Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

David Kollár - rozhovor

02. 09. 2009
0
2
477
Autor
xAlanx
David Kollár - rozhovor
Poodhalení kytaristy, skladatele a filmového tvůrce hudby Davida Kollára.
Domovinou tohoto muzikanta je Prešov – Slovenská republika. 

Alan
Davide hrát jsi začal určitě už jako malý kluk. Byla hned ze začátku tvá parketa kytara a nebo jsi vystřídal nástrojů více? 

David 
Moj otec je bassgitarista čiže ako 10 ročného ma celkom zaujímala bassgitara. No neskor ked som mal asi13 rokov, začali na ulici chalani hrávať skladby od Nirvány a ja som im to strašne závidel. Dokázali chytať tie baré akordy, ktoré mi robili naozaj velký problém. Poprosil som otca aby ma to naučil. Kúpil mi kazetu Nirvana uplugged a učil ma hrať všetky skladby na gitare. Urobil to do bodky aj sóla aj akordy. Sedel som doma asi 3 mesiace a intenzívne som si to nacvičoval, potom som už bol frajer ja
Neskôr mi otec doniesol domov elektrickú gitaru značky Diamant no a táto gitara to všetko začala. Myslím, že dva roky som poriadne ani vonku nechodil. Sťahoval som sóla Garyho Moora.
Čiže ja som v podstate tak nejak od začiatku inklinoval ku gitare.

Alan
Máš tříčlennou skupinu ve složení Josef Zíma, Josef Cingel a ty jak jste se dali dohromady? 

David 
Do hromady sme sa dali asi v roku 2006 tesne pred vystúpenim na Bratislavských jazzových dňoch. Nahrali sme spolu platnu WAY FROM EAST . Odohrali sme kopec koncertov v Českej, Polskej, Nemeckej a Slovenskej republike. Dnes je skôr aktuálna moja druhá zostava. Je to DAVID KOLLAR INTERNATIONAL PROJECT. Hrám tam ja na gitaru, Adam Marko na bicie a Gergo Baranyi na bassu. Sú to naozaj velký profíci a to nehovorím o tom ako nám to spolu ide na pódiu. Má to proste gule, tešíme sa z toho. S týmto projektom sme absolvovali velke Europske turné, ktoré koncilo koncertom na Aténskom Jazz festivale pred 3 tisícovým publikom. Nedávno sme nahrali live koncert na DVD, ktorý bude na pultoch začiatkom septembra, vydá ho madarske vydavatelstvo. Nedávno sme sa vrátili z Polského turné, ktoré dopadlo taktiež výborne. Dokonca nás tam videl nejaký pán z anglickej agentúry a prisľúbil nám koncert v UK čo nás naozaj veľmi, veľmi prekvapilo. Tento projekt začal vzbudzovať obrovský záujem.

Alan
Dalo by se říci,  že vaše tvorba je ve velkém záběru,  kde dominuje styl Jazz Art řekněme Rock. Hned ze začátku jste chtěli hrát to co hrajete? Prošli jste určitě i nějakou cestou hledání sami sebe v žánru,  které hudební styly jste vystřídali a hlavně tebe co ovlivnilo? 

David 
Tak ako som už spomínal ako dieťa ma ovplivnil Gary Moore, Kurt Cobain, David Gilmour atd. Pred niekoľkými rokmi patrili medzi moje vzory Pat Metheny, John Scofield, Scott Henderson atd.
Presiel som si roznymi žánrami, ako 16 ročný som hrával v metalových kapelách skladby od Judas Priest, Iron Maiden, Deep Purple a tak rozne. No dalo mi to vela a dodnes z toho čerpám nejaké veci. Pretože v tejto hudbe ide o to aby to šľapalo aby to malo ťah. 
Dnes ma zaujímaju muzikanti ako John Zorn, Marc Ribbot, Bill Frisell, Robert Fripp.. Mám rád novátorstvo a experimentovanie  v hudbe, dosť sa tomu venujem. Jazzrockových a rockových sól už bolo habadej

Alan
Máte za sebou relativně dosti vystoupení jak na Slovensku,  tak v Čechách i v zahraničí. Dále jsi ty vystupoval samostatně na spoustě festivalů atd... Co bylo pro tebe a pro skupinu největším hudebním úspěchem? 

David 
Ja si naozaj rovnako vážim každý jeden festival a nemôžem zodpovedne povedať ten bol lepší alebo tamten. Všade sa najde niečo čo je lepšie a niečo čo je horšie. No v rámci úspechu tým myslím to, ako je pre muzikanta z týchto naších krajín úspechom  ak sa mu podarí odtiaľto vycestovať na zahraničný festival kde je výborných kapiel až až tak musím spomenúť jazz fest v Aténach, Preveze, Belehrade, Budapesti.
Dalej velmi príjemný festival je česká Beseda u Bigbítu kde sme vystúpili večer pred Erikom Truffazom a naposledy festival Jazz w Ruinach v Polskej Gliwice.
Na týchto festivaloch som videl naozaj svetové špičky čo ma inšpirovali cvičiť a pracovať na sebe ešte viac a  ísť ešte dalej a dalej.

Alan
Samozřejmě máte na svém kontě i několik alb, přibliž je čtenářům. 

David
Tak moje úplene prvé CD  FREE YOUR MINDs som nahral s mojou prvou doprovodnou kapelou. Je to v podstate demo nahrávka no nahraná v naozajstnom štúdiu. Neskor som nahral platnu WAY FROM EAST so spomínaným Jozefom Zimom a Jozefom Cingeľom. Toto CD bolo kritikou hodnotené velmi kladne aj ked ja osobne si na kritike moc nezakladám skôr vôbec.
S mojím projektom sa chystáme nahrať nový album na jar dalsieho roku. Taktiež začiatkom septembra bude hotové spomínane DVD, ktoré sme nahrali v klube také - 5 v Budapešti.

Alan
Když už jsme u toho vydávání CD, mrkněme se na tvou filmovou hudbu , kterou krom zasvěcených nezná mnoho lidí na Slovensku a v Čechách asi ještě méně. K prvnímu filmu jsi se dostal přes koho? Kdo tě oslovil abys udělal podkres pohyblivých obrázků? 

David 
Bol to mladý, talentovaný a nádejný režisér Mikhail Verner z Ruska. V podstate žije v Prešove vedľa mňa. Niekde na nete si vypočul ambientné veci, ktoré som hrával na gitare a presne niečo také poteboval do svojho filmu. Neskôr sme sa stretli a išlo to.

Alan
Kolik tedy nejen filmů máš na svém kontě? Maje na mysli krom celovečerních filmů,  tak i podkresy pro 10ti minutové záběry atd....... 

David 
Na konte mám asi 3 filmy. Z toho je len jeden celovečerný, ostatné su kratkometrážne experimentálne filmy kde som nahrával aj dosť experimentálnu hudbu. Zaujímave je to, že všetko nahrávam len na gitarách ak ked sa to niekedy pri vypočutí nezdá

Alan
Poslouchal jsem tvůj soundtrack pro film Labyrinth of destiny, který mne příjemně pohladil. Hudba byla na zakázku, nebo jsi měl volnou ruku? Režisér a dramaturg Erik Bosnak chtěl přesně od tebe jeho představu a nebo jak jsem už napsal, nechal ti volné pole působnosti?

David 
Dakujem. Erik mi priniesol ukážy niektorých scén a požiadal ma aby som mu do toho naživo pred ním začal hrať nejaké nálady, chcel odo mňa zvučku alebo melódiu filmu. Po asi 2 hodinách sme pripravili 60% hudby k filmu. Na tomto filme som sa podieľal aj ako producent. Zháňal som kopec vecí do filmu ako sú napríklad vojaci a niektoré exterieréry. Plus v tomto filme aj hrám dvoj úlohu ako herec.
Pri samotnom nahrávaní som mal úplne volnú ruku. V štúdiu som pozeral na film, svietila červená a všetko sa to točilo presne do scén. Bolo to naozaj napínavé. Tlačil nás čas pretože bol ako vždy malý rozpočet. Komplet soundtrack som nahral za 3 hodiny.

Alan
Nějaký nový film a nebo Tv seriál s tvou hudbou se rýsuje na obzoru? 

David 
Najnovšie sa venujem hraniu k filmu naživo priamo v kine. Mám za sebou prvú premiéru na Bastion Film festivale. Na plátne sa premieta čistý film bez hudby no a ja sedím vedla plátna v tme a improvizujem priamo do filmu. Je to veľmi zaujímavé takto improvizovane narábať s kontrastmi. Veľmi ma to baví je to úplne iný rozmer ako hranie s kapelou. Taktiež sa dotáča film, ktorého názov ani presne neviem, viem len to, že je to príbeh dvoch bratov. Režíruje a  scenáruje ho Mikhail Verner

Alan
Abych nepozapomněl,  což je také dost důležité o tobě vědět. Relativně velký úspěch jsi měl v Polsku na festivalu,  který přenášela i televize. Jak to celé probíhalo a měl jsi nějakou odezvu na toto vystoupení? 

David 
Aha bol to festival Jazz v Ruinach v Gliwice. Nebol to pramy prenos, ale záznam. Bol to naozaj vynikajúci festival. Festival sa koná v starom divadle, ktoré vyzerá na spadnutie. Je v nom akási obrovská sila. Na začiatku som sa tam bal hrať. Dokonca mi tam niekto vravel, že sa tam v druhej svetovej vojne strieľalo. Počas koncertu som cítil strašnu pokoru pred tým miestom hral som pre vsetky tie staré steny a po hlave mi chodili kadejaké veci. Odozva bola výborná. Po kocerte publikum tlieskalo asi 5 min. čo som ešte v živote nezažil. Bol to naozaj výborný koncert.

Alan
Plány do budoucna? Jak s kapelou tak vlastní projekty? 

David
Plánujeme na september dalsie koncerty a dokonca z toho je jeden v čechách a to na festivale Jazz na konci léta v Českom Krumlove 12.9. 2009 takže tam všetkých pozývam.
Október a november ma čakajú sólove vystúpenie s čistým filmom a to v Berlíne, Krakowe a záujem prejavila aj Moskva. Chystáme sa nahrať Novú platňu a taktiež v februári 2010 nás čaká niekoľko dňové turné v českej republike na ktoré sa veľmi tešíme. porozprával som mojím maďarským spoluhráčom o vybornej českej kuchyni a ešte lepšom pive

Alan
Díky za krátký rozhovor. Závěrem ti ponechávám prostor na pár vlastních slov a určitě se sejdeme při dalším rozhovoru ohledně tvé tvorby. 

David 
Ďakujem pekne za rozhovor  no a čo dodať na záver... Rád by som odkázal všetkým mladým hudobníkom a umelcom vôbec.  Najdôležitejšia je stále hľadať inšpiráciu, taktiež je veľmi dôležité pracovať na sebe, vyvíjať sa, ísť dalej, hľadať nové veci  a nové cesty.  Každému sa raz vráti toľko koľko tomu sám dal....
Pozdravujem


pro Písmáka
nevim zda mohu sem dát odkaz na stránky Davida, tak zatim nepřikládam.
A snad jsem zvolil kolonku kam patří takové věcičky + o rozbor nebo kritiku nestojim. Dělam to protože to dělam.
xAlanx

2 názory

xAlanx
02. 09. 2009
Dát tip
http://www.davidkollar.sk/

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru