Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Barbarka v čajovně

16. 05. 2012
8
16
1025
Autor
Balajka

„Já bych si někde koupila pizzu, něco k pití, a sedla bych si v parku na lavičku,“ navrhla jsem kamarádce, když jsme se vracely z procházky starou Prahou.

„Néé,“zaprotestovala tak upřímně, že jsem v mžiku zapomněla jak na tuňákovou, tak na žampiónovou, dokonce i na slaninovou pizzu. „To je takový...no já nevím...takový plebejský!“ konečně našla ten správný výraz. „Z pizzy ti bude leda tak špatně, urve ti žlučník, dej na mě! Já tě vezmu do čajovny, jo! Tam je to tak povznášející,“ líčila mi zasněně. „Celkově- ta atmosféra, jídlo, čaj, já miluju čaj, víš,“ pokračovala s nadšením, které avšak ne a ne se na mě přenést.

Moje pochybnosti se prohloubily, když jsem seděla za mrňavým stolečkem, kolena na úrovni ramen, obklopena svíčkami jak oběť na oltáři, a studovala jídelní lístek. Nejdřív jsem myslela, že to je knížečka volných veršů nějakého prokletého orientálního básníka, který ovšem píše o něčem úplně jiném, než o jídle, ale pak mi to kamarádka přeložila, a já ztratila poslední naději: tři čtvrtiny tajemných slov znamenalo zrní, čtvrtina různé koření. Kamarádka nám nakonec zkušeně objednala kuskus s tuňákem a zeleninou, což mě naplnilo malomyslností, a to i přesto, že mi kamarádka odpřisáhla, že dostanu lžíci a ne tyčinky...

Dostaly jsme hliněné misky s miniaturními žlutými kuličkami, ozdobené čerstvou zeleninou. Přestože masa z tuňáka tam bylo asi tolik, jako masa ze mne, jídlo báječně vonělo i chutnalo. Zapít kafem jsem je však nesměla, abych kamarádku nezkompromitovala. Doporučila mi stylový zázvorový nápoj, a já, milovnice kandovaného zázvoru nadšeně přikývla.  

Nápoj, který jsem upíjela brčkem, byl nepochybně zdravý a vhodný pro tuto příležitost, ale s lahodným kandovaným zázvorem neměl nic společného. Ve sklenici se volně vznášelo neuvěřitelné množství vláken, která vypadala jako ostříhané vousy rezatého muže. Pomodlila jsem se, abych je nějakým nedopatřením nevcucla, a obratem jsem jich měla asi tak půl hrsti v dutině ústní, pěkně až vzadu.

První, vpravdě dravě pudová myšlenka, byla neprodleně si hrábnout do pusy a jakýmkoli způsobem si vydrápnout dusivý chuchvalec z kořene jazyka, bez ohledu na společenské ohledy i následky. Pak jsem zjistila, že při troše té kreativity přece jenom nějaký ten vzduch nasaju, a pokusila jsem se o rádoby nenápadný chvat pomocí zubů, ale vzhledem k tomu, že jsem si netroufla pořádně vypláznout jazyk, má snaha vyšla na prázdno.

V tu chvíli jsem si vzpomněla na naší králičici. Ta si jednou trhala kožich na plánované hnízdo tak horlivě, že se málem udusila. Musela jsem si ji položit zádíčky na klín, otevřít tlamičku, a pinzetou jí z krku vytahat, co se dalo. Teprve teď jsem pochopila, proč tak pokorně držela: kyslík je holt kyslík...

Netušila jsem, kde jsou toalety, a netroufala jsem si případným všetečným dotazem provokovat svůj bujně vyvinutý dávicí reflex, zemřít se mi taky zrovna nechtělo, notabene tak stupidním způsobem, takže mi nezbylo nic jiného, než předstírat, že mi upadl kapesník a bleskově se pro něj sehnout pod stůl. Tam jsem udělala čerta, konečně se pomocí ubrousku zbavila zázvorových chlupů a po dlouhé době pořádně nadechla. Už vím, proč tam mají takovou tmu...

 

Když jsem se opět vrátila z podstolí, kamarádka zrovna velebila kuskus: „Kromě toho, kolik obsahuje prospěšných látek, je užitečný i jinak,“ ztišila hlas. „To bys koukala, jak ti pročistí střeva! Budeš mít klky jak nový!“

Když jsem přišla domů, připadala jsem si jako Stračena z Malého Bobše, když se napásla na mokré jatelině a babička jí ještě dala navíc napít. Když jsem uléhala, cítila jsem se jako krysa, která blbě nalítla a sežrala návnadu. Když se to všechno přehnalo a prohnalo mým trávicím traktem, byla jsem si jista, že nemám v těle jediný klk; ani vyčištěný, ani nevyčištěný; že to všechno šlo ven komplet i s klky...

Druhý den jsem se dozvěděla, že kamarádce se vedlo podobně, a obě jsme se shodly na tom, že když někdy příště snad jíst mimo domov, tak jedině nezdravě!

HOWG!


16 názorů

Balajka
20. 06. 2012
Dát tip
Buď v klidu, jsem samička...A přesto celoživotně jemně sarkasticky žbrblám!

VH64
20. 06. 2012
Dát tip
Eťjemtěm... On je Květoň hodnej, občas dá tip dokonce i mně... Já jsem zrovna chtěl napsat, že takové to jemně sarkastické žbrblání je chlapská záležitost a ženský by se do něj snad ani neměly pouštět... Nejsi zakuklenej chlap, že ne? Prostě zase... je to dobrý, kdyby tady tak všichni psali aspoň takhle dobře, ale něco...

Balajka
18. 05. 2012
Dát tip
Tak já to příště useknu, jo?Jinak dík,I.

srozumeni
18. 05. 2012
Dát tip
Proč jsem to ještě nečetla?...Skvělé...***

Balajka
16. 05. 2012
Dát tip
Dík!

Tohle je na mě moc dlouhý! Ale tip dám, aby to bylo spravedlivé! /*

Balajka
16. 05. 2012
Dát tip
Díky, i já si chrochtám nad pochvalou :-)

Velice čtivé a osvěžující dílko. Ženských, které mají smysl pro humor, je počertech málo, pročež jsem nadšen a chrochtám si. ((-:

Balajka
16. 05. 2012
Dát tip
Děkuji, jsem ráda.

gabi
16. 05. 2012
Dát tip
pobavilo dobre napísané *

Balajka
16. 05. 2012
Dát tip
To neva :-)

Tak toto není úplně můj šálek kávy :)

Danny
16. 05. 2012
Dát tip
dobře napsaná příhoda. četlo se jedním dechem. tip.

blbka
16. 05. 2012
Dát tip
Slzy se mi derou od smíchu. Jsem ráda, že zvrací svorně barbaři i nebarbaři..Pěkný fejeton.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru