Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

BEAT BEAT - Beat Beat - beat beat...

21. 08. 2011
1
11
875
Autor
El...

Povídka inspirovaná vlastními prožitky, protkaná básní mého milovaného amerického básníka Lawrence Ferlinghettiho. Název nejenže lehce odkazuje na zdroj mé inspirace, ale zároveň má navodit dojem tlukotu srdce, který slábne... Dost však úvodu, hlavní je stejnak ten proklatej příběh....

 

17...Konečně skoro dospělá, ale řeknu vám, bylo to období plný prázdna. Od tý doby, co sem se rozešla s tou "spřízněnou duší", s kterou jsem ve vztahu marnila skoro 2 roky (Oooh, jak rychle vobčas plyne čas, když se člověk v podstatě kurevsky a neovladatelně nudí...), šlo to se mnou do hajzlu. Ne snad proto, že bych se utápěla v otupělejch vybájenejch pubertálních vzpomínkách, "jak to bylo všecko klásný a ploč to jenom muselo skončit tak blzy", ale proto,
že sem najednou nevěděla co dál a navíc jsem si tak nějak celkově připadal jako uplnej pitomec. Přede mnou nic, za mnou všecko...

Co mohla říct fantastickému medvídkovi z dětských her...
co mohla říct bratrovi...

Nadrženost se mnou divže necloumala ze strany na stranu, ale stejně sem nebyla schopná si ji na komkoliv vybít. Neviděla jsem ve svym okolí nikoho, před kym bych byla ochotná dát nohy vod sebe. Ne, negebte se nad mou naivitou, že ve vztahu musí dojít "k absolutnímu splynutí, souznění a porozumění, musí propuknout láska, jež bude trvat věčně..." - už dávno vim, že na tohle se nehraje, dětství i top dívku mám za sebou. Hledala sem zkrátka jen někoho, kdo mě bude přitahovat. Někoho, koho když uvidim, tak to se mnou začně šít a hned budu vymejšlet, jak s ním co nejdřív "získat trošku soukromí" a co by se dělo dál už ani v neslušnym textu napsat nemůžu....A takovej v celym širym maloměstě nebyl. Sestry, sestry mi v tu dobu bylo líto - to ptáče plný krásných ideálů muselo sledovat, jak mi na každý pařbě platí drinky jinej chlap. Věkový rozpětí bylo poměrně široký, šikovnost jejich jazyků, jež rejdily mi v ústech byla taky dost rozdílná. Každej sme jinej no...Jeden mě zval i do auta, kurva škoda, že sem v tu dobu měla krámy...A navíc - měl ještě mobil téměř s černobílym displejem! Socka..Ale co - koni, kterej má v kapse účet od tvý dnešní útraty na zuby nekoukej! Beztak můžu bejt ráda, že si je pamatuju...Aspoň myslim...
co mohla říct
kočce s tlapkami budoucnosti
co mohla říct matce...

Ne, mami, já nevim proč se mi ty známky tak serou! Ano, mami, já vim že chci na vejšku. Jo tati, vim že mě nemůžete živit věčně, vim, že chcípnu hlady, vim, že se musim učit nebo jedině nechat zbouchnout nějakym majetnym pánem, což je mi kdoví proč proti srsti, jen si to představim. Asi už mám vychlastanej mozek, z kterýho sem všecky myšlenky vyblila v pseudouměleckejch básních, ale předčítat je nechtějte...I já se za ně musim stydět, když po nocích bez příčiny pláču do polštáře...

po té chvíli kdy ležela jako opilá
v ohnutých květech
na horkém břehu řeky
kde kapradí zmalátnělo v poryvech
milencova dechu....

Jediným věrným a stálým milencem se mi stalo nádobí v kuchyni. Ne, nebyla jsem puťkou a úklid pořád v jádru duše nenávidím...Úklid není nic jinýho, než projev toho zpropadenýho řádu, disciplíny a uniformity, kterou nám furt všude cpou! Přesvědčili náš, že oblečení srovnaný do komínků a nádobí narovnaný v poličkách podle stálých pravidel je správný, ale není to nic jinýho než další snaha jak ovládnout a kontrolovat každičký okamžik našeho zbytečnýho mravenčího života...Ale nádobí tu pro mě bylo dycky...Jako možnost koncentrace, jako možnost pročištění si hlavy něčím jednoduchým, stereotypním, prázdným... V bytě tma, jen v kuchyni já se svou štětkou tančili jsme po talířích ten hygienickej valčík. Do půlnoci. Do dvou v noci. Klidně do rána.

a ptáci zešíleli
a vrhali se střemhlav ze stromů ...

Jo, asi jsem zešílela definitivně, jak na mě řval táta porpvé, když se dozvěděl, koho jsem si našla. Jo, je krapet starší (ale 7 je přece šťastný číslo!...), má jen maturu a maká jako dělník v továrně, ale aspoň to není další pubertální tele, kterýmu musim zavazovat tkaničky a utírat mlíko z brady, na to už fakt nemám sílu, ta odešla před půlrokem. Co máme společného? Nic. Ale když mě vezme do náruče a stiskne pažemi prožívám extázi. Když mě líbá, vznáším se na vlně psychadelických představ plných vzrušení. A co se mi hodní hlavou, když do toho bušíme v posteli, to už slovy nelze popsat, to se dá jen závidět. Protiklady se přitahujou, jak jing jang a ta jejich černá s bílou...Je tohle láska? Pro mě jo a co si myslí svět, to mě zajímat nemusí....

a zobali ze země ještě teplé
rozstříknuté sperma...

Mňam.

 

11 názorů

El...
21. 08. 2011
Dát tip
Rezervuj a pak dej vědět o výsledku. Jak říkám - můj typický šálek kávy to není ;) Pěkný večer :)

Winter
21. 08. 2011
Dát tip
Nejde o oduševnělý podtext, ale o to, že beat, který byl kdysi vykoupením se stal ideologií "kulturního kapitalismu" (už vidím, jak teď JH rudne vzteky, sorry brachu .)), odrazem pokrytectví etc. etc. Takže jestli ho nechceš, tak si ten nápad rezervuju a pomalu se těším na Nobelovu cenu .) Jinak pěkný zbytek večera přeju.

El...
21. 08. 2011
Dát tip
Knížku bohužel neznám, i když slovo Henleinovci mě v tomto případě dost děsí x_X Jinak budete možná překvapen, ale vyprázdněnosti jsem si vědoma. Ono to totiž bylo takový vyprázdněný období a těžko se někam vsouvá oduševnělý podtext, když tam zkrátka žádný nebyl a nikdy nebudu tvrdit, že byl a nejsem ten typ, co do všeho strká velký myšlenky a velký důvody, aby to "mělo smysl", zvlášť když tam fakt žádný takový "velikosti" nejsou. Jinak před autor, který by "vyprázdněný bet" napsal cíleně a bylo by to poznat pro každého by si úctu rozhodně zasloužil. Takovým autorem ale nejsem a je otázkou, zda někdy budu - tohle je asi jediná má povídka či dílo všeobecně, kreré se vztahuje k tomuhle období a žádné další již psát nechci. Není to můj typický styl a asi ani nebude ;)

Winter
21. 08. 2011
Dát tip
Tohle je poměrně zajímavý fenomén, David Brooks o tom píše v Knížce Bobos in Paradise, která má v češtině hodně trefný podtitul: Henleinovci v převleku za Kerouacky. Dokonce si myslím, že kdyby někdo cíleně napsal podobně vyprázdněný beat, jako tohle, bylo by to super (popravdě by se asi okamžitě stal literární hvězdou .)). Ale musel bych - jako čtenář - s určitostí poznat, že se jedná o literární stylizaci, kdy si je autor vědom, do čeho jde - a co chce říct. Tohle jsem zde nepoznal.

El...
21. 08. 2011
Dát tip
Tak o vykupitelském kázání sjem při psaní opravdu nepřemýšlela...a ani nemám ptořebu přemýšlet...nerada kážu a na vykoupení nevěřím ;) Jde zkrátka o to, že povídku jsem psala ze vzpomínek na určité asi půlroční obdobé v mém životě. Půlroční období, který sem netrávila ničím jiným než pitím, pseudohloubáním, koukáním do prázdna, hledáním potenciálních obětí mých sexuálních snů a mytím nádobí, samozřejmě. V téhle době jsem tímto stylem žila, mluvila i myslela, bylo by nepřesné tímto stylem o tomhle půlroce nepsat...Možná maloměšťácky, možná ne, to záleží i na tom, jaký význam má člověk k tomuhle slovu přiřazen. Ale je to zkrátka souhrn toho, co se mi tou dobou honilo v hlavě...A nepřemýšlela jsem nad tím, zda je to správné, morální, objektivní či pokrytecké... Vím, že sjem si trochu zadělala tím názvem, ale faktem je, že jsem si vědoma toho, že s beatniky to má společného jen toho Ferlinghettiho(a to ještě dost ošemetně viz minulý komentář). Jinak Ferlinghetti byl vybrán proto, že tahle jeho báseň mi k tomuhle období tak nějak vnitřně sedla.

Winter
21. 08. 2011
Dát tip
Čéče, Althussera nenáviděli, když prohlásil, že individuum je jen sociobjekt - od základu vyformován sociálními strukturami. Já s tím třeba i souhlasím a je mi jasné, že ne v každém prostředí vyroste košatá lípa - ale ono to asi není úplně správné. Nicméně nechtěl bych moralizovat. On by se dal text vyložit jako poměrně přesná sociální sonda do zahnilého maloměšťáckého myšlení (něco jako realistické filmy Ulricha Seidla: Models například), jenže beatnická stylizace tomu dává formu vykupitelského kázání, jako by možnosti vystoupit ven. Jenže přesně o tom text není.

El...
21. 08. 2011
Dát tip
Dík za kritiku... Jinak nepokouším se psát stejně jako beatníci - ti žili v uplně jiné době, v jiných podmínkách atp.... Je otázkou, zda vůbec dnes někdo dokáže psát stejně...Odkazem je to jen a jen kvůli proložení básní mého opravdu milovaného básníka - který se navíc sám k beatnikům vůbec ale vůbec neřadil, řadí ho tam jen učebnice...Beat se mi ale zdálo jako dobré slovo simulující onen tlukot, slábnoucí - přesně tak, jak jsem v téhle době pociťovala. Jinak generalizaci nápadníka berte spíše jako "kyselé hrozny" z neúspěchu způsobeném podmínkami...víc nic, koneckonců - na konci opravdu je vztah s dělníkem - tedy člověkem, který z materialisticko kapitalistického hlediska nemá žádnou budoucnost, přesto jsem s ním... Co se týče sexu - tentokrát se mi nezdálo podstatné ho více rozpytvávat, toť vše Jinak většinou do šuplíku píšu - ale ovčas je fajn nějakou horkou myšlenku hodit do ringu - člověk tak dostane směr, kterým má proškrtávat;) A na maloměšťáckost mám sakra nárok. celý se to totiž odehrává v maloměstě, není to zde sice zmíněno, ale je to lehce inspirováno životem - tedy i prostředím, ve kterém se odehrává a to je určující faktor myšlenek, událostí, všeho. Zkrátka - takhle to bylo. tečka.

obsah ok, ale ta stylizace fakt bije do očí...škoda.

jH
21. 08. 2011
Dát tip
Je v celku smutny, ze se hlavni hrdinka(ty,predpokladejme,protoze beat bejval casto autobiografickej) zastituje beatnikama a kdovi cim a pak zgeneralizuje napadnika nejdrsnejsim materialisticko kapitalistickym odsudkem kvuli takovy pitomosti jakou je mobil Jinak dvakrat zminujes sex a je tam cejtit jakasi bojacnost pred zobrazenim sexu textem,to zrovna treba Kerouac vyuzival v mire vetsi nez velky (doporucuju originaln verzi Na Ceste,ktera nedavno konecne vysla cesky,je to uplnejina kniha nez ta komunisty zcenzurovana vydavana v 60. letech Beatniky mam rad, tady ses bohuzel beatu ani nedotkla,doporucuju zatim vic psat do supliku,nechavat ulezet a postupne proskrtavat pitomosti viz prirovnani ohledne Top divky,odbocka k myti nadobi.. @ Winter - byl sem trochu udiven prisernou zkratkou tvy kritiky, ale po docteni musim rict, ze je tu fakt vhodna...

Winter
21. 08. 2011
Dát tip
Maloměšťácké do morku kostí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru