Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hurvínek a přírodopis

15. 05. 2012
1
3
504

Spejbl (dále jen S): Tak Hurvajs, ve fabrice snížili výrobu. Chodím teď do práce jen na čtyři dny v tejdnu, tak budu mít aspoň čas tě víc zkoušet.
Hurvínek (dále jen H): Ale taťuldo, to přece vůbec není potřeba.
S: Jen nepovídej a pověz mi, co máš na zítřek!
H: Na zítřek máme přírodopis, ale ten, tati, umím, to je úplně jednoduchý.
S: No tak mi pověz, pověz mi...é
H: To jsem zvědav, taťuldo, co vymyslíš za nebezpečnou otázku.
S: Pověz mi, co je to přírodopis.
H: Přírodopis je... V přírodopise se zabýváme přírodou tím, že jí popisujeme.
S: Vidíš to, ani takovou základní věc neumíš říct pořádně. Přece přírodopis je věda, která se cizím slovem nazývá biologie a zabývá se vědeckým zkoumáním přírody. Takhle bych to řek. No a co je to příroda?
H: Příroda to je to, jak tam jezdíme na víkend. Jak si tam dáš vždycky na nádraží buřta a pivo.
S: No to si nech tohleto. To musíš říct jinak. Co tvoří přírodu?
H: Třeba kukačka.
S: No snad mi nebudeš jmenovat všechny živočichy. To bysme tady mohli sedět celý rok. To musíš jaksi obecněji, že. No řekni: Přírodu dělíme na...
H: Přírodu dělíme na...
S: Odpověz.
H: Odpověz.
S: Neopakuj po mně a odpověz mi. No, jak dělíme přírodu, táži se?
H: Kdyby ses zeptal, jak jí nedělíme, tak to bych věděl. Přírodu nedělíme nulou.
S: Jak to?
H: Protože nulou se nedělí ani v neděli. To nám říkala paní učitelka.
S: Prosím tě, Hurvajs, nepleť do toho matematiku, když mluvíme o biológii. Přece přírodu dělíme na živou a neživou.
H: Živou a neživou.
S: No a co patří třeba do živé přírody?
H: Třeba zebra.
S: Výborně. A co patří do neživé přírody?
H: Mrtvá zebra.
S: Ale takhle to není myšleno. Mrtvá příroda jsou například nerosty, které se vyznačují tím, že...
H: Se vyznačují tím, že nerostou. A pak ještě existují rosty a samorosty.
S: Rosty, jaký rosty zase? Přece rostliny. Prostě do přírody patří vše, co člověka obklopuje, aniž by to stvořil on sám.
H: Jak to, tati? Patří slon do přírody?
S: Samozřejmě, že patří.
H: Ale mě žádnej slon neobklopuje. Vždyť by se nám sem do obýváku ani nevešel.
S: Hurvajs, ty všechno zašmodrcháš, to je přece myšleno obecně. To, co vytvořil člověk už do přírody nepatří, tak je to.
H: A patří člověk do přírody?
S: Stvořil člověka člověk? Nestvořil, tak patří.
H: A proč bydlíme v paneláku, když patříme do přírody? Proč se nepřestěhujem do pralesa?
S: Člověk jaksi je součástí přírody, ale obklopuje se umělým prostředím, aby moh v té přírodě lépe přežít.
H: Prostě by v té přírodě nepřežil. To dokážou jenom pračlověci a indiáni.
S: No ani pračlověci už to nedokážou.
H: Jak to?
S: No copak znáš nějakého pračlověka?
H: Ne.
S: No tak vidíš. Už žádní nejsou, proto o nich nemůžeš mluvit v přítomném čase.
H: To je fakt. Pračlověci přežili v přírodě, ale do dneška nepřežili.
S: Tak. No a teď mi řekni, kde žije například taková žirafa?
H: A chceš to vědět jaksi přesně, jestli v Kongu, Zimbabwe, v Keni... nebo ti to stačí přibližně?
S: Přibližně stačí.
H: Tak přibližně... Přibližně v Praze.
S: Co to povídáš zase za hlouposti.
H: No přece jsme je tam viděli, jak jsme byli loni v zoologické zahradě.
S: No, ale já myslím, kde žije jaksi původně.
H: Chceš říct, kde žila než se přestěhovala do té zoologické zahrady.
S: Tak.
H: No, ta žije přece v ... v ...
S: Já ti napovím. V tro...
H: V trolejbuse.
S: Ale v trolejbuse. Jak může žít v trolejbuse?
H: Jo, dyť by jí pan revizor vyhodil bez lístku.
S: Ale o to nejde. Jenomže by si při nastupování zlomila krk. Žirafa žije v tropických krajích přece.
H: To je v Africe, že jo, tati?
S: Áno, na africkém kontingentě.
H: Tam je hrozný horko, viď tati?
S: No jéje, tam by ses zapotil.
H: A žirafa se taky potí?
S: Žirafa ne, ta je na to zvyklá. A teď mi pověz, čím se žirafa živí?
H: Kdyby ses zeptal, kdo se živí žirafama, tak to bych věděl, to by byl lev, ale žirafa...
S: No?
H: Dám se podat, tati.
S: Žirafa je přece býložravec. To znamená, že žere býlí.
H: A černý ne?
S: Jaký černý?
H: Tak žere bělochy a černochy ne?
S: Co to pleteš za nesmysly zase?
H: Říkal si, že žere bílý.
S: Ale to je býýýlí. S tvrdým "y". Rozumíš? Jako že žere byliny, trávu a tak.
H: Takže to je taková africká kráva.
S: Až na to, že má dlouhej krk.
H: A proč nemá kráva dlouhej krk?
S: No protože by se tady u nás s tím dlouhým krkem snadno nachladila.
H: Aha.
S: No a co žije ještě v Africe za zvíře?
H: Třeba vlaštovka.
S: Jak to vlaštovka? Ta přece žije u nás.
H: No a neodlétá snad na zimu do teplých krajin?
S: No ano. Ale my taky jezdíme v zimě na Krkonoše a řek bys, že žijeme v Krkonoších?
H: Ne.
S: No tak vidíš. Tak kdo tam žije v Africe celý rok?
H: Jepice ta žije celý den, viď tati?
S: Ano, ale já se ptám, kdo žije po celý rok?
H: V Africe?
S: V Africe.
H: Po celý rok v Africe žije třeba opice.
S: Správně. Vidíš, že když se snažíš, tak řekneš občas něco kloudného.
H: A kdy říkám něco nekloudného?
S: Skoro pořád.
H: A taťuldo, co to je to globální oteplování?
S: Globální oteplování? No to je, když se tak jako otepluje. Je čím dál víc stupňů celsia a děje se to jaksi na celým globusu.
H: Ale já jsem slyšel, že to je nebezpečný.
S: No bodejť. Dyť by zeměkoule mohla dostat horečku.
H: To by si pak musela vzít acylpirin.
S: Co to je zase za nesmysl, Hurvajs?
H: Já vím, jeden acylpirin by na celou zeměkouli nestačil. To by musely být aspoň dva.
S: Copak si může zeměkoule vzít acylpirin, zalízt si pod peřinu a vypotit se? To není tak jednoduchý.
H: Kde vzít tak velkou peřinu, viď? Ale já jsem slyšel, že prej díky tomu globálnímu oteplování roztávaj ledovce.
S: Áno roztávají ledovce i v oblastech věčného sněhu a polárky.
H: V oblasti věčného sněhu a polárky roztávají polárky. Jestli to takhle půjde dál, tak si nebudeme moc koupit žádnou zmrzlinu, že jo tati?
S: No to ne, to se mrazí uměle v mrazácích, že jo, ale možná, že ti roztaje dřív, než si ji strčíš do pusy.
H: Až se nám globálně oteplí?
S: Ano.
H: Takže dřív, než si dám nanuka do pusy, tak mi z něj zbyde jenom špejle?
S: No tak nějak.
H: To si teda pošmáknu. Jé, tati, kup mi zmrzlinu, dřív než se rozteče.
S:  Hurvajs, ty myslíš jenom na pamlsky. Ale mnohem vážnější je, že jestli to takhle půjde dál tak nakonec roztaje i Arktida s Antakrtidou.
H: To by se vážně mohlo stát, taťuldo?
S: No, jéje.
H: Chudáci lední medvědi, co budou dělat?
S: No, schovaj se do mrazáku, aby neroztáli, že jo.
H: Až roztaje Arktida? Tatí, a Arktida je na severním pólu nebo na jižním?
S: To nevíš?
H: Ne.
S: Takovou jednoduchou věc nevíš?
H: Já nevím, taťuldo, ani složitější věci. Tak už mi to prozraď a nenapínej mě.
S: No, když nevím, tak si řeknu: Arktida - arkussínus - sínus jako "S", "S" je jako sever, takže arktida je na severním pólu. A je to každýmu jasný.
H: Zdá se mi, že jsem z tvé odpovědi zmoudřel, taťuldo.
S: To je dobře.
H: Taťuldo, a to tady budou žít žirafy, až se oteplí?
S: A víš, že je to klidně možný.
H: A z nás budou černoši?
S: No to ano, ale to potrvá tak milióny let, to není hned.
H: Takže za milión let ze mně bude černoušek. To bude bájo.
S: No, Hurvajs, nechci ti kazit radost, ale myslím, že toho už se asi nedožiješ.
H: A tatí, co jsou to ty skleníkový plyny?
S: To nevíš? Ty přece vypouští každej zahrádkář do skleníku jako hnojivo. Chápeš? Aby to tam pohnojil.
H: Co aby pohnojil?
S: Třeba rajčata, že jo. Potřebuje pohnojit rajčata, tak na ně pustí rajský plyn. Rozumíš?
H: Rozumím. A na okurky pustí okurkový plyn, na kedlubny kedlubnový plyn.
S: Vidím, že to chápeš.
H: A já jsem slyšel, že ty skleníkový plyny způsobujou globální oteplování.
S: No ovšemže, víš, jaký je ve skleníku horko?
H: Ne, já tam nikdy nebyl.
S: To ti je takový horko, Hurvajs. To jedno pivo nespraví.
H: A tatí, opakem globálního je lokální?
S: Ovšemže, lokální neboli pomístní.
H: A existuje lokální oteplování?
S: No ovšemže existuje, ale není to tak nebezpečný.
H: To je, když se oteplí v lokálce?
S: Kdepak. To je, když má hostinský v lokále moc přetopíno.
H: A co na to pomáhá?
S: No buď vyvětrat anebo pořádně chlazená dvanáctka. (odmlčí se) No, Hurvajs mám dojem, že se nám tu lokálně trochu oteplilo. Půjdu se podívat do lednice.
H: Jestli nám tam náhodou neroztál ledovec, viď tati.


3 názory

Díky za zpětnou vazbu. Mně se právě na Skupovi líbí to, že tam dával i věci, které pro děti z dnešního hlediska moc nebyly. Jako dítě jsem pak bral některé Spejblovy nesmysly vážně (typu, že ptactvo se dělí na pěvce, hrabavce a klofafce), ale nijak mě to nepoznamenalo. (Osobně globální oteplování za nějakou diskutabilní věc nepovažuju, ale to už bychom se dostali jinam.) Chci tím říct, že to byl záměr tam dát něco aktuálního a snad i trochu kontroverzního, ale chápu, že to někomu nevyhovuje. - Kdo je to Křídlo?

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru