Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Kdo hledá, jde za snem

Výběr: nes
16. 05. 2011
10
42
3489
Autor
Muamarek

Věnováno editorovi knihy a člověku, jenž mě 6 let učil anglicky a s nímž jsem vedl nejednu debatu, Jeffu Hushovi.



 Cesta za sny mého otce (Dreams from my father), Barack Obama, překlad: Marie Čermáková, Štrob, Širc & Slovák s.r.o., 2009
 


Někteří ho mají za černocha. Jiní za muslima. Pro jedny je nebezpečným snílkem na trůně a idealistou, pro druhé prázdným rétorem, který nerozumí problémům své země. Pro některé je zosobněním komunisty, pro jiné je pokračovatelem imperiální americké zahraniční politiky. Všichni lidé, kteří ho takto nálepkují, mají jedno společné. Neskutečné zjednodušení, vytržení reality z historického kontextu, neschopnost vnímat vícevrstevnatost individua i jeho vizí.
 Řeč je o prvním „černošském“ prezidentovi USA, vzdělaném právníkovi, výborném rétorovi i člověku, jenž odmítá diferenciaci lidí na černé a bílé – a zdaleka znakem pro vyčlenění protichůdných skupin lidí nemyslí jen barvu pleti.
 Předkládaná kniha současného prezidenta USA, B. Obamy, není standardním životopisem. Je strhujícím popisem jednoho hledání. Hledání identity, kořenů, ale i porozumění. Celé toto hledání (nebo také cesta) je zasazeno do širšího historického kontextu doby.
 Kniha je strukturována v devatenácti kapitolách do tří hlavních oddílů nazvaných Počátek (shrnutí dětství), Chicago (dospívání, právnická studia a politická angažovanost) a Keňa (poznávání svých příbuzných z otcovy strany). Jedná se o milníky autorovy cesty po stopách svého otce, který jako první černoch studoval na Havaji a který si vzal za manželku „bílou“ ženu, což v tehdejší americké společnosti naráželo na spoustu barier a na hroty rasové nesnášenlivosti.
 Chvílemi retrospektivně podávaný příběh začíná momentem, kdy se Obama dozví o smrti svého otce, se kterým nežil a s nímž se nestýkal, a který zemřel daleko za oceánem.
 V oddíle Počátek vykresluje autor prostředí, v němž vyrůstal, jež ho obklopovalo, a které na něho působilo. Období dětství měl opředené pohádkami, které uklidňovaly chlapce, nepostačovaly však muži, který touží znát a rozumět.
 Kdo touží porozumět sám sobě, neobejde se bez znalosti svých kořenů, bez historie svých předků, a to bez příkras a úprav. Platí zde podobný princip jako pro historika, pídícího se po realitě nějakého blíže specifikovaného prostoru v určitém časovém úseku.
 Autor se musel vyrovnávat s tím, že jako potomek „bílé“ matky a „černého“ otce nepatří ani mezi „bílé“, ani mezi „černé“. Nestalo se však, že by se dostal do izolace, že by se cítil vykořeněný, že by se jeho „nezařazenost“ stala noční můrou či přímo traumatem.
 V dospívání si uvědomil následující: „Má identita se může odvíjet od nezvratitelného faktu mé rasy, ale nemá a nesmí tam končit.“ (strana 109). Tímto doslova a do písmene odmítá černobílé vidění světa, odmítá být zaškatulkovaný, vzdoruje proti etiketizaci na základě rasy. Nechce se spokojit s jednoduchým rozdělením jenom na základě barvy pleti, které by mu znemožňovalo se z přisouzené ohrádky vymanit a být někým jiným, než člověkem se značkou, s cejchem.
 Sleduje, že člověk se poměrně snadno někam zařadí, nezvratitelně, trvale, aniž lze být již kýmkoli jiným. Dokud neprozkoumá různé možnosti, velmi se osudovému rozhodnutí, kam patřit, brání.
 „Vycítil jsem však, že v určitém stadiu – možná, když máte děti a rozhodnete se, že chcete zůstat ve městě pouze kvůli soukromé škole, nebo když začnete v noci jezdit taxíkem, abyste nemuseli do metra, nebo když se rozhodnete, že potřebujete mít ve svém činžovním domě vrátného – je vaše volba neodvolatelná, rozdíl je již nepřehlédnutelný a vy zjistíte, že jste na té straně barikády, na které jste nikdy být nechtěli. Neměl jsem chuť přijmout takovou volbu…“ (strana 118).
 Důležitým momentem v Obamově životě bylo, že nestrádal citově a že se nedostal do vleku někoho jiného. Že nebyl týrán a ponižován. Naopak, dostal příležitost vzdělání a nic ho výrazně nesráželo na jeho cestě za poznáním.
 Pro nepřijetí černobílého vidění světa bylo pro Obamu stěžejní zjištění názorové, kulturní a náboženské pestrosti jeho předků. Stačí se podívat na větev jeho babičky ze strany matky.
 Při pohledu na fotografii příbuzných z matčiny strany (konkrétně její matky), píše: “Byli na ní prarodiče babičky Toot… Právě podle tváří lidí jako oni vznikl v roce 1930 slavný obraz “Americká gotika” Granta Wooda. Byli to chudí bratranci pokrevní linie protestantů anglosaského původu, a v jejich očích člověk viděl pravdu, kterou jsem se dozvěděl teprve později: Kansas vstoupil do Unie jako svobodný stát teprve až po kruté předehře občanské války, bitvě, v níž meč Johna Browna ochutnal první krev. A tak zatímco jeden z mých pradědečků, Christopher Columbus Clark, byl vyznamenaný voják Unie, matka jeho manželky byla údajně sestřenice Jeffersona Davise (prezidenta konfederace) z druhého kolena; a ačkoli další vzdálený příbuzný byl skutečný čistokrevný Čerokéz, byla taková rodová linie pro Tootinu matku zdrojem značné pohany, a kdykoli se někdo tohoto tématu dotkl, celá zbledla a doufala, že si odnese své tajemství do hrobu.“ (strana 26).
 Uvědomuje si, že člověk má bohatou historii složenou ze zdánlivě protichůdných výjevů, které však tvoří celek. Vnímá, jak se v jedné rodině spojují znesvářené strany za občanské války, že v jedné krvi koluje ideologie otrokářství i boje proti němu. Že není jenom míšencem „bílé“ matky a keňského otce, ale že na jedné z mnoha křižovatek osudu vstoupila do jeho života i bohatá historie jednoho z významných indiánských kmenů.
Později pak příjme fakt, že kromě protestantských příbuzných anglosaského původu má z otcovy strany dědečka, který věřil v náboženství islámské.
 Druhý dědeček, z matčiny strany, zase prošel jako osmiletý traumatem ztráty matky, jež se oběsila.
 Kdo je schopen přijmout a poznat svou minulost, minulost svých předků, není již schopen zjednodušovat, a navíc nenadřazuje sebe nad jiné, nestaví mezi sebe a druhé neproniknutelné zdi, o to silnější, o co méně zná, kým je a o co více přebírá laciné nálepky primitivních antagonismů.
 V dospívání si prošel řadou pokušení a vnitřních bojů, jež ho posilovaly. V knize zaznamenává jeden ze svých prvních významnějších projevů na veřejnosti i pocit, který v něm jeho vlastní řeč vyvolala.
 „Říkám, že zde probíhá boj. Probíhá na druhé straně oceánu. Ale je to boj, který se dotýká jednoho každého z nás. Ať už to víme, nebo ne. Ať už jej chceme, nebo ne. Boj, který vyžaduje, abychom si vybrali stranu. Nikoli rozhodli mezi černými a bílými. Ne mezi bohatými a chudými. Ne, je to složitější volba. Je to volba mezi důstojností a poddanstvím, mezi spravedlností a bezprávím. Mezi odpovědností a lhostejností. Volba mezi správným a špatným…“ (s. 105).
V poměrně krátkém a triviálním sdělení Obama vyjádřil podstatu uměle vyvolaných sporů mezi zdánlivě homogenními skupinami. Sám tuto typologii „černí“ versus „bílí“ či „bohatí“ versus „chudí“ odmítl. Nikdy nepůjde o homogenní skupiny, pokud je tak někdo zvenčí sám neoznačí a nebude je stimulovat proti sobě. Mezi „černými“ i „bílými“ jsou bohatí i chudí, lidé, kteří se dopouštějí kriminálních činů i kteří se jich nedopouštějí, jsou mezi nimi lidé tolerantní i nesnášenliví, věřící i ateisté, lidé vzdělaní i nevzdělaní. A tak by se dalo pokračovat. Vytvoření homogenní skupiny na základě etnicity či rasy je umělý konstrukt, který má zamlžit výraznou různorodost dané skupiny jen proto, aby šly uplatnit teorie rasismu a nadřazenosti jedné skupiny lidí vůči jiné.
 Zároveň akcentoval skutečné rozpory: „důstojnost“ x „poddanství (zotročení, ponížení)“ a dichotomii pojmů stojících na velmi zrelativizovatelném základě: „spravedlnost“ versus „bezpráví“.
V souvislosti s výše uvedeným projevem stojí za zmínku rovněž pocity, s nimiž Obama konfrontoval své přátele. Jednalo se o euforický pocit moci, vystřídaný zklamáním, frustrací, připuštěním si bezmoci cokoli ovlivnit slovem.
 „Já jsem se rozhodl, že je nesmyslné, abych mluvil k černým… Protože nemám co říct, Regino. Já nevěřím, že jsme tím naším dnešním činem něco změnili. Nevěřím, že to, co se stane děcku v Sowetu, nějak změní názor lidí, s nimiž jsme mluvili. Hezká slovíčka nic nezmění. Tak proč předstírat, že ano? Důvod ti hned sdělím. Protože jsem měl pocit, že jsem já sám důležitý. Protože mně se zamlouval potlesk. Prožíval jsem si příjemné laciné mrazení. To je celé.“ (strany 106-107).
 Pochybnosti, pokud člověka plně neovládnou, bývají prospěšné. Pokud byl autor schopen v mládí podobné sebereflexe, zřejmě mu opojný pocit aplausu davů nestačil. Nestačila mu pouhá rétorika. Chtěl víc. Hledal víc. Hledal, jak lidem skutečně pomoci, ne jak je pouze získat na svou stranu pro cokoli. Někdo ustrne ve fázi schopnosti strhávat davy. Nedostane se však k tomu, nabídnout jim více než demagogii a chiméry. Pak je pouze otázkou času, kdy si tento fakt davy uvědomí a probudí se do silné kocoviny.
 B. Obama chtěl k lidem mluvit, ale s tím, že bude mít co nabídnout.
 Závěrečný oddíl nazvaný Keňa je poutavým a strhujícím příběhem muže, který poznává část své rodiny, již dosud neznal a jejíž existenci si nepřipouštěl. Líčí rozdílné kulturní prostředí, jinak postavené hodnoty, jiný způsob myšlení.
 Pro mě osobně je Obamův životopis mimo jiné silnou zpovědí. Zpovědí hledajícího, který se nechce spokojit s běžně uznávanými schématy. V textu jeho knihy vidím inspiraci pro všechny, kteří pátrají po svém místě. Pro všechny, kdo se vypořádávají se svým původem, se svými odlišnostmi oproti okolí, se svými fyzickými handicapy i psychickou zátěží, s problémy ohledně své sexuality, s traumaty z dětství, s čímkoli, co je může srážet v cestě za svými sny, co může vést k pocitům ponížení a otupění. Pro všechny, kdo touží volit a nechtějí se vzdát své vůle.
 Obamova kniha může být jakýmsi návodem, jak se vyrovnat s historií svých předků a jak docílit vlastní vyrovnanosti. Téměř každý národ má svá traumata, téměř každý stát má historii, v níž stály dočasně nesmiřitelné tábory lidí proti sobě, a přitom se dělily i propojovaly více, než si byly ochotny připustit. Zdaleka nejde jenom o občanskou válku v USA v 19. století. Státy Střední a Východní Evropy takto rozdělovala éra reálného socialismu, Španělsko či Chile období fašistické diktatury, hitlerovské Německo zrůdnost nacistické ideologie. Jde o nesouměřitelné ideologie stojící na protichůdných zájmech a oporách. Traumata a mechanismus etiketizace lidí jsou ale podobné.
 Sám za sebe mohu Cestu za sny mého otce (Dreams from my father) co nejvřeleji doporučit. Pro silný příběh hledání, pro otázky, jež text navozuje, pro zamyšlení, k němuž dává nemalý prostor. Pro syntézu poznání svých kořenů, historie svých blízkých a smíření se s touto historií s nezbytností vůle a potřebou volby, kde je nejdůležitější identifikovat, mezi čím se vlastně volí a vůči čemu se chce člověk skutečně vymezit.
 Barva pleti, náboženské či politické vyznání – to vše jsou jen zástupná kritéria odlišnosti. Nejhorší je, když je někdo zbavován své vůle, když je mu znemožňována svobodná volba – a je tak uměle udržován ve vakuu lhostejnosti jako na kapačkách. Člověk by měl být vnitřně smířen s kroky, které dělá, ať už šlápl do čehokoli, být vyrovnaným sám před sebou a nebát se hlásit ke svým předkům a jakkoli pohnuté minulosti. Kdo se nedokáže identifikovat a vyrovnat s vlastní historií, nevybředne z tápání.
 


42 názorů

Muamarek
20. 05. 2011
Dát tip
Díky za tato slova. Právě, homogenita je nereálným pojmem, ve středoevropském prostoru zvlášť, tady se za tu dobu přehnalo skutečně ledacos. Navíc v mnoha rodinách v tomto prostoru budou v symbióze protichůdné politické názory a ideologie, různá sociální postavení, různá náboženství a rozdílné víry. Jen by mě zajímalo, kolik lidí po svých předcích a informacích o nich pátrá, kolik lidí zná svou vlastní historii... Marek

Jinovata
20. 05. 2011
Dát tip
Když si o to říkáš, tak bych k tomu měl jednu poznámku. Zaujala mne ta myšlenka pohledu do rodokmenu, který je rasově i sociálně pestrý. Zkouším si představit, jak rasisté (tím myslím většinu populace, ne jen extrémní případy) zareagují na představu, že před nimi nestojí černoch, ale míšenec bělocha, indiána, černocha, jiného černocha, číňana a fina. Reakce bude pravděpodobně o to ostřejší - člověk už není ani černoch, je to něco podobného spíš marťanovi. Xenofobie si nevybírá konkrétní barvu pleti, ale vše jiné. Samozřejmě je tu ten moment, že i sám rasista nebo spíš xenofob se musí podívat do svého rodokmenu, co za paskvil je on sám. Problém těchto všech konstrukcí je, že počítají s racionalitou, která je v tomto případě apriori vypnutá. Přesto je tento Obamův postoj možná dost zajímavý z dlouhodobého, rétorického hlediska. Ignorování rasismu, jako prázdného termínu, který nemá realitě opodstatnění, může vést k dalšímu uvolnění atmosféry. Nejzajímavějším efektem by asi byla třeba jen dočasná móda prohledávání vlastních rodokmenů a chlubení se nalezenými indiány a podobně. Vzhledem k tomu, že je Obama americký prezident, bych se divil, kdyby taková malá móda právě teď neprobíhala.

Muamarek
20. 05. 2011
Dát tip
Jinovata: díky. Proseckému tímto ještě jednou děkuji za velmi zajímavou diskusi, kterou jsem s ním mohl vést. Škoda jen, že se tu někdo nechytil otázky hledání identity, určitě by bylo o čem diskutovat, pěkný víkend, měj se, Marek

Jinovata
20. 05. 2011
Dát tip
Je fajn vidět lidi, kteří se zajímají o současný svět. Tím myslím tebe a proseckého, ale Obamu taky.

Muamarek
19. 05. 2011
Dát tip
Těša: časový horizont těžko odhadovat. Vyzní to alibisticky, ale dovedu si představit velmi dynamický vývoj provázený značnými otřesy tak v horizontu deseti až patnácti let i vývoj pomalejší, s drobnějšími otřesy, zato neustálými, kdy by nějaká systémová změna mohla přijít tak v horizontu 30-50 let. Ono hodně záleží na vývoji v samotné Číně, na dění na Blízkém a Středním Východě - a samozřejmě v USA. Scénářů je celá řada... Jinak souhlasím, že akcent na sociální změny je na místě - ale tvrdím, že beze změn v ekonomickém systému nejsou možné. Pro mě indikátorem funkčnosti systému jsou pomyslné tři pilíře ekonomicko sociální a tři pilíře související s demokratičností systému. Jedná se o Vzdělávání, Zdravotnictví a Sociální zabezpečení na jedné straně a Bezpečnost, Soudnictví a Vědu a výzkum na straně druhé. Jakýmsi indikátorem těchto pilířů je pro mne Kultura. Nebudu se pouštět do hlubších rozborů, ale podle mě tyto pilíře jsou v Evropě silně nahlodány a bez systémových reforem se mohou zhroutit... Spíše se tedy přikláním k variantě změn mezi 20-25 lety, Marek

těša
19. 05. 2011
Dát tip
a o jakým časovým horizontu tady (... lze zřejmě očekávat dva modely...) mluvíš? jsme se nedávno na tohle téma dost pohádali a já jsem tvrdil něco podobnýho (i když s větším důrazem na sociální než ekonomický důvody změn) - a řešil, jestli bude naše generace aktérem nebo už jenom pozorovatelem - nebo jestli zkrátka nebude.

Muamarek
19. 05. 2011
Dát tip
Prosecký: Samozřejmě, že řešení situace neznám, vnímám jen, v čem v čem se stává současný kapitalistický systém nefunkčním a na jaké limity naráží. Ale nějakou představu mám. Věřím, že nezbytná je demokratická báze, veškeré systémy založené na absenci demokracie, včetně současného "hnacího motoru kapitalismu", nemají delšího trvání. Potřeba jsou dvě věci: Najít takový ekonomický systém, na jehož bázi budou demokratické principy udržitelné. A formulovat nový hodnotový systém. Sleduji-li vztah Číny a Evropy, vidím na jedné straně silný stát, který ale nesleduje zájmy širokých vrstev obyvatelstva, ale zájmy TNC (transnational corporations), které kumulují zisk a procházejí zároveň fází monopolizace. Kromě demokratických principů a sociálního státu zde tak padá i iluze liberalismu a konkurence jako hybatele trhu. Oproti tomu evropské státy jsou slabé, nadnárodním korporacím nemají moc co nabídnout, tak se snaží alespoň snížit cenu lidské práce na minimum a křehký sociální smír držet pouze strachem, co by bylo, kdyby... Trochu to připomíná snahy církce za feudalismu, aby se lidé nebouřili, že jejich úděl je od boha a že by bylo hříchem se tomu protivit... Bude-li obecným trendem, že moc státu poroste, pak lze zřejmě očekávat dva modely. Jeden, kdy se stát bude orientovat na hrstku nejvlivnějších monopolů versus silný stát opírající se o střední vrstvy jako nositelky demokracie. Jak píšu, vše je o nějakých ekonomických principech a konsensu při přerozdělování zdrojů... Marek

Prosecký
18. 05. 2011
Dát tip
Shodneme se alespoň v tom, že sice vidíme různé příčiny, ale jak řešit, nevíme. Teorie středového voliče a politického cyklu platí, globalizace a koncentrace ekonomických činností také nelze jen tak změnit. Nakonec, užili jsme si kapitalismu i Zeměkoule až až. Když si jen pomyslím, kolik miliard nás je, a někteří ještě zachraňují děti v Africe a situaci dále zhoršují. Co budeme dělat?

kdo rozhoduje o tom, kdo má být na hlavní koleji? Přírodní zákony platí i pro člověka, smiřme se s tím.

Muamarek
18. 05. 2011
Dát tip
Aleš, velmi krátkozraké už k počtu lidí, které bys odsunul ne na druhou kolej, ale mimo koleje vůbec... Spíš bych řekl, že poslední fáze kapitalismu, odbourávající demokracii a welfare state tu nebude věčně...

to je v pořádku. Manuální práce má být levná. To jen v komunismu hrála dělnická třída vedoucí roli. Nechť se všechna ruční výroba přesune do Číny, u nás zůstanou jen opraváři, maséři, bankéři a právníci. Pak uvidíme, co je to welfare state :o) omlouvám se za ještě jednodušší zjednodušení, ale pohyb na trhu pracovní síly je prostě přirozený proces. Je na nás, jak se mu přizpůsobíme. Tzv. sociální stát je jen rozmazlenost západní civilizace, nebude tu věčně.

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Prosecký: Míjíme se, protože se oba pohybujeme ve zjednodušeních. Tvrzení: "Hypoteční krize byla ze značné části způsobena welfare statem" je zjednodušené a nepodložené fakty. A kde máš vliv bankovního sektoru? Autoři, o nichž jsem se zmínil, se mj. zabývají bludným kruhem, kdy pracovní síla je stále levnější a čím dál neschopnější koupěschopnosti, což se projeví právě v ekonomice země. Proč se náklady na pracovní sílu redukují a redukují? Protože podmínky v Číně jsou postaveny na absenci demokratických a sociálních hodnot. Levná pracovní síla (včetně dětské) je v Číně bezkonkurenční. Proto se zde usidlují nejvýznamnější nadnárodní korporace, které odcházejí ze západních demokracií a zpětně na ně vyvolávají tlak. Díky tomuto mechanismu může Čína produkovat levné zboží (mimo kvalitního a drahého, jež produkuje též) a zaplavovat jím svět. To nejde do nekonečna. Jde tu nejen o redukci sociálního státu, ale i o redukci demokratických hodnot jako takových, a toto velmi silně ve svých pracech akcentuje zejména profesor Bělohradský. Já Tvé argumenty přijímám, ale snažím se je zasadit do širšího kontextu a poukázat ještě na jiné stránky, jež nezmiňuješ... Marek

Prosecký
17. 05. 2011
Dát tip
Hovoříme o tomtéž, ale jaksi mimo sebe. Dluh USA je mimojiné způsoben welfare statem. Hypotéční krize byla způsobena ze značné části welfare statem. Propojení USA s ekonomikou číny: neboli USA dováží na dluh zboží z Číny, protože je levnější a zvyšuje tak neustále svůj dluh.

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Albrecht Müller mimo jiné poukazuje na ustálená klišé vlád při odbourávání sociálního státu. "Zdravá střední třída" se jako pojem stává bohužel oxymoronem, pojem ohrožení středních vrstev najdeš např. u Zakarii, i když on je vcelku optimista co do řešení situace... U financování čehokoli vždy záleží na rozložení financí mezi státem a soukromým sektorem, v případě zdravotnictví na rozložení mezi firmy a pojišťovny mj. Dluh USA zdaleka není výsledkem Obamovy politiky, nárůst výdajů na zbrojení a války za Bushe kritizuje již zmíněný Zakaria. Navíc proběhlo cosi jako hypoteční krize, kdy se platilo za něco, co neexistovalo, ne reálně. Jedno k druhému, ztráta vlivu USA ve světě za éry G. W. Bushe, propojení USa s ekonomikou číny, kamínek ke kamínku...

Prosecký
17. 05. 2011
Dát tip
Ani já, Muamarku, nemám v úmyslu vypisovat tu přednášku. Jen teze: - welfare-state destruuje sám sebe, - třeba zrovna Albrecht Müller poukazuje na populistické zásahy vlády, nekritiuje zdravou střední třídu. Ani ostatní nejsou žádní velcí ekonomové, jen líbiví autoři bestselleru. Opakuji: veřejný dluh USA vznikl na přání většiny voličů, nikoli jako důsledek globalizace a tržní ekonomiky. Poslední tři deprese 1997, 2000 a 2008 byly dílem běžným prvkem cyklu a dílem významně zesíleny právě nefunkčností trhu. - z čeho chceš zaplatit Obamovu zdravotní reformu? Kritika depolitizovaného rozumu: Václav Bělohradský Kapitalistický realismus: Mark Fisher Teorie globálního kapitalismu: William Robinson Reformní lež: Albrecht Müller Šoková doktrína - Vzestup kalamitního kapitalismu - Naomi Kleinová

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
K destrukci welfare-state a vůbec k trendům v současném kapitalistickém systému (nemá cenu, abych reagoval, můžu vždy jen v hrubé zkratce, co je napadnutelná, nemám čas rozepisovat na každý bod samostatnou esej) doporučuju načíst aspoň některé z těchto děl: Kritika depolitizovaného rozumu: Václav Bělohradský Kapitalistický realismus: Mark Fisher Teorie globálního kapitalismu: William Robinson Reformní lež: Albrecht Müller Šoková doktrína - Vzestup kalamitního kapitalismu - Naomi Kleinová

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Čína se dlouhodobě do žádných konfliktů nevměšuje, nikde ve světě nemá v cizí zemi výraznamnější vojenské zastoupení. Zbraně zato prodává o sto šest... Rusko se vojensky vměšuje tam, kde je to pro něj výhodné - a proč by šlo tam, kde už bojují jiní? Počká si na výsledek... Indie se zatím nechová jako expanzivní síla, což je nadějné...

Prosecký
17. 05. 2011
Dát tip
Píšeš: "Obama je jeden z mála, kdo pochopil, že podrobit se nové podobě kapitalismu, té bez demokratického systému, té, která se stává hlavním motorem a díky níž Evropa zběsila ničí dlouho budovaný sociální systém, by bylo hrubou chybou. Budeš-li hledat, najdeš hodně studií, jak současnému systému dochází dech a přestává být funkčním - i proč..." Nevšiml jsem si, že by Evropa zběsile ničila dlouho budovaný sociální systém. Naopak na něm lpí právě v důsledku toho, že většina si ho přeje zachovat. Byl to právě tento systém, který nás naučil žít nezávisle na našem výkonu na úkor druhých. Systému dochází dech, víme i proč. Nevidím ale v Obamově rétorice, aniv činech program, jak to napravit. na zlepšení zdraví širokých vrstev musím především mít. A tím, že peníze natisknu, je získám jen zdánlivě a dočasně. Libye: copak ostatní velmoci nějak utrpěly ve své prestiži, když v Libyi nezasáhly? Čína? Rusko? Indie?

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Prosecký: Pokud se zabýváme dluhem, jeho výší a jeho strukturou, je třeba se vždy ptát, na čem lze skutečně ušetřit, a kde šetření naopak způsobí do budoucna veliké dluhy a poškodí funkčnost systému... Zdravotní reforma v USA je samozřejmě kompromisem, na prosazení původní podoby neměl Obama bojužel dostatečné síly, ale je to cesta pro zlepšení zdraví šírších vrstev obyvatelstva. Pokud zmiňuješ Lybii, USA se velmi zadlužily válkami v Iráku a Afghánistánu, a ty nemá na triku Obama. Přijde-li v USA k moci někdo z opozičních "jestřábů", lze čekat další vleklé konflikty, které nepřinesou nic dobrého. Pokud někdo porušuje rezoluce OSN a "supervelmoc" by na to nijak nereagovala, dá najevo svou slabost a posílí jednání těch, kdo se chovají svévolně. Souhlasím, že bombardování jakékoli země je špatný postup. Angažují se tam hlavně evropské státy, jež odvádějí pozornost od domácích problémů. Obama je jeden z mála, kdo pochopil, že podrobit se nové podobě kapitalismu, té bez demokratického systému, té, která se stává hlavním motorem a díky níž Evropa zběsila ničí dlouho budovaný sociální systém, by bylo hrubou chybou. Budeš-li hledat, najdeš hodně studií, jak současnému systému dochází dech a přestává být funkčním - i proč... Proto v Obamovi vidím naději. Naději, jak zmírnit explozi, k níž svět směřuje...

Prosecký
17. 05. 2011
Dát tip
Není pochyb o tom, že jsi předvedl nadpůrměrný výkon. Souhlasím s nesem, že tam chybí kritičtější přístup, jiné názory a vazba na realitu. Něco zcela jiného je politické hodnocení Obamy. - zdravotní reforma je samozřejmě protiústavní paskvil. Já bych také rád všem pomohl, dal každému občanovi ČR milion dolarů na vlastní dům, zkrátil pracovní dobu na polovinu a zajistil špičkovou zdravotní péči. Problém je, že to někdo musí zaplatit!!! - prezident nemusí mít pět titulů a enycklopedické znalosti. Musí však umět sestavit loajální a odborný tým. Poslouchal jsem Obamův projev v jedné malé továrně v Missouri a připadal jsem si jako na schůzi ROH před třiceti lety: fráze, bludy, líbivá slova. Jistě je to výborný rétor, ale také musí mít co říct. Opačný problém má Schwarzenberg, protože jeho výroky jsou perly, zanikající ve špatném projevu. Dobrým týmem se třeba obklopil Reagan, Obamovi poradci mu nejsou sschopni napsat nic kritického. To je alarmující. V době, kdy veřejný dluh USA dosahuje tísíců miliard dolarů a USA není schopno zvýšit svůj výkon a jen dováží, přece nemůžu používat stejné nástroje jako za Velké deprese. - a co válka v Libyi? Na co si to Obama hraje? Copak to bude pořád stejné. Vietnam, Irák, Afghanistán ... poválečný vývoj v Německu, na Kubě v poslední době, ve východní Evropě 1989, ale i v arabském světe ukazuje, že jsou mnohem efektivnější nástroje, jak směřovat světovou politiku. A naopak, nikdy se ještě nepodařilo nastolit stabilní systém jen armádou. To jsou věci, které musí znát student prvního ročníku politologie. Jak to, že je neznají Obamovi poradci? oni je samozřejmě znají, ale je mnohem efektnější slíbit lidem, že jim něco dám, že reforma bude bezbolestná (nasypeme peníze a ona ta pracovní místa nějak vzniknou ...), než přijmout dlouhodobé a bolestné řešení.

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Big_George: Díky za zastávku, pokud mě zase něco osloví obdobně jako toto, zapracuju na tom...

Muamarek
17. 05. 2011
Dát tip
Těša: Když je to citace, je to Obama, ostatní je můj pohled na jeho text, který se snažím po svém přiblížit... Nad spojeními popřemýšlím...

těša
16. 05. 2011
Dát tip
výborný téma, je mi nanejvýš sympatická recenze přesahující místní vody. chybí mi tam možnost zjistit míru, do jaký se u konkrétní myšlenky jedná o obamu a nakolik o tebe; uvítal bych i větší zdrženlivost v projevech tvých sympatií k obamovi. a oprav si pár formulací, jestli se ti chce. napsaný je to ale příjemně, neměl bych nejmenší problém číst - nebýt dodaných mouder ve stylu "všichni, kdo ..., jsou ...", který mě /obecně/ neskutečně serou.

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Augustus: Přesně, je mi jasné, že jsou lidé s rozdílnými názory, za to jsem velmi rád, jde mi o to zamyšlení, jak píšeš. Třeba, že i sáhneš po zmíněné knize a přečteš si ji. Pokud Tě text přiměl klást si otázky, jsem moc rád, měj se, Marek

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Avox: také mám stále ještě a sny a zkouším jít za nimi, i když to mnohdy není snadné, a někdy je to velmi těžké a bolí to...

Augustus
16. 05. 2011
Dát tip
V názoru na Obamu se od autora liším, ale text mne přiměl uvažovat nad touto osobností více do hloubky a komplexněji. Což byl, pokud jsem jej pochopil, patrně jeho účel. Článek je dobře napsaný a jelikož miluji čtení, které mne dokáže myšlenkově obohatit (bez ohledu na rozdílnost názorů), musím autorovi vyseknout poklonu a dát TIP!.

avox
16. 05. 2011
Dát tip
se zájmem jsem si přečetla, přemýšlela jsem o mnoha jiných věcech a chce se mi říct, ačkoli to sem úplně nepatří, že obdivuji snílky, kteří se snaží své sny realizovat (čímž nemyslím jeho zvolení prezidentem). Však nutno hodnotit člověka podle činů, ne podle řečí, tak uvidíme... já mu držím palec */

neshodnem se, ale to nevadí.

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Nes: díky. Ještě si to projdu z tohoto pohledu, ale už asi ne dnes...

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Zapomněl jsem avízo...

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Aleš: pokud na tom nic špatného nenacházíš, pak nic, to Ti totiž zřejmě nevysvětlím... Pro mě je to jasné vyvolávání nesnášenlivosti a agrese, a takové jednání, které do politiky ani veřejného života nepatří.

copak u nás v politice neoznačují strany své nepřátele? Nebuď směšný. jestli si to dobře pamatuji, tak to byla Sarah Palin, která si terči označovala okrsky, které je třeba získat. Co je na tom špatného?

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Jasně, labilní jedinec. Ale bylo to v ovzduší, kdy opoziční politici označovali své odpůrce jako cíle - hodně se o tom mluvilo, lze to dohledat...

"To, že to v USA vyvolalo až hysterii, v jejímž ovzduší byla vážně postřelena žena konsensu, G. Giffords, je věc další..." no, tak to už je jen čistá propaganda. Pokud vím, tak to byl nějaký šílený střelec, takový se občas objeví i v Evropě... Ale dohledávat to tedy nebudu. V USA je prostě kladena větší váha na osobní zodpovědnost než v Evropě. Pokud někdo chce zdravotní pojistku, ať si jí platí. U nás se to sice jmenuje zdravotní pojištění, ale je to normální daň, nikdo nemá žádnou pojistnou smlouvu.

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Nes: díky. Výběr mi dát nemusíš, ale souhlasím, že poslední odstavec nepatří do recenze, tak jsem ho vypustil a přidám ho sem do komentářů jako svůj postoj k osobě B. Obamy: Osobně považuji B. Obamu za silnou osobnost, silného prezidenta, patřícího mezi zkušené reálpolitiky. Mezi jeho přednosti řadím právě schopnost lidi neškatulkovat, nenálepkovat, nehájit zájmy úzké skupiny uměle homogenizovaných lidí pro svůj partikulární zájem. Je to člověk, který nepovede svaté války proti komukoli proto, že jsou to muslimové, bílí, černí či žlutí, proto, že jsou bohatí či chudí. Naopak, bude se snažit uměle vyvolávaným konfliktům předcházet a bude se snažit vymýtit symboly sváru, které lidi rozdělují. Za sebe mu přeji hodně úspěchů.

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Díky za zastavení, Norsko. Nehodnotím zemi, ale její představitele, lidi najdu stejně různé všude...

Muamarek
16. 05. 2011
Dát tip
Aleš: Slovo "černošský" mám v uvozovkách, je "míšenec", ne "černoch". Jinak souhlasím, že je to velmi tristní situace. Ale podíváš-li se na postavení černochů v USA ještě v šedesátých letech 20. století, byla to hrůza. V názoru na B. Obamu se skutečně lišíme, já za šlápnutí vedle považuji G. W. Bushe, nedej bože někoho z Tea Party, kdo by USA zavlekl do světové války. Pohled na zdravotní reformu je u mě takový, že hodnotím, komu slouží. Obama chce, aby přístup k relativně slušné zdravotní péči mělo co nejvíce lidí, a ne jen hrstka movitých, co si ji může zaplatit. To, že to v USA vyvolalo až hysterii, v jejímž ovzduší byla vážně postřelena žena konsensu, G. Giffords, je věc další...

dobrý rozbor, i když mě to nepřesvědčilo , abych po té knize sáhl. V názoru na samotného autora se lišíme, myslím, že jeho zvolení bylo pro američany spíš krokem vedle. Například zdravotní reforma se mu moc nepodařila. Uvidíme, jestli získá mandát i v dalším volebním období. Termín "první černošský president" zní poněkud směšně v zemi, kde podle ústavy mají všichni stejná práva. Styděl bych se, kdyby se u nás říkalo třeba "první cikánský president".

Norsko 1
16. 05. 2011
Dát tip
seš výbornej. mám rád lidi, co hned u.s.a. nenadávají, ale projeví globální nadhled

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru