Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Neobvyklé stretnutie s pánom Bolotnikom 1.časť

23. 10. 2015
1
7
377


     V úzkej chodbe prenajatého bytu sa vôňa pečených zemiakov miešala s tabakovým dymom. Pri zvetranom okne nad ožiarenou Moskvou, Michail Kuročkin, držal vzpriamene svoj chrbát a pozeral cez ulicu do rozsvieteného okna naproti. Poťahoval z krátkej cigarety, ktorú jeho hrubé prsty ledva dvíhali k úzkym perám. Jeho myšlienky plynuli pokojne, ale boli ťažšie než stuhnutý vzduch v jeho bezvýznamnej podkrovnej garsónke. Načúval zvukom z vedľajšieho bytu, v ktorom býval starý pán Bolotnikov, pričom žmúril oči pri každom vdychu narkotického dymu, akoby mu to spôsobovalo fyzickú bolesť. Myšlienky neúspešného advokáta neboli ani tak o nekonečnom smútku, ktorý lomcoval jeho srdcom a každým dňom, ale skôr blúdili tam, kde ešte pozostatky radosti, z jeho predchádzajúceho života, lopotili o prežitie. 
Zatlačil cigaretu o dno popolníka, vyrobeného z hutného brúseného skla s dúhovým efektom, v ktorom by rád uhasil aj svoju bolesť, otvoril okno a vystrčil strapatú hlavu do moskovskej noci. Energicky dýchal a krúžil hlavou. Štipľavý chlad mu spôsoboval akúsi čudnú senzáciu, až mu bolo do takého smiechu, ktorý zvyčajne končí plačom. Smial sa. Smial sa tak, že nevnímal absolútne nič iba svoj hlas. Aký zvláštny je jeho hlas uprostred smiechu. Aký je živý. A vtedy si uvedomil, že už dávno sa nepočul tak smiať. Naposledy snáď...nechcel si spomenúť, lebo tušil, že to má niečo spoločné s miestom, kde stále krvácali jeho polámané radosti. Smiech ho vyprázdňoval a zároveň napĺňal. Smial sa a krútil hlavou, vlasy hádzal zo strany na stranu, uši mu omŕzali...ale nedbal. Precitol iba vtedy, keď po pravej strane, akoby rovno zo schátralého múra uvidel menej schátralú hlavu pána Bolotnikova. Keby bol na pohľad recept, dvaja muži by na zoznam pripísali: "rozpaky a súcit - dôkladne premiešať".
"Čaj?" vydralo sa konečne pomedzi husté bajúzy šedivej brady staršieho pána. 
"Rád." prijal pozvanie Michail, šokovaný pozvaním aj svojou odpoveďou. I keď sa obidve okná naraz zatvorili a vyvreli zvyšok mesta napospas mrazu, niečo sa predsa len otvorilo. Mohla to byť: možnosť? Možnosť stretnúť, nadviazať, porozumieť, vypovedať...možnosť byť účastný!?? 
Michail Kuročkin sa s ľuďmi priveľmi nestýkal. Nebol čudák, ale chránil si svoje súkromie. Za zavretým oknom chvíľu premýšľal. Premýšľal a pochyboval. Posunul tmavozelený fotel zdobený veľkými gombíkmi potiahnutými rovnakou tmavozelenou látkou rovno pred okno a unavený nachvíľu do ňho klesol. Snažil sa zhromaždiť nejaké myšlienky, ale hneď sa mu zas rozleteli. Po krátkej chvíli stratil so sebou trpezlivosť, vstal, skontroloval svoju tvár (stále vyštípanú od zimy) v prasknutom zrkadle vsadeného do dverí dubovej skrine (dedičstvo po matke) hodil na seba prešívaný kabát a vykročil pevným krokom k bytu pána Bolotnikova.

Po chodbe, každým krokom striasal pochybnosti o vhodnosti tejto návštevy. Potriasol rukou a "Čo čakáš, že sa stane v byte toho starca?" akoby sa mu vysypalo z rukáva na čierno-bielu šachovnicovú dlažbu. Mal chuť sa obrátiť za seba a čakal by rozsypané pochybnosti po celej chodbe; tak silno pochyboval! Rukou kĺzol po kľučke tmavých dverí s kovovým kukátkom, do ktorého nervózne mrkol a už chcel stlačiť kľučku, keď zistil, že dvere sú pootvorené. Zaklopal. "Vstúpte len vstúpte, prosím...mladý pán." ozvalo sa, na dĺžku chodby vzdialeným hlasom, pravdepodobne z miestnosti, kde civeli na seba cez okná pred malou chvíľou. Celou dlaňou odchýlil dvere a dôkladne ich za sebou zatvoril. Vyzul si topánky a prisunul ich čo najbližšie k stene, akoby malo byť každému jasné, že tam ani nebol. A predsa sa ocitol, v (narozdiel od jeho) celkom veľkom byte a mapoval každý kúsok steny a nábytku, aby v čase kým prejde po chodbe stihol zistiť o tomto človeku čo najviacej. Všimol si rôzne maľby v hrubých rámoch (pravdepodobne v celkom slušnej hodnote) visiace po celej dĺžke chodby, starú komodu na ktorej bolo položených pár listov, písacie potreby, najnovšie noviny, medzi inými aj Moskovskije Novosti, sedem rubľov plus niekoľko kopejok a starý, ale veľmi zachovalý behúň, po ktorom boli jeho kroky nečujné. Biela, skoro priesvitná ruka pána Bolotnikova navlečená v domácom oblečení zamávala na neho spoza verají na konci chodby. 
"No poďte, poďte. Usaďte sa u nás." Kuročkin pridal do kroku a vošiel do veľkej miestnosti, ktorá mu takmer vyrazila dych. V strede miestnosti stál veľký oválny stôl s vysokým leskom, na ktorom bolo do štósov naukladané veľké množstvo novín a časopisov. Balíky časopisov a novín previazané motúzom, boli poukladané po celom obvode miestnosti aj na tapacírovaných stoličkách zoradených okolo stola. Vzadu bolo okno, ktoré keď si Kuročkin všimol, blysol pohľadom na starého pána. Na Bolotnikovej tvári sa mihol podivný úsmev, ktorý bolo vidieť iba z jeho očí a obaja muži si spomenuli na Michailov šialený smiech. Okno lemovali od stropu po zem dlhé závesy ošumelej farby ušité z ťažkej, skoro ako koberec hrubej, látky. Na zemi pod závesmi boli schované ďalšie balíky novín a časopisov. Steny zdobila ďalšia zbierka rozličných malieb pravdepodobne aj od zahraničných umelcov. Vpravo stála vyzerávaná skriňa, komoda a menší stolík prekrytý cvernovým obrúskom. Či bol háčkovaný Kuročkin nevedel posúdiť. 
"Ospravedlňte starého pána, milý sused." povedal a ponúkol svoju priesvitnú ruku. "Bolotnikov." Po chvíľke ticha dodal: "Jevgenij."
"Viem" povedal Kuročkin. Natiahol svoje hrubé prsty a opatrne uchopil starcovu krehkú dlaň, ktorá prekvapila pevným chlapským stiskom. 
"Michail Kuročkin" predstavil sa a mierne kývol hlavou. 
"Tak áno, jedného Kuročkina som poznal. Milý chlapík." usádzal pohybom ruky svojho hosťa Bolotnikov a ukázal na jedinú prázdnu stoličku pri stole. Sám sa zaboril do koženého kresla s veľkým operadlom, ktoré bolo umiestnené po ľavej strane dverí, úplne v kúte. Ľavou rukou sa načiahol za kreslo, niečím klikol a nad hlavou sa mu rozsvietilo žlté svetlo stojacej lampy. Pod lampou vyzeralo staré telo ešte viac opotrebované. Kuročkin skúmal záhyby okolo starcových očí, ktoré sa mu premieňali podľa výrazu jeho tváre. 
Jevgenij Bolotnikov bol svojrázny človek nižšej, na svoj vek stále pevnej postavy. Michail nečakal také rázne pohyby, akými sa Bolotnikov premiestňoval po svojom byte. 
"Ale toho vy nemôžete poznať. Prosím, ponúknite sa." indikoval rukou k čaju položenému na stole. "Bol to policajt ak sa nemýlim." dodal. 
"Skutočne ho nepoznám." povedal Michail a placho sa usmial, nevediac čo iné by povedal. Iba z očí sa dala čítať Bolotnikova tvár, keďže jeho líca aj ústa boli ukryté v striebornom poraste. Dve lesklé hviezdičky vnímavo pozerali do hosťovej tváre a iba keď Mikchail išiel niečo povedať presunul svoj pohľad na jeho ústa. Akýsi zvyk. Kuročkin si to hneď všimol a aj by mu gesto opätoval, nebyť tej hustej brady. Neprezrádzala absolútne nič. 
"Bývate tu už dlho pán Bolotnikov?" spýtal sa Michail a hrkotavo dvíhal jemnú porcelánovú šálku k svojim úzkym perám. 
"Jevgenij...prosím. Je to presne päťdesiat rokov, kedy moja noha prvýkrát prekročila prah tohto bytu. Veľa sa tu toho nezmenilo odvtedy. I keď moja manželka," vystrčil ukazovák a nasmeroval ho doprava na olejomaľbu elegantnej dámy, "by som mnou nesúhlasila." povedal a obzeral sa okolo seba akoby niečo hľadal. 
"Dovoľte pán Bolotnikov...ehm...Jevgenij...na čo máte všetky tie štósy novín?" povedal Kuročkin pokojne aj keď cítil Bolotnikove oči na svojich perách. 
"Dovolím, dovolím čožeby nie?!"povedal sivý pán, plesol si dlaňami po kolenách, predklonil sa akoby chcel vstať a vysvetľovať, ale napokon zostal sedieť a znovu zapadol hlboko do kresla. 
"Je to dlhý príbeh." mávol rukou smerom k štósom "raz vám ho určite porozprávam... ale povedzte mi susedko, čomu ste sa tak veľmi smiali? V živote som nepočul taký živý smiech." elegantne zmenil tému Bolotnikov pričom mimoriadne dôraznil slová: raz a veľmi. Kuročkin sa pomrvil na stoličke a opatrne vrátil porcelán na miesto. Otvoril ústa prehovoriť, keď ho Bolotnikov predbehol: 
"Viete, keď som vás počul smiať sa, povedal som si, to musí byť pozoruhodná osôbka. Musím sa s ním zoznámiť! Áno...to som si povedal! Viete?" povedal Bolotnikov a po prvý raz ukázal rad bielych zubov v širokom úsmeve. Kuročkinove ústa zostali rozdrapené v úžase a samovoľne sa mu skrútili do akéhosi úškrnu. Keď si uvedomil, že Bolotnikov to myslí vážne, oči sa mu rozjasnili a zdalo sa mu, že fyzicky počul niečo, čo mu spadlo zo srdca a rozbilo sa to o dlážku. Jeho nadšenie však netrvalo dlho. Keď si spomenul prečo sa smial, rozvinul sa pred ním celý jeho pokafraný život, na ktorý, odkedy vstúpil do tohto bytu, úplne zabudol. Bolotnikov čakal na odpoveď s hlavou mierne naklonenou nabok. Kuročkin si rozopol najhornejší gobík na košeli, nadýchol sa a...náhle trhol celým telom, vyšvihol sa do stoja a vypochodoval z izby. Po štyroch ráznych krokoch sa vrátil a postavil sa priamo pred prekvapeného, ale nie šokovaného Bolotnikova. 
"Prepáčte, nehnevajte sa, je to moja vina. Ďakujem za čaj a...a samozrejme...ďakujem za váš čas, ale budem sa musieť s vami rozlúčiť. Je neskoro." mlel rýchlo slovo za slovom a zbrklo mu podával svoju ruku. 
"Aká vina, priateľko? Čo to rozprávate?" hrabal sa z kresla Bolotnikov. 
"Nevstávajte prosím. Vyprevadím sa sám. Dobrú noc." povedal, schmatol kabát a odchádzal. Medzi dverami sa posledný raz pozrel na starého pána a s rukou opretou o veraje takmer šeptom vychripel potrhané ďakujem a rýchlim krokom prešiel dĺžku chodby. Nazul si topánky a vyšiel z bytu. 
Až vo svojom tmavozelenom foteli uvoľnil napätie vo svojom tele a uvedomil si, že celý čas strávený so susedom, bol v kŕči. Jeho telo bolo umorené na smrť. Predklonil sa, oprel si lakte o kolená, zvesil preťažkú hlavu do svojich dlaní a dlho sedel bez pohnutia. 
Nikto z obyvateľov Moskvy netuší, čo sa odohralo medzi dvoma opustenými ľuďmi na najvyššom poschodí ošarpanej bytovky. Iba dve rozsvietené okná, dvoch podkrovných bytov sú svedkami tohto neobvyklého stretnutia. Svietia do čiernej noci a rámujú, po pravej strane, pána Bolotnikova s rukami pritisnutými na skle s perami rýchlo pohybujúcimi sa ako pri monotónnej modlitbe a po ľavej strane prázdny tmavozelený fotel Michaila Kuročkina.
 

7 názorů

Nemyslela som to zle :) mamtalent.sk je slušná stránka, len mám trochu problém s nalogovaním a trochu ma to odradilo, hneď zo začiatku. Ale ja sa s tým popasujem. :) Ďakujem, za feedback a upozornenie na  chyby;  fotel opravím!


Tucci
31. 10. 2015
Dát tip

... u nás som žiaden podobný slušný web nenašla...

čo tak www.mamtalent.sk

Alebo ho nepovažuješ za slušný?

Nedočítala som do konca, tak nemôžem hodnotiť ako celok, ale aj to minimum prečítaného zanechalo celkom pozitívny dojem.

Fotel je ten, nie tá, takže by malo byť nie vo svojej tmavozelenej foteli, ale vo svojom tmavozelenom...  

A miestami chýbajú čiarky.


Súhlasím, vďaka.  Zatial sa tu veľmi neviem pohybovať.  Sorry za tu bolest z jazyka slovenského :D  U nás som žiaden podobný slušný web nenašla. 


Gora
25. 10. 2015
Dát tip

Promiň, já si nevšimla, že je to na pokračování...těším se!


Ahoj, ano som tu nová. :) Vďaka za tvoj koment. Príbeh mám rozpracovaný a je na pokračovanie, takže áno, pointa zatiaľ chýba. Ešte raz, vďaka za milé slová.


Gora
24. 10. 2015
Dát tip

Ahoj, jsi tu asi poprvé, vítej. Nejsem kritik, jen čtenářka tvé povídky. Některé slovní obraty mne zaujaly:místo, kde stále krvácely jeho polámané radosti  ,pochybnosti rozsypané po chodbě,  smích ho vyprazdňoval a zároveň naplňoval /omlouvám se za češtinu/ - a podle mne věrohodně zachycena charakteristika ruské mentality. Chybí pointa. Dávám T.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru