Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slib

05. 06. 2010
7
9
1788
Autor
Michelle *_*

tenhle a žádnej jinej příběh se přede mnou vynořil u písničky 9 crimes od Damiena Rice. je to nejhezčí pomalá písnička, jakou jsem kdy slyšela. takže mi promiňte všechna!! ta!! klišé, tu ameriku, tu kurzívu a tak stručnej popis, kterej nikomu nic moc nenapoví...

  Chytil jsem ji za ruku, ale hned se mi vytrhla. V té rakvi leželo i naše manželství. Věděl jsem to.

Vyšla ven jako poslední. Čekal jsem na ni před kostelem. Stihl jsem vykouřit dvě cigarety.

„Tati, proč kouříš?“

„Protože mi to chutná.“

„Můžu taky ochutnat?“

„Na to jsi ještě malý.“

„Kdy budu dost velký?“

„Až se nebudeš ptát, jestli můžeš.“

„Tati, já ti nerozumím.“

   Když mě viděla, stiskla rty a odvrátila pohled.

„Sandro,“ chytil jsem ji za loket. Ucukla.

„Thomasi, tohle všechno…už to nesnesu.“ Leskly se jí oči. Měla je napuchlé a její obličej byl strhaný. Určitě probrečela celou noc.

   „Zvládneme to,“ řekl jsem a pohladil jí tvář, „půjde to.“ Objal jsem ji. Její ruce zůstaly viset podél těla. Rozplakala se. Splašeně jí kmitala hruď.

   „Zastav to. Jen to zastav, prosím. Bolí to,“ šeptala.

   „Dokážu to napravit. Zvládneme to. Neboj se. Zvládneme to.“

Doma jsme fungovaly jako dvě součástky nějakého stroje, které když někdo vypojí, nic se nestane. Nic se nestalo. Svět dál otevíral konzervy a my byli jako dva němí mořeplavci, co nikdy nenajdou přístav.

   Pamatuji si ten večer. Přišel jsem z práce pozdě večer. Seděla u krbu, ve kterém hořela naše alba.

Strašně se opila. Upírala zrak do ohně. Na zápěstí měla hluboké řezné rány.

„Ježiši kriste,“ řekl jsem tenkrát. Chtěl jsem ji zvednout a odnést do postele. Uhodila mě hrubě do tváře.

„Sandro, zlato, my tohle zvládneme. Zase budeme rodina. Čas všechno spraví, uvidíš.“ Opatrně jsem se k ní přiblížil a chytil ji kolem ramen.

„Dokážeme to. Všechno zase bude jako dřív. Jsme pořád tady. Bůh je s námi.“
   Vyskočila na nohy a hodila prázdnou flašku od whisky na zem a střepy se rozletěly po podlaze. Bosíma nohama pak po nich šlapala a pořezala se.

„Jsme už jen zasranej smuteční průvod! Jdi do hajzlu, ty i tvůj bůh!“

  „Tati, co je to bůh?“

  „Každý si ho představuje jinak.“

  „Jak si ho představuješ ty?“

  „Jako dobro, které je tu pořád s námi.“

Dobelhala se ke schodům. Chytl jsem ji, že jí pomůžu nahoru. Odehnala mě a vrávoravou chůzí šla nahoru.

   Kdy tohle skončí?

Uklidil jsem střepy a uhasil oheň. V němém krbu jsem zahlédl naší fotku. Z letošního podzimu. Můj obličej zničily plameny. Zaplavila mě vlna viny. Rozplakal jsem se.

   Ráno udělala snídani. Dokonce se trochu usmívala. Sedl jsem naproti ní.

  „Promiň mi ten včerejšek,“ začala.

  „To je v pořádku,“ usmál jsem se na znamení odpuštění.

  „Ne, není,“ odvětila. Nerozuměl jsem jí.

  „Ne, vážně, já to chápu. Bylo toho na tebe moc. Ale to všechno se spraví, slibuju. Zase to bude jako dřív. Uvidíš. Máme jeden druhého. To je nejdůležitější.“

  „Chci se s tebou rozvést,“ řekla a odnesla talíře.


Všechno bylo pryč. Celý můj život. Smysl se z něho vytratil ze dne na den.

   „…vznesena žádost o rozvod…“

Tati, mě bolí ruce a nohy.“

„To je z té dlouhé výpravy. Jsi jen unavený. Dobře?“

„Dobrou noc, tati.“

   „…ustanoveno zákonem…“

 „Je mi hrozná z-z-zima, tati.“

„Kristepane, máš horečku čtyřicet tři!“

„Tati, já chci domů.“

   „…schváleno oběma stranami…“

 Musíte něco udělat!“

„Je mi líto, bez léku jsem bezmocný!“

„Tak přineste ten lék!“

„Atebrin tu nemám a na chinin už je příliš pozdě.“

„Nenecháte ho přece umřít!“

„Léky už jsou na cestě.“

„Vydrží do té doby?“

„To nevím. Jak přijde další malarický záchvat, musím mu podat lék okamžitě.“

„A kdy přijde?!“

„Nemám tušení. Záleží na tom, kolik červených krvinek mu ještě zbývá.“

„Co to znamená?“

„Počet uvolněných merozoitů je nevyzpytatelný.“

„Doktore, co to znamená?“

„Že už se k němu léky možná nedostanou včas.“

   „…na základě rozhodnutí…“

Vypadal, jako když spí. Vlasy měl slepené studeným potem. Nezvedal se mu hrudník, přesto bych byl schopen uvěřit, že je naživu.

 

   „Co bude dál?“ zeptal jsem se jí, když jsme vyšli z hlavní budovy. Slunce nevzrušeně svítilo. Jako by mu bylo všechno jedno.

Bylo.

   „Začneme od začátku. Každý sám. Sbohem, Thomasi,“ rozloučila se a zamířila ke svému autu.

   „Nebyla to moje vina, Sandro!“ řekl jsem. Přesvědčoval jsem jak ji, tak i sám sebe.

   „Nikdy jsi ho tam neměl brát. Říkala jsem ti to. Jenže ty jsi byl už před tou Afrikou jako hluchý.“

Nastartovala a zmizela.

Začalo pršet. Po nebi se táhl barevný pruh.

   Jsem přesvědčený, že se ani nepodívala do zpětného zrcátka.

Nebylo třeba se ohlížet.

 

„Tati, co se stane, až umřeš?“

„Půjdu do nebe.“

  Rozplakal se. Setřel jsem mu slzy.

„Nechci, abys umřel. Já neumřu, tati.“

„Tak dobře.“

„Až budeš v nebi ty, tak mi musíš poslat signál, že se ti tam líbí.“

„Signál?“

„Jako vojáci, co posílaj signály domů.“

„A jaký signál?“
„Třeba udělej duhu.“

„To snad svedu,“ řekl jsem, a on se spokojeně usmál.


9 názorů

Trošku kýčovitý to je, každopádně moc hezky napsaný a navíc to má určitou atmosféru )) *

Ostrich
05. 08. 2010
Dát tip
Povzbuzovat se adrenalinovými výlety a cpát do nich i úplně malé děti asi není to pravé. Ach ti nedospělí otcové:-) Ale znáš třeba Geralda Durella, knížku o tom, jak celá rodina žila na Korfu a on tam jako desetileté dítko chytal třeba i štíry? Kdyby jeho matka byla příliš úzkostlivá, asi by tohle dítě bylo nešťastné a svět by přišel o dílo pozoruhodné osobnosti. Ale nikdo by si neřekl "Ach ty přeopatrné matky!" Nikdo by nevěděl, že se taková věc stala. Ale faktem je, že sám žádné děti neměl. Zdánlivě je neštěstí z nebezpečného způsobu života jasně horší, než ze života přeopatrného. Přitom ale zjevně společnosti, které málo riskovaly a žily v opatrném opakování těchže vzorců, byly převálcovány. Aneb co je potřebné riziko expanze a co už je zbytečný hazard? Co je rozumná starost a co už je svazující úzkost? No však si nad tím zauvažuješ ještě mockrát:-)

já bych to neudělala... ach ti otci... a nezažité zkušenosti ;)

Ostrich
05. 08. 2010
Dát tip
Ano, vzít svý jediný malý dítě do Afriky je nerozum - udělala bys to? Někomu projde všechno, jiného skolí první komár. Úzkostka a dobrodruh, úzkostňák a dobrodužka, konstelace na zabití.

beth.
23. 07. 2010
Dát tip
jasně, trochu kýč to je, ale upřímně - čas od času kýče prostě miluju...:) hezky napsaný

a kýč to je, uznávám.... sračka z čistýho zlata :D

na zápěstí měla hluboké řezné rány...nikdo nemluvil o žilách :) ale jinak dík za kritiku

Max Hutar
20. 06. 2010
Dát tip
Formálně líbilo, svět dál otevírající konzervy mě dostal, ale ten kejč. No fuj. Plus ženská s podřezanými žilami asi taky nebude jen tak někoho fackovat.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru