Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvodník od autora Alimra

19. 05. 2009
1
4
863
Autor
slovoma

3. místo dubnového kola soutěže "Slovo má"

Modré z nebe


Tenkrát. Tohle tenkrát je staré pět let. Byl den podobný letošnímu velikonočnímu pondělí, prostě nádherný den. Jako dnes jsem seděla u počítače a pravděpodobně hledala inspiraci na dobrou knihu. Musela jsem do vyhledavače zadat „literatura“ nebo podobné slovo, protože jsem se dostala na stránky Písmáku. To byl ale objev. A ta „modrá“! Když jsem se vzpamatovala z okouzlení barevným ztvárněním, začala jsem „listovat“. Pomalu mi docházelo, že jsem na místě, kde se píše. A kolik lidí píše! A kolik se toho napíše! Divím se, že jsem si nevybrala jméno „Alenka v říši divů“.
Jistě, hned ten den jsem se zaregistrovala. Tady se mi líbilo. Moje ego se třepotalo a cítilo, že tu vyroste, že se tu nabaží, že mu tady bude hej.
Nikdy jsem nic nenapsala, pokud se tedy nepočítají dopisy ruským druzjám v době povinné školní docházky, slohové práce se špatnou stylistikou hodnocené většinou známkou za dobře, seznamy nákupů a žádosti o přidělení bytu. Přesto jsem sedla a „vymyslela“ báseň volným veršem. Celé dva roky, co tady visela, si udržela své čtyři tipy. „Básník ze mě nebude“ s touhle myšlenkou jsem psala svoje další verše – a že jich bylo!
Ano, nebyla jsem tím pravým na pravém místě. Nevím, co mě tenkrát táhlo k sekci poezie, protože jsem do té doby poezii nevnímala. Vždycky šla okolo mě díky škole, která mi ji znechutila otázkami
„ Co tím chtěl básník říci?“ a mě nebavilo někomu vandrovat do myšlenek a už vůbec ne mrtvým Shakespearům, Máchům, Seifertům – znala jsem jich žalostně málo.
Je tedy nasnadě otázka „proč mě ‚utáhli‘ Zbora, Rowenna, Jinovata, sleeping beauty,Elyn, Mardou, srha, drfaust, Lyryk, Delahaye, Wella, dadíková a samozřejmě další, kteří tu tenkrát byli?“ Nemyslím, že to bylo pouze jejich životností, jejich poezii samotnou. Mám tušení, že to bylo v prvopočátku především dostupností k jejich textům a hlavně k jejich kritikám.
Stále si pamatuji, jak mě Jinovata upozorňoval na přespříliš přívlastků a jak jsem se jim snažila vyhýbat a trpěla tím jako pes. První výběr jsem dostala od sleeping – to bylo velké překvapení. A Rowenna … tu jsem měla hrozně ráda, i když mě pořád peskovala a říkala, že jsem ukňouraná … a já neměla takovou vyřídilku jí to vyvracet, ztroskotala bych na neznalosti teorie poezie.
A propos do dnes nechápu, jak někdo může číst (psát) báseň a rozlišovat daktyl a trochej, aby to mělo rytmus. Například verše:
/Má mě ráda/marmeláda/ =/Xx Xx/Xxxx/ …? Nechápu to, mě se to rýmuje, ale ta ikska mi tam nesedí…a musím pokračovat jen v duchu:
/Xx Xx/Xxxx/ , ve kterém nejsem schopna vymyslet smysluplný verš, nebo mohu navázat:
/drží se mě jako čert/ = /Xx Xx Xxx/
/já to včera někde čet/ = Xx Xx Xxx/?
Miroslawku asi jsem jedle jak ta vedle, promiň.
Stojí mi za to psát podle pravidel, která jak vidno stejně nechápu a prznit myšlenku jen proto, abych splnila formu?
Tato teorie má pravděpodobně svoji podstatu, ale nevím, zda se znalostí střídání těchto Xx a Xxx se mi bude báseň jako čtenáři líbit víc. Jako básník bych v tom asi měla mít jasno a tak si ty Miroslawkovy přepisy iksek občas pročítám a hledám souvislosti, ale nejsem sto tomu porozumět ani po těch pěti letech tady… ale co, doktora nedělá bílý plášť a tak jsem se dala na dráhu starého mládence a píšu volně, ač se závazky a poezii miluju.

Tímto autorka nechtěla říct: “Poezie mi nebyla dána do vínku, ale zdejší prostředí mi ji přisypává do čaje a piju ho ráda, i když je ještě vařící a pálím si jazyk.“ Chtěla vám pouze naznačit, kudy se vchází, i kdyby zrovna pršelo, do jejího Modrého z nebe.


… jo, bouřky? Kde nejsou …?


4 názory

Alimra
21. 05. 2009
Dát tip
dik

Oldjerry
21. 05. 2009
Dát tip
Jestli to najdu, Jarmilko, tak ti to nějak podstrčím... (:-D

Alimra
20. 05. 2009
Dát tip
Oldjerry, díky. Ráda bych si přečetla to tvé ...?

Oldjerry
20. 05. 2009
Dát tip
Svádí mne tě napodobit, jenže už je pozdě. Já jsem své entrée na Písmáku popsal už dřív, ale tys to své na rozdíl ode mne napsala, jako když tančíš.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru