Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bohočlověk

11. 05. 2016
0
12
480
Autor
Liandr

Propadám světlům v koutech tmavých míst.

To v duších, ne v lidech, se tu učím číst.

Tam zapsány jsou verše všeho osudem.

I to, čím budem, až tu nebudem.

 

Krásy zdejší chovám v živé paměti.

Ty jednou budou mojí velkou závětí.

Odkazem světu, který snad již uvidí,

že Bozi nemohou žít dále bez lidí.

 

Viděti očima je totiž dáno nám,

skutečný pod nebesy jejich vznosný chrám,

však ani je už pranic netěší,

ač často tváří se, že to neřeší.

 

Přitom tu všichni čekají na zázrak,

kdy člověk-bůh, ten z popela bájný pták,

roztáhné křídla a vznese se k obzoru,

kdy zase konečně pohlédnem nahoru.

 

Na Horu k pravdě, ukryté v duši své,

že Bozi jsou výhradně pro druhé,

že pro ně tu vlastně není nic,

než radost z pohybu v prostoru bez hranic.

 

A proto nemůže Člověk být bez Boha,

jehož královstvím je celá obloha.

Oba jedním jsou, se dvěma očima,

kde jeden končí, ten druhý začíná.


12 názorů

Miroslawek
16. 05. 2016
Dát tip

Netvrdím, že tvá duše je bez obsahu. I kdyby taková věc byla možná a shodli bychom se na její interpretaci, já tě přece vůbec neznám, co je mi po tvé duši? Zajímá tě snad ta moje? A co o ní víš?

Co ti mohu říci je, že pro své duše, city, utrpení, prožitky, myšlenky... právě pro ně nepochybně jsme lidmi - nikoli však nutně básníky. 

To, jestli říkáš něco "jako člověk", je úplně stejně relevantní asi jako poslední slova afrického dítěte umírajícího hlady... a vlastně méně.

Čtenáři nejsou (nutně) tví přátelé, čtenáři čtou a případně komentují přečtené texty. Čtu-li tedy tvé texty jako náhodný nazaujatý kolemčtoucí, jako poezii, tedy pokouším-li se, je můj závěr jasný. Jako básník nic neříkáš, jen opakuješ a rozmělňuješ, co a jak už mi řekli jiní mnohokrát a mnohem lépe před tebou *. V tomto smyslu tam nevidím nic skutečně tvého. Z jiných hledisek to posuzovat nechci a neumím.

Na velkou vzdálenost se nám lidé zjeví takoví, jací jsou, nesmyslně tančíce a zmítajíce se, pohopsávajíce po naší nebohé zemi. A hned se smějeme tomu, kdo pohopsává a zmítá sebou, aniž by někdo vedle něho pískal na píštalu. Což víme, jaké hudbě naslouchá v mlčení svého srdce?

(Miguel de Unamuno)

A já se nesměju. Tomuhle ne. Takže mne prosím neurážej, buď té lásky.

*) jen na okraj, zkus si důkladně pročíst vrcholný skvost barokní poezie, báseň Bedřicha Bridela Co bůh? Člověk? a pak si ještě zkus představit kolik dalšího mohlo být řečeno od onoho roku 1659.


Liandr
13. 05. 2016
Dát tip

A ještě jedna důležitá věc.... tvrdíš mi, že má duše je bez obsahu, protože má slova vycházejí z mé duše. Jak vůbec můžeš něco takového říct? Že pro tebe nenesou jakousi naddimenzovanou intelektuální stopu neznamená, že já jimi nežiji každý den svého života a ten život je celkem naplněný a šťastný. Pokud ovšem nejsi buddhista a nenarážíš na onu prázdnotu, ze které vše povstává, pak tedy ano, pak je vše bez obsahu. Jinak je známo, že každé slovo má svůj význam, a tedy jejich kombinací není možno ten význam nechat zmizet.


Liandr
12. 05. 2016
Dát tip

Nač vysvětlovat tajemství, když se dá rovnou rozpitvat a zavraždit. Tedy vlastně zavraždit, a pak rozpitvat. Někdy je potřeba podívat se i z jiného, než ze zafixovaného úhlu. Dle tebe nic neříkám... možná tě zajímá něco jiného. Nebo tomu nerozumíš. Jak bys chtěl spatřit barvy, když jsi barvoslepý, to pak prostě nejde. Ale naštěstí, ne každý je barvoslepý.


Miroslawek
12. 05. 2016
Dát tip

Víš, vlastně jediný problém na tom je, že vlastně nic neříkáš. A to i kdyby záleželo na tom CO a ne JAK ;)


CHT
12. 05. 2016
Dát tip

Instantní Ježíš je lež. Pozor na to.

Já osobně tam čtu mírnou herezi, což mne baví. Ale zásadní je, že ten těžkopádný styl odrazuje - nekomunikuje.


Liandr
12. 05. 2016
Dát tip

Jakýkoli monolog je užitečný až ve chvíli, kdy dojde k navázání dialogu. :-) 

( Ježíš: Teď a tady :-) )


Liandr
12. 05. 2016
Dát tip

Všem vám moc děkuji....

 

Poezie nepřichází tajemství vysvětlit, poezie přichází na tajemství upozornit.

 

To je opravdu krásné a pravdivé. Akorát... já nejsem poezie. A navíc, nelze vysvětlit něco, co člověk, kterému je to vysvětlováno, sám neprožije, dá se to jen připodobnit. Vysvětlit nelze nic, pokud s tím člověk sám nemá osobní zkušenost. Takže vlastně nevysvětluji, jen něco říkám. Instantně jsem a žvatlám. Což ovšem dělají všichni, jen si každý vybírá, co jemu je blízké. A někteří lidé chrlí tolik zbytečných slov, že už jimi zaplnili svět natolik, že žijeme více zbytečnostmi, než instantními moudry, která budou platná i tehdy, až my tu jakožto přestavitelé inteligence na výši, nebudem.


Miroslawek
11. 05. 2016
Dát tip

Ježíši, to jsou ale kecy. Instantní mudrosloví. Žvást.

Poezie nepřichází tajemství vysvětlit, poezie přichází na tajemství upozornit.

(Ivan Diviš: Poslední básně)


Gora
11. 05. 2016
Dát tip

Poslední sloka překlep ve slově království


CHT
11. 05. 2016
Dát tip

Ano. Obsahem to zcela jistě není úplně pitomé. A proto by si to zasloužilo lepší zpracování.


CHT
11. 05. 2016
Dát tip

Ano. Obsahem to zcela jistě není úplně pitomé. A proto by si to zasloužilo lepší zpracování.


careful
11. 05. 2016
Dát tip

No, obsahově se mi to nezdá úplně pitomé, ač že bych z toho pochytla nějakou hloubavou myšlenku se říct nedá... ale technicky to bude asi das hrůza. Chválím jen pravidelnou délku slok a to, že rým je aspoň stále sdužený a ne stylem co dům dal. Dokonce rýmy snad ani nejsou gramaťáky, ale hádala bych že počet slabik bude nahodilý a pochybuju o nějakém rytmu, ale na to já jsem hluchá jak pařez, to už musí posoudit někdo jiný...navíc mi to připadá nebásnicky užvaněné... 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru