Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Deň druhý: Strihať, strihať, strihať!

21. 08. 2010
0
0
472
Autor
pejprdoll

     Ako som sa už včera dozvedela, práca dramaturga alebo producenta pre deti je dôležitá. Ale v STV je svojím spôsobom aj namáhavá. Dnes som sa trochu dozvedela o práci režiséra, teda režisérky. V strižni sme zastihli uja Strihača s jednou dámou v stredných rokoch, s milou vráskavou tvárou, blonďavými vlasmi a pokojným pohľadom, režisérkou. Práve strihali materiál, ktorý natočili s deťmi na salaši na Liptove. Vysvetlili mi podstatu klapiek, nielen tých drevenných... ale aj zážitky z nakrúcania, ktoré boli zaujímavé a ktoré, i napriek svojej nápaditosti, museli byť vystrihnuté. Teda, z pár hodinového natáčania sa vyberie toľko záberov a zostrihajú sa tak, aby mali určitú logickú náväznosť, výpovednú hodnotu a kvalitu. Ešte chvíľku som si, spolu s tetou Dramaturgičkou a Producentkou, užívala pohľad na snímky z Liptova, ako im vyšlo počasie a príroda bola akoby maľovaná. A potom sme odišli o dom ďalej, spoznávať zákutia Slovenskej televízie. Obišli sme pár štúdií. Niektoré boli otvorené, a iné boli zamknuté, keďže je leto a výroba sa pozastavuje. Avšak medzi otvorenými miestnosťami patrila aj miestnosť Réžie. Vnútrajšok sa dá porovnať s riadiacim centrom nejakej tajnej špionážnej základne pre tajné operácie. Teda množstvo televízorov, zopár stoličiek, množstvo tlačitiek a už tam len chýbal tím v zostave režisér, strihač a mnohí iní. Napravo od réžie sa nachádza technické oddelenie a naľavo zvuk.

Ako sme odtadiaľ vyšli, zabočili doľava, doprava, rovno. Vyšli po schodoch hore, dole... Tak som dostala pocit, že obyčajný človek by sa tu bez nejakej mapy úplne stratil! A to má televízia dostatočne veľké priestory, z ktorých väčšinu ani možno nevyužíva. Ako by to povedala moja mama: „Na tej chodbe by sa dalo tancovať!“ a nikoho by ste tým ani nevyrušili. Jedinou nádejou pre tento organizovaný chaos sú výťahy... :-)

Po rýchlej prehliadke druhého poschodia sme skončili opäť na jedenástom u Dramaturgov. Trochu som si oddýchla a čakala na tetu Produkčnú. Po jej príchode som sa ocitla na menšej porade, na ktorej oznámila aktuálne informácie, týkajúce sa sledovanosti a novinky súvisiace s vysielaním a ďalším škrtaním relácii, alebo oddialovaním premiér nových dielov. Na porade riešili aj nový dokument, ktorý sme si pozreli, vyslovili pripomienky a pochválili.

Po skončení porady som mala skvelú možnosť vidieť prácu Dramaturga. Táto osoba, v prvom rade, komunikuje s autormi, ktorí prídu s myšlienkou napísať napr. scenár na seriál, reláciu a ak to Dramaturga nejak zaujme, tak s ním začne spolupracovať, aby sa tento nový projekt dostal do výrobnej fázy. To však neznamená, že pre autora to tým pádom končí. To nie. Dramaturg má právo vpísať určité poznámky, ktoré môžu zvýšiť kvalitu scenára. Alebo niektoré scény skrátiť, napr. kvôli financiám a pod. Nie je to ľahké.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru