Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Úvodník od autora drnda domaci

06. 10. 2010
0
2
651
Autor
slovoma

soutěžní dílo, které se neumístilo na prvních pěti místech

Když si všímám.
Přiznám se, že je to mé poprvé, nikdy jsem úvodník ještě nepsala.
No, někdy bývám odvážná.
Tak se teda kouknu na písmák okem nezkušeným a hlavně nezaujatým.
Písmák, jak už název prozrazuje je o písmenkách. Písmenka jsou fajn a pro lidi jsou hodně důležitá, proč jinak by s chutí čmárali od nepaměti po zdech a sdělovali nám své niterní pocity.
Vždyť písenky lze tvořit i bourat. Když se totiž správně písmenka poskládají, mohou mít nesmírnou sílu. Dokáží hladit, utěšovat, taky naštvat, ublížit, zlikvidovat.
A když půjdu ve svých úvahách dál, dojdu k poznání, že knihy se hodně polidštily.
Ruku na srdce, kdo z nás nejednou řekl: „ta kniha je tlustá, tu nechci,“ anebo kolikrát člověk sáhl po knize, aby zjistil, že nejhodnotnější byl její obal.
Taky mě udivilo, že erotické anebo sadistické pasáže chceme hodně rozvinout. Chceme vědět co odložil, co uchopil, kam to položil, na co přitlačil, ….
Tam si mnozí přejeme, aby to bylo dopodrobna. Tam se chce vykřiknout: „Piš! A klidně i přeháněj!“ kolem ta marmeláda, jako co snídal, kterým autobusem jel, koho pozdravil už nikoho nezajímá. Chceme akci! Chceme krev!
Ano i písmo dokáže vybičovat naše skryté pudy a v rukou neodborných může způsobit kalamitu.
Můj závěr:
Písmenka jsou fajn, ať už odborně, či neodborně pojatá. A je fajn, že si můžeme v jejich seskupenstvích vybrat, …
A je fajn, že si s nimi mohu hrát, … anebo bych měla spíše napsat zahrávat?


2 názory

slovoma
06. 10. 2010
Dát tip
Hodnocení poroty: Armin Tamzarrian -. Myšlenkově velmi prosté a nezáživné. Navíc autorka dělá nepatřičné závěry (erotické anebo sadistické pasáže chceme hodně rozvinout), veskrze to celé stojí za hovno a dál se v tom nebudu šťourat. Vaud - nekonzistentni, nic moc mi to nereklo, ale jinak vcelku dobry pokus, ktery me neurazil. Alimra - Během čtení mě text nechával absolutně chladnou. Poslední slovo mě sice ze židle zvedlo, ale v negativním smyslu. Pišta_Hufnágl – Nu, žádná sláva... Základní námět ohraný až na kost, text myšlenkově... ehm... nesoudržný, interpunkci patrně autorka považuje za sprosté slovo... Snaha byla, bez pečlivějšího zkoumání působí text dokonce vcelku příjemně, leč na otištění to ještě zdaleka není. Potenciál přesto vidím a doufám, že se s dalšími pokusy této autorky ještě setkáme. Pomerančová – Text mi přijde trochu chaotický, navíc podle mě nepodloženě zevšeobecňuje ( viz např. rozvíjení erotických a sadistických pasáží). Po přečtení textu nevím, co vlastně chtěl autor říct. Jiří Staněk - Utéct drobnost to může každému, a utíká, i po opakovaném korekturním ohlédání si vlastního textu autor nevšimne nedopsaného písmene ve větě: vždyť písenky -- bohužel tato rychlost psaní, neprovázená důslednou revizí textu, je průvodním jevem doby a chyby jsou přítomné stále častěji i v renomovaných tištěných periodikách, kde buď unikají i korektorovi anebo mají tato periodika korektora pouze v tiráži, ale nikoliv jako fyzickou bytost. Když se autorka kouká na písmák, patrně nemyslí jiný než Písmák. Přimlouvám se za pedantnost, v textu by se daly nalézt i interpunkční nepřesnosti, které rozhodně záměrné nejsou. V úvodníku jsou trefná a lakonická konstatování, která se mi líbí: nejhodnotnější byl její obal. Tu má autorka pravdu, dozajista. Nejsem si úplně jistý, kdyby se dělal nějaký seriózní průzkum, zda by doopravdy bylo více těch, kteří chtějí erotické a sadistické pasáže "hodně rozvinout" a zda je hodně těch, kteří opravdu chtějí akci, chtějí krev. Používání plurálu možná není až tolik na místě, třeba ono chtění se týká pouze pisatelky a byla by sama překvapená, že se nalézá v menšině, že není tolik Písmáků, kteří chtějí krev, když už akci dejme tomu ano. Nejsem moralizující soudce, v tomto případě a nepovažuji se za harmonizátora současnosti nebo za cenzora. Samozřejmě vím, že atribut krve má své nezastupitelné místo v umění, ale je třeba dávkovat ji uvážlivě a spíše jako transfuzi, která má mnohem více za úkol v příjemci vzbudit větší senzibilitu k danému textu. Je zapotřebí si uvědomit, že sdělení není pouhým sdělením, ale vyvoláváním vln v příjemcově přijímači a ladění je na stejnou frekvenci. Ano: mohu být stejně naladěn jako pisatelka, ale: ne samoúčelnost: ne akce pro akci. Chtěl-li bych tento text hlouběji pitvat jako úvodník, stojící před samotným obsahem Písmáka: nač ladí ostatní příjemce?!! Obávám se, že autorka s touto možností nepočítala, že by ji někdo četl /takto/, ale čte. Já bych si podobně laděný úvodník dokázal představit třeba i jinak hloub rozvíjející "chceme akci chceme krev" do monotematického čísla.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru