaných pohledů na Staré město, kterých je v každé výloze plno. Opět si začíná vyčítat, že sem jel, místo aby se pokusil projížďkou po volné krajině získat novou inspiraci.
...Jenomže ty, příteli, hledáš zrcadlo, něco, co by ti dalo možnost pohlédnout na sebe samého. Sebe si uvědomit v kontextu tohoto města, pamatuješ si přece dobře, jak jsi fotil  ty kořeny stromů v parcích ...  vznáší námitku Společník a F mu rychle odpovídá: Ale to já vím... Ale snad jsem zde už příliš dlouho, snad jsem tu vše viděl až přespříl...

F se na okamžik zastavuje na mostě přes řeku a uvažuje nad snímky té masy vody, která plyne nezávisle na okolním dění a odnáší a někde jinde na svém břehu zase bez zájmu zanechává předměty, kterých se na čas zmocnila.
Řeka je  ženského rodu a oprávněně.Jak případné, že? pomyslí si a ihned se mu dostává odpovědi: Eliška byla jen žena, ty jsi od ní očekával, že bude... Vím, vím! Dost už vzpomínek...
Ale vzpomínka na fotografie řeky v obchodě se suvenýry, jejichž okoukaností by Společník jistě začal brzy a právem argumentovat, ho od záměru fotit zrazuje.
Jen zdánlivě stejné... Spíše ale pravým opakem... Protéká jak tímto městem, tak i mým životem... neodpouští si F poslední slovo.

F schází po starých kamenných schodech na pěšinu podél řeky a rukou přejíždí po starých kamenech, které pamatují časy králů.
Próósim tebé, tohodle kamení už máš plné cédé a ještě... ...ale tu podstatu věků v něm obsažených se mi, mám dojem, ještě stále nepodařilo zachytit... Ále...
U řeky však zůstane stát jako přikovaný, ustává ve věčném rozhovoru se Společníkem a nehybně pozoruje osamocenou dívku na lavičce, která celá schoulená píše zřejmě textovou zprávu. F přejíždí pohledem po šedivém předjarním okolí bez lidí a téměř s odporem se odvrací  od řeky, která mu zde připadá tak silná a současně tak bez zájmu o cokoliv.   Představuje si dívku ve svém ateliéru, jak zaujímá tu samou pozici s mobilním telefonem v klíně, s vlasy zastrčenými za uchem, které jí tím trochu odstává.
No, to by byla pěkná fotka, to ano, ale... podotýká Společník a F se rozhoduje dívku oslovit.
"Dobrý den přeji, slečno, odpusťte mi, že vás takto vyrušuji..." slyší se upjatě říkat, když se dívá do očí té slečny, spíše ještě dítěti, jak vzápětí zjišťuje.
"Jo, tak vy jste ten úchyl, co vraždí ženský a pak je tu někde zahrabává, že jo?"
Slyší tu dívku směle odpovídat a i přes její vulgární tón se tomu musí pousmát.
Teda čeho se od tebe jeden ještě dočká... slyší F, načež od dívky na lavičce s omluvami a překotnými smírčími gesty odstupuje.

"A to jako budu  někde na fotkách, jo? Ste si měl vybrat nějakou dvoumetrovou anorektickou a né mě. Mně řikaj doma Záprdek ... Nojó, stopětapade, to neni žádná míra..." říká dívka svým zpěvavým hláskem, když nastupuje k F do auta.
Zanedlouho vcházejí do bytu, kde má F svůj ateliér. Dívka suveréně odhodí na zem svůj školní batoh s plyšovým slonem a rozhlíží se po stěnách s fotografiemi.
"A vy se tím jako živíte, jo?" ptá se, ale F nemá chuť mluvit o své nemocí předčasně ukončené kariéře fotografa a natahuje se pro stojací lampu.
Dívka si zatím bez pobízení svléká tričko a podprsenku, kterou okoukaným gestem odhazuje na svého plyšového slona.
Tak té je, příteli, tak třináct, nanejvýš čtrnáct...
Slyší F a nevěřícně se dívá na nahou slečnu školních let ve svém bytě, která v radiu ladí stanici s písničkami. Jako opařený usedá na židli, fotoaparát si pokládá na klín a dívku pozoruje.
Takhle jsem to nechtěl... pomyslí si, ale to dívka právě se vzhůru vztaženýma rukama varietním krokem cupitá doprostřed místnosti, kde se zastavuje na špičkách. Z radia se řine hlasitá hudba, F si rozepíná pouzdro fotoaparátu a slyší svého Společníka, který mu varovným tónem řiká: Snad to dítě nechceš takhle fotit !
Ale F je fascinován těmi ňadry, které se před ním chvilku vznášejí, doprovázené tanečními pohyby rukou a posléze semkávají, jak si je dívka s lhostejným výrazem lokty přibližuje k sobě.
Propánaboha... myslí si F a připadá si jako na nějaké diskotéce.
"Tak si mě foťte, né? Já se vám asi nelíbim, có? No jo, to se nedivim... Záprdek." říká dívka, v tanci ustává a s rukama v bok se dívá na fotografii modelky, kterou si kdysi F zaplatil.
V rádiu písničky střídají Rozhlasové noviny a dívka se napřimuje, aby stále nahá předváděla titulky ve znakové řeči.
No, jistá bravurnost se té žabce upřít nedá, na co máš  foťák, příteli?
A tak F proti své vůli fotí dívčiny do všelijakých obrazců a písmen skládané prsty a máchající paže, zatímco se mu Společník hlasitě směje.
Já chtěl fotit její samotu a odloučenost, né tohle. Já nechtěl, aby se svlékala... říká si F, ale to už k němu dívka vymršťuje paži a pochoduje po ni prsty druhé ruky, zatímco doširoka otevřenými ústy  artikuluje nějaké jméno, zřejmě začínající na písmeno dé. F slyší z radia o výstupu české výpravy na Dhaulagiri a na dívku se nejistě usmívá na znamení, že rozumí.
Když asi po dvacáté mačká spoušť fotoaparátu, dívka své vystoupení končí a obléká se.
"Hodíte mě na ten nádr, jak jste slíbil?"

F pozoruje špinavým oknem nádražní budovy, jak dívka nastupuje do vlaku, když se ho opět a po dlouhé době zmocňuje zápal, ve kterém nafotil své nejlepší fotografie, nebo si to alespoń myslí, protože nikdy nikde žádné nepublikoval.
Uchvácen pozoruje čímsi v omítce čekárny vyškrábaný nápis MAZLIVÁ KOČIČKA a nad ním ještě telefoní číslo, přeškrtané zřejmě jeho pravým vlastníkem.
F má v očích slzy, protože konečně po dlouhých týdnech zase  nalézá svoji fotografii, která mu pomůže přežít další dny, která zobrazuje jeho vidění života. Života surově a směšně obscéního, života plného nostalgie nad ztraceným mládím a promarněnými šancemi.
































11 názorů

Poko
10. 04. 2009
Dát tip
Zdar, děnka za zastavení a kom. Kostrbatejch vět se zbavit nedokážu a to si píšu dlouhý roky,asi jsem tím tou situací chtěl hlavně znázornit, jak ho ten "Společník" manipuluje do hajzlu, jak mu ohejbá život do outu. No, nepopírám, že mě u té 14 napadaly všelijaký čuňačiny, co by tam mohli vyvádět, ale nechtěl jsem tam sex, spíše šedivej a blbej úsek jeho života. Nejsem zrovna ten pravej asketickej příklad, ale souhlas s morálkou společnosti, doby. VOPRAVDU NEJSEM nějakej pedofil hnusnej, tj k těm holčičkám a já i ten F tj jen hledání toho zrcadla, nejde o originalitu fotek, ale o vystižení tej svej představy, svýho žití. Jsem chtěl, aby to jedno písmeno, jen F znázorňovalo tu jeho anonymitu a "šedivost", samože to má bejt F jako Fotograf, víc jsem o tý osobě říkat nechtěl, jen naznačit trable s exkou a psychickou nemoc,no nic ještě jednou děkuju za koment a ať žijou holky a jaro.

Poko
10. 04. 2009
Dát tip
Zdar, děnka za zastavení a kom. Kostrbatejch vět se zbavit nedokážu a to si píšu dlouhý roky,asi jsem tím tou situací chtěl hlavně znázornit, jak ho ten "Společník" manipuluje do hajzlu, jak mu ohejbá život do outu. No, nepopírám, že mě u té 14 napadaly všelijaký čuňačiny, co by tam mohli vyvádět, ale nechtěl jsem tam sex, spíše šedivej a blbej úsek jeho života. Nejsem zrovna ten pravej asketickej příklad, ale souhlas s morálkou společnosti, doby. VOPRAVDU NEJSEM nějakej pedofil hnusnej, tj k těm holčičkám a já i ten F tj jen hledání toho zrcadla, nejde o originalitu fotek, ale o vystižení tej svej představy, svýho žití. Jsem chtěl, aby to jedno písmeno, jen F znázorňovalo tu jeho anonymitu a "šedivost", samože to má bejt F jako Fotograf, víc jsem o tý osobě říkat nechtěl, jen naznačit trable s exkou a psychickou nemoc,no nic ještě jednou děkuju za koment a ať žijou holky a jaro.

DaNdÝ
06. 04. 2009
Dát tip
inu tedy avízo slouží právě k napovězení toho že je odpovídáno na komentář, esli tedy smím radit. dílko mě docela zaujalo, se třeba u nějakého příštího potkáme. A nebo klidně u mého jako, ono čtení a komentování je tuobčas jak šafrááánu

Poko
06. 04. 2009
Dát tip
Díky, D, děkuji za zastavení a kom. Ona ta první půlka měla vtáhnout do toho bizarního a nebezpečnýho světa schízy, ten společník ta představa a haluz toho F odvádí do hajzlu a outu osamocení a taky ho odvádí od focení, ale to si všechno dělá sám ten F, žejo. Ta slečna měla bejt v tom jeho životě jako granát o nedělním obědě /no.../ teď mi tam trochu chybí zmínka o prašulích za to focení, zadarmo by s ním nešla a zjiš´tuji že nechápu co je to tu to avízo a jak se tu odpovídá na komenty... tak sa měj

DaNdÝ
05. 04. 2009
Dát tip
tooož... tohle bylo dobrý, protože to mělo jednoduchou kompozici a nebylo to přeplněný zbytečnýma metaforama.. a tak. Druhá půlka mi přišla celkem noo výrazně lepčí než první, páč ten rozjezd a jen pocity postavy, mi moc neříkalo, ale pak už jo - bylo tam víc děje, ten společník, ne že by mi přišel nadbytečnej, ale moch bejt víc individualizovanej, odlišenej od myšlenek samotný postavy. Ten dialog s holkou, je vcelku autentický. Nu a někteteré ty obrazy a detaily z toho fotografování mi přišli dosti pěkné, taky využití předpokládám nějakých těch fotografovacích znalostí je dobré,

StvN
04. 04. 2009
Dát tip
No v Praze se nádraží říká "hlavák". Výraz "nádr" používaj spíš Brňáci. Proto jsem se ptal.

Poko
04. 04. 2009
Dát tip
Zdar, děnka za zastavení a koment. Větná skladba, bo jak se tomu řiká, jo, ty malý broučci na stránkách-dělaj si co chtěj. Ten F je cvok žeano a Společník je jeho haluze. Tu větu od tej slečny jsem chtěl jak prásknutí, aby to ten jeho proud jetejch myšlenek roztrhlo, kontrast, ona je uplně norm. náctka, to on je introvertní cvok, ale asi se mi to nepovidlo, ok. Jinak "žiju v malým blbým městě" a ačkoliv za chvíli do Phy jedu, je to jen smyšlená kulisa, to město v txt. tak ještě jednou děnka a zdar

StvN
03. 04. 2009
Dát tip
To asi nebude Pražské Staré město? uvažuje nad snímky té masy vody, která plyne nezávisle na okolním dění a odnáší a někde jinde na svém břehu zase bez zájmu zanechává předměty Kromě této věty jsem zaregistroval ještě několik podobně kostrbatých. Jednou jsi použil za sebou spojky "a i", toho se zkus vyvarovat. Dívka by takto možná ve skutečnosti odpovídala, avšak v psaném textu to zní odpudivě. Klidně bych její přímou řeč opsal. Lépe bys dosáhl uzavřenosti vnitřního života postavy. Ostatně s tím sis mohl trochu lépe vyhrát. Vnitřní společník na mě nepůsobil pozivitním dojmem, spíš jako by byl na obtíž.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru