Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bez názvu (scénář)

20. 03. 2002
0
0
672
Autor
Ishamel

SCÉNÁŘ

Po celém obraze se objeví citát:
V životě smrtelníků jsou takové zvraty, že neštěstí se rodí ze štěstí a štěstí z neštěstí.
PLINIUS



Titulky smíchané se záběry na If a Johnyho. Dávají si pod jazyk malinké papírky čtvercového tvaru.



LES1/PODVEČER sc_S/1

Jsou slyšet libé zvuky lesa, šum stromů a ptačí zpěv. Postupně začíná hrát hudba.
Skupinka čtyř lidí (20-25) sedí v dálce. V podstatě to jsou jen úplně obyčejní měšťáci kteří se šly do lesa jen, tak, z nudy ožrat. Na sobě mají docela běžný, tmavší civilní oděv, navzájem se odlišující svým stylem. Vzájemně si povídají; není však nic z jejich rozhovoru slyšet, hudba která hraje je silnější.
Vidíme nějaké stromy v popředí, pak ty lidi, za nimi jen pár keřů a čerstvě louka.

Druhá část titulek

Kamera se přiblížila. Pomalu si začínáme dělat představu o detailech. Ti čtyři jsou rozvalení na trávě, pijí nezávislý, levný alkohol – Hanáckou vodku.

Člověk*1
odplivne a napije se.

Třetí část titulek

Detail láhve a úst které jí popíjí. Padne do něj něco kolem čtyř a šesti loků a pak následuje řádné ušklíbnutí reagující na odpornou chuť vodky.

Čtvrtá část titulek

Je slyšet výstřel. Hudba pokračuje.
Všichni se leknou a otočí směrem odkud zvuk přišel.

Páté – poslední titulky.



JOHNY/LES/VÝSTŘEL/DEN sc_X/1

Ticho. Jediné co slyšíme je výrazný a dosti zrychlený tlukot Johnova srdce.
Obličej Johna nevěřícně koukající na svůj čin. Má vybledlou tvář, fialové rty, černé řasy. S vlasy si vesele pohrává vítr. Stojí, kouká, nemrká. Scéna je dlouhá přibližně pět sekund a ke konci zavírá oči.
Dett. Zvuková kulisa

Název filmu



AUTO/NTERIÉR/DEN sc_T/1

Začne hrát hudba
V klidné krajině jedou v autě dva mladí lidi. Očividně jsou unaveni z nějaké párty. V autě je spousta plechovek od různých energetických drinků, láhve alkoholu a po sedadlech rozházené věci. Dívce ( 16-20, kožená bunda, běžné džíny ) je evidentně špatně a trpí veškerými příznaky kocoviny. Leží na zadním sedadle vozu, spí. Thomas (20-25) vyhublý, vlasatý člověk v černé, úplé bundičce a několika náušnicemi v uchu a obočí) řídí, nasměruje si zpětné zrcátko na její obličej, pousměje se.



LES2/DEN sc_A/1

Hudba se uklidnila, opět jsou slyšet libé zvuky lesa.
Dva lidi prochází klidnou krajinou po pěšině na louce, les v pozadí. Jsou to:
JOHNY (15-18 mladý, nezkušený, na něhož každý myslí jen v dobrém a soucitně si uvědomují jeho slabosti. Na sobě nosí oblečení ve free-stylu. Snaží se chovat nadřazeně a moudře, ale moc mu to nejde)
IF (18-25 typicky vypadající „feťačka“ oblíkající se do batikovaných šatů, obsypaná všelijakými korálky a znaky hipís. Její chování je ovlivněno každodenním hulením a jejím originálním pohledem na svět (všichni jsou špatní, jenom já jsem o něco lepší).


IF …tvrdil že všechno ve vesmíru má duši a může se svobodně rozhodovat. Všechny auta, počítače, kuchyňský linky, vařiče, kalhoty, kameny, slunce, ponožky…

Johny je tím pobavený

JOHNY I cigára třeba?
IF No.

Teorie Johnyho zaujme.

JOHNY o čem se můžou cigarety rozhodovat?
IF já nevím, třeba se můžou různě vysychat. Nebo se pohybovat v jinejch rozměrech.
JOHNY nebo si možná sami rozhodnout, kdy si je zapálíme.

IF se na něj pobaveně otočí.

JOHNY když chceš přestat kouřit, tak si o tom napřed musíš promluvit s cigárama, že jo, vysvětlit jim, aby tě nechali na pokoji.

IF se zábavně směje.

IF Ty jsi taky blázen.

Postupně najede hudba z další scénu.



AUTO/CESTA/EXTERIÉR/DEN sc_T/2

Auto (černý WV Golf85. Už na první pohled je jasně patrný poškozený stav auta) jede v dálce na rovné cestě lémované stromy směrem ke kameře. U ní se zastaví, někde uprostřed cesty bez ohledu na dopravu, která v těch místech je stejně nulová. Otevřou se dveře, vysedne Thomas, v ruce má auto mapu. Ve chvíli kdy otevře dveře se hudba zesílí. Auto zůstává otevřené a nastartované.Dojde ke kapotě vozu a rozloží na ni tu mapu. Je jasné že zabloudily. Dívce je to jedno, i nadále spí. On se rozhlíží do krajiny hledajíc nějaký záchytný bod, ale marně. Ze zoufalství kopne do pneumatiky vozu. Poskládá mapu a nasedá zase do auta.

Thomas Puso, mám takový dojem, že by ses mohla probrat, vznikly mi tu totiž nějaký komplikace.
Dívka Hmm…
Evidentně jí to nezajímá.

Opět vidíme auto. Slyšíme nastartování, zavírají se dveře. V tuto chvíli se hudba opět sníží, aby šlo poznat ať pochází z vozu. Auto se rozjede dál po cestě do neznáma





LES2/DEN sc_A/2

Promítá se krajina ve které se příběh odehrává. Posléze vidíme v pozadí Johna a If jak leží v trávě a křečovitě se smějí. Obraz se rychle přiblíží k nim.

JOHNY …a potom?
IF co potom?
JOHNY s kým si chodila potom?
IF s jedním malířem. Jak ti je?
JOHNY nádherně !! (dost pozvedne hlas)!
Cítím se nádherně… (zakřičí z plných plic)
Jsem šťastný !!! (ozvěna)



AUTO/CESTA/EXTERIÉR/DEN sc_T/3

Hudba pokračuje. Vidíme z Golfu ve větší dáli skupinku lidí, o kterých se psalo na začátku scénáře. Vede k nim cesta přes louku, párkrát projetá traktorem. Thomas neváhá a v touze zjistit alespoň směr své cesty míří k nim.

Střih

Skupinka lidí dál a nerušeně pokračuje ve své zábavě. Po chvilce přijíždí po cestě, která je vedle nich Thomovo auto. Oni nechápavě koukají, auto vedle nich zastaví. Otevře se okýnko řidiče.

THOMAS čau kluci.

Chvilka ticha. Vzájemně se na sebe dívají.

mohli by jste mi třeba říct kde to jsem?

ČLOVĚK *2 …tak to teda nemohly…

Obstoupí všichni jeho auto. Jeden přiloží ruku na zadní okno a nakoukne dovnitř.

ČLOVĚK*1 Pěkná kočička, nechceš nám jí tu nechat?
THOMAS …tak to teda nechci…
ČLOVĚK *2 mám takový dojem že budeš muset. (naštvaně obchází auto a jde k dveřím řidiče)

Thomas na nic nečeká, přidá rychle plyn a ujíždí dále po silnici. smát. Cesta je velmi prašná a tak s pomocí kol se vznese všude kolem. Ti čtyři se začnou smát a hodí po něm pár prázdných lahví, které vypily.



LES2/DEN sc_A/3

Johny i nadále leží ve trávě, ještě se sem tam pochechtává ničemu. If vstává a rozhlíží se po okolí.

IF …a dál
JOHNY to je všechno.
IF ale přece jsi někoho měl. Líbal ses s někým?
Ne, fakt. Dvě holky jsem měl celkem.

If se směje, nevěří.

Přísahej.

Johny zvedne prsty k přísaze

JOHNY Přísahám… (napadne ho vtip) …na letadlo tvého otce!
Mě ten život tady tak baví.
IF Hlavně na papíru.
JOHNY Ne, pořád mě baví. (vzpomene si) já bych se nedokázal zabít.
IF To je jasný, já taky ne.
Počkej tu chvilku. (zvedne se a odchází)
JOHNY Kam jdeš?
IF Čekej…

Odchází někam pryč




AUTO/NTERIÉR/DEN sc_T/4

DÍVKA zastav!!

Auto zastaví, dívka se vypotácí ze dveří a začne zvracet do škarpy u silnice (decentní záběr). Není zde žádný provoz. Thomas chvíli čeká, pak vypne motor a vysedá na čerstvý vzduch. Zapaluje si cigaretu, rozhlíží do krajiny.



LES2/DEN sc_A/4

Zamyšlený Johny vstane ze země, rozhlídne se do okolí, hledající If. Jde kousek dál, sám krajinou na nedalekou louku, kouká do země, jde vidět že nad něčím přemýšlí. něco si pro sebe šeptne a vyvalí se na zem aby si odpočinul a uletěl na stromech. Chvíli tam jen tak bezduše leží, poté se strašně rychle otočí, protože zjistil, že ho nějaká věc tlačí do zad. Odhrabe decentní nános hlíny pod kterým je balíček obalený starou steřelou hadrou. Udiveně se na to kouká, vytahuje to ze země, rozbaluje. Na zem mu vypadla plynová maska a pistole. Je z toho celý zmatený, ale dost nadšený. Zkoumá tu pistoli, dívá se na ni tak nějak „nevině“ Nasazuje si ze zvědavostí plynovou masku.



VÝSTŘEL/FIALOVÁ/DEN SC_F/1

Slyšíme zvuky dechu procházejícího přes filtr masky.
Obraz vnímáme Johnyho očima. Je celý nafialovělý, všude místo rostlin rostou kaktusy a bonsaje. Nějaký čas se rozhlíží kde se to ocitl a pak někdo za ním stoupne na větvičku, která udělá svůj charakteristický zvuk. Johnyho to strašně moc vyleká, otočí se, bez váhání zamíří pistolí na If, která onu větvičku zlomila. Pak už je slyšet pouze výstřel.






JOHNY/LES2/DEN sc_A/5

Johny zepředu, sundává si masku. Je hodně zpocený. Vše dělá hóóódně póóómalu.



JOHNY/BÍLÁ/LES /DEN sc_X/1

Ticho. Jediné co slyšíme je výrazný a dosti zrychlený tlukot Johnova srdce.
Obličej Johna nevěřícně koukající na svůj čin. Má vybledlou tvář, fialové rty, černé řasy. S vlasy si vesele pohrává vítr. Stojí, kouká, nemrká. Scéna je dlouhá přibližně pět sekund a ke konci zavírá oči.



LES1/PODVEČER sc_S/2

Čas se trochu posunul zpět.
Jsou slyšet libé zvuky lesa, šum stromů a ptačí zpěv.
Skupinka čtyř lidí (20-25) o kterých se psalo na začátku, sedí v kroužku. Jsou jen úplně obyčejní měšťáci co se šly do lesa jen tak z nudy ožrat. jsou rozvalení na trávě. Jeden z nich se napije z láhve Hanácké vodky tak čtyři až šest loků. Následně se dostaví řádné ušklíbnutí reagující na tu odpornou chuť vodky.
Je slyšet výstřel.
Dett. střih
Všichni se leknou a otočí směrem odkud zvuk přišel.

ČLOVĚK*1 do prdele, co to bylo?
ČLOVĚK*2 fakt nevím, ale znělo to jako…
ČLOVĚK*1 jdu to omrknout, pánové.

Všichni vstanou a utíkají k místu činu.



JOHNY/LES2/DEN sc_F/1_A/5


AUTO/CESTA/EXTERIÉR/DEN sc_T/5

Čas se trochu posunul zpět.
Vidíme dva lidi, dívka stále polehává v autě, na půl ve škarpě, on stojí na opačné straně auta a nadále rozhlíží do krajiny. V tuto chvíli je opět slyšet výstřel. Ona na to vůbec nereaguje, ale on se otáčí po směru a neváhavě tam běží.
Dett. střih


LES2/PODVEČER sc_A/6

Na zemi leží mrtvá If. Má postřelený hrudník. Přibíhá k ní Thomas a v šoku zjišťuje tep. V tuto chvíli taky přibíhá skupinka lidí co nedaleko toho chlastali. Stojí kousek od nich, nevěřícně koukají a myslí si, že to udělal Thomas.
Dett. hudba

ČLOVĚK*3 …SVINĚ…
THOMAS počkejte, já…
Podívá se na ty lidi

Ti čtyři na nic nečekají, jdou k němu, jeden z nich kopne Thomase do žeber, pak se přidávají další a další.
Střih

Thomas leží v trávě, je celý od krve, sotva se hýbe. Kolem kamery projede noha a naposled dopadne přímo na jeho nos.
Střih

Johny na to kouká, uvědomuje si co vlastně způsobil, ale je v bezpečí schovaný několik metrů od nich za křovím, tak aby ho nikdo neviděl a nepadlo na něj žádné podezření. Z ničeho nic mu na rameno vklouzne ruka, otočí se, stojí tam If.
Je slyšet zaklepání na okno.
Dett. zvuk, zvuk, zvuk


JOHNYHO POKOJ/INTERIÉR/NOC sc_P/1

Správné a vhodné ozvučení.
Johny se vzbudí doma v posteli, sedne si rychle, je celý zpocený a vystrašený.
Divák si uvědomí že to byl vlastně jen sen.
Je opět slyšet zaklepání na okno.
Johny se koukne směrem, ven, uvidí nějakou postavu jak stojí za oknem. Otevře ho. Stojí tam Thomas se zkrvavenou tváří. Viz sc_A/6



KONEC
zbylé titulky

Seregil
21. 07. 2002
Dát tip
Je to zajímavý, ale místy dost nezáživný. Zkus to dát odborníkovi a trochu to na chvíli strčit do šuplete. Nápad dobrý. :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru