Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

NEBE NAD SOMMOU-42

27. 09. 2010
1
8
1171
Autor
fungus2

Část čtyřicátá druhá

Světlo z petrolejové lampy osvětlovalo místnost, ve které u stolu seděla trojice postav. Poručík Robert Fantes střídavě hleděl na Francois sedící naproti němu a na velké nástěnné hodiny.

„Budu už muset za chvíli jít. Děkuji za večeři,“ pronesl.

„Doufám, že brzy zase přijdete,“ řekl starší muž s dýmkou.

„Určitě ano. Pokud se mi nic nestane.“
„Musíte na sebe dávat pozor,“ pronesla Francois.

„To se snažím. Ale ráno nevím, jestli se dožiju večera.“
„Co si myslíte. Jak ještě dlouho bude tahle ofenzíva pokračovat?“ zeptal se otec Francois.

„To nevím. Fronta se od jejího začátku posunula, ale k průlomu zatím nedošlo. Mám obavu, že tahle ofenzíva válku neukončí.“
„A kdy tedy tahle válka skončí?“ otázala se Francois.

„Tak to nevím. Doufejme, že Němce porazíme, co nejdřív. Třeba už příští rok bude po válce.“
„Měli jsem ty boše hnát už ve čtrnáctým zpátky do Německa. Teď jsou rozlezlí všude po Evropě,“ řekl muž.

„Kdyby vstoupila Amerika do války, tak by to pomohlo zkrátit válku,“ mínil Fantes.

„Ty však za oceánem Němci neohrožují. Je to zatím na nás.“
„To máte pravdu.“

  Zanedlouho všichni tři vyšli ven a naskytl se jim pohled na měsícem osvětlenou krajinu. Krásnou atmosféru rušilo jen vzdálené dunění děl.

„Takhle jasná noc už dlouho nebyla,“ řekl starší muž.

„To určitě některá naše letadla podniknout nálet,“ mínil Fantes.

„A německá?“ zeptala se Francois.

„Ta asi také. A možná, že i německé vzducholodě poletí bombardovat Anglii,“ řekl Fantes a nasedl na motorové kolo.

„Ať při vás stále stojí štěstěna,“ popřála mu Francois.

„Děkuji. V to doufám také,“ pronesl a nastartoval motorové kolo. To se záhy rozjelo a za chvíli jel po polní cestě, která byla osvětlena měsíčním světlem. Viditelnost byla perfektní a Fantes viděl několik metrů před sebe. Cesta se však zanedlouho stáčela ostře doprava a on do zatáčky vjel velkou rychlostí a na poslední chvíli postřehl větší kámen. Jemu se nestačil vyhnout a najel na něho předním kolem. Současně se ozvala rána, která doprovázela prasknutí pneumatiky, načež kolo vyjelo v plné rychlosti mimo cestu. Fantes vzápětí hleděl na rychle blížící se porost, do něhož vjel a poté přeletěl přes řídítka. Ve vteřině tvrdě dopadl na zem a zůstal ležet otřesený v porostu.

  Chvíli nehybně ležel a zároveň pocítil bolest v levém rameni. A když pomalu poklekl, tak si prsty pravé ruky začal rameno prohmatávat.

„Zatraceně! Přežil jsem letecký souboje a málem se zabiju na kole,“ řekl si. Několik minut pak pomalu bolavým ramenem pohyboval a poté se postavil na nohy.

„Sakra. Na letiště budu muset dojít pěšky,“ pomyslel si, když se sklonil nad motorovým kolem. Přitom zaslechl na cestě kroky a vzápětí postřehl přes porost postavu, která prošla nedaleko od něho. Zůstal přikrčený, ale za okamžik se nadzvedl a uviděl, jak postava jde k poli, přičemž se rozhlíží všemi směry. A když jej přešla, tak zmizela v houštinách na opačném konci pole.

„Co ten člověk tady může pohledávat?“ zeptal se sám sebe a současně uslyšel vzdálený hluk leteckého motoru.

KONEC ČTYŘICÁTÉ DRUHÉ ČÁSTI

 

 

 


8 názorů

fungus2
06. 09. 2009
Dát tip
Tak to je fajn.

Prosecký
06. 09. 2009
Dát tip
Nastudoval jsem a další diskusi povedu, až zveřejníš další části.

fungus2
05. 09. 2009
Dát tip
To je dobrý nápad.

Prosecký
05. 09. 2009
Dát tip
Až budu v Praze, prolistuji si dějiny JASTA 2.

fungus2
05. 09. 2009
Dát tip
Právě naopak. DH.2 byla lepší než Fokker E.III.

Prosecký
05. 09. 2009
Dát tip
De Haviland 2 jsem stavěl jako model. Ale ty přece nemohly s Fokkerem vůbec soupěřit. Fokker hornoplošník, teď tu nemám encyklopedii, tj. Fokker E? O Jagdstaffel 2 mám celou knihu pamětí od Bodenschatze. Ten byl, myslím, velitelem poté, co Richthoffen padl. Škoda, škoda, že nemůžeme o italské nebo srbské frontě.

fungus2
05. 09. 2009
Dát tip
Děkuji. Tohle se odehrává v roce 1916, během ofenzívy na Somme. Vycházím z historických reálií a jejich letiště je umístěné v Bertangles. Jedná se o 24 squadronu, která byla vybavená letadly Airco DH.2. To jsou letadla rámové konstrukce s tlačným motorem za kokpitem pilota. V té době jejich hlavními protivníky byly hornoplošníky Fokker, třeba od Jasta 2, kde začínal i Manfred von Richthofen.

Prosecký
05. 09. 2009
Dát tip
Prosím, napiš mi,kde je ta jejich základna. Na čem létají? Která jednotka stojí proti nim (letci to většinou věděli). Jsem zvědav, co to je za vetřelce.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru