Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Písmák 20/2

02. 03. 2017
19
33
2675
Autor
Lyryk

Jakékoli fotografie a upřesnění dějů či údajů budou vítány.

Při brouzdání posloupností autorů jsem si připomněl dva zásadní fakty. Mezi mnou a většinou přicházejících uživatelů – autorů byl rozdíl dvou generací. Nacházel jsem se zrovna mezi třicítkou a čtyřicítkou, kdežto většina přicházejících byla ve věku pod dvacet. Samozřejmě byly i výjimky. Druhým jevem na serveru byl zvyk psát kritiky přímo do diskuze pod autorským profilem. Nevím, proč se to tenkrát zdálo praktické, ale dobré na tom je dnes to, že se ty kritiky dochovaly, i když svá dílka autoři smazali a kritiky ční do prázdna. Nebyl jsem jediný, kdo psal kritiky. Byla to príma doba, protože sporů v prozatím malé komunitě nebylo mnoho a navíc se při osobních setkáních, která se opravdu konala ve velké míře, všechno u kávy, čaje a pivka, vysvětlilo.

Omlouvám se všem nickům – autorům, které nakonec ve své studii nezmíním, neuvědomil jsem si na začátku, že jsem si laťku nastavil moc vysoko. Samotného mne překvapuje, kolik autorů z první pětistovky ještě na Písmáka chodí. To by bylo na samostatnou studii.

Rivka, nick č. 165, na Písmáku asi od 21.6.1999, svoje dílka smazala, 2446 napsaných kritik. Rivku znám od počátků Písmáka. Její role na Písmáku byla vždy spíše zklidňující. Potkal jsem ji poprvé jako maturantku plnou ideálů. Vzpomínám si, že jsem žertoval, jak ji vidím jednou v budoucnu sloužit v establishmentu státu. Tenkrát se smála. V pozdějších sporech o regulaci chování na serveru Písmák stála proti vedení na straně bezbřehé svobody slova. Dnes je v establishmentu a spravuje významný veřejný internetový blog, kde je nucena čas od času regulovat chování uživatelů v celé škále od domlouvání až k zákazu vstupu na blog. Když jsme na to nedávno vzpomínali, moc jsme se tomu nesmáli, ale takový je život. Rivka též patří do skupiny písmáckých manželství.

Písmák se stále vyvíjel víceméně živelně. Někdy v druhé polovině, na svých stránkách uvádějí, že koncem října, roku 1999 vznikl důstojný rival Písmáka – TOTální E Magazín. Oproti Písmáku měl již od začátku komfortnější funkce než Písmák. Třeba možnost listovat přímo mezi díly jednoho autora bez klikání zpátky na jejich seznam, vestavěné redakční funkce a automatizovaný editor – časopis. Dodnes tam vládne pořádek a stabilita. Nějak se Totemu více vyhýbaly názorové turbulence ohledně vedení. Možná je to tím, že tam bylo a je od počátku kolektivní vedení soustředěné ve sdružení Loreta. Na Písmáku byl vždy jeden majitel. Písmák měl také občas satelitní časopisy (naposledy, dnes již neaktualizované, Kafe inzerované na vstupní stránce) nebo blogy. Písmák nikdy nedokázal vydat vlastní almanach, což Loreta učinila, ba dokonce vydala minimálně jednu sbírku básní, o které bezpečně vím. Jediné, co na Písmáku vždycky bylo výrazně lepší – návštěvnost, jen jestli je tomu tak dnes, možná tak nastejno.

V diskuzi pod jednou zaniklou autorkou jsem našel vzkaz od nicku Delet: Krytyku, jseš už ňákou dobu takovej jinej.. jemnej...citlivej...vidíš tam i ty lidi...a hlavně je umíš povzbudit...
Je to nevratná změna...? (29.7.1999 http://www.pismak.cz/index.php?data=user&id=196&cr=all) No asi jsem pak už nebyl, s návalem nicků a se stoupáním návštěvnosti se začaly vařit problémy.

AZALIN, nick č. 199, na Písmáku od 26.7.1999, naposledy přihlášen 19.2.2017, 69 publikovaných děl, 625 tipů, 15 výběrů a 2052 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 2000 čtenářů. Přestal publikovat v roce 2006. Krasavec, tenkrát s dlouhými černými vlasy, a organizátor či přinejmenším důvod prvních společných setkání v Brně.

racek, nick č. 250, na Písmáku od 13.9.1999, naposledy přihlášen 23.2.2017, 423 publikovaných děl, 1660 tipů, 11 výběrů a 860 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 2000 čtenářů. Za tímto nickem se skrývá prozaička a organizátorka čtení s názvem Večer přiměřených depresí a také spoluorganizátorka Festivalu Literární Vysočina. Její aktivity vznikly v době, kdy již písmácké aktivity ztrácely dech. Zora Šimůnková http://zorasimunkova.cz/

Tynic, nick č. 262, na Písmáku od 27.9.1999, naposledy přihlášen 3.12.2015, 129 publikovaných děl, 1653 tipů, 106 výběrů a 3633 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 3000 čtenářů. Tohoto autora lze studovat jako typického aktivistu komunitárního smyslu písmácké existence. Jeho literární výboje nepostrádají kvalitu, ale převažuje motivace společenská. Není mi známo, zda jeho ambice byly korunovány nějakou vydanou sbírkou veršů.

Funda, nick č. 272, na Písmáku od 7.2.2001, naposledy přihlášen 2.1.2016, 64 publikovaných děl, 323 tipů, 106 výběrů a 3633 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Věnoval se kritice a jeho díla měla slušnou úroveň.

Kate, nick č. 315, na Písmáku od 5.11.1999, naposledy přihlášen 4.9.2002, 4 publikovaných děl, 7 tipů, 0 výběrů a 200 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1000 čtenářů. Autorka si do veřejných rubrik osobního profilu napsala: Povolání: referentka hejtmana LK; Oblíbení autoři: Seifert, Halas, Vrchlický, Puškin, Wolker atd.; Vztah k literatuře: Vztah k literatuře jsem zdědila po matce.
Básně jsem začala psát od 10 let, moje první sbírka se jmenuje Můj svět, jsou to zamilované básně, po této sbírce jsem napsala sbírku druhou, jmenuje se Přímá cesta, najdete v ní křestanské básně a můj vztah k Pánu Ježíši,v této chvíli pracuji na sbírce druhé, která ponese jméno Můj vlak (také křestanské básně).Jinak mám ráda i prózu, napsala jsem řadu děl, většinou se odehrávají v Africe, neboť černý kontinent je můj sen. Zkoušela jsem posílat některé svojá svoje díla na různé soutěže.

V době registrace jí mohlo být 19 let. Na serveru Písmák našla přátele vyznávající autentický vztah k „literárnu“. Podobné osoby byly základem komunitární skupiny, která na serveru převažovala. Pokud se na setkáních hovořilo o literatuře, přistupovalo se k nám literárním aktivistům v Praze slovy jiné uživatelky (Bibša, nick č. 196): „jo vy tam v Praze, vy jste elita.“ Od většinové komunitární skupiny stále častěji zaznívalo obviňování z elitářství.

Miroslawek, nick č. 323, na Písmáku od 8.11.1999, naposledy přihlášen 24.2.2017, 83 publikovaných děl, 1588 tipů, 97 výběrů a 18986 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 4000 čtenářů (rekord 10613). Podle mého soudu je Miroslawek stejně vynikající autor jako např. egil, o němž také zanedlouho bude řeč. Pochopitelně výše uvedené informace je nutno brát s rezervou. Dílek publikoval autor mnohonásobně více. Většinu z nich postupně v rámci sebereflexe smazal. Díky této sebereflexi si můžeme na jeho autorské stránce užít jím sestavené sbírky vlastních veršů, které přežily juvenilní období. Nezbývá než litovat, že nebyly oficiálně vydány. Nesmíme pominout jeho aktivitu kritickou, organizační a milostnou. Počet jeho kritických příspěvků je vysoký. Jistě nejsou všechny příspěvky cílenou kritikou, také obsahují prostou komunikaci, ale pamětníci jistě nepopřou, že jeho nasazení v kritických literárních bojích bylo často velmi přínosné, enervující ba dokonce až profesionální. V oné šťastné době let přelomu tisíciletí jsme společně s Miroslawkem a jeho ostravskými přáteli (Vio a další) uspořádali nejedno čtení, dokonce i přímo v Ostravě. Taková to byla velkorysá doba, že jsme se navštěvovali napříč republikou. V neposlední řadě jistě neprozradím nic tajného, když zmíním, že Miroslawek & Rivka tvoří dnes, zdá se, šťastný manželský pár.

V tak veliké komunitní společnosti, kterou prošly tisíce osob, najdeme vedle šťastných manželství i smutná úmrtí, nehledě k dětem, jež se díky Písmáku narodily a posléze se dokonce staly jeho novými uživateli. Komunitní povaha Písmáka je sice obtížným fenoménem pro kritiku, ale je jinak soudržným faktorem, jenž udržel Písmáka do současnosti.

Lasy, nick č. 341, na Písmáku od 8.11.1999, naposledy přihlášen 11.1.2017, 118 publikovaných děl, 604 tipů, 26 výběrů a 2491 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 3500 čtenářů. V určité době se stal adminem Písmáka. Určitě o tom bude ještě zmínka. Jako autora jsem jej vnímal málo, ani nevím, zdali jsme se osobně setkali.

O.S.to6, nick č. 380, na Písmáku od 25.11.1999, naposledy přihlášen 12.8.2016, 47 publikovaných děl, 547 tipů, 81 výběrů a 768 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 1500 čtenářů. Málo nápadný, ale zajímavý autor.

Prokletí, nick č. 388, na Písmáku od 30.11.1999, naposledy přihlášen 1.7.2016, 1 publikované dílo, 0 tipů, 0 výběrů a 7162 napsaných kritik. Na autorské stránce dílka smazal, zanechal nám jen jedno, vzpomínku na oblíbenou avšak zemřelou uživatelku Šminku.

Šílená, nick č. 423, na Písmáku od 16.12.1999, naposledy přihlášen 2.9.2014, 1 publikované dílo, 11 tipů, 0 výběrů a 2070 napsaných kritik. Na autorské stránce dílka smazala kromě jediného s názvem Rozloučení. Významná, literárně nadaná a velmi charizmatická komunitární osobnost.

zolli, nick č. 448, na Písmáku od 2.1.2000, naposledy přihlášen 14.5.2016, 258 publikovaných děl, 1253 tipů, 38 výběrů a 3553 napsaných kritik. Jedna z věčných dobrých duší Písmáka. Její tvorba by zasloužila publikaci, pokud se tak již nestalo.

Astrálka, nick č. 471, na Písmáku od 12.1.2000, naposledy přihlášen 19.2.2014, 18 publikovaných děl, 105 tipů, 1 výběr a 646 napsaných kritik. Jedna z prvních výrazněji viditelných slovenských uživatelek Písmáka.

Lyryk, nick č. 488, 10515 napsaných kritik.

dupus, nick č. 506, na Písmáku od 23.1.2000, naposledy přihlášen 15.9.2004. Tohoto uživatele uvádím pro zajímavost. Jde o „špionážní“ nick Dušana, programátora serveru Totem. Z jeho jediného příspěvku se lze proklikat k několika juvenilním fotografiím. V době zaregistrování už Totem fungoval čtvrtý měsíc!

Binna, nick č. 529, na Písmáku od 28.1.2000, naposledy přihlášen 17.2.2017, 122 publikovaných děl, 911 tipů, 9 výběrů a 789 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 2000 čtenářů. Do rubriky svého profilu - Vztah k literatuře zvládla vepsat téměř celý svůj literární životopis: „Píšu, protože jsem. Mé první básně vznikly, když mi byly 4 roky. Vyšly tehdy v časopise Sluníčko. Na základní škole jsem psala drobné články do školních časopisů, které jsem s kamarády vydávala, napsala jsem v 10 letech první "knížku" Příběhy lišky vegetariánky, která byla mezi spolužáky tak oblíbená, že se mi jednou prostě nevrátila. Psala jsem pohádky a různé příběhy. V 11 letech jsem vyhrála první místo v jednom z kol soutěže Reflexu "A mohlo by to pokračovat", týkající se Ninja želv. (ano, zbožňovala jsem je. :)) Na střední škole jsem vydávala z tehdejším přítelem hudební časopis. Pan Rudolf Křesťan mi vydal můj první (a poslední) fejeton. Psala jsem básně a krátké povídky do šuplíku. Od roku 2000 jsem na Písmáku. Píšu básničky, prózu, mám ráda horory a detektivky Agathy Christie. Tvořím srdcem a pro radost. V roce 2006 jsme se s kamarádem zúčastnili soutěže na PWF, kde jsme získali 1. místo v čtenářském hodnocení. Pracuju teď na jedné větší povídce a jedné pohádce a ne a ne se dokopat to dokončit. Píšu si blog. Na Písmáku jsem ráda, čtu vás ráda a těší mě vaše reakce. Díky. :)“

papouch, nick č. 561, na Písmáku od 3.2.2000, naposledy přihlášen 1.3.2017, 560 publikovaných děl, 6604 tipů, 99 výběrů a 22089 napsaných kritik. Průměrná pročtenost cca 6000 čtenářů. Jeden z nejvýraznějších modelů v Písmáckém kalendáři. Veselá, přátelská i nervózní osobnost. Literárně veskrze talentovaná osobnost. Stále věřím, že najde, možná už našel, svého editora nakladatele, který jeho tvorbu zpřístupní mimo Písmák. Mám tu čest, znát ho osobně, dokonce jsem v nějakém jeho brněnském bytě přespal v nějaké jeho posteli. Mimo alkohol jsme spolu nic neměli. Tento krátký text nevystihuje zdaleka mnohočetnost a vydatnost jeho komunitárního i literárního charisma.

Zdálo se, že idylické časy nikdy neskončí. Všichni se setkáváme, navážeme pravá přátelství, autorských čtení, pokud si dobře pamatuji, bylo poskrovnu. Kdo ví, co bude dál?

 

 


33 názorů

Ferrda
26. 10. 2017
Dát tip
jsem zde od 2005/04 Ferda jsem skutečný nejde mi o nic víc, než pozdavení zbytku osob z minulosti

zolli
13. 09. 2017
Dát tip

PS: Zbora - necítím se trilobitně. Překvapená z návratů lidiček? Ne, byla to báječná léta. Myslím, že mohu mluvit za všechny..., nikdy nezapomene...Kdo zažil to ví, kdo ne zaciví.


zolli
13. 09. 2017
Dát tip

Uf překvapivé se zde najít, až bude více času nastuduji podrobněji i ostatní autory...

Publikace děl? Zatím ne, kdo by to -probůh- v dnešní záplavě literatury chtěl číst. Je však pravdou, že jsi letos již druhý člověk, co toto navrhl. Když nic jiného vede to k zamyšlení o dané věci.

Nicméně díla úplně mrtvá nejsou. Občas naše mláďata mají autorská čtení v hospodách, tak jim je zpestřuji některými dílky.

Nová tvorba? Ne. Ne tedy taková, aby stála za zmínku a snad i Tvou kritiku, či krytyku :-). Tento týden jsem sesmolila dvě nové veršovánky, nenajdeš je a ani nikdo jiný. Šlo o dva svatební proslovy pro Kubu, ano ten maličký chlapec, co jsi ho znával, tento týden řekl své ANO báječné skvělé ženě se stejně úžasnou rodinou, takže naše štěstí nemá hranic.

Děkuji za zmínku o mé tvorbě.


Dík. Potěšilo. :)


LaMouette
06. 06. 2017
Dát tip
mno... si pockam as to prekroci tu první pjetitisicofku.. :-) pro Pistu.. pětitisícovku.. le neska jen vyjimecne.. ;-)

sidonia
21. 05. 2017
Dát tip

*


Kytiii
05. 04. 2017
Dát tip

To je krásná vzpomínka... kudla to číslo v adresovém řádku "10.449" znamená, že jsem první pětistovku minula o 10 tisíc členů? Ale holt jsem na písmáka narazila až v roce 2003 coby 20 letá... budu slavit 15 let... i to je výročí...


Narvah
23. 03. 2017
Dát tip
sem se logl 2001/2002, někdy na přelomu.. to měl písmáček ještě jinej design.. tehdy jsem měl ambice stát se spisovatelem

Tak ověřit číslo v podstatě není jak, žeano. Leda by to bylo na pozvánky jak u zednářů, takže bys měl sichr, že když tě přivedl člen 322, tak ty budeš 323...


Miroslawek
16. 03. 2017
Dát tip

Moje počáteční datum taky asi o dva měsíce nesedí (+-8.9.1999) a to jsem se nikdy nesmazal. Ale číslo ano.... a nic víc netvrdím.


Jenže tohle funguje jen u těch, kteří se vyhnuli několika vlnám Velkého Mazání. Já se prvně zalogoval cca koncem roku 1998/ začátkem 1999, ale systém mi uvádí první přihlášení 22.1.2003 a id 7890. Což je ptákovina. Na tohle se po těch veletočích bohužel nedá spolehnout.


Miroslawek
15. 03. 2017
Dát tip

http://www.pismak.cz/index.php?data=user&id=323

Miroslawek, nick č. 323


Miroslawek
15. 03. 2017
Dát tip

5722


Narvah
15. 03. 2017
Dát tip
Mirku to vím, ale to datum dle Lyryka neodpovídá a taky tam není údaj, kolikátej sem byl v pořadí jestli mi rozumíš ty kluku jeden!

Miroslawek
13. 03. 2017
Dát tip
http://www.pismak.cz/index.php?data=user&id=5722

Narvah
13. 03. 2017
Dát tip
Jak zjistíš, kolikátej se kdo kdy registroval?

Admin A
11. 03. 2017
Dát tip

Make Písmák great again :-))

Máme sice kvalitního adrmina, ale kvalitních autorů ubyvá, se mi zdá. Bývalo tu veseleji :-)

 

Avi fšem.


Vaud
06. 03. 2017
Dát tip

Skvely prehled!

Neni mi uplne jasno, proc tohle prostredi "funguje min", nez pred par lety. Zdejsi tipy  pusobi na dopaminove receptory stejne dobre jako "like" na  Facebooku. 

Je to tim, ze je Pismak min bulvarni a multimedialni? 


Oldjerry
05. 03. 2017
Dát tip

Těším se, Lyryku, že budeš pokračovat. Pookřívám - teď už se vyskytují jména, s nimiž jsem se dostal do virtuálního kontaktu po svém tadytusem vlezení. Kočírovala to tu tehdy Vella, řádil senior, Pišta šířil obecný srandizmus a já byl o dvanáct let mladší... kúúúúúúrňa!!


Martialis
05. 03. 2017
Dát tip
Co se egila týka zijeme v době lit. úpadku co ta literarni burzoazie dnes publikuje se často nedá ani čist a když něco vyjde nejaka lůza každoročne udělovanou cenu dostat musí. To že je doba zla a vitezi díla co svou kvalitou jsou stejne hodnotne jako kupa lejn je věc jina. S Tim ubozakem Miroslawkem jsi se bouch do hlavy ne? Co je na těch jeho dilech hodnotnýho? Zaplat panbuh ze ten bezvýznamnej ichtil nic nevydal škoda papíru a zas jen další neumetelsky brak v oběhu. A jake diskuze az na profesionální úrovni myslíš? Třeba ty kde mu autoři psali názor ze ty jeho slataniny jsou o ničem a on jim vskutku profesionálně vysvětlil ze je to vlastně jejich chyba ze tem jeho srackam nerozumí a naznačil jim ze to jsou blbci. Hmmm to chce vazne um a (nebývalou drzost). Vesměs kdo výběruje sračky tohoto lůzra - nemohu se bránit pocitu ze jen ty a tobě podobna literární lůza (právdolaskarska verbez - nepodceňujme politiku ona má k umění tedy tomu co se za umění považuje tak blizko).

Zbora
04. 03. 2017
Dát tip

Papouch -> (to je zobáček?) -> vlk je v posledním tažení. Když jsem ho viděl naposledy, sotva se zvedl. Znamená to, že až Pišta převezme vedení smečky, rozjede to jako dříve?


dadadik
04. 03. 2017
Dát tip
*

papouch
04. 03. 2017
Dát tip

Zbora -> Nejde o ženu. Zakysnul v Nuslích a nehodlá opustit rajón Vlka.


Zbora
03. 03. 2017
Dát tip

Jojo, já se tady kdysi takhle třeba seznámil s Pištou Hufnáglem. Byla s nim tady bezvadná bžunda. Psal skvělé básně, například Jak vaříte Buřtguláš? a hlavně sluníčkové kritiky. Škoda, že už sem vůbec nechodí. Žena mu to zakázala.


Jo, ta nostalgie... Ale stejně to byla dycinky primárně seznamka, to mi nikdo nevymluví :)


Zbora
03. 03. 2017
Dát tip

To je normální paleontologie, tohlecto. Taky mě překvapuje, kolik Písmáckých trilobitú je na Písmáku stále aktivních. Přeju hodně úspěchú při dalším bádání. 


papouch
02. 03. 2017
Dát tip

Tak já jsem podle Tebe nervózní, jo?? No počkej, až přijedeš do Brna vyspat se v mé posteli!! To si vypiješ! (Oba si vypijeme.. :-) )Dobrá práce tolecto.


Lyryk
02. 03. 2017
Dát tip

Nějak mě nezaujal a nesplňuje parametry, od roku 2007 tu nebyl.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru