Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pro Markétu

08. 11. 2009
1
9
1057
Autor
Gaarmoskha
Pro Markétu

Prosím tě, řekni větru, ať utiší svůj dech
a hvězdám ať konečně zhasnou hlavní vypínač,
nosím svůj rmut, velkou tíži na bedrech,
jako znalec pravdy, co je zároveň její největší popírač.
Proč muselo se vše stát právě mě,
proč musela jsem býti mladá,
všechno ve mně smutkem řve
výčitka den co den se vkrádá.
Hanba je mým novým křestním jménem,
však se křtem není nijak propojena,
snad tento osud svůj dostala jsem věnem
od smrti samé a ďáblem byla odkojena.
Už není proč koukat se na hvězdy z hory Sněžky
a poslouchat vítr na Milešovce,
když úděl můj je pro mne nevýslovně těžký,
všude kolem bílé, jenom já, černá ovce.
Bojím se vyslovit otázku,
není to ode mne pohana a výsměch?
Může takový člověk ještě věřit na lásku?
A číst dobrotu a věřit v naději v nových lidech?
Nechci ještě odhazovat šavli kamsi do žita,
jak by básník ve své sbírce psal,
mé jméno je bolest, není tak?
Však i s bolestí sebevětší život jde pomalu dál.

9 názorů

Gaarmoskha
09. 11. 2009
Dát tip
Moc děkuju za rady.

Gaarmoskha
09. 11. 2009
Dát tip
Moc děkuju za rady.

Gaarmoskha
09. 11. 2009
Dát tip
Moc děkuju za rady.

Miroslawek
09. 11. 2009
Dát tip
Osobně se mi nejvíce osvědčil Hrabákův Úvod od teorie verše, kde je vše krádně na přikladech vyloženo. Po knihovnách by měl být relativně snadno k dosažení. Ovšem mám trochu strach, že v současné fázi (ne)připravenosti na tebe může být málo stravitelný. Pro začátek bych si tedy pořídil něco jako Poetický slovník páně Bruknera a Filipa a třeba Zábranovu knížku Jak se dělá báseň. Pro základní orientaci zkus http://www.rymy.cz/ A také je k tomu moudré hodně číst kvalitní básníky minulosti, kde si v kontextu spojíš teorii s praxí, abys viděla jak se to dělá, jak to funguje, k čemu co slouží.

Gaarmoskha
09. 11. 2009
Dát tip
Vidím, že tomu asi rozumíš a jsem ráda, že jsi mě na moje chyby upozornil. Chci tě ale porosit, mohl bys být trochu konkrétnější v těch technických primitivech a řemeslných základech (příkladem může být tato báseň ), pokud tě to nebude moc otravovat? Určitě nechci, abys mě něčemu učil, jen mě skládání začalo bavit a nechci se neustále brodit v základech a patetičnosti. Vřelé díky.

Miroslawek
09. 11. 2009
Dát tip
Zvládnutí technických primitiv, řemeslných základů není otázkou osobního vkusu. A nejde jen o rytmus. Začátečnictví možná omlouvá tebe osobně, ovšem text nikoliv.

Gaarmoskha
09. 11. 2009
Dát tip
Ten rytmus uznávám. Rmutu je tam taky hodně, ale nebylo to psáno jen tak v pauze na oběd a celkový dojem z básně absolutně odpovídá pocitu při psaní ( má to být smutné ). A co se týče toho uměleckého úchopu, každý má svůj šálek kávy ( u toho tvého mě snad omlouví to, že jsem začátečník mezi začátečníky ). Děkuji za kritiku.

Miroslawek
09. 11. 2009
Dát tip
příliš svázáno rmutem, málo rytmem a vůbec nějakým uměleckým úchopem

Moc malí pismenka. Jag na to nevidim, tož to nečtu, kurva. Dala bich si misto teho čteni Pivasa...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru