Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jak se vidím já

27. 05. 2014
0
12
443
Autor
matesax

Často kritizuji okolí, pročež tímto chci sdělit, že si vůbec nevybírám...

V rukou pero drží,
v mysli smutkem klesne,
v hlavě myšlenka se blíží,
v srdci lásku k ní si nese.

Hloubajíce přemítá víc a víc,
v očích slévají se slzy,
v srdci nezbude pak nic,
žal nečeká - přijde brzy.

Tak rodí se smutný klaun,
pocit neštěstí - kdo ví, kde ten se vzal -
- nezůstává dlouho - odchází,
vítězí přesto však - leč použil vše co znal.

Kráčeje poutí dlouhou svou,
unaven odkládá kříž svůj na chvíli jen,
a právě v tuhle ví, že jej dostihnou,
a proto vybíhá zas někam ven.

Tak končí baladu svou ponurou,
jelikož "Happy End" nečeká.


12 názorů

pedvo
27. 05. 2014
Dát tip

„Hloubajíce“ je množné číslo, takže „hloubajíce přemítají.“ Pokud jde o jednoho muže, tak „hloubaje přemítá.“


Miroslawek
27. 05. 2014
Dát tip

nezbývá mi než vyjádřit upřímnou soustrast


matesax
27. 05. 2014
Dát tip

S rytmem jsi mne poučil (za což děkuji) - na něj si již budu dávat pozor, avšak jinak se mýlíš. Nikdy v životě jsem se neinspiroval jakýmkoliv dílem. Vše pochází z mé hlavy - a takto přemýšlím každý den. Totiž já se neměním - nezastávám žádné názory atd. Dodnes jsem nenarazil na jiného, který by psal jako já - pročež pokud ty ano, napiš kontakt a já se s ním rád seznámím... Věz, že nikterak neupravuji co napíši, neboť to bych musel každé slovo vyhledávat na internetu atp. - což by bylo zbytečně časově náročné - píši obdobně seminární práce a jiné dokumenty, kteréžto vskutu nijak nenapomohou k utvoření/upravení názoru čtenáře - či spíše toto ovlivnění by mi nemohlo být jakkoliv ku prospěchu...


Miroslawek
27. 05. 2014
Dát tip

No a kdo za to může, že to nepobíráš? Nejspíš ty sám ;)

Jen na okraj, verš není vázán rýmem, nýbrž rytmem. A ten je v českém verši sylabotónický, tj. organizací slabik a přízvuků.

Označíme-li X přízvučnou slabiku a x slabiku nepřízvučnou, zajímala by mne interpretace např. těchto dvou veršů

Hloubajíce přemítá víc a víc,

Xxxx Xxx X x X

v srdci nezbude pak nic,

Xx Xxx x X

Měly by mít souhlasný, odpovídající rytmický průběh. Mají?

Mám-li se vyjádřit k rýmům obsáhleji než jedním dehonestujícím slovem, skutečně si myslíš, že kvalita souzvuku klesne / nese, drží / blíží, svou / dostihnou je něco, oč lze stavbu verše nějak zásadněji opírat? Pro jistotu připomínám, že česká rýmová norma je dvouslabičná. Neříkám, že není možné užívat asonance nebo neúplné rýmy, ovšem i ty musí mít určitou eufonickou kvalitu a těžiště básníkovy práce se pak přesunuje jinam, zde nevím kam.

A konečně - metafory a metonymie jsou součástí nejen jazyka básnického, ale i toho běžného, sdělovacího. Proces přechodu z prvého typu jazyka do druhého se nazývá lexikalizace. Děje se tak opakovaným užíváním a nadužíváním. Takový lexikalizovaná tropa nebo figura pak přestává být vnímána jako básnický prvek. Naproti tomu základním principem jazyka básnického je tzv. aktualizace, což je proces ze své podstaty opačný. Jde o nacházení nových nápadů, jazykových konfigurací. Tvůj text je zvetšelá mumie, nic co bych už tisícekráte v nepodstatných obměnách nečetl, tedy nic skutečně tvého.


matesax
27. 05. 2014
Dát tip

Rýmové schéma zde použité je zcela očividné - tudíž narážku nepobírám. Obrazové pojeti zde porobíhá zmíněnou inverzí a navíc používám i reálná obrazná pojmenování - metafory, metonymie,...


Miroslawek
27. 05. 2014
Dát tip

Schází tu základní řemeslné dovednosti pro konstrukci obrazů i verše jako takového. To se pak těžko komentuje tak, jak by asi autor očekával ;)


Petrusha
27. 05. 2014
Dát tip

o apsergerovom syndróme som nikde nič nečítala, ak príšli rýpem, ospravedlňujem sa, popudom k nahliadnutiu bol u však mňa výrok autora na tunajšom chate  - citujem

26.05.2014 22:46:33 matesax: Nerad narušuji vaší sociální interakci, avšak prohlížeje tento web, musím se zeptat - ač veškeré funkční elementy vyzařují krom retro zpracovaného GUI zcela profesionální pojetí. Tudíž mě jakožto neznalému se web zprvu dosti zalíbil. Avšak stačilo si přeč

26.05.2014 22:47:42 matesax: přečíst pár příspěvků a dostalo mě, jak se tu všichni vyjadřují na úrovni pubertální. 26.05.2014 22:48:37 matesax: Tudíž jak si mám vyložit kvalitativní zařazení těcho stránek? Děkuji. 

 

a tak som proste chcela vediať, aké to je  - nepubertálne vyjadrovanie ... 


matesax
27. 05. 2014
Dát tip

Až na to, že konec je přesně invertní...


Petrusha
27. 05. 2014
Dát tip

v rukou péro drží a končí to happyendom chm .... :) 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru