Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

o slušnosti a neslušnosti

25. 01. 2011
2
17
2088
Autor
tonas

O slušnosti a neslušnosti

      Karel Čapek se v jednom ze svých článků pro Lidové noviny ze třicátých let minulého století zabývá i vnějšími projevy tehdejší morálky. Tentokrát nikoli občanské a politické, ale morálky nepřenesené, jako modelu chování, k němuž patří hlavně intimní pohlavní praktiky. Té morálky, jež se vztahuje ke slušnosti paní a dívek a též pánů. Je to odvěký způsob chování, ona klasika, co ukázat, co skrýt, na co se podívat, od čeho zrak odvrátit, jak zacházet s nahotou a jejími excesy, jak ji šířit nebo nešířit slovem, písmem i obrázkem. Popudem k mentorujícímu textu pana Karla Čapka byla jedna kombinačka, co ji spatřil v magazínu v trafice na pohledné dívce dělající reklamu pro tento druh ošacení.
      „Kousek triviální látky na luzném těle předestřen oku čtenáře evokuje jeho chtivé pohlédnutí k delikátním místům manekýny, neboť jsou touto průsvitnou tkaninou jen spoře schovaná“,všímá si pán novinář a spisovatel, rozpoložen tou necudností.
       “Za mého mládí by to bylo zcela neslýchané“, připodotýká k úspornému ošacení intelektuál a zdrženlivý muž Čapek. A podle všeho by byl potěšen, kdyby ženské tělo bylo pozahaleno několika vrstvami rozličného šatstva. „Slušnost by,“ podle něj, “nevzala za své a fantazie mužů by nebyla takto překotně jitřená. Měli by dosti času na opravdové zaujetí půvabem ženy a přiměřené rozvinutí zájmu o něj. Mohlo by se fantazírovat, toužit a dychtit povlovně, jak se patří před tím, než se v tomto živném prostředí vyvine hlubší vztah a vytvoří se opar touhy a chtění o správné síle a hustotě.“
       Dnešní ubývající Čapkovi čtenáři už nedokáží potlačit údiv nad hubováním slovutného spisovatele a novináře nad takovou drobností.Z medii a počítačů se na ně valí nahota v tisíci - i nejrafinovanějších podobách. Nahotinky jsou běžnou částí života a jsou obory, jako reklama, kde už to bez nich nejde. Detailní záběry pohlaví a všeho okolo jsou všedností, k níž mají přístup i útlověká děcka. Děvčata jakoby ztratila jakýkoli ostych, jakoukoli upejpavost a křesťanský stud, které bývaly jejich odvěkou oporou a výbavou, jakož i účinným nástrojem v zacházení s muži. Nemluvě už o pornografii, nejhlubším poklesu mravů, která (jaká hrůza) je pokládaná za všední kratochvíli a ničím výjimečný sexuální děj. Modus vivendi ve společnosti ji pojal i se všemi sexuálním rozvernostmi jako záležitost docela legální a obvyklou.
      V písmech biblických je několik textů, které popisují a odsuzují pokleslou pohlavní morálku ve starověku a zlobu demiurga nad ní (Sodoma, Gomora). Zda povede dnešní necudný svět k podobným malérům a trestným výpravám Hospodina, lze stěží předvídat, stejně jako je obtížné předpovědět další vývoj děsivě překotného a měnícího se světa. Předpokládám, že Hospodin bude více zaměstnán všeobecným poklesem morálky spojeném s jinými neřestmi, nikoli jen sexuální morálky samotné. Udeří-li, bude to spíše vyvoláno celým komplexem úpadku lidstva.
Jisté je, že jsme všichni sexuální bezprostředností a odchodem studu a zdrženlivosti přišli o zbožnění mnoha žen, o sny, o romantiku a poezii, které se vždy vznášely v blízkosti magické síly a moci pohlaví.

25.ledna 2011


17 názorů

..jo..Tangensi..moorg je fajn chlápek.:.)))

..moorgu..vůbec nechápu..proč se tak blbě chechtám..když tě čtu.. ..bude to tím..že ve mně písmák zdevastoval city a potlačil pudy..jinak si to neumím vysvětlit.. ..tangensi..pravdu díš..:)

moorgaan
26. 01. 2011
Dát tip
ja jsem tak pruderni, ze uz pomysleni na odhaleny zensky kotnik ve mne vyvolava vravorave stavy a takove sebezatraceni, ze se bojim tri tydny podivat na sebe do zrcadla...


plně se stotožňuji s nerouškem a za sebe dodávám..že podle mých zkušeností.. nejprůdernější pokrytci jsou v osobním životě leckdy přímo sexuálně úchylní..takže tak.:))

neroušek
25. 01. 2011
Dát tip
PS. Tatíček Masaryků si potrpěl na mladé masíčko,tehdy to bylo tabu zmiňovat,tam mu jaksi žvásty o morálce nevadily.**********

neroušek
25. 01. 2011
Dát tip
Čapek byl zaprděný měšťák a hlavně jako Masaryk dokonalý pokrytec,ostatně jako všichni křesťani.Vzpomínám si,jak se objevili pornografické filmy z tehdejší doby,na něž tuze rád chodil Masaryk s bratry Čapky.Měli své oblíbené kino.Jinak milý Tonasi,Tvá úvaha je úplně mimo,řečeno natvrdo.V podstatě společnosti je jedno,kdo s kým souloží a co ukazuje,je to základní pud člověka-veškeré tance se sexem a morálkou vycházejí s potřeby společnosti ovládat své poddané.Až kapitalismus přišel na geniálnější ovládání lidí:nikoliv skrze morálku a sexuální potřeby,ale skrze spotřebu.Proto prudérní morálka není třeba,zvláště v situaci,kdy je vše převeditelné na peníze, i sex a tělo.PS. Takzvaná slušnost a zdrženlivost děvčat je pouze evoluční strategie,však jim nic jiného nezbývá.Atraktivní ženy být zdrženlivé nemusí.Zdraví neroušek.*****

tonas
25. 01. 2011
Dát tip
a ještě oprava: Jan Masaryk v době vztahu s herečkou Olgou ještě ministrem nebyl

tonas
25. 01. 2011
Dát tip
Ještě několik poznámek: toto psaní není posměvačné a kritické ani vůči Čapkovi, ani vůči dnešním uvolněným sexuálním zvyklostem. Je to konstatování stavu s vědomím, že nic neplatí naprosto. Vždyť i v oné "spořádané"době měl mravní spisovatel nekonečné potíže se svou milou a později manželkou Olgou pro její četné nevěry a trvalý sexuální vztah s ministrem Janem Masarykem.Neberte toto psaní úplně doslova. V každé době se vyskytují lidé záletní i cudní. Důležité jsou obecné poměry, ve kterých uplývají životy jednotlivců.

tonas
25. 01. 2011
Dát tip
děkuji za kritiky. jistě,že to, co jsem napsal, platí rovnou mětou pro muže i ženy a rovněž je pravda, že slušných a zdrženlivých děvčat pořád nechybí

macecha
25. 01. 2011
Dát tip
nezbývá, než souhlasit s názorem na dnešní dění. Vadí mi trochu,co píšeš ve větě "Děvčatajakoby ztratila jakýkoli ostych, ......" Můj osobní názor je takový, že se to týká i pánů, kteří, ve většině, považují ženu v dnešní době hlavně za levnou pracovní sílu a sexuální symbol. U obou pohlaví mi úbytek slušnosti, vážnosti a vůbec lidskosti, chybí.

Diana
25. 01. 2011
Dát tip
Karel Čapek byl výborný spisovatel a charakterní člověk. Jeho dílo je stále aktuální, jeho život je stále dobrým příkladem. Společnost a její tolerance k různým jevům se mění, v něčem k lepšímu, v něčem k horšímu. Ale slušnost pořád patří k nejvyšším hodnotám, aspoň podle mého mínění. Dík za vzpomínku na velkého člověka.*

A.H.
25. 01. 2011
Dát tip
Zajímavé pojednání, s Alešem souhlasím v posledním uvedeném.

brát Čapka jako mustr pro dnešní pohled je trochu zcestné, ale budiž. Osobně si myslím, že s přibýváním nahoty kolem nás neubývá romantiky ani poezie, jen se musí víc hledat. Ubývá spíš víry v Boha...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru