Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vášeň v hrnku chilli čokolády

12. 02. 2013
1
7
576
Autor
El...

Závan mléka mandlového

čokoláda - i v očích jeho

plamínek tančí v mihotání

čeká nás ekvádorské milování

 

Nápoj houstne každou vteřinou

je - jak my - skryt pod pěnovou peřinou

Něžně tě líbám na víčkách

pojďme se projít v chilli papričkách

 

Horkost stéká po porcelánu

dnes noc přichází až k ránu

jen co rty poprvé ochutnají

už nečekáš a ruce objímají

 

Když vášeň pálí na jazyku

my dva - nazí v nočním svitu

nech vůni z hrnku vzduchem plout

pojď se mnou v temnotě utonout

 

7 názorů

Max Hutar
04. 03. 2013
Dát tip

Příkladem sémanticky nekvalitních rýmů jsou verše gramatické, kde je zvukové shody dosaženo díky příponou vyjádřené příslušnosti ke stejné mluvnické kategorii, např. instrumentálu (hejtmanem/banánem, lepšími/slabšími), infinitivu (troubit/snoubit, klečet/brečet), perfekta (věděla/seděla, jedlo/vedlo), někdy dokonce — ó hrůzo — pouhou alternací předpony (sebe/tebe, malými/modrými, připoutat/zakoukat, přinese/vynese). Jako gramaticky příbuzné vnímáme i mezidruhové křížení přídavných jmen a číslovek stejného pádu a čísla (ženatý/desátý, svatou/pátou).

Používání gramatických rýmů je typické pro naivní lidovou poezii, pranostiky, školní slohová cvičení, a nejlépe bude, pokud na tento okruh tvorby zůstane omezeno i nadále. Ne vždy se lze gramatickým rýmům vyhnout, vždyť je potkáváme i v dílech klasiků, neměly by ale pokud možno převládat.

Častým prohřeškem je abúzus zdrobnělin a používání již nesčetněkrát omletých rýmových klišé (láska/páska, nebe/tebe, tvář/polštář, slzička/do trička, sluníčko/maličko), což je typické pro dospívající autory poprvé konfrontované s emočními zvraty. Jako první pomoc před používáním těchto banálních rýmů je vhodné si ještě před vyhledáním rýmu ve veršovacím slovníku zapsat slova, která nás napadnou během několika prvních sekund, a těch se pak vyvarovat.

- - zdroj: rymy.cz (mimochodem velmi užitečná stránka)

Jinak se měj pěkně;-)


Benetka
25. 02. 2013
Dát tip
Pěkné!

Miroslawek
18. 02. 2013
Dát tip

pravda, trošku větší hrnek, přímo sud



Vampirelord
13. 02. 2013
Dát tip

Dalo se to číst docela....proč ne...sexík...Zdendo, Ty jsi fakt negáč :-)


Ty bláho, rozhodně zajímavé.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru