Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O člověku, který pil čaj

Výběr: Stanislav_Vašina, a2a2a
16. 01. 2002
23
10
2837
Autor
Kostka

Bajka aneb tzv. postmoderní kóan

  Člověk pil svůj ranní čaj. Znaveně hleděl před sebe a byl smutný, neboť už nikde nedokázal spatřit pravé potěšení. Dumal o svém trápení, tolik zahloubán, že téměř zapomněl na svět. A když už hodnou chvíli upíral svůj pohled k čajovému šálku, konečně si jej doopravdy všiml.

  "Vida, takový šálek," řekl si pro sebe. Pak povzdechl a přiložil šálek ke rtům. "Ty můj šálku, ty aspoň víš, co jsi zač. 'Jsem šálek,' můžeš říct. 'Jsem šálek a sloužím k tomu, aby jsi ze mne upíjel svůj čaj.'" Člověk se smutně pousmál. "To už je poslání, šálku. Co však mohu říct já? Jsem člověk," zaskuhral a mávl rukou, "člověk - jenže co dál?"

  Potřásl hořce hlavou, a když znovu usrkl čaje, promluvil šálek:

  "Ano, jsi člověk," řekl. "Copak je to tak těžké? Jsi člověk a jsi tu k tomu, aby jsi ze mne upíjel svůj čaj."

 

  Člověk zpozorněl, jenže potom zas sklopil oči a vrátil se ke svým chmurům, neboť to považoval za nepodařený vtip.


10 názorů

Bardem
15. 12. 2006
Dát tip
skvely. t

a2a2a
09. 12. 2006
Dát tip
ta poslední věta je kostrbatá jako celek, nezí prozaická, spíše článková, k těm chmurům, já sám nevím, co je správně, ale k chmutám je zaužívanější, a pro plynulost je lépe nevystavovat čtenáře jemným zaškobrtnutím. Člověk zpozorněl.Sklopil oči a vrátil se ke svým chmurám. Zřejmě to byl nepodařený vtip. Třeba takto, ale to jen, že jsme se u té poslední věty zastavili, jinak pěkná věc.

violetlight
09. 12. 2006
Dát tip
v podstate souhlasim s a2a2a, posledni veta je trochu neobratna (pro me to nejsou "chmury", ale slova "nepodareny vtip", co mi na zaver nesedi). a2a2a: to, ze nekdo mentoruje, mi nevadi, pokud ma co rict :) F_M: diky za avi

jsem si to zase ted rano precetl a musim ti podekovat, je to vskutku inspirujici.

avi

naramne! mun

Kostka
26. 12. 2005
Dát tip
Děkuju, toho si cením. Co do poslední věty, sporný je asi výraz "chmurům" - o nichž jsem se kdysi dlouze s kýmsi hádal, jestli jsou mužského nebo ženského rodu (jestli je "chmura" nebo "chmur"). Jináč nevím, něco Ti na té větě vázne?

a2a2a
25. 12. 2005
Dát tip
tip a výběr Jednak mám svůj zamilovaný šálek už 20 let, obyčejný a chtěl jsem pro něj něco napsat. Ale také semi líbí tvé zamyšlení, není nijak původní tak jako už je jen málo co zcela originální, možná někdo ( já ne ) namítne, že nentoruješ, poslední věta je možná stylizačně trošičku neobratná - a přesto, kdykoliv se setkám s něčím, kdo má chu%t takto přemýšlet, jsem potěšen. Líbí se mi také stručnost textu, který staví na jasné myšlence a zbytečně neexhibuje.

Velmi zajímavá myšlenka. Kolik lidí takhle asi hloubá nad tím, k čemu že tady na světě jsou. A tohle jim třeba aspoň trochu pomůže.. ;-) Tip

líbí...my máme moc krásnej hrníček na čaj...občas bychom byli radši těmi ovečkami na jeho stěnách ... TIP!!!

tyyy jo. aspon som sa cez tu otrasnu diskusiu dostal k niekomu kto krasne pise ;) z toho normalne ziari ... nieco ...

Kostka
25. 07. 2004
Dát tip
Jé, tak to moc děkuju všem vám

Aleya
24. 07. 2004
Dát tip
kóan? Copak je to? Jinak bajka je to krásná...t*

tak přece a nelituji.. Pěkné.. Tip

Andulka
13. 10. 2003
Dát tip
no, doufejme, ze to nekdy najde v sobe...:-)*

Naja
10. 06. 2003
Dát tip
je to poucny a krasne receny...

Radost
18. 11. 2002
Dát tip
*!!!!!!!!!!!! to je skvělý

Natasha
13. 11. 2002
Dát tip
člověk je i na to aby upíjel svůj čaj pravda...*

roštěnka
15. 04. 2002
Dát tip
hmmm, je je můj šálek *

Kostka
15. 04. 2002
Dát tip
No to doufám že nejen... A pročpak, Tassko?

tassa
15. 04. 2002
Dát tip
Tak. Člověk se pídí po svém smyslu, a není to samo o sobě vlastně nesmysl? Člověk na to nemůže přijít a hrnku je to jasné. (to mě při čtení napadá). A vůbec - debata nad kóanem? :-))

tassa
14. 04. 2002
Dát tip
...nejen v čaji je spousta poezie, že Kostičko?

Sala
21. 03. 2002
Dát tip
v každém čaji je trocha poezie.. jen objevit jeho nápaditou hloubku :)

Norek
15. 02. 2002
Dát tip
tip

Sis
28. 01. 2002
Dát tip
Dobrý!! Tip.

Fame
17. 01. 2002
Dát tip
moc hezký *

WAUUUU!!! líbí!!! I*I

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru