Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zřec

30. 04. 2012
8
12
4005
Autor
Danny
Ten den byl dosud celkem pohodový: shlédl jsem film, trochu pokročil v rozehrané hře na konzoli a pokecal s kamarády na SuperNetovém fóru. Pak se mi ovšem ozval někdo na pracovním komunikačním kanálu: přijal jsem hovor a v mém zorném poli se objevila tvář našeho koordinátora pro oblast západní Evropy. "Dobrý den, pane Zřeci Samuelsone. Zdá se, že bude nutno využít vašich schopností." A je to tady. Celkem jsem to i očekával: již rok ležely mé schopnosti ladem a já pobíral pravidelnou rentu Zřece, ale už jsem se pomalinku začínal nudit a trocha práce mi přijde vhod. "Jde o firmu Weber Holding," pokračoval koordinátor. "Weber Holding?" divil jsem se, "tam přece pracoval Carlos, před dvěma lety. Proč na ten úkol nedáte jeho?" "Pan Zřec Carlos," odvětil koordinátor, "byl před měsícem přiřazen na důležitou práci pro Ministerstvo obrany Unie, čili nyní se zotavuje..." Aha, zotavuje. Čili je nepoužitelný pro další práci, jasně. Budu to tedy muset vzít já. "Dobře," souhlasil jsem, "v tom případě... beru tuto práci. Řeknete mi podrobnosti?" Úkol byl celkem klasický: ve Weber Holding dochází k nějakému divnému úniku peněz a detektivům se nepodařilo nic zjistit - a protože je na tomto podniku závislých mnoho dalších, stálo jim za to povolat Zřece. Sice se pěkně prohnou, ale když na to přijdu, bohatě se jim to vyplatí. Automaticky jsem sáhnul po dnešní dávce NL, ale pak jsem si uvědomil, že jsem přidělený na úkol. *** První den ve společnosti Weber Holding. Obrysy místnosti, ve které jsem seděl, jsem vnímal již celkem zastřeně, ale díky tréninku, který každý, kdo ze narodí jako Zřec, absolvuje od svých šesti let věku, jsem byl zatím v klidu. Soustředil jsem se na duchovní srdce a to mi pomáhalo udržet rovnováhu. Jako krytí jsem si zvolil psaní reklamních textů: to mě kdysi bavilo, něco takhle vymýšlet. Dostal jsem přístup na interní síť firmy s identitou obyčejného zaměstnance: nikdo netušil, že za terminálem sedí Zřec. *** Za dva dny mě už nepomohl ani trénink. Topil jsem se v tom až po uši: a přitom se zatím vyvalily pouze mé klasické osobní záležitosti, čili nic ohledně firmy. Ty jsem ignoroval, odfiltroval. Později to začalo být zajímavější. Připadalo mi, že mi na hlavě kvete květina. Mezi tlačítky na klávesnici rašily trsy trávy. Květina v hale, kde zaměstnanci chodili na kafe, na mě začala mluvit. No výborně. *** "Takže květiny, rostliny..." mumlal koordinátor. Podíval se do svých záznamů na počítači. "Víte, že celá jedna divize Weber Holding se zabývá výzkumem a šlechtěním rostlin?" "Ne," řekl jsem po pravdě. Firma má divizí plno a nemám v tom ještě přehled. "Takže jim řeknu, ať vás tam přeřadí." Kývnul jsem hlavou. Vevnitř v ní mi zase kolovaly nějaké nepopsatelné stavy, takže jsem se tak tak ovládal. *** Jedna ikonka z firemního intranetu ožila. Vylezla z obrazovky a zhmotnila se - to už jsem byl asi tři dny v divizi rostlin... tenhle člověk měl tuším na starosti něco co se týče auditů či administrativy. Hned jsem se spojil s koordinátorem a svým kontaktem ve firmě. *** "Měl jsem vizi," popsal jsem jim. "David Hapgood - najednou vylezl z monitoru a začal sekat všechny ty vyhalucinované květiny. Na rameni měl neviditelného racka, ale já ho cítil. Neviditelný racek měl na krku sošku tučňáka... dává vám to nějaký smysl?" Smith, můj kontakt ve Weber Holding se rozzářil: "Racek - to je anglicky seagull. Váš kolega pan Zřec Carlos před dvěma lety odhalil počítačové podvody jistého Malcolma Seagulla. Mysleli jsme, že všichni jeho společníci jsou odhaleni také. Dám příkaz našim specialistům z oddělení IT, aby si Hapgooda prověřili - a říkal jste tučňák, pane Zřeci? Tak s ohledem na použití nějakého linuxového systému." "Jaktože ho neodhalili detektivové?" zeptal se koordinátor. "V tolika divizích? V tolika odděleních?" povzdechl si Smith. "Kdyby pan Zřec neměl vizi s těmi květinami, nevěděli bychom, kde začít..." Oddechl jsem si. Nyní má práce končí. Stejně se mi to všechno začalo rozpíjet před očima. "Dobře že je konec," řekl jsem jim, "už se začínám cítit hodně špatně." "Zavolejte ihned vrtulník," vyštěkl koordinátor, "pan Zřec musí do zotavovny." *** Ležel jsem v posteli ve zotavovně, týden poté. Dávky NL mi již klesly na dvojnásobek normálního stavu. Zanedlouho budu moct jít domů a budu mít nejméně půl roku klid... Právě jsem prováděl duchovní cvičení, když se mi nad hlavou objevil obraz pana Smithe. Ano, vždyť jsem včera zapojil SuperNet, čili už mě můžou kontaktovat... "Takže jsme ho chytili," usmál se Smith, "bylo to přesně tak, jak jste to popsal: opravdu šlo o Hapgoodovy počítačové podvody. Úžasné, tyhle schopnosti... víte, že můj synovec by chtěl být jako vy? Neprošel testy..." "Zřecem se člověk rodí, ne stává", usmál jsem se, "a vždycky to nebylo takové terno, jako v dnešní době: než lidé přišli na to, jak našich schopností využít, považovali je za nemoc. V takovém dvacátém století například bych místo lukrativní práce měl stigma a práci bych obtížněji sháněl." "Nemoc?" nevěřil Smith. "Ano: říkali nám psychotici, schizofrenici a všelijak takhle." dokončil jsem větu a sáhl po večerní dávce neuroleptika NL, které mě udržuje u běžného vědomí bez halucinací a nemá absolutně žádné vedlejší účinky.

12 názorů

DavidPetrik
18. 05. 2012
Dát tip
Je mi lito, ale povidka me prilis nezaujala. Nevadily mi ani tak krkolomne obraty (napriklad "vyhalucinovane kvetiny"), ale chybel mi spad a uveritelnost. Uveritelnost ve sci-fi je postavena na presvedceni ctenare, ze nemozne nebo zatim nezname je mozne nebo zname: tady mi prislo, ze stavba povidky resp. postav uveritelnost nenabizi. Povidka se zda byt postavena na pointe, ktera ale zklamava nastavene ocekavani: doporucil bych vlozit do textu voditka, ktera budto ctenare prinuti pochybovat o povaze "zrece" nebo naopak povedou k jeho odhaleni. P.S. Neuroleptika je starsi oznaceni. Dnes se pouziva nazev antipsychotika. Tohle oznaceni by sice mohlo prozradit pointu povidky, anebo pomoci vest ctenare spravnym smerem.

StvN
14. 05. 2012
Dát tip
Pohoda. Mivam u tebe pocit, ze pointa nestoji az tu praci, ale mozna to je dobre, protoze to svedci o tom, ze to umis rozjet, navnadis ctenare, vnesen nejake napeti, tajemstvi a tak. To je fajn. Mozna bys mohl zlepsit vypointovani. Tvoje pointy jsou tak jako suse podane. Urcite by to slo vyladit. Ale jinak fajn.

Mám rád sci-fi, ale táto poviedka ma vôbec nezaujala, možno je to námetom. Pôvodne som si myslel, že ten Zřeč je nejaká osoba s magickými schopnosťami a nie psychotronik. Keď začali ožívať ikony z monitora, to už bolo na mňa príliš. Na konci si to, ale celkom dobre (aspoň pre mňa) vysvetlil.

bestye
12. 05. 2012
Dát tip
nápad a název je báječný! zpracování - pro mě - trošku pokulhává, pro mě je tam příliš nejasného, co si musím domýšlet sama (což by zas tak nevadilo) jako spíš nejistota, jestli si domýšlím správně. Ale četlo se mi to dobře a pointa byla zajímavá. *

Armand
07. 05. 2012
Dát tip
skvěle Danny! *****

Janina6
04. 05. 2012
Dát tip
Nápad je zajímavý, děj má spád, takže celkem zábavné čtení. Předpokládám, že o to ti i šlo. Opět bych doporučila číst po sobě s odstupem a odbourávat jazykové neobratnosti (dát někoho na úkol - spíš se přiděluje úkol někomu), opakování slov ("čili nyní se zotavuje... čili je nepoužitelný..." "pro další práci... beru tuto práci..." "řekl jsem po pravdě... takže jim řeknu" "budu moci jít domů a budu..."). Dochází k nějakému DIVNÉMU úniku peněz - ony jsou i nějaké běžné úniky? "Od svých šesti let věku" - slovo "věku" je zbytečným zdvojením, je jasné, že jde o věk. Které mě udržuje u běžného vědomí - udržovat "u vědomí" zní podivně, navrhuju nějakou úpravu ve smyslu "pomáhá udržovat mé vědomí v běžném stavu bez halucinací".

Danny
30. 04. 2012
Dát tip
Juno: a díky za podnět, opravil jsem povídku, aby se to tam vysvětlilo

Danny
30. 04. 2012
Dát tip
Juno: aha, jasně, to jsem tam asi dostatečně nevysvětlil - málokdo si dá vyhledat na netu slovo "neuroleptikum", protože si bude myslet, že jsem ho vymyslel jako součást povídky: jde o lék, který toho člověka udržuje ve stavu "normálního" vnímání a myšlení, když nemá zrovna přidělenou práci Zřece

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru