Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Citius, altius, fortius

17. 07. 2009
24
65
665
Autor
Vaud

Čechům, žijícím ve Švýcarsku, se časem přihodí zvláštní věc. Začnou mít pocit, že by měli z pozice rezidentů dokonalého  (dokonale přeregulovaného) státu,  radit nesvéprávným občanům ČR,  jak naložit se svými životy a majetkem. Pokud se švýcarským příkladem řídit nebudete, pak se většinou tváří jako pohoršený učitel na záškoláka.  Přesto si dovolím drobnou knížecí polemiku z oblasti dopravy.

 

Český silniční systém je tomu švýcarskému velmi nepodobný, i když i zde platí - co dálnice to tunel.  Velký rozdíl je tu nejen v kvalitě silnic (v tomto bodě asi nikoho nepřekvapím), ale i v přístupu řidičů k provozu.  Jezdí se podle pravidel.  Nemusím říkat, jakou mi to dává práci, abych neutratil  většinu výplaty za pokuty z nejrůznějších kamer. Dodržovat silniční pravidla nepatří sice do desatera, ale Švýcaři by si ho tam klidně přihodili.  Každý, kdo má delší dobu řidičák, jel aspoň někdy rychleji.  Rozdíl je v českém a švýcarském (ale i například španělském či britském) „rychleji“.  Ve Španělsku se  nedodržuje  řada dopravních nařízení -  počínaje parkováním, přes nesignalizování změny směru jízdy až po volný výklad, kudy vlastně vede silnice. Rychlost však  překvapivě ano.  Pokud byste jeli 200 km za hodinu, pak vás ve Španělsku čeká až rok vězení. V Británii se dostanete na titulní stranu většiny periodik. U nás tak maximalně do památníčku na Facebook.

 

 V Čechách je situace v mnoha ohledech jiná. Skoro ob den mi pošle někdo z  přátel  doporučení  „jak vybabrat s policajtama“.  Od nesmyslů typu dožadování se kalibrace radaru ne starší čtrnácti dnů přes fámy, že policista musí uchopit váš řidičský průkaz rukavicí, jinak je kontrola neplatná. Z posledních mailů jsem se dozvěděl, jak argumentovat proti změření policejním Passatem či jak se vymluvit na osobu blízkou. Od kamarádů z nohejbalu vím, jaké antiradary a na jakých frekvencích u nás fungují. Na požádání dostanu výklad právníka o tom, že antiradar je vlastně rádio s hodně špatným příjmem.  Pozor si musím dávat jen na policii v Lázních Bohdaneč, kteří mají jiný systém měření.

 

Z vlastní zkušenosti vím, že se můžete zůčastnit firemního školení, jak "náležitě využít" kapacitu drahých služebních vozů. Dozvíte se při nich jak rozlišovat hodnosti policistů, nebo  že nejlepší je vybrzdit obtěžující kamion v kopci, kde se již nerozjede. Školitelé vám doporučí nahlásit společnosti, pro kterou jezdí dopravu brzdící kamioňák, že je řidič opilý. Dále pak při jízdě v levém pruhu s autem těsně za vámi,  máte velmi lehce sešlápnout brzdový pedál, aby si dotyčný podle světel myslel, že brzdíte… Při dvousetkilometrové rychlosti si  rozmyslí, takhle se vám lepit na nárazník!  Ptal jsem se kamaráda s firemním Audi, jestli by nebylo lepší jezdit podle pravidel. Tvářil se, že jsem zešílel:  „Na co bych pak měl takový drahý auto?“  Trochu mi to připomíná argumentaci pseudocelebrit: "Když jsem si nechala udělat nový prsa, tak co bych je neukazovala…“

Většina českých firem by považovala pomalu jezdícího manažéra za málo rozhodného. Kdo nemá na nástěnce ve své kanceláři vystavený vějíř pokut, ten je měkota. Firmy většinou chrání své zaměstnance překračující dopravní zákony.  Ani veřejní činitelé nejdou v tomto právě příkladem. Policie svého času rezignovala na hystericky přísné měření po zavední bodového systému poté, co vyšlo najevo, že její čelní představitelé rychlost stejně nedodržují.

 

Nemusím zřejmě zdůrazňovat, že podobné věci jsou na západ od nás považovány za amorální. Chlubit se agresivní jízdou patří k bontonu české společnosti, kdežto ve Švýcarsku je to jako přiznat se, že na návštěvách čůráte do umyvadla. Na západě Nejde tolik o represi ze strany policie, ale o percepci agresivity na silnicích českou společností. Možná máme pocit, že rychlou jízdou doženeme blahobyt Německa, ale zatím se spíš blížíme Ukrajině…


65 názorů

Vaud
13. 08. 2009
Dát tip
teď jsem jel domů přes Německo hooooooodně moc rychle, tak sem si to zas trochu rozmyslel s tím nadšením pro pomalou jízdu

Markel
07. 08. 2009
Dát tip
souhlas, jsme vesměs burani - T

Milly
31. 07. 2009
Dát tip
ale ty školení....... :-o

Milly
31. 07. 2009
Dát tip
Nj, skoro nikoho nevidim dodržovat mimo obec povolenou rychlost a taky mě to pěkně štve..

Vaud
30. 07. 2009
Dát tip
podezdívko díky - zrovna to trochu přepisuju a upravuju

podezdívka
30. 07. 2009
Dát tip
Naprostej souhlas se vším *

Vaud
21. 07. 2009
Dát tip
My jsme jeli jednou skrinovou Avii s max rychlosti 70 km/hod na zavody v karate do svycarskeho Bielu/Bienu. A dostali jsme pokutu za rychlou jizdu pres obec nekdy ve 3 rano...

Alú
21. 07. 2009
Dát tip
Kdyby jste všichni měli favo jako já, nemáte problémy s rychlostí, radary, rekordy úmrtnosti na našich silnicích a neslušným chováním člověka na silnici. Jak všichni jistě dobře víte, vevnitř se to tak klepe, že vám strach nedovolí sešlapovat na podlahu, dokud se nesnažíte vyšplhat FávoEverest (jakýkoliv kopeček, do něhož tahle má rakvička úpěnlivě funí)- což vyžaduje foukání do předního skla, aby jste dosáhli alespoň nějakého posunu. Ani kolony vám nemohou zkazit náladu, díky přehřívání motoru při popojíždění motor raději vypínáte a pohybu dosahujete giglavým pohybem donucené posádky za zvuku svižné hudby. Pohybem se nám dostává endorfin do žil a projíždíme/ progigláváme se kolonou s úsměvem.

guy
20. 07. 2009
Dát tip
za nejzávažnější považuji srovnání, že co dálnice, to tunel bohužel to u nás platí nejen pro dálnice

Jaký furt, člověče??? Dyť jsem říkal, že to byla nešťastná náhoda.

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
Diano - o sbírce na povodně se tu vůbec nemluvilo - ani moc o tom, že nějké povodně u nás jsou...a český film z poslední doby sem žádný nepronikl teď jsem koukal, že mají Troškovy filmy a neměckou verzi Švejka a Chobotnice z 2. patra nebo jak se jmenuje ten dětský film.... Pišta - furt se prohlížet - to je na Pištu :-)

Ani by nemuselo, Vaude. Propříště si to rád odpustím :)

Diana
18. 07. 2009
Dát tip
Každý o tom mluví - a já o to přišla! Myslím o nahého Topolánka ;-) Nojo, ale i jinde jsou skandály. Teď byl docela parádní v Británii, tuším taky v parlamentu. Není každý Švýcar výlupek cností a solidnosti a není každý Čech setřesený opičák. Co sbírka na povodně? České filmy? Něco se přece občas podaří....

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
takovej pohled na Pištu - to musí být!

Já ani ne, když jsem to viděl.

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
jsem rád, že se pravidelně svědomitě prohlížíš všude

Jsem se v koupelně neopatrně zahlédl v zrcadle...

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
a tos zjistil až dneska?? to se Ti ulevilo, co!?

Já nejsem StvN!!!

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
u nás nedodržuje většina lidí předpisy - hlavně co se týče rychlosti, ale málokdo zastaví na chodníku, zablokuje dopravu kvůli tomu, že si jde koupit noviny nebo dát loupáka v kavárně - to zas ve Španělsku běžně zběsile rychle tu nikdo moc nejezdí Avox - já jezdím na moto pomalu - jak jsem se jednou vysekal, tak mám strach... Diano - švýcarský pas je užitečná věc - například při jednání s bankami, pojištovnami a vůbec - Češi jsou všude braný jako opičáci, co právě slezli ze stromů a když si člověk pustí zprávy - nahého Topolánka, Paroubka od vajec, Klause a lidi z hradu, co neuznávájí globální oteplování ani evoluci, pak tu máme pozdravy vztyčeným prostředníkem v parlamentu a konečně obraz Ringo Čecha, který visí v Národní galerii plus skandál s Entropou od Černého, pak zavedení víz kvůli exodu Romů - to jsou věci, který prosáknout až sem o nás... Co z toho je pozitivní a jaký si asi udělají obrázek o nás v cizině? Marně hledám nějakou pozitivní zprávu z poslední doby...

avox
18. 07. 2009
Dát tip
jak já kdysi ráda jezdila na motocyklu! už nejsem motorista... vždy jsem ctila předpisy a dneska bych byla určitě překážkou silničního provozu */

moorgaan
18. 07. 2009
Dát tip
Psychopat...v Americe jsou celkem pozadu, kdyz brzy rano jim sviti semafory cervene!... myslim, ze u nas to ti pitomci, jak je nazyvas, vychytali uz za komousu - je celkem bezne, ze v dobe,kdy je nizka dopravni situace blika oranzova a jezdi se podle pravidel bez semaforu...teda aspon na Hradecku:-)))... ...jinak k Vaudovi - mam celkem projetou celou Evropu a zas bych tak nesedal na prdel pred nekterymi vysnenymi dopravnimi raji / Švýcarsko včetně / ... všude je to o jendotlivcich-jak z rad ridicu, tak z rad policie a dopravnich organu...snobarna je ve Švýcarsku a jim podobnych zemich daleko horsi nez v Čechách, nedělej zas z prumernych ceskych "podnikatelu" mercedesove snoby !...a to nemluvim o pohrdavosti švýcarů směrem k čechům a dalsim vychodnim narodum...to nastesti u cechu neni a tahle jejich vlastnost-kladna vlastnost! - prevysi jejich mozna spatnou povest ridicu, ktera je tak trochu dana nejakym vyvojem spolecnosti za poslednich 50 let...nebude dlouho trvat a situace se zlepsi, uvidis - jen jestli se zlepsi pohled tech na zapad od nas na nas jako narod ! o tom pochybuju ...to je muj pohled do zrcatka a je ejdno jestli do zpetneho a nebo do vlastniho!

Diana
18. 07. 2009
Dát tip
Fakt? A ten hrabě s Fabií (mám ji taky, príma autíčko) a šéf jsou fakt Češi? Tak to jsi mne potěšil. Zřejmě to postihlo jen moje známé a jejich známé, žijící ve Švajcu. Věta "Představ si ztratit ŠVÝCARSKÝ!!!! pas!!" mi bude znít i s tou intonací dlouho v uších. Neodvážila jsem se tehdy ani položit logickou otázku: "Jaký je rozdíl mezi švýcarským a jinými pasy?"

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
já teda vnímám tu snobárnu z druhý strany :-)) v Čechách se mi zdá úplně neskutečná - nemáš správný auto, hodinky, mobil - nepatříš do určitý společnosti hraju tenis s hrabětem, který jezdí ve Fabii a šéf firmy nosí Swatchky - mobil tu nikdo neřeší. Ale je pravda, že se trochu smály mé nové raketě z ČR - prý se už 3 toky ve Švajcu neprodává

Diana
18. 07. 2009
Dát tip
Doma jsi v Evropě, tak jaké "vracení"! Leda snad do rodného kraje - kanton Vaud? Ty rady Čechů, žijících ve Švýcarsku by mi ani tak nevadily, jako plíživá snobárna, která některé zachvacuje jako mor. (Až tak, že se stydí za své české kamarády, protože nenosí značkové zboží...)

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
že cizinci jdou domů první, to už znám - a z východní Evropy jdou vždy hodně brzy :-)) jen trochu ztrácím přehled, kam se chci vrátit

Norsko 1
18. 07. 2009
Dát tip
v cizině půjdeš první. ale zas se máš kam vrátit

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
teď to asi není veselý skoro nikde...

Norsko 1
18. 07. 2009
Dát tip
krize ?

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
oni mě vyhoděj a bude :-))

Norsko 1
18. 07. 2009
Dát tip
odbydli, kurva

Norsko 1
18. 07. 2009
Dát tip
tak se obydli

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
to bych nesměl bydlet ve Švajcu :-))

Norsko 1
18. 07. 2009
Dát tip
piš si co chceš, ne. dělej si co chceš

Vaud
18. 07. 2009
Dát tip
díky všem za názory StvN - souhlas Pišto - trochu s Tebou nesouhlasím (ale u cizích děl skoro vždy ano, tak na tom asi něco bude) Kamile - píšeš, že ses podobných školení neúčastnil - jsi řidič dražšího firemního vozidla (tzn. +750 tis) a není to autobus? Podobné akce dělají například farma firmy a dozvíš se tam například, jak poznávat policejní distinkce. Vím o několika firmách, které to dělají (chceš jména a kontakty?). Firmy rozdávají svým zaměstnancům například cedule Lékař ve službě nebo nepoužitelné fonendoskopy (a slyšel jsem i o starých policejních čepicích), aby se zaměstnancům lépe a beztrestně parkovalo. Mám asi 20 těchto fonendoskopů a pytel cedulí... Sám jsem několika podobnými školeními prošel, ale v mém případě byly víc profesionální. rajo - ano, řidiči, co se honí s Porschem a ještě si to fotí na mobil jsou nebezpeční :-)) Psychopat - nevím, jestli je Norsko země bez policajtů...(ale zeptej se tady Norska) pracoval jsem v Dánsku a tam jich pár bylo :-) Zajímavý je, jak se který národ staví k policii - například ve Španělsku nebo tady ve Švajcu si nikdo z policajtů moc srandu nedělá. Ve Francii patří nenávist k policii k "součásti kultury" Norsko - mám být oportunista a začít psát, abys mě četl - nikdy! Květoni - hrozím se, až si přihlásím příští měsíc auto tady a dorazí všechny prohřešky naštěstí některý dopravní kamery tu fotí jen zepředu a tam nemám na motorce značku a na zadní vozím tchýniny tanga, tak je nečitelná...

makros
17. 07. 2009
Dát tip
trochu moc Besipácky schématické. M.

StvN
17. 07. 2009
Dát tip
Názor máš myslím správný. Akorát si stále držíš styl fejetonu. Od úvahy bych čekal "serioznější" příklady, případně argumenty. Ty máš rád "hlášky" a bonmoty a to mi do úvahy nesedí. Alespoň ne v takovém rozsahu.

raja
17. 07. 2009
Dát tip
Ukrajině se zdaleka neblížíme, páč tady sice jezděj jako hovada, ale stylově, umí to:P kdežto u nás jezdí taky tak a ještě to sotva drží volant...nejhorší jsou tací, co při jízdě ještě fotí cokoliv červeného, co se jim mihne v zrcátku! a silnice? škoda mluvit...jenže je asi rozdíl spravovat silnice země rozlohy Ukrajiny a spravovat cesty v Česku. No. Úvaha to jinak povedená*:)

Maeslo
17. 07. 2009
Dát tip
"Skoro ob den mi pošle NĚKOHO z českých přátel" ať máš to testování se zpětnou vazbou. Jinak za mě souhlas. Nemám potřebu se zastavovat nad generalizacemi a "házením všech Čechů do jednoho pytle", to jistě účel nebyl... Na každý pád zahraničí dokáže v tomhle otevřít oči (u mě Švédsko).

Mno... Veskrze máš pravdu (byť se nelze omezit jen na Švýcarsko) - ale tos asi slyšet nechtěl. Počítám, že na P. si spíš testuješ literární aspekt. A tam to trošku skřípe, anžto ouvaha působí lehounce neuspořádaně, až zmateně. Postrádám nějaký špagátek, který by se celým textem vinul. P.S. Kdysi jsme měli v kamionu pod palubkou takovou malinkou páčku, která brzdový světla spouštěla bez nutnosti dupat na pedál. Nevím, nakolik je to legální, ale chronické popostrkovače to léčí zázračně. :)

Augustus
17. 07. 2009
Dát tip
Tahle úvaha je trefou do černého! Jen houšť a větší kapky! A samozřejmě TIP!

Norsko 1
17. 07. 2009
Dát tip
Pomalu tě odmítám číst, jsi oportunista. To nemám rád

Tak tohle nebude o mně. Já jsem nemotorista, tudíž nemotorný. Ale znám jednoho doktora, jenž pronásledován za rozličné dopravní přestupky, byl nucen uchýlit se do hornatého a tím pádem nepřehledného Švýcarska. :-))

Muamarek
17. 07. 2009
Dát tip
Velmi dobře a kvalitně zpracovaná úvaha, početl jsem si, Marek

Pacer
17. 07. 2009
Dát tip
Vaudy, dej to jinam. Tady hážeš perlama po sviních :) Každý našinec by si měl vyzkoušet překročení rychlosti ve Státech :) Měj se!J.

"V Česku se běžně pořádají semináře, jak využít kapacitu drahých firemních vozů. Dozvíte se na nich například, že nejlepší je vybrzdit obtěžující kamion v kopci, kde se již nerozjede nebo nahlásit společnosti, pro kterou kamioňák jezdí, že je řidič opilý. Dále pak při jízdě v levém pruhu s autem těsně za vámi, máte velmi lehce sešlápnout brzdový pedál, aby si dotyčný podle světel myslel, že brzdíte… Při dvousetkilometrové rychlosti si rozmyslí, takhle se vám lepit na nárazník!" Žiju v Česku celý život, je mi 38 let a z toho 15 let jsem řidič, ale o ničem podobném jsem nikdy neslyšel. A kdyby mi to někdo řekl, opáčil bych mu, že je debil. Ani o vybabrávání s policajtama, jsem neslyšel hovořit jinak, než ve srandě. Zase ze všech Čechů nedělej vymaštěné trotly. Chápu, že jeden agresivní hajzl je na cestě vidět víc, než 10 slušných řidičů, ale i tak si myslím, že to trochu přeháníš, když používáš slova jako "běžně", nebo "obden".

o rychlé jízdě na Valaššsku je jedna hezká (a pravdivá) historka :-)

to je ta fotka z tunelu? aha...:o)

Petrusha
17. 07. 2009
Dát tip
Vaude, pravdupovedaic ja v poslednom čase tiež už nejazdím na inom než na bicykli :) už sa teším, ako zo mňa bude čoskoro čerstvá mrtvolka v priekope po zrážke s nejakým ohľaduplným motoristom :) Teda nie som riaidteľka, to nie, a ani nechcem byť :)))

Vaud
17. 07. 2009
Dát tip
Zdroj Vaud

Vaud
17. 07. 2009
Dát tip
Petrušo - teď mě vyfotili v nějakém tunelu, protože za mnou jelo slovenské auto a "tlačilo mě" před sebou ... ve stylu jízdy jsme na to asi stejně Můj britský šéf ve Španělsku jezdil metrem, ředitel výzkumu(executive VP) na skútru a VP pro business development na kole. Můj zdejší šéf taky na kole. V ČR jsem ošetřoval 30 letou ředitelku kvality stravování a říkal jsem jí, že si musí dávat pozor na dlouhé cesty letadlem nebo autobusem - tvářila se hrozně pohoršeně - prý je ředitelka a ty už nikdy autobusem jezdit nemusí...

Delahaye
17. 07. 2009
Dát tip
"Většina českých firem by považovala pomalu jezdícího manažéra za málo rozhodného. Kdo nemá na nástěnce ve své kanceláři vystavený vějíř pokut, ten je měkota." svatá pravda. Máme ve firmě systém CARNET stavěný na GPS. Je tam vidět, kde, kdy, kdo a jak rychle. Mistři tady dělají hitparádu, kdo bude držet rychlostní rekord v systému ... všem dáme zase embéčka a pak se uvidí, kdo je větší kanón :-) Pozn. : pro juniory . "embéčko" = ŠKODA 1000 MB r.v. okolo 1970

Vaud
17. 07. 2009
Dát tip
tady na Písmáku v diskusích většinou zdvořilý souhlas či nezájem jiné je to na Neviditelném psovi, kde jsou lidi anonymní, tak dostanu občas sprostě vynadáno, pokud napíšu článek s "názorem" Když napíšu taškařici nebo něco, s čím všichni souhlasí, tak to projde :-)) U nás je neuvěřitelná korupce a Kocourkov, ale vžycky argumentujeme, že to jsou "oni". Tohle jsme i my... Díky za názory!

Petrusha
17. 07. 2009
Dát tip
nepoznám nikoho kto žije vo švajčiarsku, ale áno, súhlasím, nehovorím že všetci, ale väčšina čechov jazdí úplne šialene, rovinka dlhá, to sa vám to lepí na nárazník a ako príde šikana, najlepšie taká, do ktorej vôbec nie je vidno, začne nervózne predbiehať :)))

Prosecký
17. 07. 2009
Dát tip
Vaude (jméno podle kantonu?)! Máš pravdu. Nevím, jak pochodíš u písmáků, ale u většinového obyvatelstva dosáhneš stejného efektu, jako bys hovořil čínsky. Museli bychom všichni žít více než rok mimo rodnou hroudu. Možná sis všiml, jak dopadla diskuse o tom, kde je nejlepší chléb? Já říkám Bavorsko nebo Vídeň a rázem jsem zrádce a podivín. Jak někdo může pít višňové pivo (po bych do huby nevzal!) Jak je možné, že katastr udělá chybu a postižený musí sám podat žalobu k soudu. Jak je možné, že město jedné skupině (zahrádkáři) pozemky prodá a jiné skupině (provoz dětského hřiště ne). Jak je možné, že totéž pravidlo platí pro Jardu a Milana, ale pro honzu už ne, protože to je bratranec místostarosty a pomohl nám v třiaosmdesátém jak to, že jedny státní dráhy (SBB) fungují na vteřinu přesně a na přechodu stojím pět vteřin a že jiné mají variabilitu deset minut atd. atd. jedinou nadějí je, že mladší generace vyrazí ven a podívá se na Česko nezaujatě zvenku. Jaký máš úspěch v diskusích v ČR?

Vaud
17. 07. 2009
Dát tip
taky mám rychlý auto a taky umím jezdit rychle ale nějak jsem s tím přestal v poslední době - ani ve Španělsku ani tady ve Švajcu se to nenosí citát je latinský -rychleji, výše, silněji - moto novodobých olympijských her vyryté nedaleko odsud v Lausanne :-)

Diana
17. 07. 2009
Dát tip
Velmi inspirativní, nový pohled :-) T***

a co chceš testovat? Já osobně jezdím svižně, ale v obci podle předpisů. Na místech, která znám, a kde jsou blikající ukazatele rychlosti, už se snažím k těm displayům přijíždět tak, aby na mě neblikaly. Bodový systém neumím ocenit, protože je nepřehledný a to, že už nemám body, se dovím až při odebírání řidičáku... co je to za slova v nadpisu?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru