Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Písmáci dětem

Výběr: Danielane
23. 01. 2012
16
89
2840
Autor
Zuzulinka

tady to vzniklo: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=368963

Po několika měsíčním plánování, sestavování, výběru a pilování konečné verze, až k finálnímu tisku samizdatem, spatřil světlo světa a já Vám ho chci touto cestou představit. 

Takže - hezký den dámy a pánové, a především milé děti. Tohle je sborník poezie určené těm nejmenším i těm větším, nazvaný zcela jednoduše Písmáci dětem. Je jakýmsi unikátním projektem a reprezentuje výběr poezie skupiny dvanácti zdejších autorů, kteří se povětšinou ani osobně neznají a které na stránkách knihy dohromady spojilo potěšení nalezené v tvorbě pro děti a právě server písmák.cz. Sborník je opatřen krásnými a veselými ilustracemi grafika a dobré duše našeho projektu, pana Emila Slámy, jemuž chci touto cestou za nás za všechny ještě jednou poděkovat.

Sbírka je neprodejná, přesto nabízíme část výtisků k volnému prodeji.
Případní zájemci se prosím obracejte na e-mail pana Pavla Martince (martinec.pavel@seznam.cz), který byl tak hodný a nabídl se, že Vám sbírečky rozešle.

Cena sbírky je 100 Kč + samozřejmě poštovné a balné cca 40 Kč.

Jako ochutnávku nabízím titulní stranu sborníku - viz obrázek výše.

Aby se neříkalo, že jde o zajíce v pytli, tak něco k obsahu: zde

Seznam autorů:

Ivana Buriánová
Marta Hlušíková
Lída Jakúbková
Martin Koreček
Pavel Martinec
Jarmila Moosová
Marek Řezanka
Pavel Šamšula
Dagmar Tomášková
Zuzana Voznicová
Zdeněk Železný

Ilustroval:  Emil Sláma


89 názorů

zzlatý
24. 01. 2012
Dát tip
Také jsem jeden z autorů a diskuse mi přišla hloupá...

Zuzulinka
24. 01. 2012
Dát tip
zzlatý - já jsem jeden za autorů, také kritik mj., díky za zastávku, už bych to ale tady nerozebírala, dám upoutávku znovu, tohle smažu, ano, bude to tak lepší

zzlatý
24. 01. 2012
Dát tip
Vůbec jsem se původně nechtěl do této hloupě směrované debaty pouštět, ale mám pocit, že bych měl pro některé málo informované, či pomaleji chápající nicky celou záležitost zopakovat. Pavel Martinec vyzval Písmáky k vydání sbírky básniček, říkanek pro děti. Celkem se přihlásilo a poslalo svá dílka 12 autorů. Emil Sláma vytvořil ilustrace, Pavel Martinec se ujal redakce, autoři poslali penízky a Zuzulinka oznamuje světu: "Sborník pro děti je hotov". ...No a pokračováním je tato hloupá a zbytečná diskuze. Kritiků bych se zeptal, jaké že mají s dětmi zkušenosti, případně kolik jich i vychovali, pokud chtějí zasvěceně mluvit k věci. Chodím mezi děti na besedy. Už jich určitě je nějaká tisícovka, ale neumím si představit předčítat dětem básně ve volném verši. Ve sborníku si své najdou děti předškolní i desetileté. Bohužel internet je anonimní, a tak vyrypovat schovaný za nickem není žádné hrdinství.

Muamarek
24. 01. 2012
Dát tip
Nikotin: Pravidelnost rytmu nemusí být vůbec nudná. Ale je pro děti potřebná, mohou se o ni opřít, jako se starý člověk opře o hůl, aby neupadl - také mu neřekneš, že bez hole by si si užil víc, že by byl volnějším :-)) Volný verš neutkví, steče, není, čeho se chytit, pro děti není vhodný podle mě... Ale vše je i na tom, kdo k dítěti promlouvá - chce to práci s hlasem, zaujmout, třeba k tomu i něco doříci...

Zuzulinka
24. 01. 2012
Dát tip
já Tvůj názor respektuji, přesto s Tebou nikotine nesouhlasím a ani nikdo kdo s dětmi pracuje Tě v tomto zřejmě nepodpoří - ve vázaném verši se dějí věci mnohem rytmičtěji volný verš rytmiku nemá, proto je volný:-)...a už Tě prosím, abys mi to tady nežlutil, ano?

nikotin
24. 01. 2012
Dát tip
Zuzulinka: Ta pravidelnost rytmu je právě to zabíjející. Je to jak metronom. Furt stejný, nezajímavý, monotónní, kolíbající. Volnej verš dokáže čtenáře zaujmout už jenom tim, že se tam rytmicky pořád něco děje.

médea
24. 01. 2012
Dát tip
gratuluji!

Zuzulinka
24. 01. 2012
Dát tip
Bigu, ahoj - myslím, že líp bych to nevysvětlila, díky za zastávku vázaný verš je prostě těžší, ať si říká kdo chce co chce, je těžší ho napsat tak, aby se držel rytmu, na kterém staví, formy a ještě toho, aby byl neotřelý, nápaditý a inovativní

jejdavilda
23. 01. 2012
Dát tip
Vidíte to? Marek píše, že i zdánlivě snadné rýmovanky jsou složité. Zuzulinko naval mi výběr a ne furt jen těm abstraktním nesmyslům :-). Děkuji Marku, máš u mě tip

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
Muamarek: Já uznávám, že je to těžký, taky vás obdivuju. Sám bych měl asi neodbytnou tendenci říct dětem pravdu, že svět je dost zkurvenej a do ničeho jinýho asi nevyrostou, než abych jim kvetoucíma pampeliškama mazal med kolem pusy.

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Nikotin: Tak jako na děti hned nespustíš s periodickou tabulkou prvků, nespustíš na ně ani s volným veršem. Myslet si, že psát verše pro děti je snadné, je blbost. Ono i zdánlivě jednoduché rýmovánky jsou složité. Pokud mají mít lehkost, vtip, srozumitelnost. Naším záměrem bylo probudit v dětech zájem, nic víc, nic míň. Ukázat jim cestu ke slovu, kterou si již budou dál prošlapávat samy. Jak se nám to povedlo, je na posouzení jiných... Marek

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
aviza: případně názory díky

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
Big_George: Ta věc se má ještě malinko jinak, vrátíme-li se čistě k básničkům. Dětem není vštěpován pravý smysl básniček a poezie- dětem je vštěpováno, že básnička=nějaký slova, co se rýmujou. Ano, doslova, jenom slova, co se rýmujou. Nic víc v tom nehledaj, nikdo jim neřekne, že by v tom měly hledat něco víc, a nic víc v tom nikdy v životě ani hledat nebudou. A pak to ve světě vypadá tak, jak to vypadá. Všude necitlivý blbci, který vnímaj jen takové umění, které jim samo o sobě přesně řekne, jak se mají chovat, co mají cítit. Sladkej Emil v televizi zavyje: "Jsem tak smutný a sám" a ( těm pozornějším ) lidem dojde, že ta písnička je o pravděpodobně tom, jak je smutný a sám a jak je to strašně krásný...

Fouraix
23. 01. 2012
Dát tip
big_G: s tím se nesmířím, páč jsem přeskočil lecos co mi v dětství přišlo pitomé. (je fakt, že zrovna rýmované verše to nebyly, ale to jsem o alternativě ani nevěděl). též jsem to nechtěl stavit náhradou, ale vedle sebe. "vyextrahovat z volného verše potřebné podněty" to ani sám nevíš, cos tím chtěl říci :-) pokud bude obsah náležitě infantilní však svobodu mysli nerýmově poskytující, nepřijde mi to jako něco, co absolutně nestojí za pokus. je to nejzajímavější myšlenka, co jsem na písmáku za dlouhoou dobu viděl, ať už je to s její mírou relevance jakkoviv. it all depends, říhají soudruzi z anglie .)

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
KRITIK Big_George: Problém je ten, jak jsem již nastínil, že děti nepostupují. V popisu stojí, že tento sborník je určen těm nejměnším i těm větším. Z čehož plyne, že v rámci jistého postupu, o kterém ty mluvíš, by měla být mezi jednotlivými díly jistá diference, což velmi pravděpodobně není, protože bychom pak dostaly dvě samostatné knížky, že ano. S muzikou je to taky samostatná kapitola, zatímco já poslouchal ve druhé třídě Ozzyho Osbourna, spolužáci ujížděli na MaximTurbulenc snad ještě v osmičce. A skutečně nebyl to věc vkusu, ale rozvinutýho uměleckýho vnímání. ( Jsem přesvědčen, že většina lidí nebude víc než Maxim Turbulenc schopna pochopit nikdy... ) Toto bylo daný tim, že sem měl zájem chápat něco víc, poznávat něco víc, něco složitějšího a měl se možnost se k tomu jako dítě dostat. Volný verš je nejlepší, nejpůsobivější, nejhutnější a dobově nejautentičtější forma poezie. A že to může být podstatě cokoliv? To samozřejmě ne. Musí to fungovat. Ale striktní regule jak na např. vázanej verš na to nejsou- tim je to tajemnější a složitější.

Fouraix
23. 01. 2012
Dát tip
nikotinova myšlenka mi přijde relevantní a velmi nápaditá. kdyby se v oné sbírce někdo pokusil o dětský volný verš, byl by to vpravdě revoluční počin a nejzajímavější část sbírky vůbec. sice by to asi nesplňovalo big_georga požadavky, ale zase by to bylo mohlo působit osvobozujícně na dětskou fantazii, která je z větší části svazována přísně rýmovanými říkankami v jediném plánu. těchto b_g hudebnin by dětem zůstalo i tak neurékou jinde. snad jsem to napsal dostatečně přichcíple aby to nebylo vnímáno jako nějaká antizuzu kontroverze :-)

a na to si přišel jak, Norberte?

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
tak dík, už mi tu smrdí to zvířátko, usměv - asi o něm napíšu příští báseň...

Metta
23. 01. 2012
Dát tip
kašli na to, házím plyšového tchoře, vypraš mu klidně kožich, on se nechá:-) pán neumí v nejlepším přestat, no hele tchořisko letíííí m.

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
metto, o to se snažím od začátku, ale zjevně zybtečně, prostě pán je ješita, takže já tuto diskuzi končím a dělám tečkua směju se s Tebou

Metta
23. 01. 2012
Dát tip
Ou jé, vy jste schopni se takto hrdlit i o komenty pod upoutávkou na dětskou knížku ?! Cist to celé nebudu, přesto vás mile prosím, abyste zrovna tohle hodili za hlavu, podali si viruálně ruce a třeba se tomu i zasmáli jako ted já, prostě si nemožu pomoct. Jestli budete zlobit, bud vás strašit německou tvorbou svojí dcerky. HOWGH !!! brou - metta, kritik v zácviku :-P

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
ale jsitě, že vidím, jen ty zase neslyšíš mně - dokonce jsem Ti pro změnu já odcitovala větu, kterou jsem pokládala za onen "plivanec" i fakt, že zmíněný odkaz byl doplněn dříve, než jsi jej hledal a než jsi vůbec u této upoutávky byl - bylo tak učiněno proto, že jsem o existenci této upoutávky neměla tušení, muamarek ji nikterak neavizoval a prostě jsem ji tady neobjevila, až mě na ní upozornil sám, což jsem kvitovala, protože jinak bych si musela třeba dnes večer dát práci a všechno to sem nasoukat a hlavně kontaktovat jednotlivé autory, abych měla jejich souhlas - protože bych si nedovolila zvěřejnit něčí básně kdekoli bez souhlasu, odkaz na původ a vznik jsem dopsala kvůli Tobě - po pravdě mě nenapdalo, že by to někdo chtěl rozpitvat do prapůvodu, ale přesto díky, takhle je to alespoň celistvé nevím, čím jsem z Tebe udělala blbce, nechápu, asi si v tomto neporozumíme ve volném čase říkám proto, že to ve volném čase bylo a vynaložila jsem velké usilí, abych to stíhala sledovat a dnes jsem už, promiň moc unavená, takže nebudu už více reagovat

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
no a za svého pohledu totéž jsem pro Tebe učinila já / o své přestávce v práci, ve svém volném čase/ a pro změnu jsem si připadala, že chceš mít všechno bez práce, naservírováno na stříbrném podnose, mně píšeš, že nečtu pozorně a sám pozorně nečteš také:-)...toliko na mou obhajobu, i když si myslím, že bude stejně zbytečná takže se tím dále zabývat nehodlám, myslím, že jsme si to věcně, v rámci písemné komunikace vysvětlili /což je její vleklá nevýhoda, slova zproštěná emocí pisatele přejímají emoce čitatele - toliko o vzájemném nastavení/ k řazení příspěvku, u každého komentu je datum a čas a dají se řadit vzestupně nebo sestupně, mně příjde logické, mít komenty nastaveny tak, aby následovaly časy chronologicky po sobě - čili komentáře od těch prvních k posledním, opravdu se v tom pak lépe orientuje, Ty to máš jinak, budiž - pak Teby ale musíš být ostražitý a opravdu si přečíst několik komentů zpětně co se týče nikotina, nemohu a ani nechci s ním souhlasit, protože kritizuje, /jak upřesnil svou reakci, kterou bych mimochodem pod dílem nečekala, mohl na toto téma třeba založit diskuzi, pod dílem bych čekala reakci na konkrétní dílo a konkrétní výtky k němu/, dětskou poezii jako takovou a nemá pravdu, ani z pedagogického hlediska, ani z hlediska lidského...ale je mlád, třeba k tomu časem dojde, dala bych mu šanci... třeba mi a nejen mi opravdu ukáže volný verš pro děti, nebo najde někoho, kdo ho píše, já nikoho neznám, opravdu se zájmem si ho doma s dětmi dáme a ráda otestuji, jak je zaujme

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
Muamarek: Nemůžu, stejně bys počkal, až co na to řekne Zuzulinka.

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Nikotin: Můžeš mi vysvětlit definici pochlebování? Jenom jsem si dovolil sem dát odkaz na již dávno hotovou upoutávku a jemně Tě upozornit, že s Tebou tak nějak úplně nesouhlasím...

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
čtvrtý řádek odspoda překlep: *básnickými

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
Zuzulinka: Takže samozřejmě jste si to osobně vzali, přestože jsem tady hovořil víceméně o všech dětských sbírkách a kritizoval jen a jedině přístup k dětem, co se umění týče. Stejně jako si například nemyslím, že by malé děti neměly prezentovat svojí hru na hudební nástroj, není-li pozitivně neúměrná věku, mimo samoúčelné akce, které jsou jim k tomu určeny, tak si myslím to, co jsem v dobrém napsal. A na konci jsem se skutečně ptal, zda-li náhodou vaše sbírka není vyjímkou. Dali jste mi víceméně najevno, že není a ani být nemůže... Stále se však o má tak strašně "arogantní" slova dělíte se všemi dětskými básnickýmy sbírkami na planetě, takže myslím, že se není důvod znepokojovat. Muamarek: Prosimtě mlč, když nejsi schopen vnést do debaty něco svýho. Tyhlety věčný pochlebovače a přitakávače miluju.

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
ne, do prologu jsem to dala dodatečně, ale bylo to v odpovědi na Tvůj dotaz, řazení příspěvků máme všichni stejně, tak mě nehoupej, ano?....oba tomu věnujeme čas a važme si každý toho nejen toho svého... spíše buď příště pozornějí a opravdu si přečti komenty - za tolerantního člověka ses prohlásil sám, takže bys měl být vzorem tolerance nikoli vztahovačníkem, promiň ten výraz:-)

možná že to dokonce vzniklo tady http://www.pismak.cz/index.php?data=club&id=69249 ale pak už to běželo vlastními cestami :o)

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Promiň, neviděl jsem pro oči...

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
do palouku zeleného, odkaz jsem mu dala - je tam stále, jen si ho překopírujte - viz prolog nebo koment výše

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
podíval ses na tu upoutávku?, máš tam vše - výše jsem popsala i kdo co zpunktoval snake_01 aneb Pavel Martinec, zbytek se přihlásil, selekci a výběr dělal Pavel s manželkou, pokud vím já tedy nevím, jestli si ze mně neděláš srandu a proč zase a znovu rýpeš do Dan - tolerantní člověče?...o ní to tady není, je svobodná bytost a vyjádřila svůj názor a podporu jak chtěla

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Tome, myslel jsem, že to zadání objevím pod Pavlem (snake_01), ale není to tam. Viselo to tu tak před rokem, byla tu výzva, že kdo se chce podílet na písmáckém sborníku pro děti, ať zkusmo něco pošle - a pak se formoval tým, který spolupracoval, texty korigoval a vyjadřoval se k nim, Marek

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
dala jsem odkaz i do prologu, snad toto postačí, teď už fakt musím něco dělat:)

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
tady máš odkaz na začátek projektu: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=368963 doplněno to bylo před Tvým příchodem a před Tvým 1 komentářem, takže to tam už bylo:)

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
vždyť jsem Ti to vysvětlila, ach jo, Ty jsi materiál:)...mmt, viselo to někde, asi to tam dával Pavel, na té úvodní stránce, podívám se, jestli to najdu

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Už je tam leden 2012...

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
vše je v odkazu umístěném pod cenou knížky, včetně nicků a ukázek tvorby /jak je vidět ani Ty nejsi pozorný čtenář/ - kdysi už o tom napsal muamarek, nepřepracovávala jsem to snad jen bych poopravila - vydání se nám trochu posunulo, až na leden 2012 a k nikotinovi...já Ti mu nějak tu jeho upřímnost nevěřím:) - přesto si myslím, že reaguji trpělivě a slušně - narodíl od něj

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Tome: Nad seznamem autorů přibyl Tobě známý odkaz na výběr textů, s nimiž se tam dá setkat... Visel (myslím, že je tam ještě viditelný) v sekci recenzí... K Nikotinovi: Může mít různý náhled na tvorbu na děti, ale tady psal k něčemu, co ještě v tu chvíli nemohl posoudit... Marek

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
VT Marvine - je to samozdat, prostě jsme se dohodli a vydali to sami, financovali si to sami. Tehdy to Pavel Martinec vyhlásil na písmáku, mohl se přihlásit kdokoli. Pak jsme sesbírali texty, upravil a pro tisk je připravil Pavel, já jsem poprosila Emila, zdali by se nechtěl pustit do ilustrací /protože nikoho jiného neznám/ a on to k mému potěšení úplně zadarmo udělal a nakonec podpořil i větší fin. částkou tak, aby se nevydaly jen výtisky, které si zaplatí a rozeberou autoři, ale aby zbylo něco i na vás. nikotinův komentář se mi nelíbí, pro tvrzení, cituji: "V první řadě klobouk dolu před dotyčnými dvanácti autory, že si najdou čas a energii na to, napsat básničky pro děti, které musí být pochopitelně z pohledu lidí jejich věku naivní, povrchní a pokrytecké." kde nás v podstatě chválí, ale inhed v zápěstí nás situuje do role, jako bychom se snad do něčeho museli nutit či snad dokonce přetvařovat...bylo to přesně naopak, alespoň u mne, mně to přináší radost a pro děti píšu prostě proto, že se mi chce, že mne to obohacuje a v jistém směru naplňuje, jsem matkou a občas mi pomohly i moje děti myslím, že jsme mu obě ještě s filemon vysvětlily na čem staví tvorba pro děti a snad to pochopil, budu jen ráda

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Supr :-))

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
už to tam nahoře je, já taky, ještě jsem ji neviděla, myslím vytištěnou:)...ale už je na cestě od Pavla k nám

zzlatý
23. 01. 2012
Dát tip
Odkaz pro Metta: http://www.zbozi.cz/?q=P%C4%9Bkn%C4%9B%20podle%20abecedy&typ=mix&seradit=nejlevnejsi&po=1 Nevím sice, jak je princezna velká

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Dík, neumím to udělat jako interaktivní odkaz... Na knížku se už moc těším :-))

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
díky Marku překopíruji ten odkaz nahoru do textu:-)

Muamarek
23. 01. 2012
Dát tip
Aby se neříkalo, že jde o zajíce v pytli, tak něco k obsahu: http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=396840 Nikotin: Myslím si, že z obrázku toho o textech vyčíst příliš nešlo, ale možná se pletu... Osobně se domnívám, že texty v knížce se dětem líbit mohou a mají jím co dát, Marek

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
no, tak odkaz se mi sem nějak nedal, tak si to překopíruj http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=353540

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
spešl pro Tebe - ale jen ty moje, ostatních bych se musela zeptat < ahref="http://www.pismak.cz/index.php?data=read&id=353540">

jejdavilda
23. 01. 2012
Dát tip
Taky jsi mohla dát nějakou ukázku. Z nakresléného medvěda toho moc nepoznám

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
není problém poslat balíček i do Belgie:)...jen si budeš muset připlatit poštovné ...a aleši, nějaký pátek už tady jsem, a myslím, že jsem přežila horší útoky, konkrétně na svou osobu...mně jen tak něco nepoloží...jen opravdu na to teď není vhodný čas, nepohřbíme to ale určitě, alespoň já ne

Metta
23. 01. 2012
Dát tip
výborně, konečně potěšující zpráva .-D ! Kdybych nebydlela až v Belgii, objednala bych to své princezně Sibylle k svátku. Vtipné rýmované věci miluje a sama si je i vymýšlí...volnému verši se nebráníme, občas tvoříme takové snové minipohádky na dobrou noc. Ale rýmovačky vedou. Dík za vaši práci !

Zuzanko, v takových věcech nemůžeš brát zřetel na ty, co se do tebe naváží. Je třeba jít za svým, i když možná pomalu...:o)

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
uvažuji /vlastně na popud Emila/ o něčem takovém, o podobných projektech...aleši, uvidíme, až se to tu umírní, teď by se do toho zase pár jedinců navezlo díky za zaklubení:)

četl jsem to jako koncept, těším se na knihu :o) zatím dávám dva kluby. Rozhodně pozoruhodný počin, cena mohla být i vyšší, aby se mohl případně z výtěžku zaplatit další dotisk...

On někdo požaduje chyby v textu? Pak to není chyba autora, ale zadavatelů a čtenářů. Dobrá, příště ti napíšu taktně do zprávy =)

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
zapomněla jsem poděkovat, pokud to vadí min. jednomu čitateli, není problém to upravit tak, aby byl i on spokojen

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
dobře, to slovo vypíšu, nebo napíšu jen číslovku - já na takovéto chyby většinou upozorňuji konkrétně a taktně ve zprávám /v tomto případě jsem 12ti takto napsala schválně, mám letité zkušenosti s tím, že to tak čtenáři a zadavatelé vyloženě požadují:)/

Tou poznámkou o skupině 12ti zdejších autorů jsem ti chtěl naznačit, že patvary jako 12ti, nebo 8-mi a podobně, neexistují.

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
filemon, díky za podporu - ale myslím si, že tady je vysvětlování marné...mě se nejlépe pamatovaly, jako dítěti, texty např. Zdeňka Světáka, Jiřího Žáčka, všechny byly a jsou velmi rytmické, vtipné, jemné a srozumitelné... hodně se v nich opakuje, každý, kdo se kdy věnoval dětem, každá matka či otec to ví, že právě tohle děti potřebují dadi a Dance díky

dadadik
23. 01. 2012
Dát tip
tak ať sbírka žije...*

filemon
23. 01. 2012
Dát tip
Milý nikotin, aj ja som jedna z autorov. Píšem pre deti už veľmi dlho /knihy, časopisy, rozhlas/ - to spomínam iba preto, aby si vedel, že moja poznámka sa opiera o dlhoročnú prácu s detským čitateľom a azda viem, o čom hovorím. Zuzulinka má pravdu - dieťa začína svoj vzťah k poézii budovať na rytme - prebúdza sa v ňom asi pradávny atavizmus. Rytmus je pre neho mimoriadne dôležitý. Netuším, či máš dieťa, ale všimni si tento jav. Ale viem, čo asi chceš naznačiť: aby sme dieťa nezahlcovali didaktizmom a akýmsi ťuťuli-muťuli. U nás sa s týmto javom vysporiadal ešte v 60-tych rokoch Ľubomír Feldek. Len na ukážku - jedna jeho rytmická báseň, ktorá má vtipnú pointu a všetko, čo báseň pre deti má mať: Bol jeden drak, mal mnoho hláv, chodieval na futbal robievať dav. Práve táto báseň vo mne prebudila vzťah k detskej poézii. Cítiš, aká je báseň rytmická? Nie sú to monotónne sa rýmujúce žvásty, ako píšeš. A v tom spočíva umenie písať pre deti. Na prvý pohľad ľahučké... Netreba ísť na všetko s horúcou hlavou. Porozmýšľaj :))

Zuzulinka
23. 01. 2012
Dát tip
milý nikotine - přiznám se, že jsem zde čekala /a ve víru událostí min. dnů to je pochopitelné/ jedovatou slinu - takže jsem připravená a nikterak mě to nepřekvapilo Tvůj "fundovaný" kritický rozbor sbírečky, do které jsi ani nenahlédl /neboť jsi nemohl, protože sotva vyjela z tiskárny a je teprve na cestě k nám autorům/ mě přesvědčil akorát v tom, že o podobně zaměřené poezii víš prd, stejně tak o základech pedagogiky, didaktiky či jiných věcech. Pro děti se prostě rýmovaně a vtipně píše /už jen prot, aby se jim to lépe pamatovalo a zalíbilo, aby získali k poezii vztah/, a po pravdě řečeno jsem se s volným veršem u dětské poezie zatím nesetkala. Takže je teď na Tobě, představit nám projekt sbírky třeba volných veršů pro děti - budu na něj hodně zvědavá. Čím se tenhle projekt stane v horizontu několika let netuším,ale mé děti mají dodnes v čítankách rýmované věci, dokonce zhudebnělé rýmované věci, takže tahle parketa je a bude min. ještě pár let živá. Všem ostatním děkuji za zastávku. Zuzana P.S.Co se týče naší tvůrčí společnosti autorů, ke tvému uklidnění - je mezi nimi pouze jeden kritik a to jsem já a v době jejího vzniku jsem vlastnbě ani kritikem nebyla. Tak asi tak...

nikotin
23. 01. 2012
Dát tip
KRITIK Já si dovolím jen malou připomínku. Není to vůbec nic osobního. V první řadě klobouk dolu před dotyčnými dvanácti autory, že si najdou čas a energii na to, napsat básničky pro děti, které musí být pochopitelně z pohledu lidí jejich věku naivní, povrchní a pokrytecké. Je strašně fajn, že máte snahu pro děti něco udělat, co se týče jejich kulturního obohacení, ale je otázkou, jestli zrovna tohle se v horizontu několika let nestane kontraproduktivním. Jestli je správné že děti se v dětství setkávají s poezií jako s načančanými monotónně se rýmujícími žvásty o přírodě, ve škole pak jako s načančanými monotónně se rýmujícími žvásty o všem možným jenom ne o tom, co je zajímá, a toto jakožto model poezie v sobě mají zafixováno už po celý život, neboť pár světlých příkladů z ukázek na případné střední škole již znechuceni nebudou příliš vnímat. Přitom takto vštěpovaná nesmyslná zhoubná zákonnitost - poezie=rým ( nebo dokonce poezie=rým radost a veselí ) akorát dává prostor takovým sračkách jako je hip-hop a hází neblahé světlo na básníky, kteří se snaží psát "skutečně". Čili se chci zeptat, zda-li se v tomto případě nemýlím a nekřivdím vám ( skutečně by mě to mrzelo ): Kolik děl v knize je psáno ve volném verši? Děkuji

Fouraix
23. 01. 2012
Dát tip
a vod zaprděnce nic?

heartrate
23. 01. 2012
Dát tip
na té titulní straně jsem si příliš nepochutnala

Skupina 12ti zdejších autorů... to taky mluví samo za sebe

Armand
22. 01. 2012
Dát tip
skvělý počin! :) *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru