Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Denník určený živým

26. 10. 2001
3
0
1118
Autor
Naso_kritik

Uverejnené včera (25.10) v Hospodárskom denníku, s.11.

S vekom sa údajne aj k smrti správame kamarátskejšie. Slovenský básnik Peter Gregor do hĺbky rozvinul svoj vzťah k tomu, čo príde, lebo hovorí: Nič ľahšie ako umrieť. Doteraz sa to podarilo každému. Je to posledná veta jeho poviedkového triptychu Denník nebožtíka (vydavateľstvo Slovenský spisovateľ). Do tohto finálneho zistenia nás rozprávačsky veľmi pútavo (v dialógu so sebou a s imaginárnymi literárnymi postavami), invenčným, priam vtipným slovníkom a poetickým stvárnením prózy sprevádza univerzom sebareflexie, hodnotenia svojho ja a svojho doterajšieho života. V prvej poviedke Chandra rezonujú autorove spomienky na detstvo, dospievanie a pocity starnutia v štrajkujúcom tele. Tam ešte hovorí, že môj vzťah k smrti sa zmenil: beriem ju vážne, ale nie smrteľne, a s múdrosťou filozofa sa nakoniec pýta: Na začiatku bolo slovo. Čo ak je na konci mlčanie...? K tomu koncu si však pomáhame aj sami, čo autor priznáva v druhej poviedke Ľahké zápisy ťažkého pijana. Tretia časť Denník nebožtíka je už kruto adresná. Zánik už nastal a autor sa snaží o nadľahčený, ale pritom vážny pohľad zo záhrobia, monológ z druhého brehu života určený tým, čo žijú. Tým, čo vedia počúvať. Tým, čo vedia čítať a pochopia nasledujúcu vetu: Tu leží človek, tvor, ktorý by rád žil večne, a pritom nevie, čo si počať s okamihom.


Bix
21. 02. 2002
Dát tip
Hm...po tejto recenzii ostávam mierne v rozpakoch :o) Celkom som sa stratila...

Naso
29. 10. 2001
Dát tip
Áno Vio, tá recenzia (tak ako všetky pod nickom Naso_kritik) patrí mne. Ale tu na Písmaku svoje pravé meno moc neuvádzam...

Pepo
26. 10. 2001
Dát tip
*** Za poslednú vetu ešte dve hviezdičky navyše.

Lyryk
26. 10. 2001
Dát tip
!!!

Vio
26. 10. 2001
Dát tip
Předpokládám, že pokud si neuvedl autora recenze, je napsána Tebou. V tom případě tleskám, ač dílo neznám. TIPík

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru