Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pod vlivem literatury?

11. 10. 2009
6
13
1404
Autor
Huzinga

Doslovně převzato z internetové verze kulturního čtrnáctideníku A2. http://www.advojka.cz/podvlivemliteratury

podvlivemliteratury?

Pod vlivem literatury? 

Střední Evropa 1989–2009

 dvoudenní setkání evropských spisovatelů a kritiků v Praze

 

Jaký vliv má literatura v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku a Slovensku na společenské dění?

 

12.–13. října 2009

Centrum Franze Kafky, Široká 14, Praha 1

(vchod knihkupectvím Franze Kafky)

vstup volný

 

Stefan Chwin / Viliam Klimáček / Katja Lange-Müller / Jáchym Topol / András Zoltán Bán / Maciej Urbanowski / Peter Zajac / Burkhard Müller / Petr A. Bílek / Jiří Peňás

 

Dvoudenní setkání spisovatelů a literárních vědců z České republiky, Maďarska, Německa, Polska a Slovenska je věnováno vztahu literatury a společnosti v posledních dvaceti letech. První den bude veřejná debata evropských kritiků a teoretiků o proměnách společenské váhy literatury v jednotlivých zemích po roce 1989, druhý den pak série autorských čtení. Akce doprovodí hudební vystoupení.

 

Program:

 

pondělí 12. října 2009 od 17.00 v Centru Franze Kafky, Široká 14, Praha 1 (vchod knihkupectvím Franze Kafky)

 

Veřejné debaty na téma vliv literatury na společnost střední Evropy v letech 1989–2009 se zúčastní:

 

András Zoltán Bán (nar. 1954 v Budapešti) je jeden z nejoriginálnějších hlasů maďarské literatury a literární i hudební kritiky. Vedl kulturní rubriku kulturně politického týdeníku Magyar Narancs, nyní je spisovatel na volné noze. Přeložil do maďarštiny díla Theodora W. Adorna, Roberta Musila či Roberta Walsera. Nejdůležitější sbírky jeho literárních kritik a esejů jsou: Mysl je svobodné zvíře (2000) a Hlavní kritik zemřel (2009). V letech 2007–2008 vydal kromě výborů z kritik i pozoruhodné beletristické knihy.

 

Burkhard Müller (nar. 1959 ve Schweinfurtu) vystudoval němčinu a latinu ve Würzburgu, doktorskou práci věnoval Karlu Krausovi. Od roku 1993 působí na Technické univerzitě Chemnitz-Zwickau. Kromě toho je pravidelným autorem literárních kritik pro kulturní přílohu deníku Frankfurter Allgemeine Zeitung a od roku 1999 též Berliner Zeitung, Neue Rundschau aj. V roce 2008 ocenil Frankfurter Börsenverein osobitost a inovativní myšlenky kritických textů Burkharda Müllera cenou Alfreda Kerra.

 

Maciej Urbanowski (nar. 1965 v Krakově), literární kritik a historik literatury, přednáší na Ústavu současné polské literatury na Jagellonské univerzitě v Krakově. Je autorem řady publikací z oblasti literatury 20. století, především o jejím politickém a společenském kontextu. Jeho poslední výbor esejů: Dezertéři a vojáci. Eseje o polské literatuře 1991–2006 získal cenu A. Kijowského (2008).

 

Peter Zajac (nar. 1946 v Bratislavě) je profesor slavistiky na Humboldtově univerzitě v Berlíně a vědecký pracovník Ústavu slovenskej literatúry SAV v Bratislavě. Věnuje se literární teorii, vydal mj. knihy Tvorivosť literatúry (1990), Pulzovanie literatúry (1993), pro české nakladatelství Host pak s Fedorem Matejov uspořádal výbor Od iniciatívy k tradícii. Štrukturalizmus v slovenskej literárnej vede (2005). Petr Zajac byl v letech 1989 až 1991 předsedou Slovenského centra PENu, v letech 1998–2001 poslancem slovenské Národní rady.

 

Petr A. Bílek (nar. 1962 ve Vlašimi) vede Ústav české literatury a literární vědy Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Zabývá se literární teorií, především naratologií a metodologií literárních dějin. Vydal mj.:   Stavitelé křídel – Průvodce současnou českou poezií (1991), Proměny lyrického subjektu (1992), Hledání jazyka interpretace – K modernímu prozaickému textu (2003). Petr A. Bílek bude debatu Pod vlivem literatury? řídit.

 

 

úterý 13. října 2009 od 17.00

v Centru Franze Kafky, Široká 14, Praha 1

 

Stefan Chwin (nar. 1949 v Gdaňsku), polský prozaik, esejista a literární historik, přednáší na Gdaňské univerzitě, kde se zabývá především literaturou doby romantismu. Většina jeho próz je spjata s rodným Gdaňskem – městem složitých dějin a prolínajících se kultur. Jeho nejproslulejší román Hanneman (1995) vydalo v překladu Petra Vidláka v roce 2004 nakladatelství Host.

 

Viliam Klimáček (nar. 1958 v Trenčíně) je v České republice známý především jako dramatik, nositel Ceny Alfréda Radoka za rok 2005. Působí též jako režisér, scenárista a herec, je autorem básní a románů (Váňa Krutov, 1999; Námestie kozmonautov, 2007). Ve svých dílech využívá avantgardní jazykové prostředky, postupy pokleslých žánrů, dětský a studentský slang a slovní hry. K nejznámějším Klimáčkovým hrám patří Mária Sabína (1994), Hypermarket (2004) a Kto sa bojí Beatles (2005), Dračí doupě (2008), Komunizmus (2008), Aupairky (2009), Horúce leto 68 (2009).

 

Katja Lange-Müller (nar. 1951 ve východním Berlíně) patří k nejvýznamnějším současným německým autorkám. Její literární tvorba sestává především z povídek, často s autobiografickými rysy. Za román Zlé ovce (Böse Schafe, 2007; česky Host 2009 v překladu Petra Štědroně) byla nominována na Německou knižní cenu a v roce 2008 získala cenu Litera Tour Nord.

 

Jáchym Topol (nar. 1962 v Praze), přední český prozaik, v posledních letech vydal romány Noční práce (2001), Kloktat dehet (2005), soubor povídek Supermarket sovětských hrdinů, včetně divadelní hry Cesta do Bulgumy (2007), cestopis Cestou na Východ (2008, fotografie Karel Cudlín) a román Chladnou zemí (2009). 

 

Jiří Peňás (nar. 1966 v Prostějově) byl literárním redaktorem časopisu Respekt, nyní vede kulturní rubriku v Týdnu. V roce 2002 vyšel knižní výbor z jeho publicistických textů, nazvaný Deset procent naděje (nakladatelství Dokořán). Jiří Peňás bude uvádět jednotlivá autorská čtení.

 

hudební doprovod čtení a večerní koncert:

Agnes Kutas (nar. 1963 v Budapešti) je skladatelka, houslistka, zpěvačka a scénografka. Sólově vystupuje od roku 1997.

 

Jiří Dědeček (nar. 1953 v Karlových Varech) je básník, písničkář a překladatel; předseda Českého centra Mezinárodního PEN klubu. Vydal mj. sbírky Věci po mrtvých (2001), Rispetti e dispetti /Poklony a posměšky/ 2008), Haiku Haječku (2008).

 

Sympozium pořádají:

 

České centrum Mezinárodního PEN klubu

Goethe-Institut Praha

kulturní čtrnáctideník A2

Maďarské kulturní středisko v Praze

Heinrich Böll Stiftung

Polský institut v Praze

Slovenský institut v Praze

Společnost Franze Kafky

 

Finančně podpořili:

Ministerstvo kultury ČR

Hlavní město Praha


13 názorů

papouch
15. 10. 2009
Dát tip
tož.. šibuju do Ostatních, bo už je to out of date a hujcinga se mi neozývá a pod tím visí aktuální věci..

Huzinga
12. 10. 2009
Dát tip
probíhalo simultání tlumočení do češtiny, němčiny a polštiny. Anglicky byl úvod, ale nejsem si jistý, jestli byl k dispozici i anglický kanál ...

Narvah
12. 10. 2009
Dát tip
dej vědět pištovi, to je kritik. určitě by rád dorazil

Huzinga
11. 10. 2009
Dát tip
nechám se překvapit :)

jt
11. 10. 2009
Dát tip
jj - tohle bude hodne dobra akce - uz se tam tesim. chvalihodny, ze jste to hodil(a) sem.

Winter
11. 10. 2009
Dát tip
Střední Evropa - palec nahoru.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru