Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pes v okně

11. 04. 2002
3
1
3278
Autor
Adams

 

         Vždycky tam byl.

         Nikdy se nestalo, že by tam nebyl. Anebo tam byl jen poprvé, a já si pak už pokaždé vytvářel představu, že tam je? Kdepak. Určitě tam byl!

         Někdy se však přece jen zdálo, že tam snad ani není, neboť se vůbec nehýbal. Dokonce i jeho pohled byl strnulý, což mohlo znamenat, že vůbec nebyl živý.

         A to byl ten problém.

         Jestli nebyl živý, byl stále tím, čím byl, když byl živý? Poněvadž to, co ho dělalo tím, čím byl, když byl, by již neexistovalo.

         Jak jsem však poznal, on nebyl tím, čím by měl být, ani když byl živý.

         Vypadal úplně obyčejně, až na ten pohled. V něm bylo obsaženo vše. Pořád se někam díval, ačkoliv v onom prostoru se nebylo na co dívat. Možná to jen tak vypadalo, že se někam dívá. Mohl být ponořen do sebe? Mohl se snažit uvědomit si vlastní prožívání? Své vnitřní biologické pochody? Svou vlastní determinovanost?

         Co mě to probůh napadlo! Vždyť tohle mu nemohlo být dáno!

         Jeho pohled však prozrazoval odraz prostoru pro mě v nepochopitelné jednoduchosti a abstrakci.

         To přece není možné! On takhle nemohl myslet!

         Najednou jsem si uvědomil svou vlastní determinovanost. Už v tom, že jsem si nechtěl připustit něco, co si ani nikdo jiný na základě smyslové zkušenosti nepřipouštěl.

         Pozoroval jsem dál jeho pohled. Byla v něm hloubka, touha a ještě něco, co ani nedokáži správně a výstižně popsat, neboť to vybočuje z mezí mého chápání.

         Připadalo mi, že už dávno nepatří nejen do svého druhu, ale ani do žádného jiného. Začal jsem být skutečně přesvědčený o tom, že není tím, čím by měl být.

         Když se jednoho dne sám stal abstrakcí, věděl jsem, že mé tušení bylo správné. Budoucí události se nebudou týkat jen nás. Může se stát, že i ostatní bytosti začnou toužit být něčím víc, než tím, čím dosud byly.

                                                                              PES V OKNĚ

 

(2001)                        


1 názor

Evita
23. 02. 2004
Dát tip
Krásná hra se slovíčky a má to duchá.

aRmida
08. 08. 2002
Dát tip
proč tomu nikdo nedá tip?! vždyť je to naprosto super!*

breta
05. 08. 2002
Dát tip
... jsem nějak mimo :o((

Whelp
17. 06. 2002
Dát tip
Hmmm, hm, hmmmm.

Adams
19. 04. 2002
Dát tip
Jestli nebyl živý, byl stále tím, čím byl V DOBĚ KDY JEŠTE ŽIL? Tak to bylo myšleno. Je fakt, že je to trochu zamotané. Koneckonců je to tak trochu hříčka se slovem "byl"....-))))

Pája
18. 04. 2002
Dát tip
áááá..tady jsi taky tlačil na pilu :-)))) začátek mě dostal :-))...znávala jsem také jednoho....

Adams
18. 04. 2002
Dát tip
Pájo, koho jsi znala?? Někoho se strnulým pohledem?? -))))))

Pája
18. 04. 2002
Dát tip
jenoho černého......pudlíka.....:-) vždycky tam byl .... a tak dále... Jestli nebyl živý, byl stále tím, čím byl, když byl živý? ...tahle otázka mě mate....nerozumím jí...když tam nebyl...ale tys ho tam měl...byl pořád tím samým.....:-))) je to opravdu zamotaný...:-)))

horák
12. 04. 2002
Dát tip
Je to na mě moc předeterminované. Ne, vážně -připadá mi, že se tady nějak moc tlačí na pilu v jakési spirále a nikam to nevede.

Adams
12. 04. 2002
Dát tip
"tlačení na pilu v jakési spirále"....to se mi líbí

Adams
12. 04. 2002
Dát tip
možná to bude tím, že jsem tam někde slovu "byl" přiřadil jiný význam, než všeobecně má.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru