Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pivoňka

26. 07. 2010
30
48
4278
Autor
Lakrov


Prolog


"Když nevíš, účtuj, jako by to byl poslední den."

"A co všecko se počítá?"




Pivoňka


"Jedete do Týnce? ... teda dobrý den. Ujel mi autobus a..."

Zabručel něco, co připomínalo souhlas, a počkal až nasedne.

"Pěkné auto," jala se navazovat kontakt.

"Služební," odbyl ji jedním slovem. Po chvilce mu to ale přišlo hloupé, a tak koutkem oka mrknul, čím by mohl kompliment oplatit. "Pěkná kytka, jak svatební..."

"To je na hrob."

"Promiň."

"Děda, byl už starej, ale stejně... Už mám jen mámu a babičku. To jsou pivoňky.

"Hezké jméno, pivo-ňky," zavtipkoval, snad aby ji utěšil.

"Máme jich plnou zahradu," pochopila to jako lichotku. "Děda je měl rád. Kdybyste chtěl, nařežu vám... myslím jako domů, že byste vzal, řezané..."

Napadlo ho říct, že radši světlé, ale neřekl nic.

"Moh' byste mi zastavit? Potřebovala bych se... na malou."

Kývnul.

"Tady?" Očima sjel od ramen k pasu. Zbytek zakrývala kytice.

Zapnul blinkry a ve zpětném zrcátku pozoroval prázdnou silnici. Po chvíli mrknul vpravo, jestli už jde. Nálada obrázků, jež jsou pastvou pro oči, se nezapomíná; v paspartě keřů zahlédl profil holého zadku, přes nějž se o vteřinu později natáhly kalhotky. Taky se mohl podívat dřív. Nebo na to čekala? Kolik jí tak může být... Ptát se nechtěl.

"Slyšel jste o té holce, co ji tu loni..."

"Nejsem zdejší."

"... že prý teď kytky, neznámý, tajně, každou noc nosí...," vysypala ze sebe překotně.

Zatvářil se nechápavě.

"Holky říkaly, že si za to může sama."

"Holky toho navymýšlí..."

"Kytky se nedávají na cizí hroby!" ohradila se.

"Třeba nebyla."

"A myslíte, že mohla..."

"Holka může všecko."

"To jako třeba já, že bych... Moh' byste mi ještě zastavit?"

"Už zase?"

"Já to předtím nestihla; kolem furt něco jezdilo... Někam vedle, na cestu, ať na mě není tak vidět."

Neodpověděl. Jel dál, jako by přeslechnul.

"Slyšíte? Třeba tady by to šlo."

"Nešlo."

"Jak to, nešlo?!"

"Tak. Na to máš ještě dost času."

"Na co, jako?"

"Ty víš dobře na co."

"Náhodou, já už měla kluků... Tomu teď je šestadvacet! Jsem holt trochu jinde. Vrstevníci... nestačí mi."

"Nestačí... spíš mám dojem, že ti ještě chvilku musí stačit ruka; máš dvě."

Zrudla.

Díval se zas už jen dopředu, daleko před sebe. Jako by zkracoval vzdálenost k cíli; už aby se jí zbavil.

"Myslels tuhle," plesk...

Nečekaný zvuk nebo možná tykání ho přimělo otočit hlavu.

"... nebo tuhle?" pleskla se pro změnu přes levou a nechala ji klesnout vedle kytky. Rozepnula zip a pravou zajela pod uvolněnou látku.

Došlo mu, že není rudá studem, ale zlostí z prohry. Nutil se sledovat, jak se ubíhající bílá čára dělí v přerušovanou; šlehala do očí, jak pulzující vodotrysk. Přidal plyn, ale hru nádechů a výdechů to nepřehlušilo.

"Tak dost!" houkl na ni.

Rozepnula pás, sklouznula níž, prohnula se a zaklonila hlavu.

Pocítil nepatřičné napětí. "Zapni se a už toho nech," pronesl spíš jako prosbu. Očima těkal mezi černým klínem silnice a tušením jejího. "Jestli nepřestaneš, tak tě tu vysadím."

V protisměru se objevila cisterna s vlekem. Zpomalil a uhnul. Plácek za krajnicí pokračoval cestou mezi kopřivy.

"Co to děláš?" trhla sebou.

"To, cos před chvíli chtěla."

"Budu křičet!"

"Budeš křičet, že se ti chce čůrat?" zasmál se, "vypadni!".

"Napsala jsem si číslo..."

"Leda tak prstem do komína..."

"Tohle tě přijde draho, hošánku!"

"Ty bys zasloužila..."

"Na zadek?" otočila se a popotáhla kalhoty níž.

"... aby se to dozvěděla tvoje máma."

"Tu mám omotanou kolem prstu... A tobě by asi tak někdo věřil; dyť se na sebe podívej, vypadáš jak..."

Podíval se na ni. Tvarem se ten obrázek stále podobal zarámovanému výjevu z keřů; náladou byl však naprosto odlišný. Najednou mu přišla taková hubená. Malá holka. Napřáhl dlaň, ale uvědomil si, že jestli plácne, toho napětí se nezbaví. Popadl květ z podlahy a několikrát švihnul. Zasáhl zrcátko, volant, vlastní koleno, a jednou snad pleskl dužnatý stonek i o nabídnutý cíl.

"Teď máš proč křičet!"

"Já už budu hodná," změnila překvapivě tón. "A křičet nebudu; kdyby někdo šel, co by si pomyslel... Ale já bych tě v tom nenechala, fakt, nejsem taková. Řekla bych, že..."

S tou obrácenou kytkou v ruce taky nevěděl, co. Odhodil ji na palubní desku.

"Viď že nejsem zlá, jen jsi &mdash jste mě strašně naštval."

Vycouval zpět na silnici. Kolem projíždělo policejní auto, ale nevěnovalo jim pozornost.

"To je vzrůšo, to bylo o chlup, že jo," špitla nadšeně.

"Spíš o fous," promnul si zarostlou bradu. Napadlo ho, chodí-li se do kriminálu s plnovousem.

"Už se vrací!"

"Jedou za námi?!" ohlédl se polekaně.

"Ale ne, autobus," ukázala do protisměru.

Minuli ceduli Týnec.

"Tady někde mě můžete vysadit," ozvala se. "To už je kousek."

"A jak zpátky?"

"Zase něco stopnu."

Podíval se na hodinky.

"Nashle," popadla kytici, když zabrzdili, a zamávala mu, když se rozjížděl.


Předání trvalo sotva dvě minuty. Přejel most a odbočil z hlavní ke kaštanové aleji. Zastavil u branky a než zabouchl dvířka, sáhl pro poupě za přední sklo. Hrob našel podle kytek. V duchu počítal rozdíl mezi letopočty.

"Co tu děláte?" vyhrkla polekaně, vracejíc se s konví.

"Jednu jsi tam zapomněla," položil květ k ostatním a přečetl nahlas jméno.

"Proč...?" hledala slova.

"Kytky se nedávají na cizí hroby."

"Ale ne, já myslela proč..."

"Jedu stejnou cestou."


"Pustíte rádio?"

Ubíhající bílá čára, dělící se v přerušovanou, šlehala do očí, jak pulzující vodotrysk; jako když se kropí záhony. Pohledem sjel od ramen k pasu. Na moment zaostřil na černý klín silnice, pak pokračoval dolů, k bílým teniskám, přešlapujícím v pozůstatcích květinové bitvy. Obrázek, který se nezapomíná. V protisměru se objevila cisterna s vlekem. Zpomalil a uhnul.


C.L., 20.7.2007

Rumburk a D.C., červenec 2010

(+ epilog neviditelným písmem)




"Tak támhle," ukázala k zahradě. "Ty pivoňky, kdybyste chtěl..."

"Jindy."

"Tady mi zastavte! Ať nevidí, že... Máma by mě zabila!"

Tentokrát poslechl.

"Pojedete tudy, ještě někdy?"

Naposledy si ji prohlédl, a když zabouchla, soustředil se na projíždějící auta. Pak se s obavami podíval na prázdné sedadlo. Zbylo na něm pár narůžovělých okvětních lístků.


48 názorů

Lakrov
09. 08. 2011
Dát tip
Pro sarulka: Děkuji neznámému ctiteli (mé prózy, pochopitelně :-) ) za návštěvu a tichý projev uznání.

sarkulka
09. 08. 2011
Dát tip
*

Lakrov
07. 07. 2011
Dát tip
Pro MDavy: Děkuji za návštěvu a zamyšlení; tedy předevšim za sdělení onoho zamyšlení. Ta holka se skutečně chová divně. Myslím, že takových je sotva jedno procento a nemít takovou doma je rozhodně lepší. Přiběh sám nemá jednoznačnou linii; hlavně jednoznačný konec. Na několika místech nabízí dvojí, diametrálně odlišné vysvětlení, z něhož by mělo (mohlo) plynout zmiňované mrazení. Čtenáře, hledající racionální závěr, by mohl otevřený konec poněkud rozčilovat. Pro ně je určen prolog uvedený neviditelným písmem.

Lakrov
24. 01. 2011
Dát tip
Pro Siggi: Děkuji za návštěvu, komentář a ocenění (jež se mi povedlo v plném rozsahu nevědomky oplatit :-) )

Siggi
24. 01. 2011
Dát tip
Lakrov, je to moc hezké. Taková potvora, když sedne do auta, tak je na malér zaděláno tak jako tak. Když ji někdo podlehne, tak se musí bát, kdy si ona něco vyvzpomene, a když ji odmítne, tak riskuje, že na něj něco svede. No, ještěže nemám auto. Tip

Lakrov
01. 10. 2010
Dát tip
Álej opravena, uvozovky ponechány, neboť navrhovaná uvozovka dole (pro zahájení přímé řeči) není znakem ISO-Latin2, takže se s ní obtížněji manipuluje. Opravím ji až v OO2, než půjde text do tisku. Děkuji korektorovi A.H. za vynaložený čas a úsilí.

Lakrov
29. 09. 2010
Dát tip
Pro sharik: Děkuji za návštěvu a ocenění.

sharik
29. 09. 2010
Dát tip
vyborny :)) T

Lakrov
24. 09. 2010
Dát tip
Pro UchoNaKoleji_: Jo, 26.7. :-( Četlos/slyšelos ji? :-))

Lakrov
20. 08. 2010
Dát tip
Pro rímoraj: Zkusím se 'posnažit' při příští jazykové korektuře téhle povídky (bude-li k ní důvod :-) ) Každopádně díky za upozornění na možnou nespojitost v textu.

Lakrov
19. 08. 2010
Dát tip
Pro jarouch a pasingr: Děkuji za tiché ocenění :-)

Lakrov
19. 08. 2010
Dát tip
Pro rímoraj: Děkuji za návštěvu. K tomu kritizovanému oslovení 'hošánku': Předpokládám, že z textu je patrné, že ho ta holka chtěla urazit, dotknout (slovně) se ho. Napadá-li tě jiný výraz, zkusme záměnu. Možná bude výstižnější.

Lakrov
05. 08. 2010
Dát tip
Děkuji dalším čtenářům za návštěvu a ohodnocení. Též vítám dávného známého :-)

Díky, mrknu večer. Teď musím pižlat.

Marcela.K.
30. 07. 2010
Dát tip
TJJ

Marcela.K.
30. 07. 2010
Dát tip
...a sám měl pak přejet dědka na kole...dámským! :-p

Lakrov
30. 07. 2010
Dát tip
Nečti epilog... a můžeš jí klidně hodit pivoňku na hrob :-)

Marcela.K.
30. 07. 2010
Dát tip
Měl ji zabít! :-))

Lakrov
30. 07. 2010
Dát tip
.

Lakrov
30. 07. 2010
Dát tip
Pro mylenka: Máš pravdu. Ta holka je neuvěřitelná. Už před pětadvaceti lety byla neuvěritelná. Tenkrát by o tom možná nikdo nepsal. Takovéhle holky byly, jsou a budou. To, proč ji řidič vzal zpátky, je jedním z prvků, tvořících napětí v téhle povídce. Pro čtenáře, nespokojivšího se s otevřeným koncem, by pak to, proč ji vezl i zpět, mohlo být patrné z (mírně pozměněného) epilogu. Pro Pišta_Hufnágl : Jelikož povídka, na jejíž čtení ses dlouho chystal, už není veřejná, nabízím náhradou aspoň její mladší (a stručnější) sestru :-)

Marcela.K.
29. 07. 2010
Dát tip
Tak jak chceš, říkáš si o to. Tip jsem dala jen proto, že je to dobře napsané. Komentáře jsem se chtěla zdržet, kvůli obsahu. Stejně jako čučenka si nedovedu takové děvče představit a současně si nedokážu představit chlapa, který by stál o takovou "spolujezdkyni" i na zpáteční cestě. Prostě je to pro mě příliš vykonstruované a nevěřím tomu příběhu. Je pravda, že některé proluky jdou až nad rámec chápání, ale to ať si čtenář domýšlí podle svého naturelu. Některé náznaky se mi naopak nelíbily ( i když se jim nedá upřít poetičnost). Píšeš dobře, to bezesporu. Možná jsem na podobná témata jen nějak víc "citlivá".

Lakrov
29. 07. 2010
Dát tip
Děkuji všem dalším čtenářům za návštěvu, komentáře a hodnocení. Pro baaba: Líbily se i náznaky? :-) Pro čučenka: Já donedávna taky ne. Pro avox: avízo bylo poděkováním za hodnocení, a jak se ukazuje i podnětem k získání názoru. Děkuji. Pro Benji: Děkuji za názor. To mi dává víc, než tip. Pro DDEX: Možná je to text, vyžadující soustředěné čtení; možná lépe z papíru... Pro Elena, Carver, nostalgik a filemon: Bylo mi potěšením; přijdte zas :-) Pro Adriana Bártová: Děkuji za uznání a doufám, že přijde ještě několi 'domýšlivých' (těch, kteří domyslí :-) ) Pro standa.rd: Není to žádný konkrétní Týnec, spíš naopak; Týnec byl vybrán proto, že se jedná o frekventované jméno. Děkuji též pozornému čtenáři za upozornění na časové nesrovnalosti v textu; pivoňky kvetou v červnu a v červenci. Nyní opraveno. ...a ještě avíza několika kritikům jejichž názorů si vážím. V případě nezájmu se omlouvám.

Elena_
29. 07. 2010
Dát tip
Skvělá povídka........

standa.rd
29. 07. 2010
Dát tip
Přečetl jsem to jednou a budu muset ještě jednou, takže napíšu pak:) Mám dotaz: kterýpak je to Týnec?

nostalgik
28. 07. 2010
Dát tip
Dobře naznačeno, co netřeba vyslovit.. ***

ti, kdo umějí psát, se nezapřou, velmi kvalitní zpracování, a co nebylo řečeno si čtenář domyslí,T*

DDEX
28. 07. 2010
Dát tip
Člověk si skoro každou pasáž musí přečíst víckrát, aby pochopil, o co v ní jde. Jinak jako příběh by to mohlo být zajímavé.

DDEX
28. 07. 2010
Dát tip
Člověk si skoro každou pasáž musí přečíst víckrát, aby pochopil, o co v ní jde. Jinak jako příběh by to mohlo být zajímavé.

Benji
27. 07. 2010
Dát tip
Je vidět, že umíš. Skvělá povídka. Vybroušený styl. Jazyk ovládáš velmi dobře, není potřeba s ním tolik šetřit. Škoda, že tip lze dát jen jeden.

filemon
27. 07. 2010
Dát tip
Dobre sa to čítalo. :))

avox
27. 07. 2010
Dát tip
díky za extra avi, ale chodí mi od tebe automaticky a můj tip už se tady povaluje dva dny... neva, je to dobré čtení, ráda jsem si přečetla ještě jednou :-))

macecha
27. 07. 2010
Dát tip
dobré počtení .... T***

čučenka
27. 07. 2010
Dát tip
divné děvče, takové si ani nedovedu představit..

baaba
27. 07. 2010
Dát tip
jako Květoň mooooc se mi líbily dvojsmysly :)

Lakrov
27. 07. 2010
Dát tip
Děkuji všem za návštěvu, komentáře a ocenění. Pro ty, kteří píšou, že textu nerozumí, dodávám, že jednou z jeho ideí byla snaha o maximální úspornost (to mi poradil Edvin1 :-) ), a že ne všechny mé povídky jsou či budou takové. Takže se nebojte přijít příště :-) A ještě několik avíz; dotčeným se omlouvám, ostatním přeju přijemné čtení.

Tobša
26. 07. 2010
Dát tip
Mm, taky jsem to nepobral. :(

Milly
25. 07. 2010
Dát tip
Já to nechápu..- ty dialogy..- nechápu, co se tam děje.

Sebastiana
24. 07. 2010
Dát tip
T*

Hergot, ta moje nezkrotná fantazie, já už to vidím, to bude jednou můj hrob. Prímový příběh. Dokonce s humornými prvky (Kdybyste chtěl, nařežu vám...)

Bíša
22. 07. 2010
Dát tip
:+)

Edvin1
22. 07. 2010
Dát tip
Perfektně zpracovaná povídka. Sem tam proluka, jejíž doplnění zůstává na fantazii čtenáře. Což je spíš pozitivum. T.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru