Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Prečo nemajú prsty na nohách svoje mená

30. 03. 2011
11
12
2108
Autor
filemon

Text je z mojej knižky Bublinkové rozprávky /Mladé letá 2010/

     Keď sa pohádajú topánky, nie je to nič výnimočné: raz sa urazí pravá, raz ľavá. Raz sa hnevá moja čierna topánka, raz hnedá. Potom pár dní hundre moja teniska a pár dní moja teplá papuča. Podelia si víťazstvá a prehry pekne po kamarátsky. Keď sa mi však na nohe začnú hádať prsty, mám v topánke poriadne dusno. Palec, malíček a prostredník škriepky nevyvolávajú. Palec preto, lebo je najväčší a najmocnejší. Má prirodzenú autoritu, nepotrebuje škriepky na to, aby si ho každý všimol. Malíček čuší zas preto, lebo je zo všetkých prstov najmenší a netrúfne si ani pípnuť. Prostredník by niekedy aj nejakú tú škriepku vyvolal, no to by sa musel pridať k palcu, aby bol úspešný. Ale palec mlčí.

– Pekná spravodlivosť! – to začína každé ráno mrmlať prst medzi prostredníkom a malíčkom.

– My prsty na nohe sme obyčajní chudáci! Normálne sa nám krivdí! Keby ste videli môjho bratanca na ruke napríklad! Ten sa má! Vždy je samý prsteň. Čo som ja od neho horší?

– Upokoj sa! Na tebe by prsteň vôbec nebolo vidno – ozvala sa zrazu moja noha.

– Okrem toho máš tučnú hlavu a tenký krk. Som zvedavá, ako by si ten prsteň na seba vôbec dostal!

– To všetko preto, lebo nemám meno! Keby som sa aj ja volal prsteník, určite by mi narástla menšia hlava!

– Pozri sa, ty malý, – ozvala sa opäť noha pokojným hlasom, – traja z vás mená majú: palec, prostredník a malíček.  Ak dobre rátam, je to väčšina. A búria sa? Sú ticho. Ja som tiež spokojná. Napokon - aj tak vás, prsty,  v topánke nevidno.

– Aj keď nás nevidno, mená by sme mali mať, – ozval sa prst medzi palcom a prostredníkom.

– Čo nepovieš? – zasmiala sa noha.

– Môj bratanec na ruke sa volá ukazovák! Stavím sa, že môže na hocičo ukazovať, lebo sa tak volá. Som zvedavý, na čo môžem ukazovať ja... Celý deň v tme. Nevidím ničového nič! – skríkol rozčúlený prst, až sa zapotil.

– Kvôli tvojmu ukazovaniu nebudem hádam chodiť v sandáloch alebo šľapkách! Vonku je chladno, – urazila sa noha.

     Ostatné prsty čušali. Veď nech si noha poradí. Im je zatiaľ dobre. Dlho však nebolo, lebo oba nespokojné prsty nedali a nedali pokoj.

Napokon to moja noha vzdala:

– Dobre teda! Počúvaj ty, druhý najmenší! Keď tak veľmi chceš, natianem na teba prsteň. Aby si sa vyrovnal svojmu bratancovi na ruke, vieš? A kvôli tebe, ty druhý najväčší, si obujem sandál. Aby si mohol sledovať okolie a všetkým nám ukazovať čo a ako. Tak!

A moja noha si naozaj natiahla na predposledný prst prsteň a kvôli druhému prstu si obula sandál.

     Moje prsty boli spočiatku náramne spokojné. Okolo obeda sa však začali mrviť a večera sa nemohli už vôbec dočkať. Štvrtý prst mal od prsteňa odretý celý krk a druhému prstu cez dierku v sandáli tak tiahlo na kríže, že sa rozkýchal a nakazil mi celú nohu!

     A tak sa stalo, že som prechladnutú nohu strčila do lavóra s horúcou vodou. Prsty v tom teple čušali, ani sa nehýbali. Moja nahnevaná noha sa vtedy zaprisahala, že mená prstom nevymyslí a nevymyslí. Dosiaľ ich nemajú.


12 názorů

guy
20. 04. 2011
Dát tip
no, přiznám se, že jsem se tím taky zabýval, a jsem rád, že se mi konečně dostalo vysvětlení, proč to tak je :-)

Lakrov
12. 04. 2011
Dát tip
Ověřit srozumitelnost textu přímo na dětech je dobrý nápad. Je to výhra, mít takovou možnost. Děti bývají velmi přísnými kritiky, a tak se hned dozvíš na čem jsi. To, že pochopily tvůj záměr nebo se jim dokonce příběh prstů zalíbil natolik, že si dokázaly něco představit a nakreslit to, je pro text i pro tebe tou nejlepší známkou, s níž nějaký tip na Písmáku nelze srovnávat :-)

filemon
11. 04. 2011
Dát tip
pre Lakrov: je to odskúšané, decká si to vychutnávali, dokonca urobili na hodine kreslenia obrázky s oprstovanými nohami a pozvali ma do školy na vyučovanie :)) Text je určený primárne deťom - ja takto píšem. Aby to nebolo také prvoplánové ťuťuli-muťuli.Vďaka za tip

filemon
31. 03. 2011
Dát tip
Ďakujem vám :)) mořský koník: knižka sa volá Bublinkové rozprávky a dá sa zohnať na internete :)) 8hanka: druhý po palci je aj môj najdhlhší /nie sú bratanci?/

Lakrov
31. 03. 2011
Dát tip
Ten nápad se mi líbí. Stejně jako náměty rozhovorů mezi znesvářenými prstíky. Kdyby to měla být pohádka, určená dětem, možná by bylo třeba si pohrát se slohem a formulacemi, aby byly dětem srozumitelnější. Taky je ale možné, že srozumitelnost tohoto maličko cizího jazyka vnímám trochu nepřesně, nebo ta pohádka není primárně určena dětem. Tip.

8hanka
31. 03. 2011
Dát tip
u mna je najdlhsi ten, co ma byt druhy po palci...ako si to vydupal neviem, no robi mi problem v topankach...

Háber
30. 03. 2011
Dát tip
ouvá * paráda * * veľmi podarené ********

heartrate
30. 03. 2011
Dát tip
to je hééézký :))

To mě nikdy nenapadlo, že jsou prsty na nohou bezejmenné. ((-:

tak to je bezva :o) tu knížku bych brala - dá se sehnat?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru