Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Mechanický pomeranč

Výběr: Arthur Chyba
26. 11. 2010
7
19
3848

Mechanický pomeranč (1971)

 

Stanley Kubrick

 

 

 

Mechanický pomeranč  zůstane už nejspíše navždy zapsán v paměti diváka jako ten provokativní, nekompromisní a přímočarý snímek Stanleyho Kubricka z počátku sedmdesátých let, který nešetřil násilím, ani hudbou Luwiga van Beethovena a rychle se dostal do popředí nejkontroverznějších filmů všech dob, my se na něj však pokusíme nahlédnout poněkud širší optikou.

Jak je známo, film by nejspíše nikdy nevzniknul nebýt mladého Malcoma McDowella, který nakonec ztvárnil pamětihodnou postavu Alexe a je nutno hned úvodem podotknout, že ji ztvárnil bezmála dokonale. Již z prvního záběru na nás zapůsobí jeho osobité charisma, které zúplní naši představu o Alexově tváři po dočtení literární předlohy Anthonyho Burgesse - tváři kruté a nelítostné, ale také bezbranné a hledající. Jak si však máme jeho postavu vyložit? Má představovat nenapravitelného zlo, objekt společenské nesvědomitosti, nebo jde jen o řadového psychopata? Alex, jakožto hlavní aktér příběhu zasazeného do poněkud pochybně svérázných kulis moderního sídliště, vyrůstající s matkou nosící na hlavě fialový chuchvalec vlasů a nesebevědomým otcem, nám musí od prvních okamžiků připadat jako člověk, který se nenarodil pro místo, ve kterém žije, nýbrž pro místo, o které musí bojovat. Způsob boje, k němuž do značné míry směřují už samotné okolnosti jeho života a k němuž se nakonec uchýlí, však pobuřuje diváckou obec dodnes. Alexovi se nelíbí maloměšťáctví a především lidé, kteří mu říkají, co má dělat a co je vhodné - přesto nejsou tito lidé objektem jeho boje, tím jsou naopak lidé, kteří do jeho života interaktivně nezasahují, lidé stávající se oběťmi neúprosné náhody. Boj totiž pro Alexe představuje cosi neosobního (stejně jako pro Kubricka). Nemá být ekvivalentem osudových příčin či sociálně nebo morálně podbarvených motivací (Kill Bill (2003) - pomsta; Strašáci (1971) - lidskost; Saw: Hra o přežití (2004) - vyšší společenský princip). Násilí se zplošťuje na pouhý přežitek. V Alexově životě chybí skutečná ambice, která by mu zajistila vidinu budoucnosti. O té Alex nepřemýšlí, nepřipadá mu hodná myšlenky. Ambicí není dokonce ani samotné násilí. To přichází bezprostředně a právě z oné bezprostřednosti vyplívá jeho nedozírná krutost.

Hlavní dějová linie Mechanického pomeranče je prostě rozdělena na tři vzájemně propojené etapy Alexova života. První je prakticky jen úsečným sledem násilí páchaného jeho partou, vyobrazovaného těmi nejvybranějšími filmovými prostředky: ať už mluvíme o zpomalených, či zrychlených záběrech, absurdní subjektivitě, s níž je kamerou nahlíženo na hlavní čtveřici násilníků a jejich oběti, specifické mluvě využívající rusko-anglické syntézy, futuristickém prostředí nebo silném psychologickém herectví Malcoma McDowella. Stále kulminující agrese končí neúmyslnou vraždou podepřenou úplným rozpadem celé party. Zatímco Alex přežívá svůj pobyt ve vězení (etapa druhá - formálně vyměřená a odtažitá), vše bez jeho přítomnosti pokračuje a nadále se vyvíjí, což si pochopitelně Alex neuvědomuje. Vedle vidiny zkráceného trestu, jej proto k dobrovolné účasti na novém nápravném programu motivuje také představa o dalším ovlivňování dějů, do nichž ve svém předchozím životě běžně zasahoval a vůbec si nepřipouští, že by mohl být skutečně napraven. Během probíhající proměny v řádného občana však Alex stále silněji pociťuje jakousi satisfakci, kterou pro společnost vykonal a přirozeně očekává své přijetí jejím řádem. Když se však ocitá zpět na svobodě (etapa třetí), je nejen odmítnut svou rodinou, která se naučila žít bez něj, ale dokonce náhodně sváděn k terčům svých dřívějších prohřešků, které na něm nyní konají svůj vlastní způsob zadostiučinění. Celý příběh by nám mohl připomenout jakýsi mechanický svět figurek, v němž samotný Alex jako figurka působí - jen s tím rozdílem, že se navzdory bezduchému podléhání umělému a prázdnému světu okázalého expresionismu ještě stále drží své individuálnosti. Přitom ho právě takový život; život postavený na neustálém konfliktu mezi společenským a lidským ideálem; navýsost baví a chce se říci, že mu dokonce vyhovuje. Tento rozpor mezi jeho chováním, potažmo hranicí, kterou jím již překročil, a absencí dohledatelného motivu, dokonale ilustruje zkreslené vnímání zla, tolik typické pro klamné vnímání morálky. To, co Alex činí není správné, zároveň však stačí málo, stačí si - budeme-li mluvit nadneseně - jen odmyslet násilí, aby zbyla pouhá společnost (bez zájmu o Alexe). Jinak řečeno: společnost se o Alexe zajímá jen proto, že se vůči ní chová násilně. Ale jak máme společnosti vyčítat, že si vychovává své oběti, které následně trestá nebo nadále ponechává oběťmi? Je to stejně tak nemožné, jako vyčítat člověku snahu nebýt právě takovou obětí. Přemýšlivost snímku tedy tkví především v oné nerozhodnosti: nevíme, zda pátrat po jakýchsi oprávněních k Alexově formě odporu, která jsou někde hluboko v jeho mozku jistě zakotvena (nemotivující rodina, prostředí, citová odtažitost vyvolaná necitlivou dobou), nebo jednoduše podrobit jeho osobnost rychlému soudu a nadále se nezaobírat morální podstatou toho, co páchá, ale hledět už jen na to, jakým způsobem to páchá.

Hlavním předmětem filmu však i nadále zůstává boj. Boj zdánlivě nepochopitelný, nezdůvodněný a nemotivovaný. Boj odehrávající se na pozadí prazvláštních protikladů, kulturních odkazů a filosofických poselství. Boj uskutečňovaný formou násilí.

Mechanický pomeranč by nám mohl co do pojetí násilí hodně připomenout některé z vrcholných Scorseseho filmů, například Mafiány (1990) či Casino (1995), v nichž je na násilí rovněž nahlíženo velmi neosobně, bez řádného lidského důvodu. Další a patrně daleko významnější paralela se však nabízí s jiným filmem a to s Fincherovým Klubem rváčů (1998). Tyto dva filmy nejenže bývají často srovnávány z hlediska podobnosti filosofických otázek, které kladou, ale samotná funkce násilí v příběhu staví a následně bourá jejich vlastní hranice. Přes výraznou podobnost určitých aspektů, však oba filmy zaznamenávají také výrazné rozdíly. Zatímco v Klubu rváčů dochází skrze násilí ke koncipovanému boji proti společnosti, v Mechanickém pomeranči zaujímá násilí přirozenou součást Alexova života a revolta vůči společnosti je spíše podvědomým a vedlejším důsledkem jeho chování, které je v první řadě vzpurné, nikoli metodicky využívající násilí k jakýmsi vyšším cílům. Na druhou stranu nelze popřít, že hrdiny obou filmů ženou k prvotnímu násilí podobné pohnutky. Ptají se: Jaké by to bylo? Proč to prostě nezkusit? A jejich odpovědi jsou více než zřetelné a všichni je dobře známe.

            Další rozdíly můžeme nalézt také ve filmové řeči. Fincherovo násilí je civilní, špinavé, připomínající bezprostřednost sportovního utkání, kamera jen nepozoruje, ale sama vypráví příběh - vytváří násilí. Kameraman se nebojí zpomalených záběrů, velkých detailů a dokonce ani makro detailů, ale tyto pokaždé přicházejí v momentě, kdy je, zjednodušeně řečeno, čekáme. Fincherovi jde tedy v první řadě o zachycení násilí tak, jak bychom si ho sami představovali - kruté, krvavé, bolestivé... zkrátka explicitní. Kubrickův záměr je jiný. Kubrick násilí povznáší, libuje si v něm - nenutí diváka odvracet oči ze stejných důvodů, jako Fincher; nejde mu o nechutnost detailu, nýbrž o nechutnost celku. Využívá velice expresivních prostorových kulis, originálních rekvizit a především světla. Ty nejbizarnější a dějově zásadní scény staví na barevnosti prostoru a přesvícení. Snad až s výjimkou úvodní scény s bezdomovcem a následného souboje dvou gangů, se Kubrick zcela fanaticky oddává světlu - neukrývá se ve stínu, za temné svazující barvy, depresivní prázdnotu páchnoucích sklepení, matně osvětlených ulic a nočních scenérii, ale provádí diváka futuristickým světem zvrácenosti plným pozoruhodných výjevů (viz. znásilnění, sex se dvěma dívkami nebo samotná vražda). Jen na světle vyniká teatrální herectví, stojící chvílemi na pomezí karikaturnosti a ironické grotesky, jen se světlem přichází neklid nesený nezadržitelným posunem společnosti kamsi do neznáma a konečně jen při světle působí násilí ještě brutálněji a nepochopitelněji, než za tmy. Jestliže tedy připomíná Fincherovo násilí sportovní utkání, pak to Kubrickovo připomíná představení v divadle. Kubrick šokuje mizanscénou, Fincher detaily - tím, co bychom nechtěli vidět, ale co si umíme představit. Kubrickovo násilí si představit neumíme, natožpak abychom v poklidu přijali, jak nám jej jeho bezútěšná imaginace prezentuje. Mechanický pomeranč nelze přijmout v poklidu, bez emocí.

Je zřejmé, že dnešní divák vnímá snímek jinak, než diváci v době jeho vzniku, a mnohá poselství mu pochopitelně unikají. Z Mechanického pomeranče je totiž patrné, že i navzdory futuristickému rámu, sci-fi zápletce a nekonkrétnosti prostoru a času, se chtěl Kubrick vyjadřovat především k aktuální době a dění. V pozoruhodné koexistenci zde fungují kupříkladu módní protiklady. Už jen na oblecích Alexovy party jsou zaznamenatelné rozpory. Buřinku s hůlkou, které obecně pojíme s lehkou elegancí, doplňují kanady a suspenzor, jenž naopak evokují mužskou živočišnost, sílu a snad i dominanci muže v mužsko-ženském světě. Alexe a jeho parťáky tedy vnímáme jako muže se vším všudy. Když se však Alex vrátí domů, je paradoxně zpacifikován mužem, který má na sobě červený svetr stažený v pase páskem - tedy výstřelek tehdejší doby, oblíbený především u žen. Zásadní postavou z hlediska módy je však v první řadě Alexova matka. Ta se objevuje pouze ve třech sekvencích děje, přesto je nemožné na ni po skončení filmu zapomenout. I přes pokročilý věk se obléká podle nejnovější módy mladých lidí - nosí krátké sukně, namísto strohého oblečení si vybírá křiklavé a provokující šaty a navíc si barví vlasy. Nechce tím snad Kubrick ilustrovat nezadržitelný vliv módy na tehdejší pop-kulturu, kterým byli ovlivňování všichni bez rozdílu - ať už se jednalo o mladého teenagera, či postarší pracovnici v továrně? Upustíme-li nyní od módy oblékání, tak můžeme další vypovídající odraz doby nalézt ve scéně, v níž vede bezdomovec monolog, směřující kritiku k soudobé společnosti. Mluví o neúctě mládí ke stáří, o jakémsi generačním konfliktu - nenachází již ve společnosti své místo, místo, které nyní zaujímá mládí. Dále odkazuje na událost celosvětového významu - přistání člověka na Měsíci. Mluví o ní ovšem velice skepticky: člověk může na jednu stranu všechno, jeho možnosti jsou neomezené, může se procházet po Měsíci, může cokoli, ale tady, na Zemi, nedokáže udržet pořádek a hyne.

Záměrně jsem se až doposud vyhýbal podrobnějším zmínkám o hudbě, která celým příběhem prostupuje a je použita natolik sugestivně, že si zaslouží svůj vlastní prostor. Jedná se především o hudbu klasickou v čele s Beethovenem a Rossinim, jehož předehra k opeře Vilém Tell doprovází dnes již památnou zrychlenou scénu, v níž má Alex sex se dvěmi nezletilými děvčaty. Nejen že je hudba použita jako dokreslení neurčité groteskní doby (zhnusená verze Beethovenovy Deváté), ale výrazně zasahuje i do samotného příběhu. Alex je jako veliký Beethovenův obdivovatel nucen v rámci nápravného programu podstupovat projekce s násilnou tématikou, k níž je jako doprovodná hudební kulisa pouštěna právě vrcholná symfonie německého génia, pročež si k ní vybuduje stejnaký odpor, jako k násilí a sexu. Nepochybně bychom mohli hledat paralely ve využívání klasické hudby, k níž Kubrick očividně choval hlubokou úctu, i v dalších jeho filmech (2001: Vesmírná odysea (1968) - Johann Strauß, Richard Strauss, György Ligeti; Barry Lyndon (1975) - Franz Schubert, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, George Frideric Handel; Spalující touha (1999) - Dmitri Shostakovich, Franz Liszt, György Ligeti), ale zaměřme se nyní na její význam v Mechanickém pomeranči.

Ludwig van... Symbol hudební oslnivosti, nedosažitelnosti a neuchopitelnosti je ve filmu využívám jako prostředek k vyjádření vnitřních nálad Alexe de Largeho, krutého, morálně zvráceného, avšak současně velmi zásadového člověka, který poslouchá, obdivuje a dokonce i brání hudbu - hudbu čistou a „jasnou jako modré nebe v nejprudším létě“; to je rozpor, jehož si nelze nevšimnout. Má hudba ilustrovat napravitelnost Alexova života, nebo chce ještě více popouzet a svou nadpozemskostí bodat do primitivního světa tady dole? Vůbec nejpatrněji se o její dvojakosti, respektive o dvojakosti její funkce ve filmu, přesvědčujeme ve scéně, kdy je Alex probuzen hrůzyplnou Devátou, kterou mu jako prostředek své pomsty pustila jedna z jeho dřívějších obětí. Znechucení, které v něm poslech vyvolá je natolik silné, že se pokusí o sebevraždu. Otázky, které vnucuje nejen tato scéna, jsou vcelku prosté: Proč máme velkolepou hudbu podvědomě řadit k neduhům společnosti, proč má Alex stejný odpor k hudbě, jako ke svým dřívějším zločinům, které s oblibou páchal, chce nám tím Kubrick (potažmo Burgess) naznačit, že vnímání krásy je neměnné a nezávislé na konkrétním člověku, nebo jednoduše útočí na ega přemoudřelých intelektuálů, které mají Alexovy sympatie s Beethovenem pobouřit? Beethovenův odkaz je zde navíc stavěn do pozice jakéhosi pop-kulturního pojítka: například v jedné z úvodních scén v baru slyšíme jistou ženu zpívat monumentální (a blíže slovy nepopsatelnou) pasáž Ódy na radost, v jiné scéně zase pozorujeme Alexe v obchodě s gramofonovými deskami, symbolizujícími výrazný hudební rozmach příznačný pro sedmdesátá léta (můžeme si mimo jiné všimnou například desky se soundtrackem k Vesmírné Odysey), přičemž hudebním podkresem této scény je opět Beethovenova hudba, konkrétně tedy elektronická předělávka Deváté od Wendy Carlosové. - Vždyť dokonce i zvonku u dveří je ve filmu propůjčeno veleslavné téma „Osudové“ symfonie a busta, kterou se zprvu brání Alexova oběť, rovněž patří Beethovenovi. Zamyslíme-li se nad kinematografií obecněji, nalezneme jen málo snímků, v nichž by zastávala hudba tak významnou roli jako právě zde a vůbec, dokážeme jmenovat alespoň jeden jediný, v němž by se podílela na samotném příběhu, bourala hranice tradičně vnímané morálky, provokovala, urážela a v neposlední řadě tak promyšleně ladila s obrazem?

Zatímco pomalé dojemné Adagio spěje v předzvěsti epické Ódy na radost ke svému finále, Alex se v nemocnici probouzí z komatu. Brzy zjišťuje, že během jeho bezvědomí došlo k zásadním změnám - ministerstvem podporovaný nápravný program, který byl ještě před nedávnem společností přijímán, je nyní zavrhován jako manipulativní a individuálnosti člověka odporující omyl. Zde už se však nabízejí přímé úvahy o tom, jak si celý film vyložit. Můžeme člověka (Alexe) vnímat jako v jádru neměnné individuum, jehož přirozenou touhu po svobodě nedokáží změnit ani nejmodernější technologické výdobytky, z jiného úhlu budeme chtít poukázat na fatální nemožnost zbavit člověka zlých tendencí v intenci celospolečenského kontextu (nenalezneme význam v nápravě, nýbrž v trestu), nebo prostě v Mechanickém pomeranči spatříme estetickou studii násilí a přirozené lidské živočišnosti. V každém případě bychom neměli přehlédnout jednu zdánlivě nenápadnou, ovšem o to významnější scénu. Když za Alexem přichází psychiatrička a ptá se jej, zda se již cítí lépe, svěřuje se jí, že měl během komatu sen „jak se mu doktoři šťourají v gulliverovi“, na což mu s lehkým úsměvem odpovídá, že podobné sny jsou při ztrátě vědomí naprosto běžné. Ukáže mu několik obrázků, které Alex komentuje slovy, jaká bychom očekávali spíše od Alexe z úvodu filmu, než po proměně a pokusu o sebevraždu. Když navíc v úplném závěru prohlásí: „Byl jsem vyléčen,“ nemůžeme si být zcela jisti, nakolik se na onom vyléčení podílel sám Alex. Dochází zde tedy k zajímavému konfliktu: na jedné straně může být člověk o svobodu myšlení uměle připraven, na straně druhé mu může být uměle přivozena. Kde se však potom nachází svoboda samotná a existuje vůbec? Existuje něco jako myšlení, do kterého není nikým a ničím zasahováno, existuje vlastně důvod, pro nějž chtít být svobodný, když jsou zde další a další takzvaní svobodní lidé? Alexův závěrečný úsměv tedy nemusí nutně představovat gesto vítězství nad mechanikou lidstva, ale naopak trpké tvůrčí zamyšlení nad ovladatelností člověka. (Pokusíme-li se příběh domyslet za rámec reálného filmu, není nepravděpodobné, že se Alex po nějakém čase octne zase ve vězení, kde bude o svobodu znovu připraven.)

V souvislosti s Mechanickým pomerančem se pokaždé vkrádá otázka, jaký byl jeho první plán. Provokace, či důsledná psychologická studie postavení násilí ve společenském celku? Dopad filmu na jednotlivce, na každého jednotlivého diváka, odkazuje spíše ke druhé variantě, naopak jeho dopad na diváckou masu a společnost tehdejší Anglie zase ledascos vypovídá o jeho provokativním a kontroverzním charakteru. Film rozhodně provokovat chtěl, chtěl tak působit a vyznít. A pokud Kubrickův předchozí film 2001: Vesmírná Odysea zaznamenal revoluci v oblasti filmové technologie, rozpočtu a audiovizuální monumentality, dá se v případě Mechanického pomeranče mluvit o naprosté revoluci ve výřečnosti a otevřenosti jeho tvůrců. Kritické přijetí Mechanického pomeranče ve Velké Británii, k jejíž společenským poměrům se film vyjadřuje především, ostatně dokazuje, že provokace opět zdárně zasáhla svůj cíl a nejen to - tentokrát zatnula přímo do živého. Mnoho mladých tenkrát nacházelo v postavě Alexe svůj vzor a nejeden z nich se rozhodl jeho chováním a pojetím ultra-násilí inspirovat i ve vlastním životě. Vznikla rozsáhlá skupina napodobitelů a prakticky ze dne na den se stala z Alexe legenda, což vedlo k úvahám o podvracujících dopadech a úmyslech filmu, který kritika klasifikovala jako vysoce škodlivý a morálně nevyhovující. Kubricka tyto okolnosti a neblahý vliv filmu na mladou generaci přinutily k jeho stažení z kin. Znovu v nich byl uveden až po režisérově smrti, v roce 2000.

Závěrem si položme otázku: Co vlastně stálo za bouřlivým ohlasem filmů Stanleyho Kubricka? Nejspíš budu znít troufale, řeknu-li, že to byla jeho protivnost a averze. O Kubrickových antipatiích, které choval během svého života k lidem se ostatně nedozvídáme pouze od jeho bývalých kolegů, ale jsou hluboce zakořeněné v samotných jeho filmech. Nejenže nenávidí potenciálního diváka, kterého se snaží formou filmu buďto šokovat, znechutit, znudit nebo oklamat a zmanipulovat, ale nenávidí především postavy svých děl, které mnohdy uvrhá do dosti bizarních situací, uzavírá do světů neskrývané obsese a žene k tragickým až bezvýchodným vyústěním. Mechanický pomeranč lze tedy v tomto smyslu označit za řadový Kubrickův počin - který šokuje, znechucuje, občas nudí a od prvního do posledního záběru klame. Srovnáme-li jej z hlediska hlavního motivu odcizení a hledání vnitřních démonů například s jeho posledním filmem Spalující touha (1999), zjistíme, že si jsou v mnohém podobné - v obou se totiž dosti otevřeně pracuje se sexualitou a lidskou pudovostí vůbec, v obou můžeme nalézt rozpor mezi společností a individuem (ve Spalující touze symbolizovaný podivnou skupinou lidí pořádajících hromadné orgie, v Mechanickém pomeranči nápravným společenským systémem (ne)aplikovatelným na hlavní postavě) a oba tyto filmy ve své době vyvolaly mezi diváky značně rozporuplné emoce. Jak lze tedy chápat režisérův nezájem o divákovo porozumění a současně snahu o nejvytříbenější umění? Předně: Kubrick dokázal v každém filmu naplno využít svých schopností umělce, mystifikátora a perfekcionisty a současně zůstat umělecky nestranný. Přesto se nedají jeho filmy chápat jako opomíjená díla, zapomenutá na okraji filmového povědomí. Naopak - on sám se stal jakýmsi hybatelem ve světě komerčního filmového dění, na základě jehož filmů se posuzovala úroveň veškeré další produkce. Pro většinu soudobých režiséru představoval hranici, jakési měřítko, či laťku kvality. Ač nikdy nezískal Oscara za režii, ač se nikdy nepodřídil producentům a investorům, ač nikdy nepropadl aktuálním filmovým trendům, vydobyl si ve světě své jméno a zapsal se do filmových dějin jako režisér, pro něhož nebylo žádné téma neřešitelné a žádný záběr dost dobrý. V případě Mechanického pomeranče dal vzniknout dílu neobyčejné svébytnosti a dynamičnosti, dílu schopnému vyvolávat kontroverzi a rozporuplné otázky ohledně své uchopitelnosti i v dnešní době; jinými slovy dal vzniknout dílu nadčasovému. Nesmrtelnému.

 

  

 

 

 

 

 


19 názorů

Díky za názor. "Recenze trochu zvláštní (nad částí o hudbě ve filmu mi zůstával rozum stát, ale jsou to tvé názory a myšlenky, tvá věc)" - co konkrétně se ti tam nezdálo? "Na místo srovnávání s jinými filmy by mně osobně bylo milejší srovnání se samotnou knihou." - ano, to rozhodně, ale knihu jsem bohužel nedočetl.

Asenath.Z
01. 01. 2011
Dát tip
Můj opravdu oblíbený film. Recenze trochu zvláštní (nad částí o hudbě ve filmu mi zůstával rozum stát, ale jsou to tvé názory a myšlenky, tvá věc) Možná by nebylo na škodu odolat pokušení rozepisovat vše do sáhodlouhých úvah. Na místo srovnávání s jinými filmy by mně osobně bylo milejší srovnání se samotnou knihou. Není to špatné, ale pod množstvím velkých slov a opakujících se tvrzení člověk trochu přestává vnímat.

Asenath.Z
01. 01. 2011
Dát tip
Můj opravdu oblíbený film. Recenze trochu zvláštní (nad částí o hudbě ve filmu mi zůstával rozum stát, ale jsou to tvé názory a myšlenky, tvá věc) Možná by nebylo na škodu odolat pokušení rozepisovat vše do sáhodlouhých úvah. Na místo srovnávání s jinými filmy by mně osobně bylo milejší srovnání se samotnou knihou. Není to špatné, ale pod množstvím velkých slov a opakujících se tvrzení člověk trochu přestává vnímat.

těša
28. 12. 2010
Dát tip
jasně, nemá smysl jít za hranice zábavy, takže klidně končíme. jen ještě k tomu odstavci, který jsem citoval - roztrhal jsem to pro přehlednost, šlo mi o to, aby bylo možné komentovat jednotlivé informace nebo jejich soubory a ukázat, jak je vnímám a proč tvrdím, že mi žádná z nich (v tomhle odstavci) nic nepřinesla; chtěl jsem tam k tomu připsat, že existenci některých nebo všech z těch vět chápu, ale zapomněl jsem na to. a o vinetůovi jsem se chtěl zmínit - film jako banální nevnímám, děj částečně jo, ale na tom to tolik založený není. a zmínil jsem ho ve spojitosti s textem, ne filmem. všeobecně máš asi pravdu, potkal jsem minimum kritik, o kterých bych si myslel něco jinýho, než co jsem psal tobě. částečně kvůli tomu jsem si taky neodpustil ten první komentář, protože to nechápu - u literárních nebo hudebních kritik tenhle problém nemívám a nemyslím, že by úplně celý rozdíl bylo možné vysvětlit neznalostí filmu a aspoň částečnou orientací v literatuře. teď by mě ještě zajímalo, jestli je způsobenej mým odlišným pohledem nebo různým diskurzem. každopádně pěknej večer.

Už bych to možná i nechal být - ať napíšeš cokoli, já si to obhájím a naopak - ty můžeš napsat cokoli. Můžeš takto ocitovat třeba celý text: "Je zřejmé, že dnešní divák vnímá snímek jinak, než diváci v době jeho vzniku, a mnohá poselství mu pochopitelně unikají." - zbytečná informace. "Záměrně jsem se až doposud vyhýbal podrobnějším zmínkám o hudbě, která celým příběhem prostupuje a je použita natolik sugestivně, že si zaslouží svůj vlastní prostor" - k čemu taková věta? "Brzy zjišťuje, že během jeho bezvědomí došlo k zásadním změnám - ministerstvem podporovaný nápravný program, který byl ještě před nedávnem společností přijímán, je nyní zavrhován jako manipulativní a individuálnosti člověka odporující omyl." - popis děje. Pokud bych chtěl, napadnu tímto způsobem jakýkoli z filmových textů, které jsem kdy četl. Pokud jsem ti tedy v jednom z komentářů vyčítal, žes mi nenabídnul nic, než sled dojmů a v místech, kde jsi citoval, to bylo vždy jen zavádějící - tohle nemá smysl o nic větší, oddělit od sebe sérii vět, které se vzájemně doplňují, někdy navíc zcela nesmyslně - měl jsem před tím spíše na mysli, abys mi například na odstavcích, zaobírajících se obrazem, barevností či hudbou dokázal, že k ničemu nevedou, ne abys vyrval kteroukoli větu a napsal o ní, že jde jen o popis děje, i když tomu tak není, a tak podobně. Ale na tom nezáleží. V průběhu této diskuze jsem pochopil, že tě text zkrátka neuspokojil, nenabídnul ti to, co očekáváš od filmové studie. To chápu a nejspíš je ztrátou času, abychom si tady vzájemně vyvraceli názor toho druhého. To, co nabízí tento rozbor jsi prostě ve filmu, jak říkáš, sám viděl a neuspokojil tě tedy proto, že nepřinesl nic nového, nic, o čem bys po shlédnutí filmu sám nevěděl (ačkoli je zvláštní, že se v některých ohledech a názorech na film dost zásadně rozcházíme - příklad s osobností Beethovena - a ty přesto tvrdíš, že jsi ve filmu viděl všechno to, co bylo v textu, ačkoli tady je zcela evidentní, že ne - a zároveň z textu je velmi patrné, jak jsem to zamýšlel, ty jsi přesto dával jakýsi scestný příklad s rumem, který s tím, co bylo obsaženo v textu neměl vůbec nic společného). Jak říkám, můžeme se napadat donekonečna - vím, že je to zčásti také moje vina, ale nemohu jednoduše přehlížet to, s čím nesouhlasím, zvláště jde-li o můj text. Vůbec nejlepší by bylo, kdybych já mohl vědět, co jsi ty ve filmu viděl. A potom, "Vinetů" - to není moje chyba (respektive chyba textu), že ti ten příběh (Pomeranče) připadá banální. Já psal rovněž o tom, co jsem ve filmu viděl.

těša
28. 12. 2010
Dát tip
...se ozvu, nemůžu teď moc. zatím se měj dobře. vojtěch

Nejprve tedy k první části. "pokud jsi text psal jako určitý kompromis mezi odborností a přístupností veřejnosti, není nepravděpodobné,že se najde člověk, kterému nebude připadat jako jedno ani druhé." - s tím souhlasím. "přesto mi ale jasné není, k čemu je dobré rozebírat podobnost jednoho filmu s druhým." - řekl bych, že jakékoli srovnání utváří lepší představu o daném díle - tzn. vytyčím-li, čím se dva filmy vzájemně liší, lépe a mnohem srozumitelněji tím vyjádřím, o co "šlo" ve filmu inkriminovaném. Srovnání zkrátka a dobře podněcuje představivost (nesmí to být samozřejmě srovnání scestné, což tohle, ani srovnání s Fincherem není). "na druhou stranu části určené "nevzdělané veřejnosti" mi nic neříkají - připadá mi zkrátka, že to, co se dočítám, je z filmu celkem jasně vidět, a od kritiky bych čekal, že mi odhalí to, co tam nevidím." - ano, byl to její cíl, ne každý divák však vidí to samé a stejně. "a když vynecháme faktické informace o filmu a jeho místě mezi dalšími filmy (první kategorie) a explicitní popis scén (druhá), zbudou obecná tvrzení, v kterých prostě význam nenacházím - viz ty zmíněné." - s tímto nesouhlasím, respektive nesouhlasím s tím, že jde o pouhý popis scén, jejich jakýsi výklad je zde myslím vcelku zřejmý, ale k tomu se dostanu níže "mezi hudbou a člověkem nevidím morální kontrast, člověk má morálku, hudba ne. a "poslouchá dobrou hudbu a je zlý" se podle mýho názoru neliší od "pije dobrý rum a je zlý"." - tohle je, promiň mi to slovo, naprostá blbost. Je snad zcela jasné, že ve filmu nejde pouze o "vztah k hudbě", ale k samotné osobnosti Beethovena jako jejího skladatele (viz předešlý komentář) - v tom je hlavní těžiště onoho morálního rozporu - být tam hudba sice nádherná, čistá, vážná, nicméně nepojmenovaná, žádný morální rozpor by, jak tvrdíš, opravdu nevznikl, takhle je tam však zcela evidentní. "podíl hudby na syžetu - nepřesně jsem se vyjádřil: jistě, hudba ve filmu hraje zásadní roli, ale není co z toho vyvozovat. připadá mi to prostě stejný jako tvrdit,že ve vinetůovi hrajou zásadní roli koně." - opět nesmysl, de facto nesmyslný příklad. Kůň se sám o sobě váže k žánru (westernu - chápu, že jde o nadsázku, ale přece...) - spojitost mezi Beethovenem a mladým psychopatickým rebelem skutečně žádná není... ale o to nejde, ta hudba posunuje příběh, což je v hraném filmu velmi ojedinělý jev, aby hudba (nikoli pouze jako skutečnost (faktická přítomnost znějící hudby za obrazem), ale také hudba jako symbol čehosi ctnostného - ta hudba tady opravdu funguje především symbolicky, až pak následuje její význam obrazotvorný) takto zasahovala do příběhu. Také mohu dát příklad: přehlížet podíl hudby v Mechanickém pomeranči na příběhu je stejné, jako bys chtěl v pohádce přehlížet přítomnost tragického konce - zkrátka se tomu nevyhneš. Je tedy třeba se tím zabývat už jen proto (kdyby nic jiného), že to prostě nikdy nikde jinde nebylo, není a nejspíš ještě dlouho nebude. K druhé části. "Jak je známo, film by nejspíše nikdy nevzniknul nebýt mladého Malcoma McDowella – encyklopedická informace" - ano, souhlasím, ale uvědom si, že jméno hlavního herce muselo být chtě nechtě v textu zmíněno, tomu se nelze vyhnout, což se vztahuje i k tomuto: "Již z prvního záběru na nás zapůsobí jeho osobité charisma, které zúplní naši představu o Alexově tváři po dočtení literární předlohy Anthonyho Burgesse – příklad té prázdné věty – že zapůsobí osobité charisma hrdiny mi můžeš říct o jakémkoli filmu, aniž bych se cokoli dozvěděl. Vinetou." - zde totiž vůbec nešlo o to osobité charisma, to byla skutečně jen fráze, ale především o to, že autorem předlohy byl Burgess - podle mě to bylo pořád chytřejší, než napsat: Předlohu napsal Burgess. Co se týče těchto informací, encyklopedických, jak říkáš - k podobnému textu zkrátka nejde přistupovat způsobem: pro čtenáře není problém si toto vyhledat, pokud chce, najde si to sám - já, jako autor podobné práce, zkrátka musím některé údaje uvést. "tváři kruté a nelítostné, ale také bezbranné a hledající. - to je dost obecný, ne?" - souhlasím. Jsou některé výrazy, kterým se stále vyhnout nedokážu, je to způsobeno především kompozicí celého textu, některé "stmelovací" fráze zatím stále potřebuji. "Alex, jakožto hlavní aktér příběhu zasazeného do poněkud pochybně svérázných kulis moderního sídliště, vyrůstající s matkou nosící na hlavě fialový chuchvalec vlasů a nesebevědomým otcem, nám musí od prvních okamžiků připadat jako člověk, který se nenarodil pro místo, ve kterém žije, nýbrž pro místo, o které musí bojovat. - klišé, o místo, ve kterém dotyčný žije, se bojuje téměř v každém filmu,ne? Vinetou." - no, to jistě jde, ale zde je ten kontext poněkud jiný... Alex a jeho, řekněme, přístup ke společnosti boj zrovna moc nepřipomíná, jedná se poměrně o jednostrannou záležitost, pouhá anarchie bez vnějšího cíle a smyslu - alespoň tak může na diváka působit (a řekl bych, že i působí) první dejme tomu třetina filmu (nemotivovaný sled násilných scén - Kubrick se ani neobtěžuje naznačit jakoukoli příčinu takového chování) a co nemá příčinu boje, není přece ve své podstatě boj... Přesto jsem napsal, že o boj jde, proč? - je to ta jedna krátká sekvence následující po poslechu Deváté (rodiče sedí u stolu, matka Alexe upozorňuje, že nebyl už týden ve škole, rozhovor s vychovatelem), právě tento sled zdánlivě bezvýznamných událostí naznačuje nejen odcizenost Alexe vůči světu, ale odcizenost světa vůči Alexovi (apatie rodičů: zdánlivě mají o Alexe zájem (jejich rozhovor), ale k ničemu ho nemotivují, matku nijak zvlášť nezajímá, že nejde zase do školy, na nic se neptá a "hledí si svého"; rozhovor s vychovatelem: zde je nastíněn první "problém" (doposud to bylo jen násilí, kterému nestálo nic v cestě), který pro změnu ignoruje zase Alex, divák má tedy opět dojem, že k žádnému konfliktu nedochází (násilí v celé první třetině filmu je totiž zcela nekonfliktní - samozřejmě ve smyslu narace/zápletky - zápletka zcela chybí - zvrat přichází až v podobě scény, kdy je Alex zrazen svojí partou (scéna na schodišti) a tato scéna se paradoxně OPĚT nevztahuje k Alexovi a společnosti (konflikt nevniká kolem tohoto vztahu), ale k hierarchii v Alexově partě (nevzniká konflikt násilí-společnost, ale násilí-násilí (nasilí samo sebe napadá) - ale pokud si uvědomíme ty dvě zásadní scény z první třetiny filmu: rozhovor Alexe s matkou přes dveře a rozhovor Alexe a jeho vychovatele, pochopíme, že Alex, ač tomu vůbec, ale vůbec NIC jiného nenasvědčuje je v podstatě jen dalším archetypem filmové bojovníka, z tohoto hlediska tedy nepatří k nejoriginálnějším postavám (Alex se stává originální postavou až v momentě, kdy nemůže páchat zlo, protože je mu v tom uměle bráněno - i skrze hudbu). "Způsob boje, k němuž do značné míry směřují už samotné okolnosti jeho života a k němuž se nakonec uchýlí, však pobuřuje diváckou obec dodnes. Alexovi se nelíbí maloměšťáctví a především lidé, kteří mu říkají, co má dělat a co je vhodné - přesto nejsou tito lidé objektem jeho boje, tím jsou naopak lidé, kteří do jeho života interaktivně nezasahují, lidé stávající se oběťmi neúprosné náhody. - popis děje, ne interpretace." - Způsob boje, k němuž do značné míry směřují už samotné okolnosti jeho života a k němuž se nakonec uchýlí, však pobuřuje diváckou obec dodnes. Alexovi se nelíbí maloměšťáctví a především lidé, kteří mu říkají, co má dělat a co je vhodné - doposud skutečně popis děje, stejné, jako kdybych napsal: byli čtyři, chodili a každého mlátili. - přesto nejsou tito lidé objektem jeho boje, tím jsou naopak lidé, kteří do jeho života interaktivně nezasahují, lidé stávající se oběťmi neúprosné náhody. - zde už jde o důležitý (ač právě pro tebe třeba patrný) výklad, nikoli popis - celá ta věta se totiž vztahuje k výše popsanému: jde o další klamný aspekt, na jehož základě si máme myslet, že Alex nebojuje, že nebobuje, protože mlátí někoho, koho vůbec nezná - a motiv náhody je vůbec důležitý pro třetí část filmu, kdy je Alex k obětem, které si vybral na principu NÁHODY znovu náhodně sváděn, přesto máme jako diváci dojem, že jde o zřejmý tvůrčí kalkul, o emoční manipulaci, že je tady princip náhody z první části popírán a do děje vstupuje téma osudovosti (náhoda už tedy ztrácí svůj prvotní význam - náhodná volba obětí, náhodný zásah do předem nevybraných osudů). Takovou skutečnost, že je téma náhody stěžejní pro výklad Alexova jednání, jsem uvést musel, ať už ti to připadá z filmu zřejmé (a ono je) nebo ne, nejde však o popis děje. Jde o zcela zřejmou interpretaci. "Boj totiž pro Alexe představuje cosi neosobního (stejně jako pro Kubricka). Nemá být ekvivalentem osudových příčin či sociálně nebo morálně podbarvených motivací – to je naprosto zřejmé." - ano, to už je zcela subjektivní. "Násilí se zplošťuje na pouhý přežitek. - obecná fráze, do který si dosadím, co jsem ve filmu viděl sám." - nesouhlasím. Následuje věta: "V Alexově životě chybí skutečná ambice, která by mu zajistila vidinu budoucnosti." Násilí jako přežitek se opět vztahuje k sekvenci poslech Deváté-matka budí Alexe-rozhovor rodičů-rozhovor s vychovatelem: po noci, kterou strávil Alex pácháním toho nejhrubšího násilí, se prochází ležérně po bytě, "přeje matce pěkný den v továrně", s ironií a důvtipem komunikuje s vychovatelem, můžeme tedy snadno vyvodit, že to, co se předchozí noc událo Alex nepovažuje za UDÁLOST, nýbrž přežitek všednosti, něco, co v jeho životě sice zaplňuje prázdné místo, nepředstavuje však zároveň nic výjimečného. Podobně, jako fotbalistu nebude po desíti letech profesionální kariéry fotbal uspokojovat tak, jako kdysi. "V Alexově životě chybí skutečná ambice, která by mu zajistila vidinu budoucnosti. - zřejmé z filmu" - očividně sis to nespojil s předchozí větou. "O té Alex nepřemýšlí, nepřipadá mu hodná myšlenky. Ambicí není dokonce ani samotné násilí. To přichází bezprostředně a právě z oné bezprostřednosti vyplívá jeho nedozírná krutost. - krutost podle mýho názoru nemůže vyplývat z bezprostřednosti,ani metaforicky." - tady nevím, co ti vyvracet, protože nevím, jaký je tvůj názor, mohu každopádně jen říct, že já myslím, že může. Krutost je přirozenost člověka (i zvířete). Je tedy zcela logické, že může vyplynout bezprostředně, aniž by byla logicky či rozumově zamýšlena.

těša
25. 12. 2010
Dát tip
Po vynechání úplnýho úvodu: Jak je známo, film by nejspíše nikdy nevzniknul nebýt mladého Malcoma McDowella – encyklopedická informace , který nakonec ztvárnil pamětihodnou postavu Alexe a je nutno hned úvodem podotknout, že ji ztvárnil bezmála dokonale. - fajn, můžu souhlasit, za sdělení to nepovažuju. Můžeš to říct i o Vinetouovi. Již z prvního záběru na nás zapůsobí jeho osobité charisma, které zúplní naši představu o Alexově tváři po dočtení literární předlohy Anthonyho Burgesse – příklad té prázdné věty – že zapůsobí osobité charisma hrdiny mi můžeš říct o jakémkoli filmu, aniž bych se cokoli dozvěděl. Vinetou. tváři kruté a nelítostné, ale také bezbranné a hledající. - to je dost obecný, ne? Alex, jakožto hlavní aktér příběhu zasazeného do poněkud pochybně svérázných kulis moderního sídliště, vyrůstající s matkou nosící na hlavě fialový chuchvalec vlasů a nesebevědomým otcem, nám musí od prvních okamžiků připadat jako člověk, který se nenarodil pro místo, ve kterém žije, nýbrž pro místo, o které musí bojovat. - klišé, o místo, ve kterém dotyčný žije, se bojuje téměř v každém filmu,ne? Vinetou. Způsob boje, k němuž do značné míry směřují už samotné okolnosti jeho života a k němuž se nakonec uchýlí, však pobuřuje diváckou obec dodnes. Alexovi se nelíbí maloměšťáctví a především lidé, kteří mu říkají, co má dělat a co je vhodné - přesto nejsou tito lidé objektem jeho boje, tím jsou naopak lidé, kteří do jeho života interaktivně nezasahují, lidé stávající se oběťmi neúprosné náhody. - popis děje, ne interpretace. Boj totiž pro Alexe představuje cosi neosobního (stejně jako pro Kubricka). Nemá být ekvivalentem osudových příčin či sociálně nebo morálně podbarvených motivací – to je naprosto zřejmé. (Kill Bill (2003) - pomsta; Strašáci (1971) - lidskost; Saw: Hra o přežití (2004) - vyšší společenský princip). Násilí se zplošťuje na pouhý přežitek. - obecná fráze, do který si dosadím, co jsem ve filmu viděl sám. V Alexově životě chybí skutečná ambice, která by mu zajistila vidinu budoucnosti. - zřejmé z filmu O té Alex nepřemýšlí, nepřipadá mu hodná myšlenky. Ambicí není dokonce ani samotné násilí. To přichází bezprostředně a právě z oné bezprostřednosti vyplívá jeho nedozírná krutost. - krutost podle mýho názoru nemůže vyplývat z bezprostřednosti,ani metaforicky.

těša
25. 12. 2010
Dát tip
1 nepochopitelné,protože zbytečné. že to pro někoho to smysl má ze svýho pohledu popřít nemůžu a nepopírám, sám v tom ale smysl nevidím (nenacházím situaci, v níž by mi pomohlo se tím zaobírat). 2 problém (ve vztahu já-text) vidím právě v nenalezení toho potencionálního čtenáře - pokud jsi text psal jako určitý kompromis mezi odborností a přístupností veřejnosti, není nepravděpodobné,že se najde člověk, kterému nebude připadat jako jedno ani druhé. jsem ten koho to, co je zřejmě součástí odborné analýzy, nezajímá, protože mu to zaprvé nic neříká (což nejlíp demonstruje tebou zmiňovaný Scorseseho styl - ježto jsem jméno zmíněného pána v životě, pokud vím, neslyšel, srovnání s jeho stylem pro mě přínosné není) a zadruhé nemám potřebu se takovými informacemi zaobírat (jako pouhého konzumenta filmů pro mě některá sdělení přesahují rámec toho, co mě na filmu zajímá). pokud je tady něco nového, omlouvám se, působí to na mě dojmem omílání kvůli neznalosti. přesto mi ale jasné není, k čemu je dobré rozebírat podobnost jednoho filmu s druhým. na druhou stranu části určené "nevzdělané veřejnosti" mi nic neříkají - připadá mi zkrátka, že to, co se dočítám, je z filmu celkem jasně vidět, a od kritiky bych čekal, že mi odhalí to, co tam nevidím. a když vynecháme faktické informace o filmu a jeho místě mezi dalšími filmy (první kategorie) a explicitní popis scén (druhá), zbudou obecná tvrzení, v kterých prostě význam nenacházím - viz ty zmíněné. 3 co se hudby týče, samozřejmě souhlasím, že je film vyjímečný. co ale o tom psát? dočetl jsem se jenom, že to tak je. mezi hudbou a člověkem nevidím morální kontrast, člověk má morálku, hudba ne. a "poslouchá dobrou hudbu a je zlý" se podle mýho názoru neliší od "pije dobrý rum a je zlý". podíl hudby na syžetu - nepřesně jsem se vyjádřil: jistě, hudba ve filmu hraje zásadní roli, ale není co z toho vyvozovat. připadá mi to prostě stejný jako tvrdit,že ve vinetůovi hrajou zásadní roli koně. (dodatek "s výjimkou němých" znamenal s výjimkou němých filmů, protože v těch hudba moc roli nehraje. byl to pokus o vtip.) -- film jsem viděl dvakrát. ježto předpokládám, že jsem se nevyjádřil úplně jasně, napíšu u jednoho odstavce, co mi tam přebývá.

"chápu význam hudby v rámci filmu, nicméně nechápu význam faktu, že má hudba význam v rámci filmu - což je to, čímž jsi se, tuším, zabýval." - ano, z tohoto hlediska můžeme nazírat na každý fakt nebo informaci, která nám nic nového neozřejmuje ani nepřináší, jako na zbytečnou, otázkou je, zda-li je tak těžké pochopit význam takového faktu v rámci práce či rozboru na předem dané téma - širším kontextem tady míním spektrum potenciálních čtenářů takové práce. Navíc v tomto konkrétním případě se jedná o film, kde už využití hudby přesahuje běžné používání hudby pro zhutnění audiovizuálního dojmu či vyvolání konkrétních emocí v hraném filmu, proto mi na uvedení (potažmo dalším rozvedení) tohoto faktu v práci o Mechanickém pomeranči nepřipadá nic NEPOCHOPITELNÉHO. Že je to z tvého pohledu zbytečné, budiž, ale nepochopitelné? Opravdu? Opravdu upřímně nechápeš, proč se práce o Mechanickém pomeranči něčím takovým zabývala? ""A proč je důležitý, že se podílí na ději?" - fajn, z pohledeu pop-kulturního významu filmu, prosím. díky za odpověď." - chápu správně, že ses mě tady ptal, PROČ je důležité, že se hudba podílí na ději? Pokud ano, nejspíše jsem v předešlém komentáři přehlédnul slůvko "proč", za to se omlouvám. A omlouvám se i za to, že absolutně (nyní, zpětně) nechápu význam, smysl, té otázky a především obratu "proč je důležité". Kdybych se tě zeptal: A proč je důležité, že ten film vzniknul? - Dokázal bys mi odpovědět? Můžeme se snažit vyložit a pochopit smysl hudby v tom filmu, můžeme se snažit analyzovat, jak formovala či deformovala syžet a fabuli, můžeme rozebrat některé scény a zhodnotit, jak fungují audiovizuálně, ale těžko můžeme v souvislosti s uměleckým dílem odpovědět na otázku "proč je důležité?" Upřímně tady ani nevím, co přesně bys chtěl vědět, co v textu není. V otázce hudby a jejího využití. Ano, na otázku "proč je to důležité" ti opravdu neodpovím, to přiznavám. A pokud bych se o to měl pokusit, muselo by jít zákonitě o nadinterpretaci. Nejsem si v tomto případě jistý, zda nemáš na mysli aspekty použití hudby, přesahující samotný film (soudím dle toho, že jsi byl relativně uspokojen "fajn, z pohledeu pop-kulturního významu filmu, prosím" mojí předešlou odpovědí - tam však došlo k mýlce z mé strany, neber tuto příliš vážně), to znamená otázku typu: proč je důležité, že hudba ovlivňuje příběh - nikoli ve vztahu hudba - film, ale ve vztahu hudba/film - divák. Ano, pravda, otázce vztahu film - divák se práce tolik nevěnuje, ale to ani nebyl její účel. Šlo mi o to, abych ti tedy odpověděl na otázku proč jsem to psal, napsat studii Mechanického pomeranče, která ač bude vykazovat jisté prvky analýzy, bude stále přístupná takříkajíc "neodborné veřejnosti". Proto ty věčné otázky, proto některé fráze, které ty nazýváš jako klišé a já bych s tebou u některých konkrétních obratů snad i souhlasil, ale tvrdit, že celá ta práce sestává pouze (nebo téměř celá) právě z takových klišé a prázdných slov, to je blábol, to sám víš (je zrovna tak klišé napsat: téměř všechno, co jsem v té praci četl, už vím, většina obratů jsou nicnepřinášející fráze... navíc jsi ve své kritice sám nepřinesl nic, co by mělo nějakou ambici mi pomoci, šlo ti jen o strhání toho textu - například úseky, které cituješ, mají v textu jasnou funkci: drží si čtenáře, usilují, aby byl i více či méně odborný text stravitelný a čtivý - odpovědi na tyto úseky jsou úplně jinde, to už ty ale vůbec neřešís, nezaobíráš se místy, kde analyzuji (ať už v tvých očích objevně či neobjevně), řešíš místa, která kladou otázky, na něž odpovídá text jako celek a informace v něm přinášené). Ta práce, ač možná v tvých očích nepřináší nic, co bys sám ve filmu neviděl, není prázdná, to moc dobře víš. Napsal jsem ji také proto, abych přinesl několik postřehů, které se mi zdály zajímavé a které jsem ve spojitosti s tímto filmem ještě nikde neviděl/nečetl a které dle mého nejsou provařenými frázemi užívanými ve spojitosti s tím filem dnes a denně(jistě: je zcela obyvklé se o "Pomeranči" dočíst, že řeší násilí, je brutální, provokativní atd., ale není až tak obvyklé číst, že násilí v tomto filmu připomíná například Scorseseho styl - jestliže to tak připadá tobě, dobrá, já to budu akceptovat a budu tě považovat za náročného diváka, kterého svými pracemi nikdy neuspokojím, ale neříkej mi, že ta práce sestává z provařených klišé, on je totiž velký rozdíl mezi klišé tak nějak badatelských či vědeckým a klišé názorovým, klišé, které my považujeme za klišé proto, že nám ten pohled nepřipadá nový) a současně nejde o nadinterpretace či badatelské mystifikace. "tvou otázku na závěr (kromě podílu hudby na syžetu, což mi nepřipadá jako zásadní fakt) lze zodpovědět jakýmkoli filmem (s výjimkou němých teda:))." - zde se tedy razantně rozcházíme v samotném názoru na užití hudby v tom filmu. Mně tedy narozdíl od tebe připadá zcela výjimečný (a zásadní) podíl hudby na syžetu v tom filmu. Výjimečný už jen proto, že podobnou alternativu v žádném jiném filmu zkrátka nenacházím (ve filmu, který tedy sám o sobě není nějakým způsobem zabarven už z principu hudebním tématem (Amadeus, Ve stínu Beethovena nebo třeba muzikály) a nebo mě žádný takový film nenapadá a ani nenapadl, když jsem pokládal onu otázku. A už vůbec si nevybavuji film, kde by hudba tvořila příběh (přímo do něj zasahovala - zvláště je to patrné při Alexově léčbě a následně při sebevražedném pokusu) a současně byla tak mistrně sladěna s obrazem (příklady v předchozím komentáři). Žádný takový film nejspíš ani neznám - film, kde by určitý podíl hudby zasahoval snad do každé složky filmového vyjádření (obraz, fabule a syžet, výpověď (scéna z úvodu, kdy Alex za poslechu Beethovena reflektuje své představy a myšlenky, načež následuje přechod do všedního dne, Alex prochází bytem, zatímco Devátá stále zní), provokace či kontroverze (ten zdrcující morální kontrast mezi Beethovenem a jeho obdivovatelem Alexem zkrátka přinejmenším kontroverzní je (navíc i sem můžeme zahrnout scénu, kdy Alex poslouchá Devátou a představuje si "zlé" výjevy a vypráví o jakémsi "blahu")) a konečně i ten pop-kulturní význam, kdy se historická figura Beethovena střetává s moderním světem gramofonových desek a punkových skupin (dochází tedy i k jistému přiblížení vážné hudby tehdejšímu divákovi (podobně jako v případě Formanova Amadea)). Proto tedy ta otázka - to, že nápíšeš, že podíl hudby na syžetu ti nepřipadá jako zásadní fakt (!!!), mi jenom dokazuje, že na tuto frázi (jak byla otázka nazvána) prostě odpověď nemáš. Tvůj dodatek "s výjimkou němých teda" tedy nechápu už vůbec, ale to necháme raději být. "viditelně jsem tě naštval, což jsem neměl v úmyslu a mrzí mě to." - ne, pleteš se, nikdy jsem se nenaštval, pouze zcela přirozeně bráním svůj text "proč se mi text nelíbí jsem, myslím, zdůvodnil; že se mnou nesouhlasíš, s tím nesouvisí." - to není pravda, pouze jsi vyjmenoval, co se ti na něm nelíbí, nic jsi nezdůvodňoval. Jediné, co jsem se z tvého komentáře dozvěděl, že ti ten text připadá plný klišé, což jsi podpořil citací otázky, která byla spíše řečnická, než analytická a neměla tedy ambice splňovat to, co jsi ty vytýkal celému textu. Ano, jsou tam otázky, které mají, řekněme, usnadňovat čtenářovo chápání toho textu a dál, kde jsou ta klišé? To, že zmiňuji, že jde o kontroverzní film? Jistě, to všichni víme, ale v textu vysvětluji, proč a čím je ten film kontroverzní a co tato kontroverze způsobila, nemáš tedy pravdu, pokud tvrdíš, že by z textu nezbylo takřka nic, kdybych tyto fráze odstranil. Jednoduše mi tvá kritika nepřipadala úměrná kvalitě textu, neber tedy to, co jsem napsal v předešlém komentáři nijak osobně. Sdělil jsi mi pouze (a použil při tom bezobsažný pismácký žargon) to, že se ti text nelíbí a připadá ti zbytečný a nicneříkající. Nevím o způsobu, jak důstojně hájit svůj text, když mi napíšeš, že všechno, co v textu píšu, sám už dávno víš - mně taková informace nic neřekne, já nevím, co ty víš, potažmo nevím, co ti ten text mohl nabídnout. Pokud mohu, rád bych se zeptal, kolikrát jsi Mechanický pomeranč viděl? Je to opravdu jen otázka na okraj, neber ji tedy nijak vážně.

těša
24. 12. 2010
Dát tip
chápu význam hudby v rámci filmu, nicméně nechápu význam faktu, že má hudba význam v rámci filmu - což je to, čímž jsi se, tuším, zabýval. "A proč je důležitý, že se podílí na ději?" - fajn, z pohledeu pop-kulturního významu filmu, prosím. díky za odpověď. u ostatního mi to pořád připadá jako prázdný slova - tvou otázku na závěr (kromě podílu hudby na syžetu, což mi nepřipadá jako zásadní fakt) lze zodpovědět jakýmkoli filmem (s výjimkou němých teda:)). nejsou-li ty části textu, které tě nezajímají, současně textem, kterému nerozumíš - to je samozřejmě možný. tím "nezajímá" jsem myslel třeba tohle: "(2001: Vesmírná odysea (1968) - Johann Strauß, Richard Strauss, György Ligeti; Barry Lyndon (1975) - Franz Schubert, Antonio Vivaldi, Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart, George Frideric Handel; Spalující touha (1999) - Dmitri Shostakovich, Franz Liszt, György Ligeti)" - fajn, v životě bych to ze sebe nedostal, ale je mi to prostě jedno. text a tvé totální nepochopení jeho smyslu - ano, přesně tak, nechápu jeho smysl, což je taky důvod, proč jsem se na to ptal. odpověď jsem nedostal. --- viditelně jsem tě naštval, což jsem neměl v úmyslu a mrzí mě to. proč se mi text nelíbí jsem, myslím, zdůvodnil; že se mnou nesouhlasíš, s tím nesouvisí.

těša
24. 12. 2010
Dát tip
k výběru - jo, ptám se, proč, protože k tomu asi měl nějaké důvody, které já aktuálně nevidím, takže by mě zajímalo, jaké. a že mi to nevadí, dodávám, aby bylo jasné, že ho neplánuju nijak kritizovat, ale prostě mě zajímá důvod názoru, který se liší od mýho.

Ještě co se týče výběrů: nevím, jakou zde mají či nemají váhu, ale myslím, že to bude vždy jen otázka subjektivního pohledu. Takže tvrdit: "nechápu, jak mohl výběr obdržet tento text" je stejné jako tvrdit, proč ho právě tento text neobdržel. Podobné zbytečnosti podle mě nemá smysl vůbec psát, není to nutné. Zvláště když záhy dotyčný dodá: "aniž bych patřil k těm, kterým to vadí, jenom je mi to nepochopitelný" Co je toliko nepochopitelného na tom, že někoho oslovil (a třeba i hodně oslovil) text, který tebe zcela minul? Proč tady píšeš cosi o výběrech, když tě ten text koneckonců ani nezajímá (vždyť jsi ho vlastně ani nedočetl do konce)? Očekáváš, že ti dá Artur Chyba odpověď, že zdůvodní svůj výběr? - jiný smysl v tomto bezhlavém zvolání totiž nenacházím.

Vzhledem k tomu, že svoji kritiku ničím rozumným nepodpíráš (respektive nepřinášíš jediný argument), zareaguji pouze na první část tvé "kritiky" Na jednu stranu píšeš, že tato práce nenabízí nic, co bys sama ve filmu neobjevila (neobjevil), na druhou stranu ti však uniká význam hudby v tomto filmu - velice zajímavé. (Aby nedošlo k mýlce, reaguji na tento odstavec: "Jak hudba boří hranice morálky? uráží? provokuje? co znamená promyšlený ladění s obrazem? A proč je důležitý, že se podílí na ději? / ale nečetl jsem to úplně celý, tak třeba ne všude.") Možná to chápu špatně a ty se mě naopak ptáš zpětně, jelikož odpovědi na tyto otázky v textu nenacházíš, odkazovat tě na konkrétní úseky textu mi připadá velmi nízké, ale budiž. Tak tedy: "jak hudba boří hranice morálky?" - jednoduše řečeno už tím, že vyvolává následující otázky: "Proč máme velkolepou hudbu podvědomě řadit k neduhům společnosti, proč má Alex stejný odpor k hudbě, jako ke svým dřívějším zločinům, které s oblibou páchal, chce nám tím Kubrick (potažmo Burgess) naznačit, že vnímání krásy je neměnné a nezávislé na konkrétním člověku, nebo jednoduše útočí na ega přemoudřelých intelektuálů, které mají Alexovy sympatie s Beethovenem pobouřit?" Morální jednoduše řečeno není to, že poslouchá evidentní psychopat právě Beethovena - hudbu člověka, který usiloval o ctnost a čistotu morálních zásad jako málo jiných: je to myslím vcelku jasné. "uráží?" "provokuje?" - to se také vztahuje k předešlé odpovědi (resp. otázce): Člověk, který zcela zjevně ničí vše, co se mu dostane pod ruku a současně vzhlíží k tomu nejkrásnějšímu, co vůbec může být, k Největší hudbě, může být jistým způsobem urážlivý, či provokující, zvláště pak pro někoho, kdo této hudbě sám propadá. (Z podobných důvodů je dodnes některými ignoranty zavrhován Wagner, což ale jistě víš - mimochodem mezi Wagnerem a Hitlerem, a Beethovenem a Alexem, také vidíme jisté analogie...) "co znamená promyšlený ladění s obrazem?" - tady si nejsem dost dobře jistý, co přesně ti není jasné, ale pravdou je, že v této práci jsem se vztahu hudba - obraz nevěnoval tak důsledně jako hudba - příběh, přecejen jsem byl omezen jistým rozsahem. Ale z těch zásadních scén, kdy bylo kombinace obrazu a hudby opravdu dokonalá bych zmínil alespoň tu již v práci citovanou "zrychlovačku" za zrychlené hudby od Rossiniho, nebo naopak zpomalenou scénu, ve které se Alex "vypořádá" se svými parťáky a potom samozřejmě Molto vivace doprovázející Alexův pokus o sebevraždu a nakonec skvělou střihovou montáž hned z úvodu rovněž za tónů Molto vivace Deváté symfonie. "A proč je důležitý, že se podílí na ději?" - tahle otázka je pro mě ovšem už zcela nepochopitelná, protože se jí text zabývá, troufám si říct, vcelku důkladně a pro někoho, kdo se nazývá (zcela evidentě jde sice jen o zbabělý egoistický úšklebek individua, které zdánlivě nerozumí tomu, co přitom plně "pochopilo", ale budiž) kinematografickým negramotou, až příliš důkladně. Tady se mi opravdu nechce hledat v textu konkrétní pasáže, tak jen přibližně: je to například odstavec řešící pop-kulturní význam filmu, nebo některé části odstavce, ze kterého jsem výše citoval a další místa. Vím, že jsem na začátku avizoval, že se vyjádřím jen k prvnímu odstavci tvého komentáře, ale... "jako kritika, která mi má otevřít oči, mi to ale připadá nedostatečně hluboký - většinu z toho vidím sám, zbytek mě většinou nezajímá." - tady se nabízí otázka, nejsou-li ty části textu, které tě nezajímají, současně textem, kterému nerozumíš "tak i tak mi vychází, že je to text pro text - ono vlastně není co říct, ale chce se mluvit." - mýlíš se, tady skutečně není čím argumentovat, text a tvé totální nepochopení jeho smyslu argumentuje samo o sobě. "což se jenom ptám, jestli jsi za to dostal rozumně zaplaceno, proč ne. ale když už stojíš o kritiku..." - o kritiku stojím, tu tys mi ovšem nenabídl, nebo považuješ tento sled nicneříkajících dojmů za kritiku? - pokud si takto kritiku představuješ, potom chápu, proč ti tento text nic neříká. "a co znamená tvrzení, že ho nelze prožít v klidu a bez emocí?" - vytrháváš myšlenku z kontextu myšlenek, které ji zdůvodňují! Je to, pokud si dobře vzpomínám, věta, ukončující odstavec, v němž jsem se zabýval srovnáním Fincherova a Kubrickova stylu a snažil jsem se sdělit to, že Kubrickovo násilí, resp. jeho pojetí násilí (především vizualizace tohoto, i například choreografie (např. Alexův tanec před znásilněním), už samo o sobě útočí na divákovi emoce, v případě Klubu rváčů je to trochu jinak, tam dochází spíše ke ztotožňování s postavami (resp. s násilím). Na závěr otázka pro tebe: Jmenuj film, v němž by se hudba podílela na samotném příběhu, bourala hranice tradičně vnímané morálky, provokovala, urážela a v neposlední řadě tak promyšleně ladila s obrazem.

těša
20. 12. 2010
Dát tip
a když se tu někde diskutovaly výběry a zbora-výběry, proč ho obdržel tenhle text? /aniž bych patřil k těm, kterým to vadí, jenom je mi to nepochopitelný/

těša
20. 12. 2010
Dát tip
mi to připadá jako kupa nicneříkajících klišé - /např. "Zamyslíme-li se nad kinematografií obecněji, nalezneme jen málo snímků, v nichž by zastávala hudba tak významnou roli jako právě zde a vůbec, dokážeme jmenovat alespoň jeden jediný, v němž by se podílela na samotném příběhu, bourala hranice tradičně vnímané morálky, provokovala, urážela a v neposlední řadě tak promyšleně ladila s obrazem?" - jak hudba boří hranice morálky? uráží? provokuje? co znamená promyšlený ladění s obrazem? A proč je důležitý, že se podílí na ději? / ale nečetl jsem to úplně celý, tak třeba ne všude. -- nechápu, pro koho je text určený, respektive co si z něj odnést: jako potenciálnímu divákovi by mi k něčemu byla tak desetina informací, takže pro toho to asi není. jako kritika, která mi má otevřít oči, mi to ale připadá nedostatečně hluboký - většinu z toho vidím sám, zbytek mě většinou nezajímá. k čemu je teda ta "filmová analýza" určená? někomu, kdo filmům rozumí? ale co ten se tam dozví nového? tak i tak mi vychází, že je to text pro text - ono vlastně není co říct, ale chce se mluvit. a jsme zase na začátku: proč třikrát opakovat, že je film kontroverzní (navíc u filmu, kde to všichni ví?) a co znamená tvrzení, že ho nelze prožít v klidu a bez emocí? a co by z článku zůstalo, kdyby se nic neopakovalo a proškrtala by se sdělení, která jsou zřejmá po prvním shlédnutí filmu i kinematografickému negramotovi (třeba mě)? -- což se jenom ptám, jestli jsi za to dostal rozumně zaplaceno, proč ne. ale když už stojíš o kritiku... pěkný večer. /a "vyplívá" ve druhém odstavci, bacha :)/

Honzyk
26. 11. 2010
Dát tip
....je to filigransky text... a jeden z mych nejmilejsich filmu...jinak S.K. me treba (jeho naklonnost - ale myslim, ze bylo to vzajemny, k Nocole Kidmann, zhoubna...)--- ale stejne jako u Altmanna, ranejsi jeho filmy se mnou, nekecam zacloumaly dost...a neni prehnany...kdyz tohle napisu.

Honzyk
26. 11. 2010
Dát tip
--) dodneska v USA zakazanej, prehlid jsem to, neprehlid? ***

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru