Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Liberec v papírovém sáčku

27. 11. 2012
0
1
423
Autor
Sarica

                Liberec v mlze, z kanálů se line pára a po kočičích hlavách v Moskevské ulici člověk, zřejmě bez domova táhne sprostě uloupený nákupní košík. O tom, že je košík kradený svědčí přestřižený řetěz, absence poháněné pětikoruny a zjevná nervozita při řízení. Cvičení městští strážníci, kteří dobře rozpoznají kradený koš od běžného si svoje podezření raději zkontrolují přes vysílačku. Jakmile je dispečer ujistí, že je vozidlo kradené, neváhají a homelesse zastavují. Tuto situaci snad každý zná. Děje se dnes a denně a člověk by se v roli kolemjdoucího nad takovou situací snad ani nepozastavil. Nebýt však jednoho detailu.

                Pozorné oko si totiž v nákupním koši všimne nejen soupravy na opravu lepenkových postelí, vycpaného psa sloužící k dohánění slz při žebrání, třech protéz levé nohy, všech o velikosti 44, jedné sazeničky rododendronu a spleti drátů z mědi i domnělé mědi. Ale to na láhvi od alkoholu zabalené v papírovém sáčku zůstane bystré oko chodce. Co dohnalo už tak zoufalého žebráka k zabalení už tak dost zoufale levného alkoholu do papíru? Stydí se za svou Clever vodku?

               Takový pán bez domova má totiž tuze moc času a tak mimo četby francouzské předválečné literatury a následného zapisování děje do lupem získaného čtenářského deníku, chodívá tento chlupem porostlý člověk každým pondělním ránem postávat před nástěnku městského úřadu. Zde totiž vždy v pondělí ráno aktualizují informace o nových vyhláškách. Zde tedy získal cenné informace ohledně konzumace alkoholu na veřejnosti.

           Od 1. Ledna 2013 se totiž zakazuje konzumace lihovin, vína a piva na veřejných prostranstvích v ulicích Liberce. Výjimku tvoří zahrádky restaurací a mimořádné datumy, jako je například Silvestr. Radnice tak chce skoncovat s neustále opilými bezdomovci, se kterými je velký problém v centru města a mají podle nich špatný vliv na mládež. Porušení vyhlášky bude pokutováno tisícikorunou. Pomůže vystřízlivění?

            Ne. Člověk, který neustále kolísá na dně bytí a alkohol má jako jednu z mála kamarádek sotva přestane pít, koupí si permanentku do posilovny a otevře si kadeřnický salon. V centru města bude stále a alkohol si tak maximálně zakryje. A účinky ze zakrytého alkoholu jsou stejné jako z nezakrytého. Pijan si také může dané krabicové víno přelít. Co potom bude školní výprava dětí z druhé třídy říkat na pána, co je zarostlý jako Santa Claus, mluví přízvukem jako Děda Mráz a  oblečený je jako jejich bývalí pan školník. V ruce bude držet láhev od mrkvového Kubíka, a že je uvnitř místo lahodné šťávy nelahodné červené víno nebude malá Anička, mířící do Naivního divadla tušit.

           Nebohé školačce pak nikdo nevysvětlí, že mrkvový koktejl, který ji její maminka dává na její špatný zrak nezpůsobuje podivné stavy jako měl jejich bývalí pan školník a už si nikdy neužije Vánoce jako dřív. S takovým dítětem se pak tato příhoda táhne celé dětství, později se kvůli tomu nedostane na lepší školu a v dospělosti nenajde uplatnění na trhu práce. A než se naděje, policisté ji zadrží u její první krádeže košíku.


1 názor

StvN
27. 11. 2012
Dát tip

Není to ani moc úvaha a nemá to ani moc valnou úroveň. Přijde mi to spíš trapné. není poznat, co chceš vlastně říct, jestli se něčemu jaoby vysmíváš, nebo jen pozoruješ atd. Zmatek.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru