Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Andělé z jehel

21. 05. 2010
3
16
1531

Andělé z jehel


Kdopak pochová nás v bílé dečce

jak robátko odložené v lese mezi stíny?

Kdopak ulehčí  té vlečce

na níž lehce přilípnou se flíčky viny?

Kdo nám v oči vdechne světlo, naděj na to příští?

Nám - odkojeným mezi paneláky na sídlišti,

kterým život živé maso posypával solí ze všech moří,

kterým ruce v jamkách loktů hoří,

kteří - z věření už zdření - ztěží věří.


Slétají k nám jen andělé z jehel

a my vděčně vpláčeme si do žil jejich roztavené peří.


16 názorů

Miroslawek
30. 06. 2010
Dát tip
tak zatím čekám marně... mimochodem z hlediska meritu věci bych ti doporučil jiné knihy ke studiu

Právě vstřebávám Významovou výstavbu literárního díla, kruh se uzavírá:) No možná i víc než měsíc, ale pak se stane jen to, že né uznám tvoji verzi, ale potvrdím tu svoji:D

Miroslawek
25. 05. 2010
Dát tip
Doporučuji Čevenkovy Kapitoly o českém verši, vyčerpávající a velmi poučné. A taky od tebe bude tak na měsíc pokoj ;D

Budu si to muset detailně prostudovat, abych ti mohl zasadit zdrcující a vítěznou ránu. Snad se mýlím, ale raději bych, aby ses mýlil ty, protože člověk nerad nemá pravdu. Dám na tvou radu a udělám si pořádek v pravidlech zvukové výstavby (i když myslím, že mám v zásadě pravdu já a ty se pleteš), ale věřím, že právě to se ti stane osudným, do té doby se snad setkáme ještě i v jiných diskuzních okýnkách:)

Miroslawek
25. 05. 2010
Dát tip
cherubinka: naštuduj, to ti chválím ;P

cherubinka
25. 05. 2010
Dát tip
jémine, tak z tohoto jsem už úplně popletená :-D čili jde o stejný počet přízvuků? no nic, já si to radši někde nastuduju :-) Tady mi ten rytmus vážně nevadí, protože tady se to čte nahlas plynule, zatímco tamta je taková kostrbatá hlavně ta první sloka, která má verš navíc. V téhle se mi taky líbí, co se týče plynutí, to "lehce", které je takové pěkné propojení s předchozími "dečce - vlečce".

Miroslawek
25. 05. 2010
Dát tip
Ach jo, to zas bude jarní škola versologie a gramatiky. Nuže hurá do toho. Začněme od konce, sedmislabičný a šestislabičný trochej pokládám za ekvivalentní, proměnlivá délka verše mi nijak nevadí. Opravdu nevím, kde jsi přišel na to, že to podávám jako nějaký důkaz nerytmičnosti. Už má úvodní námitka cherubince přece svědči o opaku (i kdybys nečetl odkazovanou diskuzi). A nyní k přízvukům. V češtině je přízvuk na první slabice slova, s onou výjimkou, kdy na sebe ten přízvuk bere předložka. Tříslabičné nebo čtyřslabičné slovo samo o sobě žádný další přízvuk nemá. srovnej z věření už zdření XxX x Xx - podle tvé interpretace, 3TŽ Xxx x Xx - správně, 3TŽ z věření kamení XxX XxX - to asi ne, viď? Anebo je přízvuk stěhovavý? Xxx Xxx - správně, 2D Zdá se mi tedy, že směšuješ dvě rozdílné věci, přízvuk slovní a přízvuk metrický (iktus). Možná tě to upřekvapí, ale iktus může být i na slabikách normálně nepřízvučných a to dokonce ve značném procentu případů. Záleží ovšem na okolnostech, které popisují korespondenční pravidla, k nimž spolu možná někdy dojdeme ;) Tvá poznámka o předrážkách svědčí o tom, že ti by bylo k užitku udělat si pořádek v mluvnických pravidlech pro proklizi a enklizi. I když uznávám, že s některými jednoslabičnými slovy je to poněkud složitější, alespoň v případě předložek bys měl mít jasno. Český verš je sylabotónický. S tím neuděláš nic, tím méně, hovoříš-li o trochejích.

hhh, čtyřslabičká slova mají takový rytmus: odkojeným XxXx stejně tak když po tříslabičném příjde příklonka: z věření už ne Xxxx ale XxXx (i když na třetí slabice je už přízvuk oslaben) a musíš si urovnat i pořádek v předrážkách: jednou píšeš, že jak = x, pak píšeš, že na = X, pak zase že Nám = x Potom podáváš jako důkaz nerytmizovanosti, že někde mám šest a jinde sedm těžkých dob, ale znovu opakuji, toto nejsou verše sylabotonické ani sylabické.

Miroslawek
25. 05. 2010
Dát tip
Fauste, díky za snahu, ale mně to opravdu vysvětlovat nemusíš. Má poznámka s rytmem tvých veršů souvisí pouze okrajově - ve vztahu k cherubinčiným komentářům zde http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=356406 Ale když už jsme u toho trocheje :D (X - přízvučná slabika, x - nepřízvučná) jak robátko odložené v lese mezi stíny? x Xxx Xxxx Xx Xx Xx = ? na níž lehce přilípnou se flíčky viny? X x Xx Xxx x Xx Xx = 6TŽ Kdo nám v oči vdechne světlo, naděj na to příští? X x Xx Xx Xx Xx X x Xx = 7TŽ Nám - odkojeným mezi paneláky na sídlišti, x Xxxx Xx Xxxx X xxx = ? kteří - z věření už zdření - ztěží věří. Xx Xxx x Xx Xx Xx = 6TŽ a my vděčně vpláčeme si do žil jejich roztavené peří. x X Xx Xxx x X x Xx Xxxx Xx = ? Ty otazníky tam čekají na tebe, já bych věděl.

on totiž rytmus není jen o počtu slabik, ale i o jejich rozvržení ve verši, já například se snažím dodržet trochejský spád, čili přízvuk na sudých slabikách (i když ne stoprocentně, ale to zajistí kontext celé básně), zkus to číst nahlas a třeba to uslyšíš, on musí být člověk už trochu zvyklý, aby mu báseň "zněla" v hlavě. A můžu se podívat na to dílko, kde to cherubince vadilo? Díky:)

Miroslawek
25. 05. 2010
Dát tip
cherubinka: a tady ti nestejné počty slabik nevadí?

martinez
25. 05. 2010
Dát tip
tak mě ta poslední věta přesně sedí, významově - sou to sice "indexová" slova pěkně pokupě, ale je v tom jádro pudla, bych řekla :o)

Nérea
23. 05. 2010
Dát tip
Tohle je slušný jazykolam, ale obsah se mi líbí

sepiolite
21. 05. 2010
Dát tip
ruce v jamkách loktů hoří - to zní dobře ale třeba věta "vděčně vpláčeme si do žil jejich roztavené peří" - proč tolik velkých slov, které v konečném přečtení spíše ruší, protože jako obrazy se jeví silné, ale samotná představa je až příliš nereálná, alespoň pro mě

blbjenka
21. 05. 2010
Dát tip
kteří - z věření už zdření - ztěží věří. to aby si člověk jazyk ukous :)

cherubinka
21. 05. 2010
Dát tip
hezky plyne *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru