Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

YLYLS

12. 01. 2002
3
0
901
Autor
Sosse

Toto \"dílko\" bych rád věnoval mé přítelkyni Lence Š.; platonické vzplanutí, jenž jsem k ní pocítil, způsobilo změnu, na kterou jsem dlouho čekal... Povídka se bude zdát mnohým skeptická, beznadějná a sklíčená – ale to pouze na první pohled. Věnujte jí, prosím Vás, i několik pohledů dalších.

YLYLS

 

Čtvrtá hodina ranní a telefon pronikavě zvoní. Trvá mi notnou chvíli, než k němu, ještě z rozespalosti malátný, dokráčím. Volá policejní poručík… Karel, přítel, s nímž jsem ještě včerejšího odpoledne hovořil, byl nalezen mrtev na kolejnici nedaleko Králova pole. Mám se dostavit - potřebují mne nutně k identifikaci.

Vzpomínám si na Karla, když ještě jako pubertální ztřeštěnec naháněl každého víkendu starší dívky. Později se holedbal nádherností vjemů, které přináší člověku nepřekonatelně vzrušivé tělesné násilí(Karlovo vlastní originální pojmenování sexu) a co poskytuje srdci pouhopouhý dotek vnadné dívky. Vše opěvoval v  kratičkých básničkách, které nám, chlapcům v lásce nevzdělaných, s ohromným zaujetím recitoval. Vždy jsme uznale přikyvovali a obdivovali jeho básnické nadání – vzdávali hold jeho úspěchům se ženami.

Poručík odkrývá deku. Poznávám Karlovu tvář - pravou polovinu jeho obličeje však lemuje obrovská tržná rána – Ach bože! Přišel o oko. Vzhlédnu k policistovi: „Ano, je to on.“

Třeba se mílí. To nemůže být Karel. Už několikrát přišel při svých pijáckých výletech o peněženku s doklady. Pravděpodobně mu je sebral jeden z těch nedostižných hospodských filosofů a poté si, v nachmelené extázi, na přejezdu zatančil valčík s projíždějící lokomotivou… Urči tě to tak bude... Musí to tak být…

 „Našli jste u něj něco?“

„V ruce držel jenom zmuchlanej kus papíru.“

„Směl bych si jej přečíst…?“

Strážník mi s přikývnutím podává list papíru, potřísněného kapkami Karlovi krve.

„Hned mi ho ale vraťte, nic odtať nesmí zmiznout!“

List vyhlíží, jako by byl vytržen z nějakého sešitu, nejspíš ze soukromého deníku; poznávám Karlův škrablavý rukopis; v pravém horním rohu se rozprostírá nápis: „Zasraný“ – zásluhou mocné krvavé skvrny nelze přečíst zbytek. Ostatní části textu jsou vcelku čitelné… 

„Začínám psát – začínám smutnit…

Přemýšlím, přemítám – chci zemřít, nechci cítit – nicota Jen prázdné smyšlenky doplňují touhu po stálé lásce Mám ji před sebou – … – snažím se ji vypudit ze všech mozkových zákrutů – nejde to Vše co si představím... Ne Píšu proto, protože mi to pomůže zapomenout…

…ať si skočí do náruče jiného… vždyť veškeré mé platonické, jednostranné lásky pomalu mizejí v náručí jiných a v dáli se mi zjevuje jen rádoby laskavá náruč opilosti – „sladkého“ zapíjení hořké reality… chronické poznávání žen s rozevřenýma nohama…Vůbec neusnu  Zemřu… Sám…

Neexistuje lék tiše jsem sledoval ty jejich pohledy nesnesitelně ostré plné žhavých polibků…ještě neproběhly – těla se připravují na dotyky vášně - čas pro ně ubíhá jinak, jako by překračoval veškeré okolí – nesnesitelná existence – vše se mi zdá hluboké – nenávidím se – křížence osudu – hříčku narození a smrti tklivých lidských hodnot Souložím se svým chtíčem se svou zoufalou námahou a ptám se  kdy dojde naplnění…Vše nemá svůj konec… - snad alespoň život – každý umírá sám…

Probouzím se – také dnes budu bloudit – ona, ona… ale už i on

Chuchvalce hlenů stvořené záští – nemoc – stav – bez slitování - Zrůdo Neslyšíš vlak? Smích a tvář co nesmí být spatřena…“

Loudám se k autu - nepláču, ani se nemračím na svět. Usmívám se. Nádherné zjištění: „I Karel dokázal milovat.“


Deltex
04. 05. 2002
Dát tip
*!

ruby
04. 02. 2002
Dát tip
koukam ze myleni se uz nekdo opravil...ano ano popelucha, tak nemam co bych vytkla, a musim rict ze ten konec, diky za nej nakonec je to docela nadejne.

Popelucha
16. 01. 2002
Dát tip
Jo, je to pěkné, akorát snad jen, že mýlit se je lidské, takže s ypsilon. Slohově by se to dalo ještě trochu vylepšit, aby to neznělo místy krkolomně (asi jak myslí i horák). Jsou tam mírné archaismy (holedbat, každého víkendu atd.), je to schválně? Pak bych na místě toho policajta půjčila vypravěči jen fotokopii lístku, aby to bylo zajímavější a třeba i důvěryhodnější. Ale jinak fajn.

Áďa
15. 01. 2002
Dát tip
Tvá povídka je smutná, ale není depresivní. Dokázal jsi balancovat na hraně mezi poetičností a smutkem. Líbí se mi tvá povídka. Je skutečná, pravdivá, osobní.

horák
14. 01. 2002
Dát tip
Možná by pár vět chtělo trochu učesat, ale jsem rád, že v té záplavě poetiky našel jsem po víkendu také nějakou povídku. I když trochu poeticky pojatou. Tipuji už za to, že jsem dočetl až do konce.

slavek
14. 01. 2002
Dát tip
myslím, že je to napsáno perfektně. Není nic tak jak vypadá. V životě to tak chodí.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru