Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O pyšném pávovi a králi zvířat

10. 11. 2010
1
5
1027
Autor
Kamen

 

O pyšném pávovi a králi zvířat

Žil, byl jednou jeden nádherný páv a ten páv byl moc pyšný. Jeho pýcha přesahovala všechny meze. Byl toho názoru, že všechno živé i neživé bude jeho krásou tak omámeno, že si ani nedovolí mu jen pírko zkřivit. Jeho představa však byla mylná, už nějaký pátek si na něj brousil zuby samotný král zvířat - lev.

Jednoho letního večera si tak vychází všemi uctíván a veleben pán lev a se svou královskou důstojností urputně přemýšlí, jak si nejlépe počíhat na svou lahodnou kořist - pyšného páva. Najedou ho napadlo, jak páva ošálit.

A pak se vládce již jen držel svého plánu: Pomalu, ale ne moc potichu se přiblížil, aby nevyvolal pávovo podezření. Pak použil předem nacvičený proslov:

Nádherný páve, všichni mluví o tvé neslýchané kráse. Já král však nemohu věřit všem drbům svých poddaných. A tak se jdu na vlastní oči podívat, jestli mé poddané nešálí zrak. Pokud mluví pravdu, zjev se mi a nech mé oči kochat se pohledem na tvou ušlechtilou, či přímo královskou nádheru.“

Pyšný páv povýšeně vyšel ze svého sídla. V tu chvíli po něm lev chňapnul a zardousil jej.

Když lev přinesl úlovek domů, paní lvice z něho připravila lahodnou pečeni. Ale co se nestalo - maso bylo tvrdé, a vůbec se nedalo jíst.

Ptáte se, proč páva tedy lev zabil? Způsobila to pávova pýcha a z toho vyplývá, že PÝCHA PŘEDCHÁZÍ PÁD!


5 názorů

Athares
18. 11. 2010
Dát tip
Mohlo by to být více promyšlené. Na začátku píšeš, že páv "Byl toho názoru, že všechno živé i neživé bude jeho krásou tak omámeno, že si ani nedovolí mu jen pírko zkřivit", v tom příapdě nechápu, proč by na něj lev musel vymýšlet nějakou léčku a schovávat se před lvem ve svém "sídle". Jako mnohem zajímavější poučení by mi přišlo něco jako "krása není vše". Protože lev chtěl páva ochutnat, protože si myslel, že když je na povrchu krásný, že bdue dobré i jeho maso, ale to bylo naopak tvrdé...

Athares
18. 11. 2010
Dát tip
Mohlo by to být více promyšlené. Na začátku píšeš, že páv "Byl toho názoru, že všechno živé i neživé bude jeho krásou tak omámeno, že si ani nedovolí mu jen pírko zkřivit", v tom příapdě nechápu, proč by na něj lev musel vymýšlet nějakou léčku a schovávat se před lvem ve svém "sídle". Jako mnohem zajímavější poučení by mi přišlo něco jako "krása není vše". Protože lev chtěl páva ochutnat, protože si myslel, že když je na povrchu krásný, že bdue dobré i jeho maso, ale to bylo naopak tvrdé...

sharik
11. 11. 2010
Dát tip
taky mi uniklo PROČ ho vlastn zabil

Winter
10. 11. 2010
Dát tip
Miluju pohádky/bajky/prozu pro děti, ale tohle mi přišlo dost polopatické. Rozuměj, lev měl spíš charakter prohnané lišky a čtenář se nic nedoví o jeho motivaci stran pávova "odstranění" .): byl to obyčejný hlad nebo potměšilá soukromá hra, v níž si potvrzoval vlastní dominanci? ta otázka je důležitá, protože může objasnit, jak autor přistupuje ke světu obecně. Zlomová scéna s chňaptnutým pávem přichází příliš naráz: v pohádce/bajce se většinou používá schéma třikrát a dost, kdy úspěšnému pokusu předcházejí dva neúspěšné. Na nich se jakože demonstrují stávající techniky (a jejich ztroskotání), až je odkryta určitá slabost/přednost - zformulována technika "nová". Má to zřejmě mýtický základ (vyprávění pohádky/bajky je v podstatě pevně strukturalizovaným ritem), zároveň se takto stupňuje napětí. Závěrečné poučení je zformulováno logicky špatně: protože motiv lva (jak jsem mluvil výše) zůstává nejasný a pávova pýcha hraje roli pouze ve způsobu JAK byl páv zabit, ne PROČ. Napsat dobrou bajku je kumšt, který málokdo zvládne.

Kámen
10. 11. 2010
Dát tip
Chápu...ale co si budeme povídat, není nad vepřový:)...jinak zase super:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru