Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ich formou

01. 07. 2014
2
13
500
Autor
TicháEma

ICH FORMOU


jsem kniha otevřená
sama sebou jsem čtená
schovaná pod peřinou
už klíží se mi oči
tak na poslední stránce
rozběhnu se a skočím
rozletím se rem fází
v noci jsem stěhovavá
a ve dne mi to schází

tu a tam podpultově
koupím se sama sobě
mám srdce knihkupcovo
"za pade milostivá"
si zalistovat můžu
jsem vážně celkem čtivá
a lstivá... tak ňák mile
milé jsou pod peřinou
ty literární chvíle

 


13 názorů

Miroslawek
03. 07. 2014
Dát tip

Tak já jsem tu nasranou reakci nakonec pochopil správně a do smazaných juknul, akorát přes smartphone, takže jsem neměl prostor psát a doma jsem na to už zapomněl. Teď mi od dajakbola avízo naopak nepřišlo a tak jsem tu zase spíš náhodou.

Reagoval jsem zejména na první dva verše... a tam, jak píšeš

jsem kniha otevřená

x Xx Xxxx = J3Ž

sama sebou jsem čtena

Xx Xx x Xx = což bych interpretoval nejspíš jako daktylotrochej T D T

Fakt, že by se tomu dalo lehce odpomoci, na rytmickém vybočení samotném nic nemění. Koneckonců, vzhledem k významové řídkosti většiny zdejších vázaných veršů a rytmické dezorientovanosti jejich autorů je taková věc spíše pravidlem.

Poznámku k veršům dalším je třeba chápat tak, že rytmický průběh nevnímám jako špatný ve smyslu porušení metra, ale že toto metrum není vždy dobře zřetelné, metrický impuls nevystupuje natolik jasně, že by byl samozřejmý a tudíž je třeba se na tu interpretaci rytmu trochu soustřeďovat.

Při opětovném čtení se mi zdá, že se tam kombinuje více příčin, než jen ta, kterou jsem uvedl. Ale rozebírat to už nechci, nechme to tedy v úrovni mého dojmu, teď odcházím za sportem a pak spláchnout stres s kamarády.

P.S.

A konkrétně třeba s

rozletím se rem fází

Xxx x X Xx

nemám rytmický problém, tohle využíval třeba Reynek v trocheji (a já v jambu ;) Snad jediné trochu nevhodné je slévání se rem do jednoho slova. V tom smyslu mi přijde tvé finální vyjádření frustrace přímo prorocké ;DDD


Janina6
03. 07. 2014
Dát tip

Tak to pardon - mně se zdálo hned divné, že bys tak nadával kvůli něčí básni :-) Smazané komentáře občas i čtu, ale tady mě nenapadlo, že by tu nějaké mohly být.

Mě právě "uhodil do oka" ten rytmický rozdíl v prvním a druhém verši. Kdyby se "zdisciplínoval" tak, jak navrhuješ, bylo by to určitě lepší. Nesnažím se na všechno napasovat nějaké schéma, ale i čistě pocitově je ten začátek prostě rozkolísaný a myslím, že právě začátek je pro navození rytmu důležitý. Díky za vysvětlení, hodně se mi ulevilo :-) Ať se ti daří!


dajakbol
02. 07. 2014
Dát tip

Janino6, Miroslawku, asi nedorozumenie, mrzí ma to, vysvetlím.

Môj komentár z 01. 07. 2014 19:37:57 je reakciou na to, že sa mi nepodarilo ani na druhý pokus (ako  vidno v zmazaných kritikách [zmazal som ich nasraný sám]) skopírovať hodnotené dielo do okna pre komentáre. Teda – skopírovať sa mi ho podarilo, ale po odoslaní už nevyzerá ako báseň (graficky).

Treba proste čítať aj zmazané kritiky, no.

Z nich by ste sa dozvedeli, že sa (načisto bez negatívnych emócií) čudujem Vašim výhradám ohľadom metra/rytmu. Mal som a mám pocit, že ak by mali platiť, museli by sa vzťahovať na inú báseň, nie na tú, pod ktorou ich čítam (vtedy aj teraz).  A teda, že autorka po Vašich kritikách báseň zásadne upravila (rytmicky).

Ak sa tak nestalo a mám pred sebou dielo v takej podobe, v akej ste ho metricky/rytmicky silne spochybnili, čudujem sa stále.

„Třeba hned první dva verše o nějakých metrických záležitostech asi v životě neslyšely :-) “

„Rytmus - v prvním verši jsi skutečně mimo, dal je to docela nejednoznačně poschováváno v drti neplnovýznamových jednoslabičných slůvek, což má mimochodem dopad nejen do rytmu...“

Hm...

jsem kniha otevřená

x Xx Xxxx – J3Ž

sama sebou jsem čtena

Xx Xx x Xx nemetrický verš, ktorý by sa však dal poľahky zdisciplinovať („jsem sama sebou čtená“ – J3Ž)

Ďalej sú to úplne normálne, nepríznakové trojstopové ženské jamby. Možno až na siedmy verš:

rozletím se rem fází

Xxx x X Xx – prízvučné rem ma slabej pozícii verša síce neodporuje norme pre jamb, ale zdá sa mi, že trochu  potláča prízvuk na -; musím sa sústrediť, aby som to nečítal ako trochejské „rozletím se remfází“.

Takže tak.


Janina6
02. 07. 2014
Dát tip

dajakbol: Tohle je amatérský literární server, ne antologie "Nejlepší české básně" (i když i tam se najde ledacos...) Sám patříš k těm talentovanějším, ale proto ještě nemusíš plivat po všech, kteří tvojí úrovně nedosahují.


milé jsou pod peřinouty literární chvíle

....ráda si čtu pod peřinou....milé a T***


Miroslawek
01. 07. 2014
Dát tip

dajakbol: dostal jsem nějaká avíza, ale nevím proč


Kočkodan
01. 07. 2014
Dát tip
Mne se to dílko o forme ich docelá líbí. Rekl bych. :-)

dajakbol
01. 07. 2014
Dát tip

To je des, kurva, ten písmák, seriem na to.


Miroslawek
01. 07. 2014
Dát tip

Znáš úsloví naflusat do čítanky? Toho bych se trochu bál ;)

Rytmus - v prvním verši jsi skutečně mimo, dal je to docela nejednoznačně poschováváno v drti neplnovýznamových jednoslabičných slůvek, což má mimochodem dopad nejen do rytmu...


Janina6
01. 07. 2014
Dát tip

U vázaného verše je důležitý rytmus, který tady dost kulhá. Třeba hned první dva verše o nějakých metrických záležitostech asi v životě neslyšely :-) Obsahově se mi to ale líbí, je to poměrně svěží, tak tipuju.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru