Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Řeka

12. 05. 2009
4
12
843
Autor
Petr Fiala

Život je jako řeka,

prudkostí někdy leká

a cílem svým se netají.

 

Život je jako řeka,

příliš krátká pro člověka

plavoucího při kraji.

 

Život je jako řeka,

na jejímž konci čeká

ten, nad nímž jsme plakali.

 

Jednou tě proud pustí

tam, kde řeka ústí,

ke schodům bájné Valhaly.

 

Až tam si budeš jistá,

že nejsou to ta místa,

co plavouc jsme si vylhali.

 

Nepříjde sladké probuzení,

když po smrti už nic není

a voda padá do průrvy.

Když po smrti už nic není

a vodopád zapomnění

smyje slzy do urny.


12 názorů

Sysinka
18. 05. 2009
Dát tip
čtivé, jen škoda, že tak smutně končí... :(

Je to dobré a pro mne rytmické, až na ty slova, co se tady rozebírají výše.

Induan
13. 05. 2009
Dát tip
Formou trochu kříženec mezi Život je bílý dům... a Namaluju Tvoje ruce, dvě ještěrky na opuce... Ale jinak dobré. *tip

Miroslawek
13. 05. 2009
Dát tip
a)+c) opět veselé, ale asi nemá smysl dál komentovat b) melodie a dvě slabiky navíc říkáš... tak se na ona tvrzení podívejme ve světle faktů, nikoliv dojmů či bludných představ. Verš je definován jako útvar rytmický, tedy nás zajímá rytmus. Novočeský verš je sylabotónický, což zjednodušeně znamená, že pro vnímání rytmu je určující počet slabik a rozložení slovních přízvuků. X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná ten, nad nímž jsme plakali. x X x x Xxx = předrážka, daktyl, daktyl ke schodům bájné Valhaly. X xx xx Xxx = daktyl, trochej, daktyl co plavouc jsme si vylhali. x Xx Xx Xxx = předrážka, trochej, trochej, daktyl a konečně alternativa co plavajíce jsme si vylhali. x Xxxx Xx Xxx = předrážka, 3x trochej, daktyl Co lze konstatovat: 1. Změna "plovouc" na "plavajíce" sice skutečně přidá dvě slabiky, ovšem v rytmické řadě jeden vložený trochej nic zásadního nemění. 2. Verš druhý a třetí se kromě toho liší i začátkem, ovšem od dob lumírovců konvence v začátcích veršů trochej s předrážkou vs. daktyl bez problémů připouští. 3. verš první, ačkoliv by měl určovat metrický impuls (tj. očekávání rytmického průběhu veršů dalších), se od průběhu veršů liší výrazněji, vzniká nedůvodný nesoulad, tedy chyba. 4. pokud bych měl jít textem ještě víc zpět k počátku a považovat přes trochu odlišný rým za k sobě vztažené verše také: a cílem svým se netají. x Xx X x Xxx = předrážka, trochej, trochej, daktyl plavoucího při kraji. Xxxx X xx = trochej, trochej, daktyl vznikají mi další otazníky a dojem nejistoty, rytmické rozkolísanosti se jen posiluje.

Spirit
13. 05. 2009
Dát tip
ten konec bych dala pryč, je už moc konkrétní.. jinak líbí, hlavně začátek

Petr Fiala
13. 05. 2009
Dát tip
a) přechodník minulý od slovesného tvaru "plavat" nelze vytvořit, jelikož je vidu nedokonavého. b) "co plavajíce jsme si vylhali" má o dvě slabiky více než "co plavouc jsme si vylhali" a dost radikálně mění melodii. Stačí si to říct nahlas. c) možným řešením je udělat to jinak: "co ve snu jsme si nalhali", ale proč, když lze i přes nekorektní "plavouc" pochopit význam. Je to sice hrubka, ale nikoliv z nepozornosti nebo nevědomosti.

Miroslawek
13. 05. 2009
Dát tip
"Samozřejmě, že plavouc je špatně, ale plavajíce trhá verš." a) samozřejmě by tam neměl být přechodník přítomný, ale minulý b) proč myslíš, že plavajíce "trhá verš" (víc než plavouc)? To mne zajímá... c) i kdyby tomu tak bylo, to je tvůj problém, jak si s tím poradíš.

Petr Fiala
13. 05. 2009
Dát tip
rod sg pl m. plavaje plavajíce ž. plavajíc plavajíce s. plavajíc plavajíce Samozřejmě, že plavouc je špatně, ale plavajíce trhá verš.

Petrusha
13. 05. 2009
Dát tip
neplač ...

Miroslawek
12. 05. 2009
Dát tip
myslím, že rýmy lze předvídat téměř s jistotou, tedy tam, kde neselžeš... plavouc je vynikající přechodník, bohužel však špatně marně jsem v textu hledal nějakou skutečně tvou jazykovou skutečnost...

Labud
12. 05. 2009
Dát tip
U schodů bájné Valhaly jen ty, co při kraji nepluli

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru