Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kabelka

07. 07. 2009
33
71
5153
Autor
Yvaine

Kabelka; základní prototyp, verze 1.0. Upgrade možný a individuální.

Make-up

S make-upem v ruce se postaví před zrcadlo. Ranní světlo je ostré a jeho nepřívětivost podtrhují ještě bílé dlaždičky. Všechno v tom světle vypadá neduživě a studeně – i její pleť. Nanese na prsty trochu make-upu a pak, místo toho, aby si jej rozetřela po obličeji, si na každou tvář namaluje malý ksichtík – na pravou veselý a na levou smutný.

Teple oranžová barva kontrastuje s rozespalou namodralostí její pleti a ona otáčí hlavu ze strany na stranu, veselý-smutný-veselý-smutný, až jí vlasy létají kolem obličeje a lechtají na nose.

Zašklebí se. Nejprve si na rtech vyčaruje rozjásaný úsměv a hned nato se zatváří nešťastně jako čerstvá vdova. Uvědomí si, že efektu něco chybí, a proto se vrátí do předsíně a sáhne do kabelky

 

Rtěnka

pro rtěnku. Vrátí se do koupelny a namaluje si obrovské, rudé klaunské rty, od nosních dírek až k hrbolku brady, od jedné lícní kosti ke druhé. Pak se zase šklebí, směje se a mračí, je šťastná a zničená.

Jenže ten šílený úsměv se nemění a ona si vzpomene na všechny kýčovité obrazy „smutných klaunů“ a zničehonic se jí srdce rozbuší iracionální hrůzou ze sebe samé. Pokusí se na sebe usmát ztuhlými rty a když se jí to konečně podaří, uklidněná smyje klaunské nalíčení a začne znovu.

 

Klíče

Svazek klíčů připomíná ježka. Nechávala si i staré, nepotřebné. Starý byt, nový byt, dům rodičů, sklep, půda, práce, vrchní zamykací šuplík, schránka, mnoho dalších, o kterých si ani nepamatuje, odkud jsou a zdali je vůbec kdy použila.

Chrastí s nimi a počítá: má mě rád, nemá mě rád, má mě rád, nemá mě rád.

Sedí jen o pár metrů dál, hlavu skloněnou nad nějakým papírem. Na temeni se mu leskne lysinka. Zvedne hlavu a nesměle se na ni usměje. Přes noc mu na tváři vyrašila nějaká ošklivá vyrážka, ale zrovna na obličeji (pubertální zahihňání) nevadí.

Nervozitou mu začne cukat oční víčko.

...má mě rád, nemá mě rád, má mě rád, nemá mě rád, má mě rád.

Fajn.

Shrne klíče zpět k jedné straně. Chrastí s nimi a počítá: mám ho ráda, nemám ho ráda, mám ho ráda, nemám ho ráda...

 

Peněženka 

Nestojí za řeč. Spousta zmuchlaných lístků, papírků, trochu peněz a nějaké karty a dokumenty. Malá, nenápadná pasová fotografie. Podívá se na ni a pak ji zastrčí za kartičku pojišťovny. Vytáhne z peněženky drobné mince a zamíří k automatu pro kávu. Černou. Silnou. Šestou.

Automat jakoby nic spolkne bezcennou peruánskou minci ze sbírek jejího otce a vychrlí kouřící dehet.

Musí šetřit.

 

Mobil

„Ahoj.“

„Ahoj.“

„Už jsme se pěkně dlouho neviděli, viď? Chtěl jsem se jen zeptat, jak se máš.“

„Jde to. A ty?“

„Fajn, mám se fajn. Zrovna si sháním práci.“

„To je skvělý.“

„Poslyš... Myslíš, že bychom se mohli někdy sejít?“

„...“

„Mami, ty brečíš?“

„N-ne.“

„Mami, chtěl bych tě vidět.“

„Já nevím. Nevím.“

„Já se ho bál. Copak to je tak těžký pochopit? Byl jsem dítě! A bál bych se ho i jako dospělej.“

„Jaks‘ mu to moh udělat? Jaks‘ mi to moh udělat?“

„Zabil by mě. A tebe taky. Bylo to buď já nebo on.“

„Potom radši... radši...“

„Já.“

„To jsem nechtěla říct.“

„Můžeme se vidět?“

„Ne.“

 

 

Papírové kapesníčky

„Nejsem-nejsem dneska nějak ve svý kůži.“

„To vidím.“

Sedí na zemi na dámských toaletách a tváře už ji pálí od neustálého otírání slz. Kolegyně si přisedá k ní, vyhrnuje se jí sukně a odhaluje důlky na stehnech. Brzy mezi sebou uzavřou příměří – jedna pomlčí o slzách, druhá o celulitidě. Je to jen obchod.

„Co se stalo?“

„Ale nic,“ odvrací tvář. V rukou žmoulá papírový kapesníček.

„Můžu pomoct?“ ptá se kolegyně.

„Ne, to bude dobrý. Fakt,“ usměje se přes slzy. Prsty jí intenzivně kmitají, jako vždy, když je nervózní – potřebuje mít něco v rukách.

„Jéžišku, co to je?“ vykvikne kolegyně. Překvapeně a nadšeně.

Rozevírá dlaně. Krčí se jí v nich malý bělostný ptáček z hebkého papíru.

„To je jeřáb,“ vysvětluje. „Origami. Když jsem nervózní, potřebuju mít něco v rukách.“

 

Účtenka ze supermarketu

ROHLIK BILY 2x                                                       3,20

POM MASLO                                                           17,50

EIDAM 10 DKG                                                        13,90

MELOUN ZLUTY                                                        37,90

JABLKA VYBER 1 KG                                                   18,90

HOLICI STR 5KS                                                      45,50

DOVE SAMP                                                           68,90

SALAT PARIZ                                                         16,90

VINO RYZLINK 3x                                                    149,70

CELKEM                                                             370,40

71 názorů

Barbar
29. 07. 2011
Dát tip
Někdy jsou rána kdy se vůbec nic neděje. Jindy se z ničehonic objeví drahokam. Zaklepe ti na srdíčko a povídá: Koukej, svět je krásnej i když se dějou hnusný věci.Kdybych byl o půlku mladší a holka, udělal bych si z tebe kamarádku. :-) Děkuju za dnešní ráno.

Narriel
23. 05. 2011
Dát tip
http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=336209&cr=all

Binna
21. 04. 2010
Dát tip
dneska si te opravdu uzivam. T

Yvaine
04. 10. 2009
Dát tip
Děkuju.:)

Elena_
04. 10. 2009
Dát tip
Skvělá povídka

Yvaine
20. 09. 2009
Dát tip
Díky, beruško.:)

beruška
20. 09. 2009
Dát tip
Přijde mi to zajímavý, líbí se mi to. Dávám tip.

Yvaine
14. 09. 2009
Dát tip
Musi byt :)

Kni_ha
14. 09. 2009
Dát tip
nápad :)

Yvaine
10. 09. 2009
Dát tip
Díky.:)

Jo, jo, jo, něco jako tento, vlastně né, to jako když.... Prima, jsem asi jinak dneska naladěnej (zřejmě dobře)! To ta radost! Musím přiznat, že se mi to zalíbilo ( už jsem to dříve četl i "Anděla", jak jsem již řekl). Možná, že ty Tvoje dílka fungují jako takové testy vnitřního rozpoložení! Neporozumiš-li jim hned, jsi v mínusu! Pochopíš-li, nezahyneš! J.Š.

Yvaine
02. 08. 2009
Dát tip
Zkouším, pořád zkouším. Mobil se ukázal jako nejslabší článek... :)) Uvidíme, co ještě předvedu... Jestli bude vůbec na co koukat.

domin.go
01. 08. 2009
Dát tip
Nápady ti upřímně závidím. Jenže pak si přečtu něco jako "mobil" a dobrej pocit jde do háje. Fakt škoda. Pevně doufám, že se jenom rozjíždíš :)

Yvaine
23. 07. 2009
Dát tip
Nemělo to vyjadřovat nic konkrétního, spíš je to jen jaksi "originální" využití té mince - a v části Mobil hovoří ta žena se svým synem... Nicméně uznávám, že to je poměrně matoucí z úhlu, jakým to vidíš...

"Bolí", au au au au. Takže za nevšímavého človeka ma máš, hej? Tak to by som nečakal, sťahujem sa k mame... No dobre, tých vtípkov nechám. Všimol som jednej zajímavej veci. Vzácna peruánska minca do kávovaru vhodená asi mala symbolizovať vzdor voči otcovi, tak je? (bola predsa z jeho zbierky) Ale v časti "mobil" hovorí matka so synom, nie z dcérou. V opačnom prípade by spolu perfekte súladilo, ale som z toho tak nejak zmätený.

Yvaine
22. 07. 2009
Dát tip
Tady ta pointa snad ani není, plánovala jsem to jako takovou "sbírku" věcí v kabelce, naházené v podstatě bez ladu a skladu - ovšem zároveň tam je pouze jemně naznačený určitý příběh, den v životě té ženy, jestli si čtenář nevšimne, nevadí.:)) Jinak, obecně vzato, je dost možné a silně pravděpodobné, že u mě převažuje forma nad obsahem. :))

Dobré, tak toto ma fakt pobavilo. Ďalšie dobré psycho. Len tak ďalej, mám z Teba radosť. Inak, aby som zašiel hlbšie (neboj, nebudem zachádzať príliš hlboko, prinajhoršom stačí povedať: "bolí") tak štylisticky máš perfektnú úroveň, takže Ti asi nemám fakt nemám čo vytknúť. Snáď maličkosť, že niekedy mám problém s pochopením pointy:-)))*

Janina6
21. 07. 2009
Dát tip
Pěkný nápad, dobře napsané. Třeba "Mobil" - ani slovo navíc... Koukám, že ti to převtělení jde k duhu :-)*

Yvaine
20. 07. 2009
Dát tip
dík:)

moc hezké... fajn se to čte... :-)

Yvaine
16. 07. 2009
Dát tip
Zeptám... ale myslím, že to souvisí s tím, jak jsou nalíčení, jak jsou nemotorní a hluční... některý lidi to může děsit, že vidí jenom ten namalovanej, rozzářenej ksicht... Taky je moc nemusím, ale nebojím se jich:)

Yvaine
16. 07. 2009
Dát tip
Neboj, jsem zvyklá na jiný vína:)) fobii z klaunů má překvapivě mnoho lidí... zajímalo by mě, čím to je...

Yvaine
12. 07. 2009
Dát tip
Díky, díky, tolik chvály... Skoro se červenám! :)

Narriel
12. 07. 2009
Dát tip
Avízko pro Ashe.

Yvaine
11. 07. 2009
Dát tip
Zoufalost, beznaděj, strach... Díky za čtení!

bestye
11. 07. 2009
Dát tip
zoufalost - to je to co z dílka vnímám já asi úplně nejvíc. dobrá, pocitově silná *

Yvaine
10. 07. 2009
Dát tip
Díky moc, ano, správně jsi uhodla, že nabírám trochu jiný směr... Jsem ráda, že se osvědčuje, do budoucna možná ještě hodně, hodně přitvrdím...

Narriel
10. 07. 2009
Dát tip
Citrusko, zůstávám bez dechu. jakože se mi líbil Anděl, ale tohle je ještě mnohem, mnohem silnější, expresivnější... dokonalý, geniální... a vůbec, nebudu tu machrovat tim, kolik znám superlativ :). Neuvěřitelně čtivý a se spoustou silnejch momentů... Touhle cestou jdi rozhodně dál !! Bez váhání okamžitě típám jakož i oblibuju. Mazal tov !!

Yvaine
10. 07. 2009
Dát tip
Nemá mít.:)

Yvaine
10. 07. 2009
Dát tip
Díky:)) To velké písměno tam není z prostého důvodu - že to je konec věty, nikoliv věta samostatná:)

Yvaine
08. 07. 2009
Dát tip
Páni, děkuju, po Tvé obsáhlé a obsažně kritice se rozhodně dobře mít budu.:) Udělal jsi mi opravdu radost, díky. Zajímavé, jak chválíš formu, experiment- mě tohle napadlo jen tak, jeden večer, když jsem zrovna lezla do sprchy, tentýž večer jsem to sepsala a takřka bez úprav vyvěsila sem... Díky ještě jednou a měj se taky fajn!

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Děkuju:)

guy
07. 07. 2009
Dát tip
o.k., když si teda o to říkáš, tak rovnou tu nejsmutnější - u toho jeřábku se mi vybavil příběh Sadako Sasakiové ..

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
:)) hmm, ale mě by to stejně zajímalo...

guy
07. 07. 2009
Dát tip
já taky, ale nerad je ještě prohlubuju těm druhým :-)

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
já mívám depky nezávisle na ročním období...:))

guy
07. 07. 2009
Dát tip
myslím to v dobrém - počkám s tím do podzimu, tam se to v tom depkoidním období rozmělní .. :-)

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Jak myslíš...:)

guy
07. 07. 2009
Dát tip
no jo, jenže mé varianty jsou ty nejméně veselé z možných a naprosto se nehodí je probírat na začátku července .. :-)

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
dobře víš, jaká jsem zvědavá ženská a jak moc mě to právě začalo zajímat;) díky!

guy
07. 07. 2009
Dát tip
jako obvykle pro mě nadprůměrně asociační až skoro o něco víc, než je pro mě zdrávo, nebo jak to mám vyjádřit .. alespoň ten upgrade, co mi naskočil

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Díky, nějaký souvislý děj je tam pouze naznačen, v podstatě mi ale šlo spíš o jistou střípkovistost, roztříštěnost, která (snad) ale dává dohromady kompaktní obrázek něčího života... Jak se mi to zdařilo či nezdařilo nechť posoudí čtenáři:)

DaNdÝ
07. 07. 2009
Dát tip
no tip to jo rozhodně, hlavně asi za první půlku, za tu fantazii, někde u té penženky jsem sic začal tápat nad tím hlavním dějem snad, ale třebas se na to koukám zprava místo zleva. sakryš a ta experimentální kompozice, no tip no.

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Neboj, inspirace mám, jako vždy v létě, dost:) díky

Beed
07. 07. 2009
Dát tip
To je fajn... :) ...tak hlavně, abys kromě těch drobných nacházela i inspiraci ke psaní! Líbí se mi to.

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
:)) Já jich mám pír, které nosím častěji, a neustále v nich nalézám zapomenuté poklady - různé vstupenky, lístky na autobus, a někdy, když potřebuju nějaké drobné, prolustruju kabelky a stoprocentně nějaké peníze najdu:))

Beed
07. 07. 2009
Dát tip
To já vlastně taky moc ne - mám jen jednu jedinou kabelku, asi i proto je v ní takový nepořádek :D

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Děkuju, já sama moc "kabelkový" typ nejsem - co můžu, nacpu do kapes nebo vezmu jen tak do ruky...:))

Beed
07. 07. 2009
Dát tip
Moc fajn myšlenka... Asi se taky prohrabu v kabelce a najdu tam pro tebe nějaký ten tip ;)

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
No to je fakt, to bych byla hloupá! :))

Vaud
07. 07. 2009
Dát tip
pro me to bylo vyvrcholeni pribehu - prece bys nechtela ucetni chybou zabit pointu :-))

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Už jsem to opravila, hnidopichu, Ty mi taky vyčteš každej překlep:P

Vaud
07. 07. 2009
Dát tip
tak tam byla nejaka sleva??? ze to stalo jedno 49.233333333333333333333333333333333333333333333333? (vidis, ze se zabyvam literaturou velmi podrobne)

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
jasně že jsou:) Ti hajzlíci to zaokrouhlujou teprve u pokladny:)) To víš, není to žádný Chateaunef du Pâpe...

Vaud
07. 07. 2009
Dát tip
zajimavy napad jen jsem premyslel, jestli jsou porad ceny takhle na desetniky (jak jsme v CR dlouho nenakupoval) :-)) a taky ten Ryzlink / to musi byt silenej patok za 49.2333333333333 tam jsem teprve pochopil, jak je zoufala *

Yvaine
07. 07. 2009
Dát tip
Děkuju, páni objevitelé:)

Už jsem ji objevil i já, ostatní písmák. A dávám taky tip.

Prosecký
07. 07. 2009
Dát tip
I když by se daly najít drobné chyby, myslím, že tato povídka dosud nebyla ostatními písmáky objevena. Dávám tip.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru