Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kolárek

19. 05. 2010
6
19
1286
Autor
Morsdave

Tak loučím se lásko sladká,

již neroň slzy venuše,

nevšimneš si ani zkrátka,

jak rok si rokem prokluše.


.............................................

Psát ti budu každý den,

na chladnou holou stěnu

a tobě tiše vnuknu sen,

že nad spánkem tvým se klenu.

.............................................

.............................................

Tak vracím se ! Má rozmilá!

Ach komu vezeš kočárek?

Když lásku mou jsi nectila,

já rovněž ne - Hle kolárek.


19 názorů

sharik
09. 01. 2011
Dát tip
basne moc nectu, ale tohle se mi tak nejak zalibilo. Tip

Jazylka
22. 05. 2010
Dát tip
nápad fajn, škoda tých nepravidelností v rytme, jak to tu už rozobrali chlapi a ich vykladači vyššie.

dajakbol
21. 05. 2010
Dát tip
Ty proste nesklameš, Miro. Tak pardon.

Garay
21. 05. 2010
Dát tip
Tak komu veze ten kočárek?

Miroslawek
21. 05. 2010
Dát tip
dajakbol: moje výhrady směřují, kam směřují, nikoli pravděpodobně, nýbrž jistě. Až budu mít potřebu mít své vykladače, založím si církev.

dajakbol
20. 05. 2010
Dát tip
Kríženie metier v rámci prvej a druhej strofy sa prejavuje nesúrodým, zadŕhavým rytmom. Pomohla by VEDOMÁ rytmická organizácia básne – ujasniť si na začiatku či TROCHEJSKY (Tak se loučím, lásko sladká, neroň slzy venuše, nevšimneš si ani zkrátka, jak rok rokem prokluše.) alebo JAMBICKY (Tak já se loučím, lásko sladká, již neroň slzy venuše, nepovšimneš si ani zkrátka, jak rok si rokem prokluše.) a potom zachovať metrický pôdorys podľa zvoleného vzoru aj v ostatných strofách. Dobré by bolo najmä prihliadať na alternácie párno- a nepárnoslabičných rýmov. Čo vo svojej básni „neriešiš". Miroslawkove výhrady... pravdepodobne smerujú k problémom s odtienením (až určením) metra a jeho nedôsledným uplatňovaním: (X – prízvučná slabika, x – neprízvučná slabika) „Tak loučím se lásko sladká," x Xx x Xx Xx Takáto kombinácia prízvučných a neprízvučných slabík v prvom verši spôsobuje problémy pri nabiehaní na rytmický impulz. Medzi trochejskými veršami, pod rytmickým tlakom okolia, by sa v takomto prípade prejavila tendencia k trochejskej výslovnostnej modulácii, i keď len za cenu transakcentácií. Na začiatku básne je lepšie sa tomu vyhnúť a hľadať čisté riešenie (napr. Tak se loučím lásko sladká). Podľa mňa je z formálneho hľadiska problémom tejto básničky „metrická nerozhodnosť". Prejavuje sa síce istá tendencia k pravidelnému striedaniu (trochej – jamb), ale obávam sa, že je skôr výsledkom náhody, a jednak kríva už od tretieho verša druhej strofy a druhak, keby sa Ti to striedanie aj podarilo zachovať, bol by to takmer určite experiment s rozpačitou hodnotou. Avi M.

Rajmund
20. 05. 2010
Dát tip
Co kolárek, přímo kostitřásek.

Glomma
20. 05. 2010
Dát tip
M: to je jedno jednou na to příjdeš, piš jak to cítíš ty to je nejlepší volba ;)


Miroslawek
19. 05. 2010
Dát tip
Mám drobný problém vnímat verš Tak loučím se lásko sladká, jako trochej. Přitom se jedná o verš první, tedy určující. A verše Tak vracím se ! Má rozmilá! Když lásku mou jsi nectila, to opět komplikují.

Morsdave
19. 05. 2010
Dát tip
pokusím se s tím něco udělat : ) děkuji

Morsdave
19. 05. 2010
Dát tip
Mnohokrát děkuji. jít proti proudu?? Proč se mi tak zdá, že tě stále nechápu?? : (

A.H.
19. 05. 2010
Dát tip
"nevšimneš si ani zkrátka" -> kapánek krkolomné.

Glomma
19. 05. 2010
Dát tip
dám tip za odvahu ;) že jsi odvážnej jít proti proudu :)

Glomma
19. 05. 2010
Dát tip
jako jo má to myšlenku hezky to zní, někomu se to i líbí ... neříkám, že mi to vůbec nic neříká, přeju hodně štěstí do budoucna ;) Taky jsem musela přeorientovat jinak by mě sežrali v dnešní době za živa :D

Morsdave
19. 05. 2010
Dát tip
v tom případě děkuji za vysvětlení. Mě se v tom právě ta svázanost líbí. že nejde jen o to, aby tam věta měla nanejvýš stejný počet slabik, ale že jde o celé znění slov.

Glomma
19. 05. 2010
Dát tip
No, že vážeš máš ABAB, jako jo zní to ale na mě to působí příliš svázaně

Morsdave
19. 05. 2010
Dát tip
to jistě, ale smím se zeptat jak to myslíte milady?

Glomma
19. 05. 2010
Dát tip
ať žije jiné století !

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru