Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

vývoj v rámci výtvarného umění

27. 09. 2001
0
0
786
Autor
shelob

*)


Vývoj v rámci výtvarného umění

Graffiti se stává součástí moderního výtvarného umění , ale v jistých ohledech se od něj silně odlišuje . Hlavně je to umění dětí z ulice , jisté poselství , možná protest . Myslim , že v tuto chvíly by nebylo dobré cpát graffiti do galerií , tam v tuto chvíli jistě nepatří . Žádná galerie se nikdy nevyrovná místům v depech metra , špinavým dálničním podchodům či jiným charakteristikám našeho „pokrokového“ města . Stejně tak ateliér se nikdy nevyrovná nočním předem dobře naplánovaným a připraveným akcím . Stres , nervozita , tvorba...
Právě toto se stalo v Americe . Tam , kde graffiti vlastně vzniklo odchodem z ulice ztratilo svůj původní význam ...

„...čistá akce je o tom, že se dostaneš na krutý /vyditelný/ místo, strávíš tam půl hodiny, uděláš pís, ale v takový tichosti, že penák co vedle spí nehne brvou a ty v stejný tichosti zase v klidu odcházíš...a je jenom ticho...a týpek co tě prosí o cigaretu si v klidu pobafává...cajti co právě projeli okolo si v pohodičce a suchu svýho auta usrkávaj raní kávu...a je ticho a mír..“PASTA oner

Je otázkou jestli to co sprejem vytvoří writers na zakázku , vlastně se tím živí dá ještrě považovat za graffiti . Graffiti se nedá jen tak pochopit , writeři co malují 6 let se o to snaží celou tu dobu a pořád jsou vlastně na začátku (aspoň to o sobě říkají). To co jsem tady zrovna ted napsala možná ani nedává smysl . Důležité je jen , že graffiti vzniklo a vzniká neorganizovaně , jsou to jen pocity , proto není moc jednoduché to chápat , protože ukažte mi člověka který chápe pocity...

Graffiti přetváří lidi , možná je mění k lepšímu . Skrývá se v něm obrovská pozitivní energie . Všichni kdo graffiti dělají a vědí co dělaj v tom vidí smysl , jistý cíl života , realizace jejich divokých snů ...

Hodně špatně informavaných lidí si taky myslí , že writers jsou všichni fetáci bez smyslu života , co nevědi co dělají , vyděděnci společnosti , ale opak je mnohdy pravdou - mnozí z nich mají doma vysoký zázemí , zajímají se o umění , nebo studují umělecké školy . Graffiti vůbec neni o penězích , tady jde o pocit , svobodu tvorby ... Graffiti nejde pochopit , je to jenom upřímný pocit . Jsou to lidi , kterým nejde o kariéru , peníze , společenský postavení - jde tu o to žít . Ze dne na den a nezapadnout do toho zaběhnutýho stereotypu . (mimochodem je docela jednoduché do toho stereotypu zapadnout , stát se jedním z tísíce , milionu ... Vlastně tak žije skoro každý . „Nenormální“ je ten kdo do takového stylu života nezapadá a snaží se žít jinak , bez ohledu na to co je správné a jak se to má dělat . Když někam přijdete , někam , kde to pořádně neznáte říkají vám :tohle nesmíš , támhleto nedělej , na tohle si dej pozor ...a potom se ptáme : a co já vlastně smím ?Nic.. )

„Vede mě k tomu nespecifikovatelná touha tvořit, rozhodně ne ničit jak mnoha lidem připadá. A je jedno jestli jde o teg, vlak, chrom v ulici, nebo "hezký barevný" pís někde v zóně-všechno jedno jest-prostě graffiti....graffiti neni umění, hodně lidí se ho tam snaží zatlačit, ve stylu: nerozumím tomu, tak je to umění a šmitec...graffiti je prostě graffiti, nic vyjmečného, žádný
fenomén ale projev lidského jedince v jeho nejčistší formě.“ PASTA oner

Jeden výtvarník (nebudu jmenovat , aby nedošlo k záměně jmen) napsal , že graffiti v jistém smyslu určuje směr moderní architektury . Mnozí architekti se možná nechali inspirovat tvary graffiti . Lidi se ptají : „Ale to je něaký styl?“ Myslí si , že graffiti musí vycházet z jistého stylu , že jeden tyg či piece je druhému podobný jako vejce vejci . Já to tak nevidím , ale je určitě pravda , že z něčeho to vychází . To co můžeme vidět zde je označováno jako „new school východoevropský graffiti“ naopak to co se nazývá „old school“ co tvořili před 30-ti lety writeři v New Yorku vypadá hodně odlišně . Žijeme v jiné době , v jiných podmínkách a tak je i forma graffiti trochu pozměněná . V Jistém mají však tito lidé pravdu-mají pravdu když říkají , že se něčím řídí . Jsou to jistá pravidla , která nejsou psaná , ale jsou tu a ten kdo si chce získat respekt je musí respektovat a právě nimi se řídit .


No, milánku, když budete své výjevy čmárat na své vlastní baráky a zdi, nic proti... ale kdybych přistihla nějakého "graffiti umělce" před Národním muzeem, asi bych ho přizabila. Dokážu snad pochopit člověka, který něco načmárá na nějakou šedou zeď u dálnice - třeba si opravdu myslí, že ji krášlí - ale když vidím počmáraný secesní dům, vůbec mne nenapadne, že jde o nějaké nové umění; to je prostě vandalismus a tečka.

Modona
03. 10. 2001
Dát tip
Nepřestala jsem číst u slova "chvíly" /Doubi Ty,Ty,Ty, odkdy něco posuzujeme podle pravopisu:-)))/. Přečetla jsem všechny příspěvky PetraViP jen letmo. Nesouhlasím se vším co říká. Nicméně sama za sebe jsem přesvědčena o tom, že graffiti, tedy to skutečné, lze zařadit mezi moderní umění. Pravda je, že by nemělo obtěžovat, stejně, jako by nemělo obtěžovat žádné jiné umění.Mne například velmi obtěžovaly sochy Leninů, Gottwaldů, létajících kosmonautů a pionýrů podávajících kytice hrdinům. Nesnáším jakékoliv fasády poškozené spreji, ať se jedná o budovy historické, či jiné. Na druhé straně, ví Bůh, jak tomu bylo v pravěku. Možná 10 obyvatel jeskyně z 11-ti, tlouklo toho jednoho, že zničil jejich příbytek nesmyslnými a neumělými malůvkami.

Doubi
03. 10. 2001
Dát tip
Modona: já teda odjakživa:-(( když někdo nemá tolik úcty ke své mateřštině, aby se ji naučil.. ááále... nic.

PetrViP
30. 09. 2001
Dát tip
ono cpát graffiti do galerií snad nebude vhodné nikdy, když se všichni obecně shodujou, že by to bylo proti podstatě věci:o)) končím se čtením, už mě ta celá záležitost tolik nebere...

Bezejmenny
28. 09. 2001
Dát tip
BTW: Wopi, uvědomuješ si, jak jinak, jak sqěle to vyzerá, pokud hloupoučkého vandala s intelektem a sociálním cítěním opice nazveš "writerem"? Hnedky je to jiná kvalita, že? A já stále uvažuji, co je na importu tak podřadných západních pseudokulturních vlivů tak zajímavého, že to stojí za kopírování. ;o)))))))

Doubi
27. 09. 2001
Dát tip
tak tady jsem pro změnu přestala číst u slova "chvíly"...

Wopi
27. 09. 2001
Dát tip
Doubi: tohle k tomu neodmyslitelně patří... to je o "umění" hlouposti, o vyznávání hlouposti (ostatně sám autor píše, odkud toto "umění" pochází - "čtvrti s nejvyšším počtem kriminality a brutality na světě . Morální úpadek je tu velký a smrt na ulici je zde téměř na denním pořádku") - je to projev odpadu společnosti, nemůžeš čekat, že to bude obdivovat vzdělanec... :(

Wopi
27. 09. 2001
Dát tip
Ještě jeden citát: "nikoho se neptají". To je ono. Kdo jim o to stojí, kromě nich samých? Je to totéž, jako kdyby mi někdo pořád nasazoval sluchátka a pouštěl jeho oblíbenou muziku, ať chci nebo ne. Vlastně neni - tím by obtěžoval jen mě a nedělal obrovské materiální škody.

Bezejmenny
27. 09. 2001
Dát tip
Existují lidé, co se z toho snaží udělat "umění". Ony citace, uváděné autorem jsou autenické. Pocházejí z webových stránek právě těch lidí, a z článků poloundergroundového tisku. Ve skutečnosti na tom není nic, co by z uměleckého hlediska stálo za zmínku. Je to jen podřadný velkoměstský folklór lumpenproleteriátu chudinských čtvrtí západních velkoměst. Psychologicky pochopitelné, ale nezajímavé.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru