Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Domov

29. 10. 2009
2
11
1150
Autor
Baff

Pozn.: Omlouvám se za případné chyby. Pozn.2: LoL .. je to blbost.

Jsem tu doma. Věta, kterou říkají milióny lidí na celém světě, v různých kulturách, v různých jazycích ... ale málokdo si uvědomuje, jak je domov důležitý, dokud ho neztratí. Já to naštěstí nikdy nezažila, ale dokážu se vcítit do role lidí, kteří to prožili a prožívají. Nemít domov znamená nemít nic, vlastní postel, jídlo, rodinu ... ne nadarmo se říká: KOUZLO DOMOVA. Můj názor je, že kouzlo domova spočívá v tom, že si ho skoro neuvědomujeme. Ale když se někdy cítím sama a opuštěná, stačí si vzpomenout, jaké štěstí mám ve své rodině a domově, a hned je mi aspoň trošku líp. Ale abych sem napsala něco smysluplného.
Když jsem byla malá a ještě neměla sourozence, moji rodiče se měli hrozně rádi. Narodil se bráška, na jejich vztahu se nic nezměnilo. Ale jednou v noci, když už jsem spala, mě probudil křik. Zaposlouchala jsem se ...
"Co s ním máš?"
"Nic s ním nemám! Věř mi!"
"Nevěřím ti ani slovo! Snad jsem dneska viděl, jak ses k němu měla..!"
"Ale ty mi nerozumíš, je to kamarád z dětství!"
"Pěknej kamarád, když si tě odvede do vedlejšího pokoje, z mého dosahu!"
"No a, tak si se mnou chtěl promluvit o samotě...má problémy se svojí ženou."
"Jo tak! Takže si jí nahrazuje tebou jo?"
"To není pravda! Ale jestli si to nehodláš připustit, tak se můžu sbalit a vypadnout odsud!"
"Fajn, sbal si věci a vypadni!"
.... prásknutí dvěří a ticho. Rozbrečela jsem se. Mamka odešla! Nevím, jak dlouho potom jsem byla vzhůru, ale ráno jsem se probudila s pocitem, že se můj domov rozpadá. S vypětím všech sil jsem vstala, došla do kuchyně, a co nevidím! Mamka s taťkou ve vřelém objetí, něco si šeptali. Na tváři se mi objevil ten nejzářivější úsměv, který jsem v té době mohla vykouzlit. Přece se mají rádi! V klidu jsem se nasnídala a den probíhal jako obyčejně. To byla první a zatím poslední hádka mých rodičů. Teda možná jich bylo víc, ale tohle je jediná, o které vím.
Jednou jsem byla na rozlučce se spolužačkou, která se stěhovala. Dozvěděla jsem se tam, že mnoha lidem z mojí třídy se hádají rodiče, mnohdy spolu vůbec nemluví, uvažují o rozvodu, nebo už rozvedení jsou. Je jim jedno, co si myslí jejich děti. Proto jsem šťastná, že to u nás doma je takové, jaké to je. Nikdy bych svůj domov ani rodiče za nic na světě nevyměnila, a co vy??

11 názorů

Baff
15. 11. 2009
Dát tip
špatné zařazení..

Baff
15. 11. 2009
Dát tip
Omlouvám se za prvotní špatně zařazení...:)

Lakrov
30. 10. 2009
Dát tip
Pro 68my: Máš úplnou pravdu; to jen mě už dávno nenapadlo, zabývat se školními definicemi. Občas se něčemu říká fejeton, a tenhle článek (spíš než povídka) mi to připomněl. Nezdravých společenských jevů se tenhle článek trochu dotýká; o satiru se nesnaží. Není to tedy fejeton.

68my
30. 10. 2009
Dát tip
avi

68my
30. 10. 2009
Dát tip
"Fejtón je novinársky článok, v ktorom sa zosmiešňujú nezdravé javy spoločenského života." -ak nejde o satyru, tak pri fejtone ide prinajmenšom o zábavu... - to je hlavný znak fejtónu, nie dĺžk... - tento text nezosmiešňuje nič ani nemá ambíciu rozosmiať... - nehovorím že je to poviedka ale fejtón to nie je lebo to nemá hlavný znak fejtóny(satyru, vtip, humor..) - možné je aj to, že v čechách pod tým pojmom poznáte niečo iné. - ja nechcem nikoho zdrbávať, len uviesť veci na pravú mieru...

68my
30. 10. 2009
Dát tip
"Fejtón je novinársky článok, v ktorom sa zosmiešňujú nezdravé javy spoločenského života." -ak nejde o satyru, tak pri fejtone ide prinajmenšom o zábavu... - to je hlavný znak fejtónu, nie dĺžk... - tento text nezosmiešňuje nič ani nemá ambíciu rozosmiať... - nehovorím že je to poviedka ale fejtón to nie je lebo to nemá hlavný znak fejtóny(satyru, vtip, humor..) - možné je aj to, že v čechách pod tým pojmom poznáte niečo iné. - ja nechcem nikoho zdrbávať, len uviesť veci na pravú mieru...

Lakrov
30. 10. 2009
Dát tip
Pro 68my: > Co to má společného s fejetonem? Snad to, že je to takové krátké zamyšlení na určité téma -- na téma domov. První dva odstavce jako fejeton působí. Přímé řeči dál, jsou sice asi odklonem od zpočátku tušeného literárního útvaru, ale ten dojem už ve čtenáři zůstane. Poslední odstavec (nebo poslední dva) tento dojem (že jde o fejeton) znovu podpoří. Nepatřím mezi teoretiky, kteří dokáží vše rozebrat a utřídit dle pravidel, takže můj názor nepokládej za bernou minci; prostě se mi to jen líbí, ale na povídku je toho málo :-)

68my
29. 10. 2009
Dát tip
pohodka, taká veľmi malá črta z detstva... Lakrov: čo to ma s fejtonom okrem dĺžky(délky)?

Lakrov
29. 10. 2009
Dát tip
Spíš fejeton nebo úvaha, než povídka. Ale nejsme tu kvůli škatulkování. Má to 'nosnou' myšlenku. (Skoro) každý, kdo to přečte, se v ní najde. Tip

Idylické. Možná až moc, ale každopádně ti to přeji:-) Jen pro příště, mezera se píše za členicími znaménky, ne před nimi.Oprav tu chybku na kráse, prosím:-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru