Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vize XXI. O nezbytnosti iluzí

23. 02. 2002
9
0
2568
Autor
Armand

 

Láska. Nezbytná iluze vřelosti studených lidí. Odsouzených k pohledům do zrcadel, jež nevracejí obraz. Ruce ohřáté v nádobě cizího ohně. Někdy i méně než slovo. Ztracená vřelost k sobě samým, vnímaná veskrze "milovanou" osobu. Milovanou, protože miluje nás - živoucí óda, chvála nás samých. Jakmile přestane, iluze končí. Krutě raněná laň. Zimnicí třesoucí se já. Zanecháno a opuštěno ve zmatcích, maže se blátem. Hledá v něm oheň - hledá perly, které hřejí. Celou svou vahou vrhá se proti bílým zdem. Zanechat obraz, alespoň vlastní špíny. Otisky na bílé zdi "lásky" těch druhých.

Láska. Iluze všech slepých a mrtvých. Jak rozporuplný strach! Jak nevinně neviditelný. Strach z vlastního ohně - jistého druhu sobectví (neboť sobectví je neřest jak známo a je tudíž špatné). Útěk za souhlasem. Vždyť kdo by ocenil vřelé srdce, kromě vran z podzimních polí? Jen výjimeční jsou si vědomi. Malé dítě tleská. Člověka je nutno vést – a vyvést. Aby se zbavil nádob s hady, aby smyl bláto, aby uzřel své vlastní stopy tam, kde je nikdo nevidí. Samochvála, jak se vždy učilo, smrdí. Jsem tedy prvním z odporných, z těch, kdo hoří! Je třeba nového učení! Stydím se za ty, kdož pociťují stud. Mé krásné sobectví je mi vlajkovou lodí. A nenáviděn ... jsem milován.


 

 


Markéta
21. 10. 2005
Dát tip
avi

Armand
23. 03. 2005
Dát tip
roztržitost bývá znamením krásy :)

Armand
22. 03. 2005
Dát tip
:) vím

Markéta
22. 03. 2005
Dát tip
jsem osel :-)), Armande! Tahle kritika měla být pod tvou Vizí "Roviny" a ta, co jsem ti poslala z Rovin... bude pravděpodobně smysluplnější zde :-). Promiň mi mou roztržitost...

Markéta
20. 03. 2005
Dát tip
*** od dávna, Armande :-) ... a je také pták jménem pcheng - se hřbetem jako pohoří Tchaj-šan, s křídly jak z nebe visící mraky. Na větrném víru stoupá vzhůru, až tam, devadesát tisíc mil vysoko, kde končí mraky i vzduch, nad sebou jediné - azurovou oblohu, obrací se k jihu a vydává se k Jižnímu moři... Křepelka se mu smála: "Kam se žene? To já si povyskočím, popoletím sedm osm stop a znovu sednu na zem. Poletuji mezi pelyňky, to je nejvyšší meta mého létání. " Tak tedy vypadá spor velkého s malým. /Čuang-C'

gabio
13. 12. 2003
Dát tip
Strach z vlastního ohně - jistého druhu sobectví (neboť sobectví je neřest jak známo a je tudíž špatné). ***

Armand
01. 10. 2003
Dát tip
Day_Light: bláto právě až příliš často plní funkci krunýře... krunýř omezuje v pohybu (abych se tak nějak příměrem vyjádřil). Ovšem, není-li člověk ještě dost silný aby mohl chodit rovně, bez krunýře, je krunýř určitým řešením. Dík za názor .-)

Day_light
24. 09. 2003
Dát tip
Zajímavé... Co věta, co slovo...každé nutí přemýšlet. Snažím se pochopit,ale nevím jestli koukám správnou stranou dalekohledu.. Chvílemi vidím rozoostřeně, místy jasněji... Pravděpodobně se ale dívám z jiného úhlu jak ty.. "Člověka je nutno - vést a vyvést"...i když se zdá, že nezbyli žádné žhnoucí uhlíky, aby oheň mohl vzplanout tam kde byl udusán..? A co když bláto zaschlo a plní funkci krunýře.. *

Radost
21. 01. 2003
Dát tip
souzním... možná až příliš zakroucená forma, ovšem lapidárnost by přinášela zjednodušení. ano. každé slovo patří na své místo. žádný dar nenese jen sladké plody. když přehlédneš čas, nenajdeš věčnost :-)) za všemi iluzemi stojí jenom Mára a ten má Tvou tvář :-) souzním *

Opravdu hluboké!Je těžké přiznat si,že ne všemu rozumíme,ač moc se snažíme...Snažím se i o to.Z hlubin do výšek,však směrem dolů...

Nuitík
04. 01. 2003
Dát tip
si svou vlajku smrdutosti ještě nesu na zádech, ale už doutnám, neboj :o))))) *

Lyryk
13. 07. 2002
Dát tip
*

Sabrina
23. 04. 2002
Dát tip
Tak to je fakt drně krásný!!!! Můj upřímnej tip!

Kostka
17. 04. 2002
Dát tip
Já vím že ne. Otázka byla spíš stimulem. Jenže ta věta je tak napsaná, že je těžké představit si pod tím slovem něco jiného. A myslím, že jsem zapomněl tipovat.

Kostka
16. 04. 2002
Dát tip
Jsi z těch hlubších na Písmáku, Armande. A věty píšeš vskutku tak, že každá musí něco znamenat. Žhavě. Některým rozumím, jindy váhám. Je třeba nového učení? Co je to "učení"? Ideologie?

Armand
16. 04. 2002
Dát tip
je dobře že přemýšlíš :)... ideologie ne..

Dabi
11. 04. 2002
Dát tip
Ach ano . Tak je to ... Můj obdivný t*

Armand
27. 02. 2002
Dát tip
Já bych mu neříkal pokrytec, já bych si to četl pozorněji a nesnažil se být vztahovačný :))). A absolutní je jen smrt ne? :) Každopádně teď, když to píšu, tak mám pocitm, že už jsi to "za oponou" pochopila. Vidíš jak lidi rozčiluje to, čemu nerozumí? :))) Rozohnit se však, jest krásné. Neboť je to důkazem, že duše stále žije :)) měj se... :).. a dík za názory

Armand
25. 02. 2002
Dát tip
Můžu vysvětlit každou větu. Má smsl tak činit? Tyhle věci normálně nikomu neukazuji, ale řekl jsem si, že to udělám, jako zátěžovou zkoušku, jen tak ze srandy, jestli někdo pochopí. Zkouška vidoucích :)) Netušil jsem, že je až tak nesnadná (teď to myslím obecně). Už odvaha k reakci je odvahou nesmírnou. Děkuji za ni. Chtěl jsem vědět jak to budou vnímat ostatní. K tvé kritice. Pointa je jinde (není tam čistě jediná, ...našla sis tam přesně své) Mám pocit ale, že jsi minula to, co jsem chtěl říct já.

Armand
25. 02. 2002
Dát tip
Nadšení je špatné slovo. Pokrytectví také. Některé dary nenesou jen sladké plody.

Armand
25. 02. 2002
Dát tip
Dopředu se to poznat nedá.. jedině analogií z empirie. Pleteš se s tím nadšením... to nepřichází jako rána kladivem, je to jako pomalé probuzení z dlouhého spánku. Nadšení je u mě nárazovou záležitostí. To tady s tím nemá podle mě co dělat. řekl bych že přichází vědomí, ne nadšení a to vědomí se prohlubuje (ty říkáš, opadává nadšení :)))). Vždyť jsme jedné krve, ty, i já :)))))))) ne? Pokrytectví pořád nerozumím, napiš za oponu :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru